Test: Opel Crossland X 1,2 Turbo AT6 – kompromisný

Móda diktuje smerovanie sveta automobilov. Malé hatchbacky alebo bežné sedany sú „out“. V kurze sú mestské crossovery. Nový Opel Crossland X má tak pred sebou veľké publikum. Je však skutočne výhodné orientovať sa len na zvýšený podvozok a papierovo nízku spotrebu trojvalca?

07.01.2018 07:00
debata (6)
V najvyššej výbave má Crossland X hlavné LED... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Opel Crossland X V najvyššej výbave má Crossland X hlavné LED svetlomety.

Trh s mestskými crossovermi sa začína nebezpečne zapĺňať. Crossland X, Stonic, Kona, 2008, C3 Aircross. To sú mená len niektorých modelov, ktoré chcú ovládnuť naše mestá a postupne sa im to začína dariť.

Verejnosť mohla po prvýkrát Crossland X spoznať v januári 2017. Opel zbiera ovocie zo spojenia s koncernom PSA. Crossland X zdieľa techniku s modelom Peugeot 2008 alebo Citroënom C3 Aircross. Zdieľajú napríklad rovnakú platformu PF1. Okrem toho majú rovnaké motory alebo prevodovky.

16 palcové kolesá s vysokými bočnicami... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Opel Crossland X 16 palcové kolesá s vysokými bočnicami pneumatík sa do mestskej džungle hodia.

Svojský dizajn

Kým napríklad Hyundai v prípade modelu Kona zvolil odviazaný dizajn, Opel sa vybral opačnou cestou. Žiadnu dynamiku ani agresivitu na vzhľade Crosslandu nehľadajte. Skôr môžeme na karosérii badať snahu o štýlovosť.

Strecha inej farby ako zvyšok karosérie je niečo, po čom dnes ľudia túžia. Z prednej strany sa automobil jasne hlási k rodinným tradíciám. Horná línia okien sa zvažuje smerom nadol, až končí pri zadných svetlách.

Dvojfarebný exteriér je žiadaný. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Opel Crossland X Dvojfarebný exteriér je žiadaný.

To vytvára podľa nás celkom zvláštny dojem. Musím sa priznať, že podľa môjho súkromného názoru sa dizajn Crosslandu veľmi nevydaril. Zadná strana má horizontálne svetlá uložené príliš vysoko a sú príliš vytlačené do strán. Akoby dominantné bolo práve evidenčné číslo vozidla (EVČ). Pri pohľade zo zadnej strany na testované auto som mal často pocit, že sa na mňa pozerá akási tvár, kde oči sú svetlá a ústa tvorí EVČ.

Interiér je v porovnaní so sesterskými modelmi taktiež výrazne odlišný. Koncern PSA im vštepil len informačno-zábavný systém s navigáciou. K vnútru nemáme výrazné výhrady. Ide o kvalitne vypracovaný interiér s prehľadnými budíkmi a ukazovateľmi. Za prehľadnosť vďačia jednoduchosti, ktorá je však úplne bez emócií.

Zadná časť nepatrí k dizajnovo najvydarenejším. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Opel Crossland X Zadná časť nepatrí k dizajnovo najvydarenejším.

Mnoho ľudí od crossoverov vďaka ich robustnejšej vonkajšej konštrukcii očakáva veľký vnútorný priestor. Takmer vždy ide o pravý opak. Zadné dvere Crosslandu sú pomerne malé a priestor pred zadnými sedadlami neohúri. Miesta nad hlavou je dostatok aj pre vyššie postavy. V batožinovom priestore je praktická dvojitá podlaha. Zmestí sa do neho v základe 520 litrov nákladu, pričom po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 255 litrov. Ide o úplne rovnaké údaje ako v prípade Citroënu C3 Aircross.

Malý motor s automatom

Mestské auto si doslova pýta malý motor a časť vodičov ocení aj automatickú prevodovku. Opel pod kapotou zamestnal 1,2 litrový trojvalec, ktorý z Citroënu poznáme napríklad pod označením PureTech. Výkon 110 koní dopĺňa krútiaci moment 205 Nm.

Automat dvíha spotrebu malého trojvalca. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Opel Crossland X Automat dvíha spotrebu malého trojvalca.

Z 0 na 100 km/h zrýchľuje automobil za 11,8 sekundy. V porovnaní s Citroënom C3 Aircross je Crossland výrazne pomalší. Takmer rovnako vážiace auto s rovnakým motorom a prevodovkou zvláda šprint za 10,6 sekundy.

Malý trojvalec v spojení s automatom nie je zárukou nízkej spotreby. Automobil je v meste agilný, no z nádrže odoberá približne 7,6 litra benzínu na 100 kilometrov. Mimo mesta je situácia horšia. Pri plnom obsadení už živosť necítiť. Pri pomalej jazde je možné spotrebu stlačiť k hranici 5,3 litra, no vyžaduje si to jazdu pod hranicou rýchlostných limitov. Najhoršie takto vybavený Crossland zvláda diaľnicu. Trasa medzi Bratislavou a Banskou Bystricou pri rýchlosti 135 km/h držanej tempomatom si vyžiadal spotrebu 8,1 l/100 km. Smerom späť bol odber nižší o 0,3 litra.

Interiér sa jasne hlási k značke Opel. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Opel Crossland X Interiér sa jasne hlási k značke Opel.

Automat spotrebu rozhodne dvíha. Najmä v meste zvykne zaváhať so zaradením vyššieho stupňa. Automatické radenie má tak na svedomí približne 0,7 l/100 km.

Na kvalitný asfalt

Označenie crossover evokuje schopnosť vozidla zvládať ľahší terén. Crossland má len pohon prednej nápravy a tak jeho výhodou je len o čosi vyššia svetlá výška. Ak chcete podobne veľké auto od značky Opel s pohonom oboch náprav, musíte siahnuť po modeli Mokka X. Podvozok Crosslandu však nepatrí k najpohodlnejším.

Jeho nedostatok sme odhalili najmä v zákrutách s nekvalitným asfaltom, kedy zadné kolesá až prekvapivo ľahko odskakovali zo svojej stopy. Domovom tohto auta je rozhodne mesto. Nástrahy mestských ulíc mu pomáhajú zvládať aj kolesá s vysokou bočnicou pneumatiky.

Záver

Mestské crossovery sú plné protikladov. Zdajú sa byť veľké, no nie sú. Majú mať nízku spotrebu, no pýtajú si viac paliva ako malé hatchbacky. Vyzerajú terénne, ale zvládajú len mestské obrubníky.

Základná cena Crosslandu X je 12 340 eur. Testovaný automobil bol v najvyššej výbave Ultimate za 20 890 eur. Plná výbava so sebou prináša napríklad bezkľúčové odomykanie a štartovanie, head-up displej na plastovom štíte, LED svetlá, navigáciu, detekciu chodcov pred vozidlom a iné.

Zadné dvere sú nezvyklo malé, čo komplikuje... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Opel Crossland X Zadné dvere sú nezvyklo malé, čo komplikuje prístup na zadné sedadlá.

Aj napriek tomu nemôžeme testovaný Crossland X odporučiť. Napríklad 100-koňová Corsa s 1,4 litrovým štvorvalcom v plnej výbave stojí 12 390 eur. Crosslandu priestorovo podobná Astra so 150 koňovým preplňovaným 1,4 litrovým štvorvalcom a automatom môže byť vaša za 19 890. Corsu aj Astru môžeme odporučiť deviatimi prstami z desiatich. Crossland X s trojvalcovým motorom a automatom v sebe spája na náš vkus príliš veľa kompromisov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 212
Šírka (mm) 1 765
Výška (mm) 1 605
Rázvor (mm) 2 604
Svetlá výška (mm) 124
Objem batožinového priestoru (l) 410/1 255
Objem palivovej nádrže (l) 45
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 214
Celková hmotnosť (kg) 1 805

Technické údaje

Typ motora radový zážihový s preplňovaním
Zdvihový objem motora (cm3) 1 199
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot./min) 81/110 pri 5 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 205 pri 1 500
Prevodovka 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 187
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,8
Spotreba (kombi) (l/100km) 5,3
Spotreba (test) (l/100km) 6,5

Cena a záruka

Základná cena modelu 12 340 EUR
Základná cena testovanej verzie 20 890 EUR
Záruka 5 rokov alebo 150 000 km na motor, prevodovku a rozvodovku
Opel Crossland X
Opel Crossland X
+22Opel Crossland X

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #test #trojvalec #Opel #crossover #automatická prevodovka #automat #Opel Crossland X
Články podľa značiek