Test: Seat Arona 1,0 TSI – móda aj priestor

17.11.2017 07:00

Už nová Ibiza ukázala obrovský generačný pokrok. A teraz tu máme jej väčšiu sestru Aronu, ktorá to hrá na módny crossover. Výsledok jednoducho nemohol byť zlý, najmä ak sme si Aronu vyskúšali v najvyššej výbave Xcellence. A nesklamal ani trojvalec pod kapotou.

Arona je jasným Seatom so všetkým čo k tomu...
Arona je jasným Seatom so všetkým čo k tomu patrí. Od typickej masky cez diódové svetlá s trojuhoľníkovou grafikou. Po prvýkrát však pridáva dvojfarebné lakovanie karosérie, ktoré umožňuje až 68 farebných schém. Autor: Ľuboš Pilc

Čo je Arona? Nemýľte si ju so Škodou Karoq, Tiguanom ani novým Volkswagenom T-Roc. Je to prvý crossover koncernu VW postavený na platforme MQB A0. Súrodencov s logami Škody a Volkswagenu dostane najskôr o rok. Takže Španieli môžu teraz počítať s náskokom. A nemajú sa čoho báť. Arona má v súboji s Renaultom Captur, Opelom Crossland X, Citroënom C3 Aircross, Kiou Stonic či Hondou HR-V alebo Mazdou CX-3 naozaj čo ponúknuť. Útočí na emócie a navyše prináša precíznu nemeckú techniku.

Viac farieb, viac emócií

Príbuznosť s Ibizou je jasná i keď formátom mieri Arona v hierarchii o čosi vyššie. Rázvor náprav sa síce natiahol len o zanedbateľné dva milimetre na konečných 2 566 mm, no do dĺžky pribudlo v porovnaní s Ibizou až 79 a na výšku dokonca 99 mm. Oba modely sú zhodné len šírkou 1 780 mm. Arona tak perfektne zapadne medzi Ibizu a väčší Leon a v ponuke zastúpi aj kombi Ibiza ST. Použitím väčších kolies došlo k rastu svetlej výšky o 15 mm. Nie je to veľa ale na zlých cestách to pomôže. Na crossover to Arona hrá aj bohatou plastovou ochranou nárazníkov, lemov blatníkov či podbehov a strešnými lyžinami.

Arona síce stojí na platforme Ibizy s takmer...
Arona síce stojí na platforme Ibizy s takmer zhodným rázvorom 2 566 mm, ale je o 79 mm dlhšia a o 99 vyššia. Autor: Ľuboš Pilc

Predná maska je však už plne v súlade so súčasným dizajnovým rukopisom Seatu. Vo verzii Xcelence je zdobená chrómovými prvkami. Lemujú ju svetlá, v našom prípade diódové, s výraznou trojuholníkovou grafikou. Najväčšou novinkou je však stúpajúca spodná línia okien, ktorá rozdeľuje zadný stĺpik hliníkovou dekoráciou s profilom písmena X. Takže Arona ponúka dvojfarebné lakovanie. V našom prípade kombinovala bordovú karosériu a šedú strechu. Vyberať si môžete aj bielu alebo čiernu. Celkovo je k dispozícii až 68 farebných schém. Na Arone sa teda nešetrilo.

Do sveta crossoverov sa Arona hlási svetlou...
Do sveta crossoverov sa Arona hlási svetlou výškou zväčšenou o 15 mm, ale aj bohatou plastovou ochranou podvozka vrátane lemov blatníkov a prahov. Autor: Ľuboš Pilc

Dokladujú to aj drahšie delené zadné svetlá, množstvo prelisov a nárazník so striebornou vložkou. Naša verzia jazdila navyše na parádnych 17-palcových dvojfarebných diskoch. Výsledkom je nápaditý kompaktný crossover, ktorý sa v dave určite nestratí. Navyše nie je tak „prezdobený“ ako napríklad nový Citroën C3 Aircross. A ak sa vám zdajú aj dve farby priveľa, voliť môžete homogénne lakovanie. Väčšia karosérie prináša v porovnaní s Ibizou množstvo výhod. Arona ponúka pohodlnejšie nastupovanie aj viac priestoru v kabíne. To je presne to, čo zákazníci od crossoverov očakávajú.

Dospelácky interiér

V porovnaní s Ibizou sedíte v Arone o 52 mm vyššie, čo znamená lepší výhľad. Zbytočne mu nebránia ani predné stĺpiky. S výhľadom vzad pomôže cúvacia kamera a senzory. Nad hlavou pribudla 37-milimetrová rezerva. A dosť miesta jej aj v šírke ramien. Na stiesnené pomery sa v Arone sťažovať naozaj nebudete. Dokonca ani vzadu, kde je dostatočná rezerva na kolená. Chodidlá si pritom môžete zasunúť pod vyššie umiestnené predné sedadlá. Pre troch je ale zadná lavica predsa len priúzka. Navyše sa na podlahe nachádza vysoký tunel.Tu Arona jednoducho nedokáže prekročiť tieň nižšej triedy.

Spracovanie interiéru je naozaj brilantné. Týka...
Spracovanie interiéru je naozaj brilantné. Týka sa to dizajnu a materiálov. Navyše má vodič dobrý výhľad a dostatok priestoru. Autor: Ľuboš Pilc

Zato spracovaním interiéru áno, ako z hľadiska dizajnu tak aj kvalitou materiálov. Palubnú dosku si požičala z Ibizy, a to je dobré. Pôsobí naozaj dospelo. Má dobre čitateľný prístrojový panel a na túto triedu skutočne excelentné multimediálne rozhranie, v našom prípade s 8-palcovým dotykovým displejom. Disponuje vynikajúcim rozlíšením, logickým menu, reaguje už na priblíženie ruky a navyše si zachovalo dva hardvérové ovládače. Jedným regulujete hlasitosť a druhým napríklad mierku mapy. To je naozaj veľmi praktické. Navyše má Arona samostatný panel klimatizácie, čo vodičovi uľahčuje život.

Palubná doska pochádza z Ibizy, to znamená aj...
Palubná doska pochádza z Ibizy, to znamená aj zhodný infotainment s 8-palcovou dotykovou obrazovkou. Autor: Ľuboš Pilc

A vôbec, ergonómia Arony je takmer bezchybná. Oceníte tvar volantu, jeho dvojosové nastavovanie, rozsah výškovej regulácie sedadla vodiča a príjemne tvarované operadlá či dostatočne dlhé sedáky. Rovnako solídne sú spracované plasticky tvarované výplne dverí s robustnými rukoväťami. Jedinou chybičkou krásy je krátka lakťová opierka, ktorej chýba výšková regulácia. Navyše si pri posunutí vpred zavadzia s pákou ručnej brzdy. Arona tiež ponúka dostatočne veľké odkladacie priestory. Schránky vo dverách sú naozaj ukážkové. Na stredovom tuneli zas nájdete dva držiaky na nápoje a pod stredovou konzolu hlboký box s indukčným nabíjaním pre smartfóny.

Výbava ako v strednej triede

Výbavou môže Arona celkom zmazať rozdiel medzi nižšou a nižšou strednou triedou. S 8-palcovým displejom, navigáciou, cúvacou kamerou, dvojzónovou klimatizáciou, bezkľúčovým odomykaním a štartovaním, skvelo hrajúcim audiom Beats, antracitovým stropom, ale aj strieborným obkladom palubovky a koženým volantom v ničom nezaostáva za Leonom. V sérii je hill-holder, výstraha pred kolíziou, multikolízna brzda či monitorovanie únavy vodiča. A dopriať si môžete sledovanie mŕtveho uhla zrkadiel, parkovací asistent či adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go. Ten ale len v kombinácii s prevodovkou DSG.

V kufri odvezie Arona 400 litrov batožín, čo je...
V kufri odvezie Arona 400 litrov batožín, čo je o 45 viac v porovnaní s Ibizou a viac ako zvládnu niektoré klasické hatchbacky nižšej strednej triedy. Navyše má batožinový priestor dvojitú podlahu, súmerné proporcie a pod ním stále dojazdové rezervné koleso. Autor: Ľuboš Pilc

V kufri s dvojitou podlahou je 400 litrov pre batožiny. To je síce o 45 viac ako v Ibize, ale o 30 litrov menej, než ponúkala stará Ibiza ST. Arona však pridáva veľmi súmerné proporcie, väčšie veko a teda aj lepší prístup, dvojitú podlahu a dojazdovú rezervu. To dokonca aj v prípade, ak je v kufri subwoofer. Po sklopení sedadiel a zaistení podlahy vo vyššej polohe je k dispozícii takmer rovná ložná plocha. Maximálny objem síce nepoznáme, ale iste ním Arona prekonáva staršie kombi. S posuvnými sedadlami nerátajte. K dispozícii je len zadná lavica delená v pomere 40:60. To ale nie je výčitka.

Tri valce Arone stačia. Aj s rezervou

Trojvalec 1,0 TSI vo výkonnejšej verzii 85 kW na nás zapôsobil už pri prvom teste Škody Karoq. Takže sme očakávali, že s ľahšou Aronou problémy mať nebude. To sa aj potvrdilo. Dokáže dokonca viac, ako by ste očakávali. Veď krútiaci moment 200 Nm zodpovedá niekdajším atmosférickým dvojlitrom, či dokonca motorom s objemom 2,2 litra. Lenže teraz ich máte na pedáli už pri 2 000 otáčkach za minútu. K tomu všetkému a prekvapí neuveriteľnou húževnatosťou. Prebúdza sa už keď sa ručička dotkne číslice 1 500. Turbodieru akoby Arona nepoznala. Vyráža okamžite po stlačení plynu.

Trojvalec 1,0 TSI je vo svojej výkonnejšej...
Trojvalec 1,0 TSI je vo svojej výkonnejšej verzii neuveriteľne húževnatý. Napokon, Arona s ním zdolá stovku pod desať sekúnd. Autor: Ľuboš Pilc

Dobre sa cíti motor aj v strednom pásme otáčok. Až pri tých vyšších ukáže, že už veľa rezerv nemá. Stovku zvládne tento crossover s hmotnosťou len 1 187 kg pod desať sekúnd. Typickú trojvalcovú „pulziu“ síce neutají, ale na voľnobeh ho prakticky nepočuť a aj pri vysokých otáčkach je solídne odhlučnený. Len pri prudkom stlačení plynu sa občas dostaví nie práve uchu lahodiaca rezonancia. So 6-stupňovým manuálom, ktorého rýchlosti zapadajú s nemeckou precíznosťou, si dobre rozumie. Vysoký „krúťák“ dokáže zahladiť dnes tak módne dlhé prevody. Veď pri stovke točí motor na šestke len 2 000 otáčok, čo pripomína naftové motory s podstatne väčším objemom.

Spotreba na uzde

Normovaná priemerná spotreba 5,0 litra je samozrejme fikciou. My sme dosiahli prieme 6,7 litra, to ale zväčša v mestskej premávke. Mimo mesta sa dokázal Arona priblížiť k piatim litrom. Takže s ľahšou nohou na plyne môžete udržať konzumáciu paliva asi na šiestich. Naopak ak si nedávate pozor, najmä na diaľnici, ľahko prekročíte 7,5 litrovú hranicu. Diesel by bol pochopiteľne z tohto pohľadu lepšou voľbou, no je výrazne drahší a tiež ťažší, takže Arona s ním môže prísť o veľmi slušnú agilitu, ktorú predvádza v zákrutách jej ľahká benzínová verzia. Široký postoj a krátke previsy sa totiž podpísali na slušnej stabilite.

Šesťstupňová prevodovka má presne radiace dráhy...
Šesťstupňová prevodovka má presne radiace dráhy a dlhé prevody. Motoru s vysokým krútiacim momentom to však neprekáža. Autor: Ľuboš Pilc

Ani ťažisko nie je v porovnaní s Ibizou o toľko vyššie, aby to malo negatívny vplyv na kvalitu jazdných vlastností. Tie ťažia aj z tuhšieho odpruženia. O tvrdosti však hovoriť nemôžme. Sedemnásťpalcové disky sú totiž obuté pneumatikami s vyšším profilom 205/55 R17, takže dokážu absorbovať väčšinu nerovnosti. K výslednému dojmu prispieva dobrá izolácia náprav. Prejazdy retardérov ani malých priečnych nerovnosti tak nekončia v kabíne nepríjemnými rázmi. Jednoducho, Arona, podobne ako Ibiza, patrí skvelým kompromisom medzi stabilitou a komfortom k špičke triedy. Poteší aj riadenie s necelými troma otáčkami a ľahkým ovládaním.

Hľadať na Arone nejaký vážnejší nedostatok je v podstate problém. Zvlášť na tej 3-valcovej. Voľbu tohto motora považujeme za ideálnu. Lacno vám však svoje kvality nedá. Za silnejšiu verziu s výkonom 85 kW, ktorá je viazaná na druhý stupeň vybavenia Style zaplatíte minimálne 16 810 eur. A za najvyššiu úroveň Xcellence 18 660 eur. Tam sa už Arona začne nápadne prekrývať, aj napriek bohatej výbave, s väčšími hatchbackmi nižšej strednej triedy. A navyše, má mnoho nových konkurentov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 130
Šírka (mm) 1 780
Výška (mm) 1 543
Rázvor náprav (mm) 2 566
Objem kufra (l) 400
Objem nádrže (l) 40
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 187

Technické údaje

Motor 1,0 TSI
Objem motora (ccm) 999
Počet valcov/ventilov 3/12
Max. výkon (kW/ot.) 85/5 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 200/2 000
Prevodovka 6M
0 – 100 km/h (s) 9,8
Max. rýchlosť (km/h) 182
Spotreba na 100 km (l) 5,0
Spotreba počas testu 6,7
Seat Arona 1,0 TSI
		Xcellence -
		test
Seat Arona 1,0 TSI
		Xcellence -
		test
+33Seat Arona 1,0 TSI
		Xcellence -
		test

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Seat Arona #Seat
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
27. 11. 20171.174 €zlacnenie1.299 €
20. 11. 2017zlacnenie1.174 €zlacnenie1.302 €
13. 11. 2017zdraženie1.178 €zdraženie1.330 €
6. 11. 2017zdraženie1.172 €zdraženie1.327 €
30. 10. 2017zdraženie1.162 €zdraženie1.297 €
23. 10. 2017zdraženie1.151 €zlacnenie1.267 €
16. 10. 2017zlacnenie1.134 €zdraženie1.271 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk