Opel sa odhodlal na veľkú SUV/crossover ofenzívu. Trh a záujemcovia o autá si žiadajú vyššie podvozky, plastové doplnky na karosériách, tak ich majú mať. Na trhu už niekoľko rokov figuruje model Mokka, ktorý po facelifte dostal prívlastok „X“. Ten má označovať všetky vozidlá s drsnejším výrazom.
Ďalším do rodiny bol model Crossland X, ktorý je rozmermi veľmi podobný Mokke. Najväčším a zároveň najmladším SUV je Grandland X. Konkurentmi automobilu sú okrem modelu Peugeot 3008 napríklad Seat Ateca alebo Škoda Karoq.
S Peugeotom Grandland zdieľa viac prvkov, ako môže byť niekomu milé. Francúzska platforma EMP2 prináša rovnaký rázvor na úrovni 2 675 mm. Keďže je použitá rovnaká platforma, ponuka motorov taktiež bude zhodná. Aktuálne je Grandland na trhu len s dvomi pohonnými jednotkami. V ponuke je aktuálne benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra a 1,6-litrový naftový štvorvalec. Oba agregáty majú francúzsky rodný list. Pohon predných kolies absentuje, no v budúcnosti by na trh mal doraziť aj naftový dvojliter alebo plug-in hybrid.
Nevlastní súrodenci sa nepodobajú
Dizajnové spojenia medzi Grandlandom a Peugeotom 3008 by sme hľadali márne. Opel si dal záležať na tom, aby sa od svojho francúzskeho darcu orgánov odlíšil. Žiadne extravagantné tvary ani doplnky sa na karosériu vozidla nedostali.
Grandland dostal uhladený a robustný dizajn. Na prvý pohľad pôsobí ako seriózny Nemec. Zároveň mu trochu chýba akási iskra. Napriek tomu vzhľad auta nehodnotíme negatívne. V porovnaní s Mokkou je to krok vpred.
Štýl autu dodávala aj dvojfarebná karoséria. Tvar predných denných LED svetiel a zadná grafika svetiel sú rovnaké. Plastové doplnky nesmú chýbať a lemujú celé auto. Nielen exteriér je však z iného ako francúzskeho cesta.
V interiéri nie je na prvý pohľad po koncerne PSA ani stopa. Na mieste grafického i-Cocpitu sú obyčajné staromódne budíky. Grandland štýl svojho vnútra jasne prebral od svojich vlastných súrodencov, hlavne od Astry. Bližšie skúmanie však odhalí technologické prepojenie s Francúzskom.
Sedadlá sú veľmi príjemné. V najvyššej výbave sa pod sedadlo vodiča podpísali špecialisti a lekári v oblasti bolestí chrbtice. Kožené čalúnenie však neodporúčame. Pomerne hrubá koža spôsobuje, že najmä v zimnom období vyhrievaniu trvá príliš dlho, kým prerazí cez daný prírodný materiál. Teplo tak nastupuje často potom, ako cestujúci alebo vodič sedadlo zohrejú vlastným telom.
Navigačný systém a celý informačno-zábavný systém poznáme práve z Peugeotov a Citroënov. Zástupcom klasického rozloženia interiéru bude vyhovovať viac Opel. Aj ovládanie ventilácie a klimatizácie ostalo v podobe klasických tlačidiel a nepresunulo sa do dotykového displeja.
Vodič má priamo na volante tlačidlo na vyhrievanie volantu, ktorého umiestnenie je pre zimné mesiace veľmi dobré. K dispozícii je päť jazdných režimov na ovládači medzi sedadlom vodiča a spolujazdca za parkovacou brzdou. Toto umiestnenie už z hľadiska ergonomiky nie je veľmi šťastné.
Na zadných sedadlách je pocitovo menej miesta ako v Peugeote. Postavy s výškami 180 cm si bez problémov sadnú za seba, potom začína dochádzať ako priestor nad hlavou, tak aj pred zadným sedadlom. Do batožinového priestoru sa zmestí 514 litrov nákladu, Peugeot 3008 odvezie 520 litrov. Po sklopení sedadiel v Grandlande objem narastá na 1 652 litrov. Praktickosť zvyšuje dvojitá podlaha a otvor v strede zadných sedadiel pre dlhšie predmety. Musíme však skonštatovať, že tak ako zvonku, aj vo vnútri nám chýbala akási iskra.
Naftový motor je lepšia voľba
Testované auto bolo vybavené naftovým 1,6-litrovým motorom s výkonom 120 koní a krútiacim momentom 300 Nm. Spolu so 6-stupňovou automatickou prevodovkou vozidlo dostáva priemernú dávku dynamiky pri zachovaní prijateľnej spotreby. Napriek tomu, že sme nemali možnosť vyskúšať v tomto modeli trojvalcový benzínový motor, máme pocit, že táto pohonná jednotka by mala s pomerne veľkým autom problémy.
Číselné údaje však stoja na strane benzínového motora. Testovaná naftová konfigurácia je najpomalšia v zrýchlení. Na 100 km/h sa z miesta dostane za 12,2 sekundy. Aj v maximálnej rýchlosti dosahuje z ponúkaných možností najhorší výsledok na úrovni 185 km/h.
Pohonná jednotka nás prekvapila kultivovanosťou. Opel ju dobre odhlučnil a posádku neotravuje ani zvýšenými vibráciami. Imidž jej kazí len automatická prevodovka, ktorá by si zaslúžila rýchlejšie reakcie. Napriek tomu je pocitová pružnosť pri predbiehaní dobrá. V prospech naftového motora hrá aj spotreba.
Oficiálne výrobca hovorí o 4,3 litroch nafty na 100 km. Realita hovorí o odbere na úrovni 6 litrov. Minimálne pol litra pritom pripisujeme na účet automatickej prevodovke. V meste si Grandland vypýta 7,2 litra. Mimo mesta je možné jazdiť so spotrebou na úrovni 5 l/100 km.
Priemerná jazda
Jazdné vlastnosti nového SUV patria k priemeru. Tak ako chýba iskra a emócia exteriéru a interiéru, tak aj za volantom si vodič veľa zábavy neužije. Riadenie je nekomunikatívne a nabáda skôr k defenzívnej jazde.
Podvozok je však nastavený komfortne. Rovnako aj hluk od kolies je blokovaný pomerne výrazne. Veľmi pozitívne hodnotíme LED svetlá. Ich účinok patrí k najlepším na trhu. Automatické prepínanie síce ešte má svoje muchy, no zapínať sa dajú aj manuálne.
Záver
Opel Grandland X je autom pre racionálne zmýšľajúcich vodičov, ktorí v aute vidia najmä dopravný prostriedok na cestovanie z bodu A do bodu B. Hlavnými atribútmi má byť ekonomika prevádzky a seriózny vzhľad.
Nemecká automobilka vo francúzskych rukách však nastavila veľmi pozitívne cenovku. Základná suma 18 290 eur podlieza aj základ svojho nevlastného súrodenca Peugeot 3008. Jeho štartovacia cena leží na úrovni 19 990 eur.
Opel má však definitívne strohejší interiér aj exteriér. S naftovým motorom a automatickou prevodovkou sa cenovka šplhá minimálne na 23 190 eur, v najvyššej výbave Ultimate na 30 290 eur. Práve najvyššia výbava LED svetlá, ergonomické sedadlo vodiča, bezdrôtovú nabíjačku mobilov alebo navigačný systém.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 477 |
Šírka (mm) | 1 856 |
Výška (mm) | 1 609 |
Rázvor (mm) | 2 675 |
Objem batožinového priestoru (l) | 514/1 652 |
Objem palivovej nádrže (l) | 53 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 355 |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 560 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 88/120 pri 3 750 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 300 pri 1 750 |
Prevodovka | 6 stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 185 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,2 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 4,3 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 18 290 EUR |
Cena testovanej verzie vo výbave Ultimate | 30 290 EUR |