Pred niekoľkými mesiacmi sme mali možnosť vyskúšať modernizovanú Kugu s 1,5 litrovým benzínovým motorom EcoBoost, ktorý dosahuje výkon 120 koní. Museli sme však skonštatovať, že tento motor pre Kugu nie je vhodný. Podpriemerná dynamika s pomerne vysokou spotrebou z neho nerobí lákavú ponuku.
Rovnaké výkonnostné parametre však dosahuje aj 1,5 litrový naftový motor, ktorý Kuga dostala v rámci faceliftu. Predtým takýto výkon zabezpečoval dvojlitrový naftový štvorvalec. Testovaný automobil bol navyše vybavený dvojspojkovou automatickou prevodovkou so šiestimi stupňami.
To znamená, že krútiaci moment pohonnej jednotky je zvýšený z 240 Nm na 300 Nm. Najmenší naftový motor nie je možné spojiť s pohonom všetkých kolies, takže výkon sa prenáša len na predné kolesá.
Spotreba v lepšom svetle
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá v testovanej konfigurácii 12,4 sekundy, čo je o 0,1 sekundy rýchlejšie ako v prípade benzínového najmenšieho motora s manuálnou prevodovkou. Maximálna rýchlosť je stanovená na 173 km/h.
Napriek tomu, že v súčasnosti sa v Európe zdvihla voči naftovým motorom vlna nevôle, my tieto agregáty môžeme vo vozidlách tejto kategórie len odporúčať. Inak to nie je ani v prípade Kugy. Pohonná jednotka TDCi vyhráva nad Ecoboostom s rovnakým výkonom a objemom v oblasti spotreby.
Výrobca síce sľubuje kombinovanú spotrebu 4,8 l/100 km, no v realite si vozidlo vypýta približne 7 litrov. Benzínový motor v kombinovanej prevádzke si neváha vypýtať viac aj o 1,5 litra. Pri opatrnej jazde nie je problém stlačiť odber naftového motora k hranici 6,5 litra.
Predbiehanie je pocitovo lepšie
Krútiaci moment testovaného motora leží v rozpätí 1 500 až 2 000 otáčok, pričom maximálny výkon sa nachádza už pri 3 500 otáčkach. Dynamika tohto motora v porovnaní s benzínovým je veľmi podobná. Pocitovo je pružnejší motor, ktorý spaľuje naftu.
Aj predbiehanie je príjemnejšie s naftovým motorom, ktorého krútiaci moment je rozložený do menšieho spektra otáčok. V šprinte z miesta je na pocit zrýchlenie takmer rovnaké. Oba motory sú však určené na pokojnú jazdu a nie na lámanie rýchlostných rekordov.
K naftovému motoru sa hodí 6 stupňový automat PowerShift, ktorý sa vyrába v Kechneci pri Košiciach. Prevodovka smerom nahor radí rýchlo a bezproblémovo. Pri náhlej potrebe podradenia jej chvíľu trvá, kým nájde ten správny stupeň. Manuálne radenie je možné krídlami pod volantom.
Výrazná zmena dizajnu
Facelift okrem nového motora priniesol Kuge výraznú zmenu dizajnu. Pokojne by mohlo ísť na základe vzhľadu o novú generáciu. Čím viac sa na Kugu pozeráme, tým máme väčší pocit, že nový vzhľad je nudnejší ako jeho predchodca.
SUV stratilo časť svojej dravosti. Kuga nikdy nemala pre Ford typickú masku chladiča. V roku 2013 pri svojom príchode sa predstavila s malou jednolamelovou maskou. Modernizácia priniesla výrazné zväčšenie masky. Zmenili sa aj zadné svetlá, ktoré výrazne zasahujú do bokov karosérie.
Pozitívne hodnotíme všetky zmeny v interiéri vozidla. Záplavu malých tlačidiel vymenil moderný informačno-zábavný systém Sync3. Rovnako aj trojramenný dizajn volantu pôsobí modernejšie ako jeho predchodca.
Veľký priestor majú k dispozícii cestujúci na zadných sedadlách. Základný batožinový priestor dosahuje 456 litrov a po sklopní sedadiel 1 653 litrov. Zadné sedadlá sú polohovateľné, čo ocení posádka najmä počas dlhších ciest.
Najmä na cesty
Testovaný Ford Kuga nemá a ani nemôže mať s daným motorom pohon všetkých kolies. To výrazne obmedzuje jeho použiteľnosť v teréne. Kuga však nie je vozidlo, s ktorým by jeho majitelia mali ambície jazdiť na off-roadové zrazy.
Podvozok je nastavený pomerne tuho, ideálne na kvalitné cesty. Pocit z jazdy nenarúša ani vyššie položené ťažisko. Často sme mali pocit, že šoférujeme o čosi väčší hatchback. Na nekvalitných cestách do interiéru nepreniká výrazný hluk a automobil ostáva pokojný. Môže za to najmä viacprvkové zavesenie zadnej nápravy.
V meste nám však chýbali parkovacie senzory v prednej časti auta. Tie vo výbave Business sú dostupné len za príplatok. Automobil bol vybavený halogénovými svetlometmi. Za príplatok, alebo vo vyššej výbave, môžu byť vpredu umiestnené bi-xenónové svetlomety. Hlavné LED svietenie chýba. Už druhá najnižšia výbava na palubu prináša 8 palcový dotykový displej a navigáciu bez príplatku.
Záver
Ak by sme sa mali rozhodovať medzi Fordom Kuga s 1,5 litrovým benzínovým motorom EcoBoost a 1,5 litrovým naftových motorom TDCi, tak berieme druhú možnosť. Motor je úspornejší a na pocit pružnejší, aj keď oficiálne čísla hovoria o takmer zhodnej dynamike.
Rozdiel v cene je štandardný. Kuga vo výbave Business s manuálnou prevodovkou a s naftovým motorom je drahšia o 1 700. Aktuálne teda stojí 23 890 eur. S automatom a 30 Nm krútiaceho momentu navyše cena stúpa na 25 780 eur.
Keďže ide o model, ktorého život je už v druhej polovici, záujemcovia sa musia zmieriť s tým, že na palube chýbajú napríklad už spomínané LED svetlá alebo asistenčný systém na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 531 |
Šírka vrátne zrkadiel (mm) | 2 086 |
Výška (mm) | 1 703 |
Rázvor (mm) | 2 690 |
Svetlá výška (mm) | 197,2 |
Objem batožinového priestoru | 456/ 1 653 l |
Objem palivovej nádrže | 60 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 605 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 499 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 k ) pri 3 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 300 Nm pri 1 500 – 2 000 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Pohon | obe |
Max rýchlosť | 173 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 12,4 s |
Spotreba (kombi) | 4,8 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,0 l/100 km |
Cena
Základná cena | 19 980 EUR |
Cena testovaného modelu | od 25 780 EUR |