Mitsubishi Outlander už má všeličo za sebou. Nejde o žiadnu novinku, keďže tretiu generáciu svet pozná od roku 2012. Napriek tomu (alebo vďaka tomu?) si udržiava už akýsi nádych z minulosti. Takmer všetci jeho priami konkurenti už používajú preplňované pohonné jednotky. Výnimkou je napríklad Mazda CX-5, ktorú taktiež poháňa ešte atmosférický benzínový agregát. Nissan X-Trail, Kia Sorento, VW Touareg alebo Peugeot 5008 už poslali tieto pohonné jednotky do histórie.
Až do faceliftu v roku 2015 bol Outlander k dispozícii s benzínovým motorom navyše len s 5 stupňovým manuálom. Pomerne úzka ponuka musela mať problémy pokryť záujmy zákazníkov, ktorí v rámci iných značiek mali na výber často okrem 6 stupňových manuálnych prevodoviek aj automaty alebo dvojspojkové automatické prevodovky.
Japonská automobilka v tomto roku navyše oslavuje svoje 100. narodeniny. Pri tejto príležitosti pripravila limitované edície svojich modelov s označením „100 rokov“ a „100 rokov Diamond“.
Robustný vzhľad
V rámci omladenia dostal Outlander v roku 2015 aj obnovený výzor. Stále však ostal drsným a robustným SUV. Nekladie prílišný dôraz na dynamiku a agresívne krivky. Napriek tomu je jasne rozoznateľný.
V porovnaní s minulosťou je predná časť kompaktnejšia a uhladenejšia. Facelift priniesol do prednej časti chrómované doplnky a línie, ktoré sa prelínajú s maskou chladiča. Rovnako ladené línie sa tiahnu aj po hraniciach okien na stranách vozidla a medzi zadnými svetlami.
Predné svetlá dostali denné LED svietenie a zadné svetlá výrazne zasahujú do bokov karosérie. Robustnosť auta podporujú dlhé previsy ako vpredu, tak aj v zadnej časti auta. Tie predpovedajú vnútorné rozmery ale aj použiteľnosť v teréne.
Veľkosť ako výhoda
Mitsubishi Outlander patrí k SUV, ktoré dokážu do svojho interiéru poňať až 7 pasažierov. Testovaná verzia mala len 5 miestnu konfiguráciu. Posádka má však k dispozícii dostatok miesta aj na zadných sedadlách. Druhý rad sedadiel má polohovateľné operadlá. Na hlavu majú dostatok priestoru aj skutočne vysoké postavy.
Batožinový priestor v 5 miestnej konfigurácii interiéru dosahuje až 667 litrov, pričom po sklopení zadných sedadiel stúpa až na 1608 litrov. Rovná podlaha po sklopení sedadiel však nevzniká. Majiteľ sa bude musieť uspokojiť s poriadne veľkým skokom.
Vodič a spolujazdec na predných sedadlách majú taktiež dostatok miesta a obklopuje ich na vodiča orientovaná palubná doska. Z tejto polohy interiér však dýcha miernou nostalgiou. Najviac nás zaskočila dotyková obrazovka s navigáciou.
Grafika displeja pripomína informačno-zábavné systémy zo začiatku tohto storočia. Reakcie na dotyky sú pomerne dobré. Malé sú hardvérové tlačidlá na stranách displeja. Tlačidlá je možné pri odchode z auta vybrať, čím sa displej znefunkční.
Retro štýlom pôsobí aj ovládač automatickej prevodovky, kde je viditeľný „červotoč“, teda dráha jeho pohybu. Zastaraný vzhľad neznižuje funkčnosť interiéru. Z ergonomického hľadiska je vnútro vozidla zvládnuté na vysokej úrovni. Prekážal nám len chýbajúci automatický dojazd elektrického ovládania okien. S výnimkou vodičovho okna je pre úplné zatvorenie alebo otvorenie iných okien potrebné ovládač neustále držať.
Automat a SUV sú v móde
Pred niekoľkými rokmi boli automatické prevodovky súčasťou len luxusnejších vozidiel. V posledných rokoch sa tieto druhy prevodoviek dostávajú aj do najmenších modelov a v kategórii SUV sú úplnou samozrejmosťou.
Outlander mal donedávna k dispozícii len 5 stupňový manuál, ktorý, podobne ako motor, patrí k unikátom. Tlak zákazníkov prinútil japonskú automobilku siahnuť aj po automatickej prevodovej skrini.
Mitsubishi nepoužilo klasický automat s hydrodynamickým meničom ani dvojspojkovú skriňu. Na palubu sa dostala prevodovka CVT, ktorá nemá stále prevodové stupne. Tento druh prevodovky je rozšírený najmä v ázijských krajinách. V našich zemepisných končinách ide o raritu.
Tento druh prevodovky má problém s prenosom vysokého krútiaceho momentu. Aby prevodovku prijal aj európsky motorista, automobilka jej dodala umelé prevodové stupne. Tým pádom dochádza k spojeniu výhod klasickej prevodovky a taktiež výhod CVT.
Outlander nikdy nebol a ani nie je športovým autom, a preto sa CVT k jeho charakteru hodí. Avšak len pre pokojnú jazdu. Pri tejto jazde svoju prácu dobre robí aj 2,0 litrový benzínový štvorvalec s výkonom 150 koní a maximálnym krútiacim momentom 195 Nm. Problém nastáva pri potrebe razantnejšej jazdy. Motor s vozidlom vážiacim 1,6 tony a s pohonom oboch náprav má čo robiť.
Vďaka umelým prevodovým stupňom pri plnom stlačení plynu motor nezavíja ako cirkulárka. Pri nízkom zaťažení pohonnej jednotky prevodovka drží čo najnižšie prevodové stupne. Ťažké a veľké auto si pýta svoju daň v oblasti spotreby. V kombinovanom režime nám z nádrže mizlo palivo tempom 8,5 l/100 km.
Jazdné výkony sú pritom len podpriemerné. Z 0 na 100 km/h testovaný Outlander zrýchľuje 12,4 sekundy. Maximálna rýchlosť je stanovená na 190 km/h. Takto vybavené SUV tak uspokojí len vodičov, ktorí si nepotrpia na vysoký výkon. Motor má šancu na veľmi dlhý život, bez vysokých servisných nákladov.
Jazdou neurazí ani v teréne
Ak nehľadáte športové auto, uspokojíte sa aj s menšou dávkou dynamiky, ale ak chcete jazdiť mimo spevnených ciest, možno ste našli zaujímavý ponuku. Pohon oboch náprav v štandarde posiela výkon na predné kolesá. V prípade potreby sa pripája aj zadná náprava, no vodič ovládačom dokáže uzamknúť rozdelenie výkonu v pomere 50:50 medzi prednou a zadnou nápravou.
Riadenie a podvozok správne korešpondujú s použitým motorom a prevodovkou. Ich hlavným cieľom je dosiahnutie komfortu vodiča a posádky. To znamená, že riadenie dáva vodičovi prostredníctvom volantu slabú spätnú väzu a podvozok filtruje nerovnosti na vysokej úrovni. Nespokojní sme však boli s odhlučnením podvozku. Počas jazdy tlmiče a pružiny veľmi dobre filtrujú nerovnosti, no dovnútra preniká pomerne výrazný hluk. Horšia situácia je najmä v prípade zadnej nápravy.
Pri parkovaní život vodičovi uľahčuje zadná kamera s pomerne dobrý obrazom a rozlíšením. V limitovanej edícii „100 rokov“ chýbajú parkovacie senzory. Kto na to zabudne, môže sa doslova pozerať na to, ako sa nárazníkom auta dotkne niečoho iného. Parkovacie senzory sú vo výbave „100 rokov Diamond“.
Záver
Outlander trochu pôsobí ako auto z minulosti. Výrobca sa ho snaží pridávaním moderných technológií udržať konkurencieschopným. Bez kompromisov to nie je. Základná cena Outlandera je vo výške 21 900 eur. V nej je zahrnutá aktuálna zľava vo výške 2 000 eur.
Limitovaná edícia pri príležitosti 100 rokov značky má cenové zvýhodnenie až 4 550 eur. Cenovka začína na sume 29 400 eur. V tomto prípade je na palube navigačný systém s dotykovým displejom, zadná parkovacia kamera, bluetooth, multifunkčný volant a logá odkazujúce na vek značky.
Výbava „100 rokov Diamond“ má navyše na palube parkovacie senzory, vyhrievanie predných sedadiel, sadu na zväčšenie batožinového priestoru a strešný nosič. Okrem toho obe limitované edície majú denné LED svetlá, LED hlavné svetlomety, pohon všetkých kolies, automatickú klimatizáciu alebo zliatinové 18 palcové disky. Chýba nám systém na sledovanie mŕtveho uhla alebo asistent na udržanie vozidla v jazdnom pruhu.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 695 |
Šírka (mm) | 1 810 |
Výška (mm) | 1 710 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Svetlá výška (mm) | 190 |
Objem palivovej nádrže | 60 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 570 – 1 600 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec |
Zdvihový objem motora | 1 998 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k ) pri 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 195 Nm pri 4 200 ot./min |
Prevodovka | CVT |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 190 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 12,4 s |
Spotreba (kombi) | 6,4 l/100 km |
Spotreba (test) | 8,5 l/100 km |
Cena
Základná cena | 21 900 EUR (s DPH) |
Cena testovaného modelu | 29 400 EUR (s DPH) |