![O svojom hybridnom pohone Outlander z vonku...](https://ipravda.sk/res/2017/11/04/thumbs/mitsubishi-outlander-phev_28-nestandard1.jpg)
Ak má vaše auto pravidelný prístup k elektrickej zásuvke, často jazdíte na krátke trasy a chcete dostať od štátu dotáciu na kúpu auta, plug-in hybrid sa javí ako ideálne riešenie. Japonská automobilka pripravila jeden hybridný model v rámci úplne bežného SUV s názvom Outlander.
Automobil je na trhu už pomerne dlho. V minulosti sme ho vyskúšali s naftovým aj benzínovým motorom, s CVT prevodovkou aj s manuálom. Hybridná verzia označená písmenami PHEV taktiež nepatrí k čerstvým debutantom. Verejnosti bol predstavený v roku 2012 na autosalóne v Paríži. V porovnaní s bežným modelom hybrid odhaľuje len niekoľko nápisov na karosérii. Na prvý pohľad ho nie je možné rozpoznať.
![Elektrické ústrojenstvo odhaľujú len nápisy.](https://ipravda.sk/res/2017/11/04/thumbs/mitsubishi-outlander-phev_15-nestandard1.jpg)
Komplikovaný pohon
Pod kapotou hybridu sa nachádza komplikované ústrojenstvo. Zo sveta minulosti sa v ňom nachádza 2,0 litrový benzínový štvorvalec MIVEC, ktorému sekunduje jednostupňová prevodovka. Okrem toho sa o pohon stará aj dvojica elektromotorov. Jeden poháňa predné a druhý zadné kolesá. Spaľovací motor však nehrá hlavnú úlohu. O pohon sa primárne starajú elektromotory. Štvorvalec slúži len ako generátor. Ide o podobný princíp, na akom fungujú dieselové lokomotívy. Spaľovací motor vytvára energiu, ktorú spotrebovávajú elektromotory. V tomto prípade je systém omnoho komplikovanejší ako v prípade lokomotívy.
V prípade, ak je to potrebné, teda ak vodič dostatočne hlboko zatlačí pedál akcelerátora, spaľovací motor sa pripojí priamo k pohonu predných kolies. Nebude teda len generovať elektrinu, ale aj priamo poháňať nápravu.
![Tento volič smeru jazdy funguje takmer ako...](https://ipravda.sk/res/2017/11/04/thumbs/mitsubishi-outlander-phev_05-nestandard1.jpg)
Ak je úroveň batérií dostatočne nabitá a vodič nedrží plyn na podlahe, spaľovací motor môže byť úplne vypnutý. Elektromotory čerpajú energiu z akumulátorov, pričom na jedno nabitie výrobca sľubuje dojazd 52 kilometrov. My sme viac ako 27 neprešli.
Pohon má navyše aj doplnkové funkcie. Stlačením tlačidla „EV“ ide auto výhradne na elektrický pohon. Benzínový motor neštartuje, ani aby generoval elektrinu. Ďalšou možnosťou je režim šetrenia batérie, kedy sa auto snaží udržať stav nabitia akumulátorov a v treťom má spaľovací motor za úlohu batérie dobíjať.
![Zadné kolesá poháňa elektromotor s vyšší...](https://ipravda.sk/res/2017/11/04/thumbs/mitsubishi-outlander-phev_21-nestandard1.jpg)
V reči čísiel dva elektromotory dosahujú výkon po 82 koní. Predný dosahuje krútiaci moment 137 Nm, zadný 195 Nm. Spaľovací motor má výkon 121 koní a 190 Nm krútiaceho momentu. Maximálny výkon hybridného pohonu je 203 koní. Z 0 na 100 km/h auto zrýchli za 11 sekúnd a maximálna rýchlosť je stanovená na 170 km/h.
Ako to funguje v skutočnosti?
Ak máte garáž s elektrickou zásuvkou a pracujete od domu len pár kilometrov, v pohode môžete jazdiť takmer vždy na elektrinu. Outlander je vďaka dvojici elektromotorov jeden z mála hybridov, ktorý skutočne vládze jazdiť na elektrinu. Ani svižnejší rozjazd neprebúdza spaľovací motor.
![Úroveň nabitia batérii klesá rýchlo.](https://ipravda.sk/res/2017/11/04/thumbs/mitsubishi-outlander-phev_04-nestandard1.jpg)
Z akumulátorov sa však energia míňa príliš rýchlo. Nabíjanie je možné prostredníctvom domácej nabíjačky, vďaka ktorej obnova energie trvá približne 5 hodín. Dostupné je aj rýchlonabíjanie prostredníctvom konektoru CHADeMO. Nabitie na 80% kapacity trvá 25 minút.
Ak sa vozidlo vydáva na dlhšiu trasu, čoskoro sa začína pridávať spaľovací motor. Otáčkomer dostupný nie je, no už podľa sluchu sme zistili, že pracuje v akosi vysokých otáčkach. Jeho zvukový prejav extrémne nenadchne.
Mitsubishi tvrdí, že kombinovaná spotreba benzínu je 1,7 l/100 km. Samozrejme v prípade, ak auto vyštartuje s plne nabitými batériami. Tak ako v prípade iných hybridov, aj teraz ide o doslova úchylné číslo. Áno, Outlander PHEV dokáže jazdiť aj s nulovou spotrebou, ak ho budete stále nabíjať. V opačnom prípade počítajte v meste s odberom 11 l/100 km.
Kto chce auto naháňať, pokojne odber vytlačí ešte vyššie. V kombinovanej prevádzke s pravidelným (nie neustálym) nabíjaním batérií a rozumnom štýle jazdy sa z nádrže bude vytrácať 9 litrov benzínu na 100 km. Tu narážame na problém objemu palivovej nádrže, do ktorej sa zmestí len 45 litrov. Dojazd plne nabitého a natankovaného auta atakuje hranicu len 500 km.
Jazdný prejav auta je však ďaleko lepší ako v prípade rovnakého benzínového motora spojeného s CVT prevodovkou. Prísun krútiaceho momentu z elektromotorov dovoľuje vodičovi pohodlne predbiehať a akcelerovať.
Automobil je na pocit omnoho ťažší ako jeho nehybridné verzie. Prevádzková hmotnosť prekonáva hranicu 1,9 tony. Posilňovač riadenia má vysoký účinok, teda vodič nemá veľa informácií o tom, čo sa deje pod kolesami. Váhu auta je rozhodne cítiť aj v meste. Napriek tomu je Outlander použiteľný aj v stredne ťažkom teréne. Svetlá výška 190 mm a pohon všetkých kolies umožňujú zdolávať nespevnené cesty.
![Mitsubishi Outlander PHEV umožňuje aj...](https://ipravda.sk/res/2017/11/04/thumbs/mitsubishi-outlander-phev_14-nestandard1.jpg)
Záver
Mitsubishi Outlander PHEV vo výbave „Edícia 100 rokov“ môže byť váž za 39 900 eur. Túto sumu vám štát vie postupne znížiť o 3 000 eur. Za túto sumu dostane plnokrvné hybridné auto, ktoré ako jedno z mála dokáže vďaka výkonným motorom reálne jazdiť v elektrickom režime, nielen rozbiehať sa.
![Batérie nezmenšili batožinový priestor.](https://ipravda.sk/res/2017/11/04/thumbs/mitsubishi-outlander-phev_11-nestandard1.jpg)
Kto jazdí na krátke trasy, môže ich bez problémov absolvovať len za cenu elektrickej energie zo zásuvky. Kto jazdí na dlhšie trasy, ten môže na spotrebu 1,7 l/100 km zabudnúť. Štátna dotácia upravuje cenu len kozmeticky.
V danej výbave sa nachádzajú všetky svetlá s technológiou LED, 7 palcový dotykový displej alebo diaľkové ovládanie klimatizácie, kúrenia a nabíjania, zisťovanie stavu batérie cez smartfón. Napriek tomu, že je Outlander PHEV komplikovaný takmer ako jadrová elektráreň, jeho obsluha je jednoduchá. Vo väčšine prípadov sa systém o seba postará sám. Jediný úkon vodiča, ktorý je navyše, je nabíjanie.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 695 |
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 703 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Svetlá výška (mm) | 190 |
Objem palivovej nádrže | 45 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 935 kg |
Technické údaje
Typ motora | zážihový radový štvorvalec |
Zdvihový objem motora | 1 998 cm3 |
Výkon | 89 kW (121 k ) pri 4 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 190 Nm pri 4 500 ot./min |
Typ elektromotorov | 2 synchrónne elektromotory s permanentným neodýmovým magnetom |
Výkon elektromotorov | 2×60 kW (82 k ) |
Max. krútiaci moment elektromotorov | 137 + 195 Nm |
Celkový výkon | 149 kW (203 k ) |
Prevodovka | 1-stupňová s fixným prevodom |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 170 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 11 s |
Spotreba (kombi) | 1,7 l/100 km |
Spotreba (test) | 9 l/100 km |
Cena
Základná cena | 39 900 EUR (s DPH) |
Štátna dotácia | 3 000 EUR |