Novinka s prívlastkom Aircross je výsledkom spolupráce medzi koncernami PSA a General Motors, ktorá bolo oznámená ešte v roku 2012. Citroën C3 Aircross tak zdieľa platformu aj mnoho komponentov s modelom Opel Crossland X. PSA medzičasom značku Opel od GM odkúpila.
Nový model značky Citroën schádza z výrobných liniek v španielskej Zaragoze. Jeho hlavnými konkurentmi sú Renault Captur, Seat Arona alebo Peugeot 2008. Vozidlo stojí na platforme PF1, ktorú využíva napríklad aj spomínaný C4 Cactus.
Aircross sa po prvýkrát objavil v produkčnej verzii v júli tohto roka. Do predajní zamieril v októbri. Medzičasom už stihol vyhrať anketu AutoBest 2018 – Best Buy Car of Europe.
Bez „airbumps“
Citroën C3 Aircross má triafať vkus širokého počtu európskych zákazníkov. Robustnú karosériu dopĺňa na plast. Nájdete ho na blatníkoch, prahoch a v čiernom prevedení aj na nárazníkoch. Zákazníci majú okrem toho k dispozícii veľký počet farebných kombinácií.
Zaujímavosťou je, že na karosériu sa v tomto prípade nedostali mäkké plastové doplnky, ktoré poznáme pod názvom airbumps. Využíva ich model C3, ktorý sa vyrába v Trnave. Ako prvý s nimi prišiel C4 Cactus.
Do „tváre“ je však Aircross veľmi podobný so svojou rodinou. Agresívne a dynamické línie ani teraz Citroën do výroby nepustil. Namiesto toho je predná časť pomerne robustná. Denné svietenie a hlavné svetlá sú oddelené, pričom LED svietenie je umiestnené vyššie. Ide o koncept, ktorý sa postupne prenáša aj na iné automobilky. Nedávno s ním prišiel napríklad Hyundai Kona.
Spomienky na MPV
Automobilový priemysel v minulosti zažil výrazný nástup rodinných áut typu MPV. Praktický a variabilný interiér bol pre mnohých prínosom. Tieto vozidlá však neodkázali udržať dostatok pozornosti a museli ustúpiť omnoho atraktívnejším crossoverom a SUV.
Tie však nemajú tak variabilný interiér. Citroën sa to však pokúsil zmeniť. Cestujúci majú v C3 Aircross dostatok priestoru. Najmä nad hlavou je miesta dosť aj nad zadnými sedadlami. Ideálna nie je šírka interiéru. Medzi vodičom a spolujazdcom chýba aj tradičná lakťová opierka. Užšiu opierku má len sedadlo vodiča.
Vodič a spolujazdec majú k dispozícii vynikajúce a pohodlné kreslá. Budíky pred vodičom majú retro nádych. Ovládanie systémov auta prebieha cez dotykovú obrazovku, čo nepatrí k najpraktickejším riešeniam.
Zadné sedadlá sú posuvné. Posúvať smerom dopredu je ich však možné len v prípade, že si na ne sadnú deti. Ak sú posunuté úplne dozadu, pred nimi je miesto aj pre nohy priemerne vysokého človeka. Keď sú posunuté úplne dopredu, tak sa takmer dotýkajú predného sedadla. Tým sa však zvyšuje objem batožinového priestoru, ktorý kolíše od 410 do 520 litrov. Po sklopení sedadiel narastá na 1 255 litrov.
Výkon len dopredu
Medzi motoristami sa udomácnil pojem „mestské SUV“ prípadne crossover. V týchto prípadoch autá síce majú robustnejšie karosérie, občas aj vyššiu svetlú výšku, no pohon všetkých kolies dostupný nie je. To je presne prípad modelu C3 Aircross. Výkon prechádza len prednú nápravu.
Testovaný automobil poháňal 1,2 litrový benzínový motor PureTech, ktorý si vystačí len s trojicou valcov. Výkon 110 koní spolupracuje s maximálnym krútiacim momentom 205 Nm. Aircross je dostupný len s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou alebo 6 stupňovým automatom. Testovaný automobil menil prevodové stupne automaticky.
V tejto konfigurácii zrýchľuje Aircross na 100 km/h za 10,6 sekundy a maximálne sa rozbehne na 183 km/h. Ide rozhodne o lepšiu voľbu, ako verzia PureTech 82, ktorá nemá prepĺňanie. Testovaný motor s turbom dokáže s autom slušne pohnúť. Pružný je hlavne v meste. Dych mu dochádza len pri vyšších rýchlostiach a väčšom zaťažení.
Aircross sa vyhol robotizovanej manuálnej prevodovke, s ktorou začínal Cactus. Plnohodnotný automat radí priemerne rýchlo. Hlavne v meste si svoju prácu odvádza poctivo. Razantnejšia jazda mu príliš nesedí, tak je však naladené celé auto.
Priemerná spotreba sa pohybuje na úrovni 7 litrov benzínu na 100 km. Minimálne pol litra dávame „za vinu“ automatu. V meste sa vodič musí pripraviť na odber približne 8,5 l/100 km. Mimo mesta sa testovaný Aircross zmestil k hranici 5 litrov.
Jazdnými vlastnosťami sa Aircross radí k priemeru. Podvozok je nastavený komfortne. Domovom testovaného auta je mesto. Napriek tomu, že ide o crossover, jeho šírka nepresahuje bežné čísla hatchbackov. Vodič však sedí vyššie a tak manévrovateľnosť v úzkych priestoroch je lepšia.
Záver
V ponuke značky Citroën je niekoľko modelov, ktoré sú alebo pripomínajú crossover. Dokonca aj C3 pripomína tento typ vozidla. Aircross však ponúka v interiéri najviac miesta a najväčšiu variabilitu.
Problémom modelu môže byť cena. Aircross stojí v základe 11 990 eur, pričom C4 Cactus len 10 990 eur. Na prvý pohľad tak pôsobí v porovnaní s Cactusom draho. Rozdiel sa stiera v prípade benzínového trojvalca s turbom a automatom. C3 Aircross v strednej výbave Feel takto stojí 15 490 eur, čo je len o 100 eur viac ako Cactus.
Citroën C3 Aircross zaujme najmä tých, ktorým sa páčia crossovery spolu s SUV a zároveň sa chcú odlíšiť. Rôzne farebné kombinácie exteriéru spôsobujú, že dva rovnako vyzerajúce Aircrossy sa na ceste stretnú len málokedy.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 154 |
Šírka (mm) | 1 824 |
Výška (mm) | 1 637 |
Rázvor (mm) | 2 604 |
Objem batožinového priestoru (l) | 410–520/1 255 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 220 |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 199 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 81/110 pri 5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 205 pri 1 500 |
Prevodovka | 6 stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 183 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,6 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 6,5 |
Spotreba (test) (l/100km) | 7 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 11 990 EUR |
Cena testovanej verzie vo výbave Shine | 17 190 EUR |