Trh s mestskými crossovermi sa začína nebezpečne zapĺňať. Crossland X, Stonic, Kona, 2008, C3 Aircross. To sú mená len niektorých modelov, ktoré chcú ovládnuť naše mestá a postupne sa im to začína dariť.
Verejnosť mohla po prvýkrát Crossland X spoznať v januári 2017. Opel zbiera ovocie zo spojenia s koncernom PSA. Crossland X zdieľa techniku s modelom Peugeot 2008 alebo Citroënom C3 Aircross. Zdieľajú napríklad rovnakú platformu PF1. Okrem toho majú rovnaké motory alebo prevodovky.
Svojský dizajn
Kým napríklad Hyundai v prípade modelu Kona zvolil odviazaný dizajn, Opel sa vybral opačnou cestou. Žiadnu dynamiku ani agresivitu na vzhľade Crosslandu nehľadajte. Skôr môžeme na karosérii badať snahu o štýlovosť.
Strecha inej farby ako zvyšok karosérie je niečo, po čom dnes ľudia túžia. Z prednej strany sa automobil jasne hlási k rodinným tradíciám. Horná línia okien sa zvažuje smerom nadol, až končí pri zadných svetlách.
To vytvára podľa nás celkom zvláštny dojem. Musím sa priznať, že podľa môjho súkromného názoru sa dizajn Crosslandu veľmi nevydaril. Zadná strana má horizontálne svetlá uložené príliš vysoko a sú príliš vytlačené do strán. Akoby dominantné bolo práve evidenčné číslo vozidla (EVČ). Pri pohľade zo zadnej strany na testované auto som mal často pocit, že sa na mňa pozerá akási tvár, kde oči sú svetlá a ústa tvorí EVČ.
Interiér je v porovnaní so sesterskými modelmi taktiež výrazne odlišný. Koncern PSA im vštepil len informačno-zábavný systém s navigáciou. K vnútru nemáme výrazné výhrady. Ide o kvalitne vypracovaný interiér s prehľadnými budíkmi a ukazovateľmi. Za prehľadnosť vďačia jednoduchosti, ktorá je však úplne bez emócií.
Mnoho ľudí od crossoverov vďaka ich robustnejšej vonkajšej konštrukcii očakáva veľký vnútorný priestor. Takmer vždy ide o pravý opak. Zadné dvere Crosslandu sú pomerne malé a priestor pred zadnými sedadlami neohúri. Miesta nad hlavou je dostatok aj pre vyššie postavy. V batožinovom priestore je praktická dvojitá podlaha. Zmestí sa do neho v základe 520 litrov nákladu, pričom po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 255 litrov. Ide o úplne rovnaké údaje ako v prípade Citroënu C3 Aircross.
Malý motor s automatom
Mestské auto si doslova pýta malý motor a časť vodičov ocení aj automatickú prevodovku. Opel pod kapotou zamestnal 1,2 litrový trojvalec, ktorý z Citroënu poznáme napríklad pod označením PureTech. Výkon 110 koní dopĺňa krútiaci moment 205 Nm.
Z 0 na 100 km/h zrýchľuje automobil za 11,8 sekundy. V porovnaní s Citroënom C3 Aircross je Crossland výrazne pomalší. Takmer rovnako vážiace auto s rovnakým motorom a prevodovkou zvláda šprint za 10,6 sekundy.
Malý trojvalec v spojení s automatom nie je zárukou nízkej spotreby. Automobil je v meste agilný, no z nádrže odoberá približne 7,6 litra benzínu na 100 kilometrov. Mimo mesta je situácia horšia. Pri plnom obsadení už živosť necítiť. Pri pomalej jazde je možné spotrebu stlačiť k hranici 5,3 litra, no vyžaduje si to jazdu pod hranicou rýchlostných limitov. Najhoršie takto vybavený Crossland zvláda diaľnicu. Trasa medzi Bratislavou a Banskou Bystricou pri rýchlosti 135 km/h držanej tempomatom si vyžiadal spotrebu 8,1 l/100 km. Smerom späť bol odber nižší o 0,3 litra.
Automat spotrebu rozhodne dvíha. Najmä v meste zvykne zaváhať so zaradením vyššieho stupňa. Automatické radenie má tak na svedomí približne 0,7 l/100 km.
Na kvalitný asfalt
Označenie crossover evokuje schopnosť vozidla zvládať ľahší terén. Crossland má len pohon prednej nápravy a tak jeho výhodou je len o čosi vyššia svetlá výška. Ak chcete podobne veľké auto od značky Opel s pohonom oboch náprav, musíte siahnuť po modeli Mokka X. Podvozok Crosslandu však nepatrí k najpohodlnejším.
Jeho nedostatok sme odhalili najmä v zákrutách s nekvalitným asfaltom, kedy zadné kolesá až prekvapivo ľahko odskakovali zo svojej stopy. Domovom tohto auta je rozhodne mesto. Nástrahy mestských ulíc mu pomáhajú zvládať aj kolesá s vysokou bočnicou pneumatiky.
Záver
Mestské crossovery sú plné protikladov. Zdajú sa byť veľké, no nie sú. Majú mať nízku spotrebu, no pýtajú si viac paliva ako malé hatchbacky. Vyzerajú terénne, ale zvládajú len mestské obrubníky.
Základná cena Crosslandu X je 12 340 eur. Testovaný automobil bol v najvyššej výbave Ultimate za 20 890 eur. Plná výbava so sebou prináša napríklad bezkľúčové odomykanie a štartovanie, head-up displej na plastovom štíte, LED svetlá, navigáciu, detekciu chodcov pred vozidlom a iné.
Aj napriek tomu nemôžeme testovaný Crossland X odporučiť. Napríklad 100-koňová Corsa s 1,4 litrovým štvorvalcom v plnej výbave stojí 12 390 eur. Crosslandu priestorovo podobná Astra so 150 koňovým preplňovaným 1,4 litrovým štvorvalcom a automatom môže byť vaša za 19 890. Corsu aj Astru môžeme odporučiť deviatimi prstami z desiatich. Crossland X s trojvalcovým motorom a automatom v sebe spája na náš vkus príliš veľa kompromisov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 212 |
Šírka (mm) | 1 765 |
Výška (mm) | 1 605 |
Rázvor (mm) | 2 604 |
Svetlá výška (mm) | 124 |
Objem batožinového priestoru (l) | 410/1 255 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 214 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 805 |
Technické údaje
Typ motora | radový zážihový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 199 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 81/110 pri 5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 205 pri 1 500 |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 187 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,8 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 5,3 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,5 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 12 340 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 20 890 EUR |
Záruka | 5 rokov alebo 150 000 km na motor, prevodovku a rozvodovku |