V časoch, keď prišla Mazda 3 do predajní, v kalendároch svietil rok 2013. Dizajnový štýl KODO v tom období spôsobil takmer revolúciu v showroomoch japonskej automobilky. Modely, ktoré postupne dožívali, začali byť nahradzované o niekoľko levelov lepšími autami.
Automobilka však netvrdila, že vyrába len pekné autá. Chcela dokázať, že „trojka“ bude aj kvalitná. Na autosalón vo Frankfurte v roku 2013 prišlo niekoľko kusov „po svojich“ priamo z Japonska.
Na trhu sa objavil štandardný hatchback, ktorý konkuruje napríklad VW Golf, Renaultu Mégane, Peugeotu 308, Toyote Auris a iným. Od prvého roku výroby je dostupný aj sedan, ktorý síce prichádza o praktické výhody hatchbacku, no ponúka elegantnejšie línie. Mazda pripravila túto verziu aj napriek tomu, že napríklad v Európe žije veľa praktických motoristov. Kombi verzia dostupná nie je.
Zmenšená Mazda 6
Nový dizajnový štýl KODO ako prvá prezentovala v roku 2012 Mazda 6. Úspech na seba nenechal dlho čakať a po niekoľkých mesiacoch sa v tomto šate ukázal aj menší model. Kým hatchback je jasne rozoznateľný, sedan nie.
Počas testu sme pri jazde po diaľnici niekoľkokrát rozmýšľali o tom, či pred nami ide Mazda 6 alebo Mazda 3 sedan. Vozidlá sa najmä zo zadnej strany poriadne podobajú. Rozdiely sú len v detailoch a v rozmeroch.
Nemôžeme si pomôcť, ale máme silný dojem, že Mazda 3 je už niekoľko rokov najelegantnejším vozidlom nižšej strednej triedy. Sedan prednosti dizajnu len zvýrazňuje. Elegantné línie sa tiahnu odpredu až dozadu. Japonským dizajnérom sa navyše podarilo ustáť spojenie predĺženej zadnej časti a hatchbacku. Automobil nevyzerá akoby mal na pleciach ruksak. V minulosti sa na tomto spojení popálila napríklad Škoda s Fabiou sedan prvej generácie, po ktorej už žiadna Fabia tento druh karosérie nedostala. Alebo napríklad Renault Thalia bol sedan z modelu Clio. V oboch prípadoch však ide o vozidlá z inej cenovej kategórie.
Mazda 3 už nie je najmladšie vozidlo a tak tretia generácia dostala v roku 2016 facelift. Ten zmenil napríklad generačné označenie z BM na BN. Okrem toho automobil dostal prepracovaný predok a zadok, zmenené rozloženie prístrojovej dosky, nový naftový motor alebo systém G-Vectoring Control.
Praktickosť môže chýbať
Vnútro Mazdy 3 je príjemným miestom pre trávenie času. Najmä z hľadiska ergonómie si dal výrobca záležať. Ani niekoľkohodinové sedenie za volantom nemusí byť pre vodiča nepríjemné. Nájsť niečo, čo by sme kritizovali je ťažké, ale zvládli sme to. Lakťová opierka by mohla byť posuvná smerom dopredu, pretože lakeť nám často skončil na roletke nad držiakom na poháre. Niektorým ľuďom navyše prekáža chýbajúci rýchlomer. Na jeho mieste sa nachádza len veľký otáčkomer a údaje o rýchlosti sa zobrazujú ako čísla na jeho kraji.
Pohodlné sú však aj zadné miesta na sedenie. Zmestia sa na ne aj vyššie postavy a problémy s priestorom nad hlavou budú mať skutočne vysokí cestujúci. Vzadu nám chýbali výduchy klimatizácie, no priznávame, že v danej triede sú skôr výnimkou.
Do batožinového priestoru veľké predmety nevložíte. Prvým problémom sú rozmery dverí batožinového priestoru a druhým jeho samotné rozloženie. V papierových údajoch má však sedan pred hatchbackom náskok. V základe sa do batožinového priestoru sedanu zmestí 419 litrov batožiny, pričom hatchback odvezie len 364 litrov. Po sklopení zadných sedadiel vo vozidle dlhšie predmety, ako napríklad lyže, odveziete, no väčšie predmety sa dovnútra nezmestia.
Benzínový motor bez turba
Netajíme sa tým, že sme fanúšikmi naftových motorov. Najmä vo vozidlách, ktoré majú potenciál na dlhšie jazdy. Mazda 3 tiež nie je úplne mestským vozidlom a rodiny alebo firemných zamestnancov často vozí aj na dlhé vzdialenosti po diaľniciach.
V testovanom aute sa nachádzal 2,0 litrový motor s technológiou Skyactive a s výkonom 120 konských síl spolu s krútiacim momentom 210 Nm. Musíme priznať, že pri kúpe tohto auta by sme naftový motor asi vynechali aj napriek ambíciám na časté cestovanie po diaľnici. Po naštartovaní sa benzínový štvorvalec ozve veľmi príjemným zvukom. V meste je jeho sila dostatočná aj v nízkych otáčkach, kedy veľmi ochotne rozhýbava celé auto. Problémy môžu nastať mimo mesta, na diaľnici a na horských prechodoch, kde agregát stráca dych. Vodič je nútený radiť a držať otáčky. Pri predbiehaní sa nemôže spoľahnúť na turbo, iba na otáčky. A to mnoho ľudí nie je ochotných robiť.
Benzínový štvorvalec s atmosférickým nasávaním však nie je tak náchylný na vysokú spotrebu pri plnom využívaní výkonu ako menšie motory s turbom. Počas týždňa používania tohto vozidla bez akéhokoľvek obmedzovania dynamiky jazdy a spomaľovania premávky sme sa ustálili na spotrebe 6,5 l/100 km. Ide pritom o totožný údaj, ktorý dosahujeme s niektorými rovnako veľkými vozidlami vybavenými naftovým motorom.
Pohonná jednotka má navyše potenciál dosiahnuť dlhý život, keďže nemá preplňovanie. Rýchlejšie sa zohrieva ako naftový motor a turbo pri krátkych mestských cestách netrpí.
Prémiové jazdné vlastnosti
Mazdu musíme pochváliť za odhlučnenie interiéru. Najmä podvozok do vnútra vozidla neprepúšťal žiadne nárazy ani buchot. Napriek tomu, že automobil stál na 18 palcových diskoch, jazda bola pohodlná aj na nekvalitnej ceste. Podvozok je nastavený príjemne tuho, nie však športovo. Mazde 3 svedčí svižná jazda, no tlačenie na limit nezvyšuje jazdecký pôžitok.
K pružinám a tlmičom výrobca vhodne nastavil aj riadenie, ktoré je presné a taktiež vhodne tuhé. Nedávno sme testovali aj Mazdu CX-3 s pohonom oboch náprav a musíme povedať, že v modelu 3 pripojiteľný pohon zadných kolies vôbec nechýba.
Celkovo má automobil dospelé jazdné vlastnosti. Navyše je pomerne ľahký, keďže váži len 1 200 kilogramov, ktoré sú navyše pocitovo veľmi dobre rozložené. K stabilite prispieva aj G-Vectoring Control, ktorý vozidlo dostalo po facelifte.
Záver
Základná cena sedanu je v porovnaní s hatchbackom vyššia. Dôvod na to je však jednoduchý. Sedan sa nepredáva v najnižšej výbave Emotion. Inak sú ceny veľmi podobné. Sedan má na výber menší počet motorizácii.
Testovaný automobil vo výbave Revolution má cenníkovú cenu 20 390 eur. Na palube je napríklad head-up displej ale len jeho výsuvná verzia. Plnohodnotné LED svetlá sú dostupné už vo výbave Atraction.
Mazdu 3 si môžete kúpiť za podobnú cenu, ktorú si výrobca účtuje za crossover CX-3. Za rovnaké peniaze však v prípade „trojky“ dostane viac. Viac miesta, viac dynamiky, lepšie jazdné vlastnosti. Ako bonus pôsobí nižšia spotreba, keďže automobil je nižší a nemá pohon všetkých kolies.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 585 |
Šírka (mm) | 2 053 |
Výška (mm) | 1 450 |
Rázvor (mm) | 2 700 |
Svetlá výška (mm) | 155 |
Objem palivovej nádrže | 51 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 200 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec |
Zdvihový objem motora | 1 998 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 k ) pri 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 210 Nm pri 4 000 ot./min |
Prevodovka | 6 stupňová manuálna |
Pohon | predná náprava |
Max rýchlosť | 198 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,8 s |
Spotreba (kombi) | 5,1 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,5 l/100 km |
Cena
Základná cena | 16 690 EUR (s DPH) |
Cena testovaného modelu | 20 390 EUR (s DPH) |