V tomto roku XC60 oslavuje 10. rok svojej existencie. Volvo v roku 2007 na autosalóne v Detroite predstavilo po prvýkrát koncept tohto auta. Produkčná verzia prvej generácia sa ukázala svetu o rok neskôr. V predaji vydržala až do roku 2017, kedy ju nahrádza novinka.
Prvá generácia si v rámci propagácie zahrala vo filme Twilight sága: Nov. Aj napriek tomu sa jej však podarilo získať si priazeň motoristického publika. Jej hlavnou devízou bol dynamický dizajn a fakt, že ide o skladnejší a obratnejší model ako väčšia XC90. Na týchto faktoroch sa nič nezmenilo.
XC60 je navyše pre Volvo najlepšie sa predávajúcim modelom, ktorý každoročne od uvedenia na trh zvyšuje svoje predaje. Napríklad v roku 2016 globálne predaje presiahli 161-tisíc kusov.
Dizajn ostal v rodine
Ak je vašou prioritou mať čo najväčšie SUV, tak XC60 nie je pre vás. Automobil aj v druhej generácii pôsobí v porovnaní s XC90 už na prvý pohľad skladnejšie. Novinka však získala rodinný šarm, ktorý už majú XC90, S90 a V90. Menšie SUV vyzerá ešte lepšie ako v prvom vydaní.
Novinka na seba prebrala svetlá v štýle Thorovho kladiva. V tomto tvare svieti denné svietenie a smerovky. Zvyšok hlavných svetlometov vypĺňa LED technológia. Dynamiku prednej časti dotvára veľká mriežka chladiča. Rýchlostné nadanie auta z bočnej strany dotvára stúpajúca spodná línia okien. V zadnej časti hrajú hlavnú rolu veľké svetlá. Tiahnu sa od strechy, okolo okna až k mieste pre EVČ. Aj v tejto dizajnový prvok po novom patrí celej rodine Volvo.
Vo vnútri sa nachádza kúsok Švédska. Po nasadnutí do vnútra vás obklopia prírodné materiály a prepadné vás pocit vzdušnosti. Ťažko nachádzať nedostatky. Biela príplatková koža je na dotyk vynikajúca, sedadlá sú vyhrievané aj ventilované. Vodič má pred sebou prístrojový štít, na ktorom vidí všetky potrebné informácie vrátane navigácie, ktorej pokyny sa navyše premietajú aj do head-up displeja.
Veľký dotykový displej v strede ovláda všetky dôležité funkcie auta. Jeho nevýhodou je fakt, že na seba veľmi ľahko priťahuje odtlačky prstov, takže po chvíli používania pri nesprávnom svetle vyzerá špinavo.
Za seba si bez problémov sadnú osoby vysoké 187 cm. Pri vyšších postavách už musia na rad prísť kompromisy. Aj zadné sedadlá sú však veľmi príjemným miestom na pobyt. Do batožinového priestoru sa zmestí 505 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1 432 litrov nákladu. Príplatkové vzduchové tlmiče umožňujú pre nakladanie do batožinového priestoru znížiť zadnú časť auta, no ide len o kozmetickú úpravu.
Do blata aj do zákrut
Volvo aj v tomto prípade prvotriedne zvukovo odizolovalo interiér vozidla. Vo vnútri počas jazdy vládne väčšinou ticho. Bežné nerovnosti na ceste podvozok s príplatkovými vzduchovými tlmičmi odfiltruje bez akýchkoľvek problémov. Keď však dôjde na väčšiu jamu alebo hrb na ceste, zvuk nárazu dovnútra preniká dosť intenzívne.
Automobil však ani na 19 palcových diskoch nemal problémy zvládať bežné nástrahy ciest. Adaptívne tlmiče dokážu v prípade potreby stuhnúť a tak minimalizovať náklony v zákrutách. Stáva sa tak najmä po zvolení dynamického jazdného režimu.
V jazdnom režime, ktorý má za úlohu minimalizovať spotrebu tlmiče znížia svetlú výšku auta, čím sa znižuje jeho odpor. Túto funkciu sme využívali najmä na diaľnici, kde nie sú nároky na tlmiče tak vysoké aj napriek tomu, že filtrovacia schopnosť podvozku sa poklesom výrazne neznížila.
Off-roadový režim však s XC60 robí skutočné SUV. Pneumatické tlmiče auto zvýšia, výkon prechádza na obe nápravy. Vďaka danému režimu sme nemali problém vyjsť hore strmým a nerovným rozbahneným kopcom. Smerom dole nás ubrzdil asistenčný systém pre zjazd prudkých klesaní.
Pri jazde všetkými rýchlosťami nás vyrušoval len príliš veľký účinok posilňovača riadenia. Ľahké riadenie sa mierne upravilo v dynamickom režime, no ani vtedy to nebolo úplne ono. Pri jazde nás však nevyrušovala ani pomerne vysoká pohotovostná hmotnosť, ktorá je 1 869 kg.
Pri jazde v noci sú vynikajúcim pomocníkom adaptívne LED svetlá a rozhodne sa za ne oplatí priplatiť. Poloautomatické riadenie pomáha vodičovi takmer vo všetkých rýchlostiach, od jazdy v kolóne až po diaľničné cestovanie. Napriek tomu vodič musí byť pripravený zasiahnuť napríklad vo chvíľach, keď je nejednoznačné vodorovné dopravné značenie.
D5 bohato postačuje
Pod kapotou XC60 s označením D5 pracuje dvojlitrový naftový štvorvalec s dvomi turbami a výkonom 235 koní. Krútiaci moment má hodnotu 480 Nm. V tomto prípade je povinný 8 stupňový automat a pohon všetkých kolies.
Motor aj prevodovka sú výborne zohratý tím. Krútiaci moment je dostupný už od 1 750 otáčok a automat nezmätkuje ani pri hlbšom stlačení plynu. Z 0 na 100 km/h sa SUV dostane za 7,2 sekundy.
Rovnako ako podvozok, aj motor je veľmi dobre odhlučnený. Do interiéru len prenikne príjemné zamrmlanie. Spotreba motora je však rozhodne vyššia ako napríklad v sedane S90. Bohužiaľ, vyššia svetlá výška, hmotnosť a rozmery auta si vyberajú svoju daň. Pri defenzívnej jazde môže z nádrže kombinovane ubúdať 6,3 litra nafty. Na diaľnici alebo v meste sa treba pripraviť na spotrebu okolo 8,5 l/100 km.
Záver
Volvo sa v cenovej politike učilo od svojich nemeckých konkurentov. Najväčším negatívnom auta je práve jeho cena. Základná cena za 190 koňový naftový motor D4 so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom všetkých kolies je 45 300 eur. Výkon bude pre auto rozhodne dostatočný, manuálna prevodovka nemusí byť na škodu.
Už v základe Volvo ponúka širokú bezpečnostnú výbavu. V základnej výbave Momentum je digitálny prístrojový štít s 8 palcovým displejom vodiča, 9 palcový centrálny dotykový displej, dvojzónová klimatizácia, kožou potiahnutý volant alebo LED svetlá.
Základná cena testovaného automobilu je 47 400 eur. Vo výbave Inscription s príplatkovou výbavou sa jeho cena vyšplhala na 79 650 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 688 |
Šírka (mm) | 1 902 |
Výška (mm) | 1 658 |
Rázvor (mm) | 2 865 |
Minimálna svetlá výška(mm) | 216 |
Objem batožinového priestoru | 505/1 432 l |
Objem palivovej nádrže | 71 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 869 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s dvojitým preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 969 cm3 |
Výkon | 173 kW (235k ) pri 4 250 ot./min |
Max. krútiaci moment | 480 Nm pri 1 750 – 2 250 ot./min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Pohon | AWD |
Max rýchlosť | 220 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,2 s |
Spotreba (kombi) | 5,8 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,8 l/100 km |
Cena
Základná cena modelu | 45 300 EUR |
Cena testovaného modelu | 79 650 EUR |