
Mazda MX-5 je spomínané skvelé auto. Roadster s vpredu uloženým motorom a pohonom zadnej nápravy ponúka vynikajúci šoférsky zážitok. Ľahkosť, obratnosť, dokonalé rozloženie hmotnosti a živé nepreplňované motory sú prvky, ktoré toto auto charakterizujú.
Auto má však textilnú skladaciu strechu. A práve to je jedna z jeho slabých stránok. Aspoň niektorí ľudia takúto strechu považujú za nevýhodu. Japonská automobilka preto pripravila verziu s označením RF, teda takú, ktorá namiesto textilnej má plechovú strechu.
Ak si myslíte, že skratka RF označuje anglické slovo roof (strecha), nemáte pravdu. Ide o skratku slov Retractable Fastback. Zmena v oblasti strechy sa prejavila v detailoch v celom aute. Mierne iný je aj zážitok z jazdy.
Príchodu MX-5 s pevnou strechou sa nemôžeme čudovať. V prípade tretej generácie tvorili väčšinu celosvetových predajov práve verzie s pevnou strechou. Nepoznáme všetky autentické dôvody zákazníkov, ktorí sa rozhodli pre pevnú strechu, ale vieme si ich domyslieť. O textilnú strechu sa treba viac starať. Hrozí, že ju niekto na parkovisku poškodí. Preniká cez ňu viac hluku a uniká viac tepla.
Transformer
Pevná strecha sa výrazne pohrala so vzhľadom auta. Najmä s jeho siluetou. Takto vybavená MX-5 z bočnej strany viac pripomína kupé, ako roadster. Predná časť ostáva nezmenená, novinky sa začínajú vzadu.

Kým štandardná MX-5 má zadnú časť rovnú, vo verzii s označením RF má zadok stúpajúcu tendenciu. Ide o pevnú časť, ktorá ostáva vztýčená, aj v keď je strecha poskladaná v priestore na to určenom. Zaujímavosťou je, že zadné sklo sa takisto ukryje a na jeho miesto nastupuje plastový štít, ktorý má za úlohu minimalizovať turbulencie.
V interiéri sa prejavili zmeny len minimálne. Pribudlo tlačidlo na elektronické otváranie strechy. Zmenšil sa batožinový priestor. Pevná strecha z neho ukrojila tri litre, takže v tomto prípade sa dovnútra zmestí 127 litrov. Na nákup alebo dve menšie cestovné tašky je miesta stále dostatok.

Proces skladania strechy pripomína premenu transformera. Kým v štandardnej MX-5 strechu jednoducho odistíte a jednou rukou zložíte za seba, tu je proces komplikovanejší, dlhší a efektnejší.
Po stlačení ovládača sa strecha odistí, mierne sa zosunú okná a vyklopí sa celá zadná časť smerom dozadu. Súčasne s ňou sa dáva do pohybu strecha, ktorá sa skladá aj so zadným oknom za posádku. Následne sa zadná časť vráti na svoje miesto.

Celá akcia trvá 13 sekúnd. Dať strechu do pohybu je možné len v prípade, že auto ide rýchlosťou maximálne 10 km/h. Počas bežnej jazdy je to teda nemožné. V meste sa so strechou dá ideálne operovať pri čakaní na semaforoch a mimo mesta je potrebné výrazné spomalenie, ktoré poskytne napríklad prejazd odpočívadlom na prvom prevodovom stupni.
Strecha má svoje výhody
Pri zatvorenej streche je vo vnútri rozhodne väčšie ticho, ako keď je nad vami len textilná strecha. Aerodynamický a každý iný hluk ostáva vonku. Napriek tomu sa netreba báť, že strecha vyrobená z ocele, plechu a plastu vás odreže od okolitého prostredia. Dovnútra stále preniká zvuk motora a jazdy. Len menej.

Počas dažďa sa pod plnotučnou strechou posádka cíti príjemnejšie. Veď predsa na cestách sa nestretávame len s romantickými letnými dáždikmi. Počas jesenného lejaka dáva táto strecha väčší pocit istoty.
Pravdepodobne aj v zime to bude s pevnou strechou iné. Vtedy časť majiteľov MX-5 svoje autá nepoužíva. Nemyslíme si však, že pod pevnou strechou bude väčšie alebo rýchlejšie teplo ako pod textilnou. Strecha testovaného auta nie je vyslovene termoregulačná. Motor vykúri priestor kabíny rovnako.

Pevná strecha má aj svoje nevýhody
Posádka nad sebou vidí nebo, ale za chrbtom má stále poriadny kus plechu. Mazda MX-5 RF v konfigurácii so stiahnutou strechou nedáva taký pocit otvorenosti ako verzia s textilnou strechou.
Nám pripomínala skôr štýl karosérie targa, keď sa doslova z auta zloží len vrchná časť strechy. Priamo nad hlavou teda nič nie je, ale zadok ostáva nezmenený. So zloženou strechou navyše aj výrazne klesá tempo jazdy.
Vzduch naráža do zadnej časti strechy, ktorá ostáva na svojom mieste a spôsobuje väčší pocit uzavretosti. Pri rýchlostiach nad 80 km/h posádku obťažuje výrazný hluk a miestami doslova dunenie. Po diaľnici je jazda bez strechy veľmi problematická.
Navyše je tu problém s miestom. Ľudia vyšší ako 185 cm si pri prejazde výraznej nerovnosti na ceste môžu nepríjemne buchnúť hlavu o strechu. Čím je posádka vyššia, tým je nebezpečenstvo väčšie. Náraz do textilnej strechy nebolí.
Úpravy podvozka nezmenili radosť
Iná strecha si vyžiadala zásahy na podvozku. Mazda upravila tlmiče, predný stabilizátor, zadné pruženie, brzdy a ďalšie komponenty. Auto malo byť vďaka tomu pohodlnejšie, no nestratiť svoj zábavných charakter. Kúzlo sa podarilo.

MX-5 RF tlmí nerovnosti ciest lepšie ako jej sestra. Daňou za to je však väčší náklon v zákrutách. Zmenami prešiel aj posilňovač riadenia. Výrobca to celé „spáchal“ tak, že vodič má aj pod pevnou strechou na tvári úsmev.
Auto je hravé a s absolútnym nadšením počúva rozkazy od volantu. Vodič sa cíti ako súčasť auta, čomu napomáha aj 6-stupňová manuálna prevodovka, ktorá už bola, a mnohokrát ešte bude, vychválená do neba.

Celý mechanizmus otvárania, elektromotor a samotná strecha pridali MX-5 hmotnosť 45 kilogramov. Prírastok spolu s miernym rozhodením vyváženia auta výrobca úspešne zamaskoval. Musíme sa však priznať, že jazda z MX-5 bez pevnej strechy má o čosi väčšie čaro.
Ostáva bez turba
Ponuka motorov ostáva nezmenená. Automobil má k dispozícii dvojicu benzínových motorov bez prepĺňania. Menší 1,5-litrový štvorvalec ponúka 131 koní, väčší dvojliter 160 koní. Hmotnosť vozidla aj naďalej mierne prekračuje hranicu jednej tony.

Turbo jednoducho nie je potrebné. MX-5 s ochotou akceleruje aj bez neho. Zvuk pritom vynikajúco sekunduje stúpajúcim otáčkam. Testovaný silnejší motor má dostatok sily aj v nízkych otáčkach.
Ani v spotrebe mu nemáme čo vyčítať. Je zhodná s Mazdou s textilnou strechou. Z nádrže benzín ubúda tempom približne 7 litrov na 100 kilometrov.

Záver
Pevná strecha na Mazde MX-5 je ako light jogurt. Ochráni vás pred zlým cholesterolom, no chuť je mierne iná a pocit po zjedení sa líši ešte viac. Pevná strecha chráni posádku pred nástrahami počasia a ciest lepšie, ale po jej stiahnutí počuť väčší hluk a vodič so spolujazdcom nemajú pocit ako v aute bez strechy.

V neprospech verzie RF hovorí aj cena. V rámci základných výbav je cenový rozdiel 5 300 eur. Verzia RF je dostupná až vo výbave Attraction. Rozdiel v cene v tejto výbave je 2 500 eur. Zvýšená investícia je otázna.
S textilnou strechou sa dá fungovať aj počas celého roka. Veľká časť MX-5 je v zime aj tak držaná len v garáži. My by sme si za pevnú strechu nepriplatili. Napriek tomu si myslíme, že väčšina zákazníkov opäť staví na istotu a vyššiu cenu za plechovú strechu zaplatí.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 915 |
Šírka (mm) | 1 735 |
Výška (mm) | 1 236 |
Rázvor (mm) | 2 310 |
Objem batožinového priestoru (l) | 127 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 092 |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 998 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 118/160 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 200 pri 4 600 |
Prevodovka | 6 stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | zadná |
Max rýchlosť (km/h) | 215 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,5 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 6,6 |
Spotreba (test) (l/100km) | 7,0 |
Cena
Základná cena | 29 990 EUR |
Cena testovaného modelu | 32 290 EUR |