
Swift stál vždy na pomedzí mini áut a áut nižšej triedy. Bol kratší ako Fabia alebo Polo, no väčší než Škoda Citigo alebo Citroën C1. A toto zvláštne postavenie mu zostalo aj v novej generácii. Japonci dokonca rozmery mierne redukovali. Swift je totiž o 10 mm kratší (3 840 mm) a o 15 nižší (1 510 mm). Zato jeho šírka narástla o 40 mm (1 735 mm) a kľúčový rázvor náprav sa natiahol o 20 mm na konečných 2 450. Je to výhoda, či nie? Swift sa tým totiž dobrovoľne vzdáva možnosti útočiť na premiantov nižšej triedy. Výsledok je však obdivuhodný. Suzuki dokázalo na tomto formáte vykúzliť takmer dospelé auto.
Menší ale dospelejší
A snažili sa o to aj dizajnéri. Typické rysy sa síce menili len evolučne, ale Swift dostal podstatne väčšiu prednú masku a LED svetlá s výraznejšou grafikou. Efekt plávajúcej strechy posilnili nielen zatmavené predné stĺpiky, ktoré poznáme už z minulosti, ale čiastočne aj tie zadné. Kľučky druhého páru dverí sa ukryli do okien. Takže Swift sa tvári tak trochu ako trojdverový športový hatchback, hoci s touto verziou sa rozlúčil už v minulej generácii. Zaujme aj bohato modelovanými bokmi pontónu a podstatne väčšími zadnými svetlami. Naša verzia navyše jazdila na „dospeláckych“ 16-palcových dvojfarebných diskoch.

Vertikálne umiestnené kľučky však nie sú užívateľsky príliš komfortné. Mestskému hatchbacku, to však nijak extra nevadí. Dôležitejšie je, že dvere majú veľký uhol otvorenia, takže aj napriek relatívne malým rozmerom uľahčujú nastupovanie. Prístup k predným sedadlám je bezproblémový. Kabína sa konečne snaží urobiť lepší dojem. Tvrdé plasty „palubovke“ síce ostali, ale jej dizajn je podstatne štrukturovanejší a povrchová úprava solídnejšia. Svoje zohrávajú aj dekorácie, napríklad klavírna čerň v okolí centrálneho displeja či horizontálna svetlá ozdobná lišta, ktorá prechádza takmer celou palubnou doskou.

Swift tiež prekvapí skvelo tvarovaným trojramenným, kožou čalúneným splošteným volantom, dobre čitateľným prístrojovým panelom, navyše s efektným červeným podsvietením a konečne farebným 4,5-palcovým TFT displejom. A navyše multimediálnym rozhraním so 7-palcovou dotykovou obrazovkou, známym z Vitary. Elektronikou na palube tak nezaostáva za svojimi väčšími súrodencami. Rozhranie má skvelé rozlíšenie, čo vidieť najmä na cúvacej kamere a logické menu rozdelené do štyroch zón. Škoda len absencie analógového ovládača hlasitosti. To sa dnes už ale nenosí.
Prekvapivo veľa miesta
Swift si tiež rozumie so smartfónmi a ponúka USB port. Dobrou správou je zachovanie samostatného panelu klimatizácie, v našom prípade dokonca automatickej, takže integrácia funkcií ovládaných cez obrazovku nie je prehnaná. Za volantom sa cítite ako vo väčšom aute. Rozsah jeho dvojosového nastavenia ako aj nastavenia sedadla vodiča je v tejto triede dostatočný. Navyše Suzuki vyčarovalo na malom formáte prekvapivo veľa vnútorného priestoru. Miesta dosť je na nohy, nad hlavou a ploché boky širokej karosérie zas prinášajú dostatok rezervy vo výške ramien. Škoda len absentujúcej lakťovej opierky.

Zato na rozmeroch sedadiel automobilka nešetrila. Ako v dĺžke sedáku, tak na solídnej bočnej opore. Čalúnenie je príjemne mäkké. Ergonómii naozaj niet čo vytknúť. Swift sa dokonca zbavil tradičnej neresti. Palubný počítač možno konečne ovládať priamo z volantu! A zlepšil sa aj výhľad. Predsunutá strecha síce stále bráni pohľadu na semafory ale menej ako v minulosti. Ešte viac vás Swift prekvapí vzadu. Nad hlavou veľa miesta nezostáva, no pre nohy ponúka rezervu, ktorú by ste nečakali. Tá sa medzigeneračne zväčšila o 23 mm. A to isté platí aj o rezerve v oblasti lakťov, hoci pre troch je tu stále priúzko.

Zlé to nie je ani v kufri, kde pribudlo 54 litrov, hoci na úkor rezervy. Celkovým objem batožinového priestoru 265 litrov síce Swift nedokáže konkurovať typickým predstaviteľom nižšej triedy, no rozhodne sa k nim priblížil. Pritom platí, že verzia s pohonom oboch náprav je na tom rovnako. Zmieriť sa však musíte s vysokou nakladacou hranou aj veľkým schodom, ktorý vznikne po sklopení delených zadných operadiel. Dvojitá podlaha by sa naozaj hodila. Ako aj nejaké tie praktické háčiky na nákupné tašky. Aspoň že interiér je vybavený dostatočným množstvom odkladacích priestorov.
Výbavou prerastá triedu
Vo výbave Swift rozhodne exceluje. Aspoň vo verzii GLX, ktorú sme testovali. Nehovoríme pritom len o bezkľúčovom prístupe a štartovaní, automatickej klimatizácii či spomínanom plnohodnotnom multimediálnom rozhraní z Vitary s navigáciou, cúvacou kamerou a kompatibilotou s externými zariadeniami, ale najmä o asistenčných systémoch. Swift má núdzové brzdy, výstrahu pred kolíziou, monitorovanie jazdných prúdov, automatické prepínanie diaľkového režimu LED svetiel a dokonca adaptívny tempomat, čo je v tejto triede naozaj vzácne.

I keď aj to má svoje chybičky krásy. Výstraha pred kolíziou reaguje zbytočne často a varovným signálom, ktorý je možno až príliš panický. Monitoring jazdných prúdov vás zas dokáže varovať len graficky, zásahy do riadenia sa nekonajú. Kto by ale čosi také čakal od auta s dĺžkou 3,8 metra? I tak je Swift predátorom v asistenčných systémoch. No ako je známe, ani s nimi nedosiahol v nárazových testoch bezpečnostného konzorcia Euro NCAP na päť hviezdičiek. Jedna mu stále chýba.
Mikrohybrid naozaj šetrí
Swift ponúka na výber dva motory. Preplňovaný 3-valec 1,0 BoosterJet (82 kW) a slabší atmosférický 4-valec 1,2 DuelJet (63 kW). My sme si vyskúšali druhý z nich a to v kombinácii s mikrohybridnou sústavou SHVS, 5-stupňovým manuálom a k tomu pohonom oboch náprav AWD, ktorý je v tomto segmente raritou. Štvorvalec nahradil pôvodný motor 1,2 VVT a prináša nóvum v podobe dvoch sacích kanálov a dvoch vstrekovačov pre každý valec. Výkon síce klesol o 3 kilowatty, ale krútiaci moment 120 Nm, je k dispozícii už pri 4 400 otáčkach, čo je o 400 nižšie ako v minulosti.

Navyše má nový Swift obrovskú výhodu v nižšej hmotnosti. Medzigeneračnou diétou zhodil na váhe neuveriteľných 120 kg. Základná verzia váži len 840 kg a tá naša so štvorkolkou sa zmestí stále pod tonu (960 kg). Swift síce nie je žiaden šprintér ale stovku zvláda za 12,6 sekundy. To je akceptovateľné. Pomáha mu pritom technická vychytávka v podobe mikrohybridného systému SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki), využívajúceho reverzibilný alternátor s výkonom 2,3 kW. Pri brzdení odovzdáva rekuperovanú energiu malej li-ion batérii a následne ju využíva na štart-stop systém alebo zlepšuje akceleráciu.

Výsledkom sú extrémne pohotové štarty a naozaj excelentná spotreba. My sme po týždni, stráveného zväčša v meste, odčítali z palubného počítača údaj 5,4 litra, čo je len o pol litra viac ako sme dosiahli pri Toyote Yaris Hybrid s plnohodnotnou hybridnou sústavu, ale samozrejme, bez 4×4. Toky energií môžete pritom sledovať na farebnom displeji prístrojového panelu. Škoda, že Swift nemá 6-stupňovú prevodovku, s ktorou by mohol o čosi zlepšiť svoje skóre. Aj tá 5-stupňová je ale naladená ekonomicky. Na najvyššom stupni točí motor pri 100 km/h len 2 500 otáčok, čo je na malý atmosférický motor naozaj málo.
Zábavu kazí vyšší hluk
Najviac si ho však užijete, keď sa ručička otáčkomeru prehupne cez číslicu 4 000. Až tu motor skutočne ožíva a chytá druhý dych. Lenže to je už v kabíne poriadny hluk. Za obeť nízkej hmotnosti padli pravdepodobne aj tlmiace materiály, takže na prítomnosť zvuku motora si musíte jednoducho zvyknúť. A je to škoda, počuť ho aj pri bežných prevádzkových otáčkach. Európska konkurencia je na tom rozhodne lepšie. A platí to aj o izolácii podvozka a celkovom komforte jazdy, kde nemôže Swift súťažiť napríklad Fabiou, nehovoriac o novej Ibize či Volkswagene Polo. Pruženie je nastavené pomerne tuho.

Tlmenie nerovností dosahuje len priemer. Jednoducho, Swift v tomto smere nedokázal urobiť väčší krok vpredu. Čo mu ale zostalo, je jeho hravosť. Široký postoj, krátke previsy a nízka hmotnosť mu priniesli takmer vlastnosti motokáry. Zákruty zvláda s prehľadom i keď zadná náprava s torznou priečkou si vie na priečnych nerovnostiach odskočiť. Všetko však v bezpečnej norme. A na dobrom asfalte sa Swift správa priam ukážkovo neutrálne. Preto prekvapí dlhý prevod riadenia. Tri otáčky volantu sú dnes naozaj retro, lenže krátky rázvor vie tento hendikep pomerne úspešne utajiť.

Ani parkovanie si preto nežiada veľa práce. Pri týchto manévroch ale mierne cítiť odpor rozvodu 4×4, ktorý auto pri vytočených kolesách pribrzďuje. Na druhej strane je štvorkolka veľkou výhodou. Nejde síce o sofistikovaný systém AllGrip z Vitary s viacerými režimami, ale aj schopnosť preniesť vzad 50 % hnacieho momentu v prípade preklzu predných kolies, príde na mokrej, prašnej či zasneženej vozovke vhod. S trakciou nemá Swift naozaj najmenšie problémy. Rozhodne tým vytŕča spomedzi konkurentov. Aj keď svetlá výška 120 mm hovorí jasnou rečou, že nejde o náhradu za crossover alebo SUV.
Swift na nás urobil dobrý dojem. Je nabitý technológiami, o ktorých sa môže malým autám len snívať a svoj skromný formát využíva na maximum. Je vzorovo úsporný a pôsobí dospelejšie ako doteraz. Cenu 14 890 eur za bohato vybavenú verziu 4×4 s mikrohybridným systémom a asistenčnými bezpečnostnými technológiami považujeme za akceptovateľnú. Bez systému SHVS je Swift 4×4 ešte o 2 400 eur lacnejší. Takže tu vlastne máme jednu z najdostupnejších štvorkoliek. Škoda len nižšieho akustického komfortu, ktorý uberá body Swiftu práve tam, kde to najviac cítiť, či vlastne počuť.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 840 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 735 |
Výška (mm) | 1 520 |
Rázvor náprav (mm) | 2 450 |
Svetlá výška (mm) | 120 |
Objem kufra/nádrže (l) | 265 – 947/37 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 960 |
Technické údaje
Verzia | 1,2 DualJet SHVS 4×4 |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 242 |
Max. výkon (kw/ot.) | 66/6 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 120/4 400 |
Prevodovka | 5M |
0 – 100 km/h (s) | 12,6 |
Max. rýchlosť (km/h) | 170 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,5 |
Spotreba počas testu (l) | 5,4 |