Model Kona sme po prvýkrát mali možnosť vyskúšať na cestách v okolí Barcelony. Vozidlo sme premiérovo mohli vidieť v júni tohto roku. Slovenský importér už predstavil ceny novinky. Na štarte výroby je vozidlo dostupné s 1,0 litrovým benzínovým trojvalcom a 1,6 litrovým preplňovaným taktiež benzínovým agregátom. My sme mali možnosť vyskúšať obe.
Automobil už zaznamenal svoju slovenskú výstavnú premiéru na autosalóne v Nitre, kde bol o neho vysoký záujem. Už na prvý pohľad je model poriadne excentrický. Dizajnové zaujímavosti sa diali najmä v jeho prednej časti.
Netradičné je najmä rozdelenie svetiel. Tesne pod hranicou kapoty sa nachádza LED pásik denného svietenia. Hlavné svetlomety sú oddelené a umiestnené nižšie. Kde sme už toto riešenie videli? Máme silný pocit, že priekopníkom tohto štýlu bol Citroën C4 Picasso. Medzi LED svetlami je navyše pásik mriežky. Celý čas sme čakali, či sa v ňom nezačne objavovať pulzujúce červené svetlo ako v hovoriacom aute Kitt zo seriálu Knight Rider. Nestalo sa.
Kona je často prirovnávaná k Nissanu Juke. Musíme priznať, že oprávnene. Nejde len o extravagantnú prednú časť. Netradičné dizajnové riešenia sú v rámci celého auta. Pri pohľade zo zadnej strany sme mali pocit, že automobil má akosi veľa svetiel. Hlavné svetlá sú pod zadným oknom a zvyšok ako smerovky, cúvacie svetlá a hmlovky v nárazníku. Prakticky celá spodná časť auta je oplastovaná. Plasty sú aj na blatníkoch a ohraničujú svetlá.
V interiéri je Kona prístupná individualizácii. Farebné prešívanie alebo bezpečnostné pásy farebne sekundujúce zvyšku auta nie sú výnimkou. Vypracovanie je kvalitné. Hyundai využil základy interiéru z i30, pričom ich vylepšil. V porovnaní s minulosťou sa kórejská automobilka vo vnútri výrazne zlepšila.
Kona je vybavený aj head-up displejom, ktorý zobrazuje údaje o jazde na výsuvnom plastovom štíte pred vodičom. Výška zobrazovaných informácií a jas je možné nastaviť prostredníctvom tlačidiel na volante, vodič tak nemusí pátrať v systéme auta. Na palube môžu byť nielen vyhrievané ale aj ventilované kožené sedačky.
Naftové motory prídu až začiatkom budúceho leta. Vyskúšali sme dva dostupné agregáty. 1,6 litrový benzínový štvorvalec T-GDI dosahuje výkon 177 konských síl. Jeho výkon prechádza cez 7 stupňový dvojspojkový automat na obe nápravy.
Z 0 na 100 km/h zrýchli takto vybavená Kona za 7,9 sekundy. Spotreba sa počas rýchlych jázd v horách pohybovala na úrovni 8 l/100 km, pričom priestor na jej zníženie bol pomerne veľký. Ťah motora prichádza už od 1500 otáčok, pričom vo vyššom otáčkovom spektre sa do interiéru dostáva príjemná zvuková kulisa.
Lacnejšia a aj menej výkonná ponuka modelu obsahuje 1,0 litrový trojvalec s turbom. V tomto prípade sa k slovu dostáva 6 stupňový manuál a výkon prechádza len na predné kolesá.
Výkon 120 koní stačí na zrýchlenie na 100 km/h za 12 sekúnd. Zvukový prejav motora je citeľne horší. Napriek tomu Hyundai výborne vyriešil vibrácie pohonnej jednotky, ktoré sa do vnútra nedostávajú. Spotreba počas testovacích jázd v okolí Barcelony bola približne o jeden liter nižšia, ako v prípade výkonnejšieho štvorvalca.
Motorizácia prináša rozdiel aj v podvozku. Kým silnejší benzínový motor má nezávisle zavesené zadné kolesá, trojvalec sa vzadu môže “pochváliť” len torznou priečkou.
Na limite bol teda lepšie ovládateľný práve silnejší model, pričom sa do vnútra dostávalo aj menej hluku od kolies. Na druhej strane výkonnejšia verzia je minimálne o 68 kg ťažia ako Kona s trojvalcom.
V budúcnosti by Kona mala dostať aj elektrickú verziu. Keďže ide o vozidlo pôsobiace najmä v mestách, predpokladáme, že väčšina zákazníkov zvolí práve trojvalcový agregát.
Na Slovensku je cena Kony nastavená pomerne priaznivo. Základná cena štartuje už na sume 14 490 eur. Výkonnejší model stojí 19 990 eur. V čase stúpajúcej obľuby crossoverov má Kona veľký potenciál. Predpokladáme, že osloví najmä ľudí, ktorým sa páči takto netradičný dizajn. V porovnaní so svojou dvojičkou od Kie má Kona výhodu aj v možnosti pohonu všetkých kolies.
1.0 T-GDI
Typ | KAPPA, trojvalec, 12-ventilov, DOHC D-CVVT |
Objem (cm3) | 998 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | 71,0 × 84,0 mm |
Kompresný pomer | 10,0:1 |
Maximálny výkon | 88 kW (120 k) @ 6.000 min-1 |
Max. krútiaci moment | 172 Nm @ 1.500~4.000 min-1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 181 |
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) | 12,0 |
Kombinované emisie CO2 (g/km)* | 119 (plánovaná hodnota) |
Kombinovaná spotreba (l/100km)* | 5,3 (plánovaná hodnota) |
1.6 T-GDI
Typ | Gamma, štvorvalec, 16-ventilov, DOHC D-CVVT |
Objem (cm3) | 1.591 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | 77,0 × 85,4 mm |
Kompresný pomer | 10,0:1 |
Maximálny výkon | 130 kW (177 k) @ 5.500 min-1 |
Max. krútiaci moment | 265 Nm @ 1.500~4.500 min-1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 205 |
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) | 7,9 |
Kombinované emisie CO2 (g/km)* | 169 (plánovaná hodnota) |
Kombinovaná spotreba (l/100km)* | 7,3 (plánovaná hodnota) |