Kórejský výrobca automobilov Hyundai skompletizoval ponuku verzií modelu Ioniq. Po hybride a elektromobile uviedol na trh už aj dobíjateľný plug-in hybrid. Znamená to, že okrem štandardnej spolupráce zážihového a elektrického motora má vodič k dispozícií aj niekoľkokilometrový dojazd čisto na elektrickú energiu.
Zvonku typický Ioniq
Plug-in verzia sa od ostatných dvoch variantov Ioniqu odlišuje len minimálne. Predná maska je totožná s hybridnou verziou, keďže cez ňu prúdi vzduch k benzínovému motoru. Vertikálne LED denné svetlá dodávajú autu moderný vzhľad. Od hybridnej verzie odlišuje plug-in hybrid veko zásuvky pre dobíjanie zo siete, ktoré sa nachádza pred dverami vodiča.

Zboku upúta klesajúca silueta karosérie liftback. Tá plní hlavne aerodynamickú funkciu a uľahčuje prístup do batožinového priestoru. Vzadu zaujme delené okno piatych dverí. Rozdeľuje ho zadné krídlo, ktoré je dôležité z aerodynamického hľadiska. Na jednej strane ide o funkčný a zároveň futuristický prvok, no na druhej značne obmedzuje výhľad v spätnom zrkadle.
K dispozícii je aj elektrický režim
O pohon dobíjateľného hybridu sa stará rovnaká kombinácia motorov ako v prípade klasického hybridu. Základ tvorí 1,6-litrový agregát GDi s výkonom 77 kW (105 k) a krútiacim momentom 147 Nm. Dopĺňa ho elektromotor s výkonom 45 kW (60 k) a krútiacim momentom 170 Nm. Celkový výkon pohonnej sústavy je 104 kW (141 k), pričom celkový maximálny krútiaci moment je 265 Nm. S motormi spolupracuje šesťstupňová dvojspojková automatická prevodovka.

Rozdielom oproti hybridu je prítomnosť väčších batérií, a to s kapacitou 8,9 kWh. Tie podľa tabuliek poskytujú autu energiu na 63 kilometrov jazdy. V skutočných podmienkach sa dojazd pohybuje medzi 40 a 50 kilometrami v závislosti od teploty ovzdušia a štýle jazdy. Pri nabitých batériách a plnej 43-litrovej nádrži výrobca uvádza dojazd 1 100 kilometrov. Reálne je možné prejsť 900 kilometrov.
Kombinovaná spotreba dosahuje 4,8 l/100 km. Pri jazde v meste sa o slovo viac hlási elektromotor, čo znižuje aj spotrebu benzínu. Pri častom využívaní batérií môže spotreba v meste klesnúť na 2,2 l/100 km. Na rozdiel od väčšiny hybridných a plug-in hybridných modelov sa Ioniq plug-in hodí aj na jazdu po diaľnici. Vďaka prepracovanej aerodynamike je spotreba pri rýchlosti 130 km/h len 6,2 l /100 km, čo je údaj typický pre vozidlá so vznetovým motorom.

Napriek pohotovostnej hmotnosti 1 495 kilogramov sa Hyundai Ioniq plug-in nespráva na ceste ťažkopádne. Výkon autu stačí a pri prepnutí prevodovky do športového režimu je ešte o niečo agilnejšie. V športovom režime je plynový pedál citlivejší a prevodovka zaraďuje vyššie stupne o niečo neskôr. V tomto režime pracuje hlavne zážihový motor a elektromotor poskytuje dodatočný výkon pri zrýchlení. V športovom režime samozrejme stúpne spotreba benzínu, no zároveň dochádza k rýchlejšiemu dobíjaniu akumulátorov. Podvozok Ioniqu plug-in je nastavený veľmi komfortne a aj vďaka šestnásťpalcovým diskom kolies výborne tlmí nerovnosti vozovky. Riadenie je voľné, ale dostatočne presné a autu nerobia problém ani rýchlejšie prejazdy zákrut.
Na výber len jedna výbava
Pokiaľ ide o výbavu vozidla, Hyundai urobil takmer všetky rozhodnutia za zákazníka. Jedinou možnosťou je výbava Style, ktorá je však veľmi bohatá. Jej súčasťou sú šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, predné aj zadné LED svetlomety, systém monitorovania mŕtveho uhla, systém upozorňujúci na pohybujúce sa vozidlá pri cúvaní, systém pre automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu, vyhrievanie predných aj zadných sedadiel, vyhrievanie volantu, automatická duálna klimatizácia, bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, adaptívny tempomat, predné a zadné parkovacie senzory, cúvacia kamera, prístrojový panel so sedempalcovým displejom, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, elektricky sklopné spätné zrkadlá, osempalcový displej informačno-zábavného systému s navigáciou a prémiové audio INFINITY so siedmimi reproduktormi a s externým zosilňovačom.

Záver
Hyundai Ioniq plug-in je predovšetkým vozidlo s hybridným pohonom, ktoré však možno dobíjať aj z elektrickej siete a ktoré dokáže prejsť niekoľko kilometrov len na elektrinu. Dobitie akumulátorov na sto percent trvá približne dve a štvrť hodiny. Ide teda skôr o akýsi bonus, ktorý môže vodič využiť, keď sa neponáhľa, alebo keď má možnosť vozidlo doplniť elektrickou energiou doma alebo v práci. V opačnom prípade sa dajú akumulátory nabiť len prostredníctvom spaľovacieho motora za jazdy a ukladaním rekuperovanej brzdenej energie.
Najslabšou stránkou Ioniqu plug-in je cena. Bez príplatkov stojí 33 990 eur. Vzhľadom na pohonnú sústavu a bohatú výbavu nejde o prehnanú sumu, no konkurenciou je mu Ioniq hybrid. Ten ponúka dva stupne výbavy, pričom vyšší stupeň Style stojí 28 490 eur. Rozdiel niekoľko tisíc eur teda predstavujú akumulátory a možnosť krátkej jazdy čisto na elektrinu.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 470 |
Šírka (mm) | 1 820 |
Výška (mm) | 1 460 |
Rázvor (mm) | 2 700 |
Svetlá výška (mm) | 140 |
Objem batožinového priestoru (l) | 446/1 401 |
Objem palivovej nádrže (l) | 43 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 495 – 1 550 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 970 |
Rozmery pneumatík | 205/55 R16 |
Technické údaje
Typ spaľovacieho motora | radový zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 580 |
Počet valcov | 4 |
Kompresný pomer | 13:01 |
Max. výkon (kW/k pri ot./min) | 77/105 pri 5 700 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 147 pri 4 000 |
Typ elektromotora | synchrónny s premanentným magnetom |
Max. výkon elektromotora (kW/k) | 45/60 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 170 |
Max. výkon hybridného systému (kW/k) | 104/141 |
Max. krútiaci moment hybridného systému (Nm) | 265 |
Prevodovka | 6-stupňová dvojspojková |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 178 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,6 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 1,1 |
Kombinovaná spotreba – test (l/100 km) | 4,8 |
Emisie CO2 (g/km) | 26 |
Typ batérie | Li-Ion polymérová |
Kapacita batérie (kWh) | 8,9 |
Dojazd na batériu (km) | 63 |
Počet miest na sedenie | 5 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 33 990 EUR |
Cena testovaného vozidla | 34 480 EUR |
Záruka | 5 rokov bez obmedzenia kilometrov |