Test: Hyundai Kona 1,0 T-GDI – výstredný nováčik

V záplave crossoverov je ťažké sa odlíšiť. Hyundai to so svojim novým modelom Kona dokázal. Nonkonformný dizajn láka pohľady a núti k zamysleniu. Výstredne pôsobiaca novinka má potenciál stať sa miláčikom publika.

21.01.2018 07:00
debata (3)
Výstredný dizajn nie je pre Hyundai typický. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai Kona 1,0 T-GDi Výstredný dizajn nie je pre Hyundai typický.

Novinka bola po prvýkrát verejnosti predstavená v júni minulého roku. Ide o najmenší crossover, alebo ak chcete SUV, z rodiny Hyundai, ktorý sa radí pod SUV model Tucson. Novinka je pripravená na to, aby odštartovala nástup elektrifikácie bežných modelov kórejskej automobilky. V budúcnosti príde na trh aj elektrická verzia. Na naftový motor si taktiež ešte počkáme.

Okrem výstredného dizajnu má vozidlo aj netradičné meno. Legenda hovorí, že vozidlo dostalo pomenovanie po najzápadnejšej časti havajských ostrovov. Nie všade sa však volá rovnako. Napríklad v Portugalsku sa volá Kauai. Kona je totiž príliš podobné ako slovo „cona“ a to je slangové označenie pre dámske prirodzenie. V Číne auto dostalo meno Encino.

Názov Kona sa spája s Havajom. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai Kona 1,0 T-GDi Názov Kona sa spája s Havajom.

Sesterským modelom Kony je Kia Stonic. Tá však dostala presne opačný, konzervatívny, dizajn. Napriek veľmi podobným rozmerovým proporciám by si zákazníkov kradnúť nemali. Práve naopak, môžu znepríjemniť život konkurencii. Oslovia ako konzervatívnu, tak aj nekonzervatívnu časť záujemcov o malý crossover.

Odvážny

Už na prvý pohľad je jasné, že dizajnéri kórejskej automobilky sa pri tvorbe tohto auta odviazali. Výsledkom ich práce je atypický exteriér. A ten na ulici púta pohľady. Nespomíname si, kedy sme naposledy mali Hyundai, ktorý vzbudzoval takýto záujem bežných ľudí. A to sme nedávno jazdili na i30 N.

Odrazu je vpredu tých svetiel akosi priveľa. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai Kona 1,0 T-GDi Odrazu je vpredu tých svetiel akosi priveľa.

Najnetradičnejšia je asi predná časť. Denné LED svetlá sú vyššie ako hlavné svetlomety. Ide o podobné rozloženie s akým pred časom prišiel Citroën v modeli C4 Picasso. Ak zapnete aj hmlovky, odrazu je toho vpredu akosi priveľa.

Rovnako sú svetelné zdroje rozdelené aj v zadnej časti. Spodnú časť karosérie chránia plasty a príležitostne zasahujú aj do okolia svetiel. Dizajnový efekt dotvára čierna príplatková strecha.

Svetlá sú rozdelené do dvoch skupín aj v zadnej... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai Kona 1,0 T-GDi Svetlá sú rozdelené do dvoch skupín aj v zadnej časti.

V interiéri je to menšia divočina ako zvonku. Hravosť sa výrobca snažil zachovať farebnými kombináciami príplatkového LIME packu. Výduchy ventilácie, radiacu páku alebo štartovacie tlačidlo lemuje prvok vo farbe exteriéru. Rovnaká farba sa nachádza aj na polokožených sedadlách. Dokonca ani bezpečnostné pásy nie sú čierne, ale dostali farbu karosérie vozidla.

Inak vidíme vo vnúti staré známe prvky, ktoré Hyundai používa aj v iných svojich modeloch. Netreba zabúdať na to, že ide o pomerne malé auto a tak dostatok priestoru pre dospelých ľudí je len na predných sedadlách. Vzadu je nutné robiť kompromisy. Predsa len, vozidlo meria na dĺžku 4,2 metra.

LIME pack korešponduje s limetkovou farbou... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai Kona 1,0 T-GDi LIME pack korešponduje s limetkovou farbou exteriéru.

Slušný priestor však ponúka v batožinovom priestore. Do kufra sa zmestí 362 litrov nákladu. Podlaha má dvojité dno a tak po sklopení zadných sedadiel vzniká rovná plocha a 1 142 litrov.

Na začiatok liter

Aktuálne je Kona v ponuke s dvojicou motorov. Menší má objem 1,0 litra a tri valce, väčším je 1,6 litrový štvorvalec s výkonom 177 koní a pohonom oboch náprav. V tomto teste sme však vyskúšali menší litrový trojvalec T-GDI, ktorý dodáva 120 koní a 172 Nm krútiaceho momentu.

Trojvalec zrýchľuje na 100 km/h za 12 sekúnd. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai Kona 1,0 T-GDi Trojvalec zrýchľuje na 100 km/h za 12 sekúnd.

V spojení so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou tak Kona zrýchľuje na 100 km/h za 12 sekúnd a maximálne dosiahne 181 km/h. Nejde teda o žiadne športové parametre. Väčšine vodičov by však najmä pružnosť motora mala stačiť.

Motor je pomerne tichý a do interiéru neprenikajú vibrácie ani na voľnobehu. Vibrácie prichádzajú len pri plnom stlačení plynu v nízkych otáčkach, kedy agregát otrasie celým autom a chvíľu mu trvá kým sa nadýchne. V okolí hranice 1 700 otáčok však naplno ožíva ponúka slušné zrýchlenie a pružnosť.

Batožinový priestor po sklopení zadných... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai Kona 1,0 T-GDi Batožinový priestor po sklopení zadných sedadiel poskytuje rovnú plochu.

Za svoj jazdný prejav sa trojvalec nemusí hanbiť. Priemerná spotreba počas testu dosiahla hodnotu 6,4 l/100 km. Pri plnom obsadení interiéru tri valce strácajú dych. Rovnako, kto chce pohon všetkých kolies, s týmto motorom ho nedostane. Poteší palivová nádrž s objemom 50 litrov.

Pohodlie a ticho v triede

Jazda v novom modeli Kona je pomerne príjemná. Výrobca nastavil podvozok tuho a zároveň komfortne. Kompromis sa podaril. Na nerovnostiach jednoduchá zadná náprava odskakuje minimálne. Viacprvkové zavesenie zadných kolies má silnejšia verzia.

Prejazd veľkých nerovností je v Kone pomerne nepríjemný, za čo môže pomerne krátky rázvor kolies 2 600 mm. Ten môže aj za nepokoj pri vysokých rýchlostiach, no pre tie Kona s trojvalcom nebola stvorená.

Výrobca veľmi dobre odhlučnil interiér. Typický zvuk trojvalcového motora do interiéru preniká len minimálne. Rovnako tak aj zvuky od kolies spolu s aerodynamickým hlukom sú dobre odfiltrované. Hyundai sa v rámci tejto veličiny dostáva na popredné priečky v tejto triede.

Úplne spokojní nie sme s Bi-LED svetlami, ktorých účinok sa radí len k priemeru. A to sú dostupné len v najvyššej výbave Styla, alebo vo verzii Family za príplatok 900 eur.

Záver

Základná cena modelu Kona je 14 490 eur. V takom prípade sú na palube halogénové svetlomety a denné LED svetlá. Vodič sa môže spoľahnúť na asistenčný systém rozjazdu do kopca, svetelný a dažďový senzor spolu s tempomatom.

Vo vnútri je pri dlhých jazdách miesta dostatok... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Hyundai Kona 1,0 T-GDi Vo vnútri je pri dlhých jazdách miesta dostatok najmä pre dve osoby. Karoséria je dlhá len 4,2 metra.

Pre trojvalcový motor je najvyššou výbavou verzia Family. Style je k dispozícii len pre výkonnejšiu pohonnú jednotku. Testovaný automobil mal príplatkovú výbavu, ktorou sú Bi-LED svetlomety, čierna strecha a LIME pack. Ten obsahuje polokožené čalúnenie sedadiel, zadnú lakťovú opierku, interiérové prvky, farebné bezpečnostné pásy, vnútorné kľučky dverí a priečku volantu v klavírnom laku a volant potiahnutý perforovanou kožou. Súčasťou štandardu verzie Family je aj zadná parkovacia kamera alebo vyhrievanie volantu a predných sedadiel.

Malý motor nie je možné kombinovať s automatickou prevodovkou ani s pohonom všetkých kolies. Kona má rozhodne potenciál preraziť v preplnenom svete mestských crossoverov. Hyundaiu sa vydaril ďalší model, no kvôli odvážnemu dizajnu sa nemusí páčiť každému. Kórejský koncern však má k dispozícii aj konzervatívnejší model Kia Stonic. Základná cena testovaného modelu Kona 1,0 T-GDI Family je 17 990 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 165
Šírka (mm) 1 800
Výška (mm) 1 565
Rázvor (mm) 2 600
Svetlá výška (mm) 171
Objem batožinového priestoru (l) 361/1 143
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 233
Celková hmotnosť (kg) 1 775

Technické údaje

Typ motora radový zážihový s preplňovaním
Zdvihový objem motora (cm3) 998
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot./min) 88/120 pri 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 172 pri 1 500 – 4000
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 181
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12
Spotreba (kombi) (l/100km) 5,2
Spotreba (test) (l/100km) 6,4

Cena a záruka

Základná cena modelu 14 490 EUR
Základná cena testovanej verzie 17 990 EUR
Záruka 5 rokov bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov
Hyundai Kona 1,0 T-GDi
Hyundai Kona 1,0 T-GDi
+19Hyundai Kona 1,0 T-GDi

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #test #crossover #Hyundai Kona #1.0 T-GDI
Články podľa značiek