Traveller prišiel na svet spolu so svojimi súrodencami Citroënom Spacetourer a Toyotou Proace. Samozrejme, ide o nástupcu pôvodného Expertu. Lenže názov Traveller je celkom nový. Dôvod? Peugeot chcel osobnou verziou Expertu pritiahnuť zákazníkov z triedy MPV. Česť tak máme s autom, ktoré nechce byť len dodávkou, ale skutočným veľkopriestorovým rodinným modelom. Darí sa mu to skvele, zvlášť v nami testovanej verzii s najvýkonnejším dieselovým motorom 2,0 BlueHDi 180 a s najvyššou úrovňou vybavenia Allure. Vychádza zo strednej dĺžky 4 956 mm s obrovským rázvorom náprav 3 275 mm.
Dizajnom dodávku neutají
Formátom tak v podstate pripomína veľké kombi vyššej strednej triedy. Výškou 1 890 mm ide síce nad rámec bežných MPV, ale na druhej strane patrí k najnižším vanom, čo je obrovská výhoda v podzemných garážach a parkovacích domoch, kde vám nespôsobuje žiadne problémy. Tvarmi Traveller celkom neutají svoj úžitkový pôvod, ale dizajnéri urobili maximum pre jeho civilný vzhľad. Bacuľatá predná časť sa môže pochváliť chrómovou maskou, veľkou čiernou vložkou nárazníka, dennými LED svetlami a v neposlednom rade reflektormi pripomínajúcimi crosssovery 3008 a 5008.
Na rozdiel od nich sú však vybavené „len“ xenónovými výbojkami. Svietia však rovnako dobre, najmä ak môžete počítať s automatickým prepínaním diaľkového režimu. Osobnú DNA umocňuje Traveller Allure lakovanými nárazníkmi a spätnými zrkadlami, parádnymi 17-palcovými hliníkovými diskami kolies či zatmavenými zadnými oknami. V sérii sú len pravé posuvné bočné dvere, priplatiť si však môžete aj za ľavé. Nutné to však nie je. Vzadu nájdete obrovské výklopné veko. To je trochu nepraktické pri otváraní v obmedzených priestoroch, no skvelou správou je možnosť samostatného otvárania okna.
Jednoducho, dizajn Travelleru nikoho neurazí, i keď nie je taký „šik“ ako módne crossovery typu Peugeot 5008, Renault Espace či Citroën C4 Picasso. To mu však rýchlo odpustíte, stačí vstúpiť do kabíny, v ktorej na vás čaká kráľovstvo priestoru. Nastupovanie si vyžaduje cvik, keďže podlaha aj sedadlá sú podstatne vyššie ako v „osobákoch“, pomáha však schodík v podbehu. Dvere navyše kryjú prah, takže vás ochránia pred znečistením. Kým bežné MPV sa nevyhnú priestorovým kompromisom a v každom ďalšom rade sedadiel sedíte s nižšou úrovňou komfortu, Traveller nič také nepozná. Odvezie osemčlennú posádku bez ústupkov v pohodlí. Prekvapí len posunutá priečka medzi motorom a kabínou pred spolujazdcom, ktorá uberá zopár centimetrov na nohy.
MPV mu nestíhajú
Sedadlá v druhom a treťom rade sú delené v pomere 2 : 3 a majú tri rovnocenne široké operadlá. To znamená rovnaký komfort pre všetkých. Miesta na rozdávanie je na nohy aj nad hlavou. Ľahkú manipuláciu zabezpečujú podlahové koľajničky. Aj pri posunutí sedadiel viac vpred v prospech kufra má posádka stále dosť priestoru na dlhú jazdu. Ďalším bonusom v porovnaní s MPV je vynikajúci prístup k obom zadným radom cez široké elektricky ovládané posuvné dvere. Úplne vzad sa dostanete po jednoduchom sklopní operadla, prípadne jeho posunutí vpred. Ľahšie to už naozaj nejde.
Za volantom na vás čakajú samé prekvapenia. Nepoznáme inú dodávku, ktorá by prezentovala taký skvelý prienik medzi osobným a úžitkovým autom. Dizajn palubnej dosky aj ergonómia sa nápadne blížia civilným modelom. Oceňuje polohu aj sklon volantu na míle vzdialené úžitkovým pracantom. (Až na to, že pri otáčaní si občas preladíte stanicu rádia.) A to nehovoríme o „kapitánskych“ sedadlách s elektrickým nastavovaním, vyhrievaním, masážnymi funkciami a lakťovou opierkou. Áno, to všetko má Traveller Allure v sérii. Ako aj dvojzónovú klimatizáciu, 7-palcový displej multimédií, head-up displej, kožené čalúnenie, dve pozdĺžne panoramatické strešné okná či tempomat. Týmto všetkým má Traveller naozaj ďaleko od sveta dodávok.
Príjemne sa tu cítite aj vďaka výberu kvalitných plastových materiálov a ich farebnému zladeniu. Oceňujeme prehľadný prístrojový panel, klasické tlačidlá pre vstup do menu multimediálneho rozhrania, ktoré sú intuitívnejšie ako prehnaná integrácia funkcií na dotykovom displeji aj samostatný panel klimatizácie či množstvo praktických odkladacích schránok. Hneď pred spolujazdcom sú dve a na hornej časti palubnej dosky tretia. Vo dverách nájdete až tri „poličky“ vo vertikálnom usporiadaní. Výhrady smerujú len k nešťastnému kruhovému ovládaču automatickej prevodovky. Síce šetrí miesto, ale pri parkovacích manévroch je užívateľsky veľmi nepraktický. Navyše má šmykľavý povrch a tvar, ktorý si príliš nerozumie s prstami.
Osem ľudí aj dosť batožiny
Ovládanie tempomatu na samostatnej páčke pod volantom je oveľa praktickejšie, ako keby bolo priamo na volante. Nebyť mohutných predných stĺpikov, mohol by Traveller dostať desať bodov aj za výhľad, pretože z vyššej pozície máte lepší prehľad o premávke ako v akomkoľvek MPV, a k tomu všetkému veľké spätné zrkadlá, ktoré zlepšujú orientáciu po stranách. Ochudobnení nie sú ani cestujúci vzadu. Majú samostatný ovládač klimatizácie a ďalšie odkladacie priestory na rôzne predmety či nápoje vrátane výklopných stolíkov v druhom rade. Zmieriť sa musia len s pevnými oknami.
Tiež nepochybujte o schopnosti Travelleru odviezť spolu s posádkou dostatok batožiny. Aj s ôsmimi ľuďmi na palube dá na frak akémukoľvek MPV. Za tretím radom je stále úžasných 640 litrov po roletku a 900 litrov až po strechu. A to môžeme sedadlá posunúť o čosi vpred a získať ďalšie stovky litrov navyše. Traveller sa pritom nebráni ani moderným asistenčným systémom. Tie sú však bohužiaľ za príplatok. V balíku AFIL za 900 eur dostanete čítačku značiek, monitorovanie jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel či automatické diaľkové svetlá. Za ďalších 720 eur získate adaptívny tempomat a autonómne brzdy.
Výkonný diesel mu svedčí
Nami testovaná verzia bola vybavená najvýkonnejšou z ponúkaných pohonných jednotiek, naftovým 4-valcom 2,0 BlueHDi 180 s výkonom 130 kW a krútiacim momentom 400 Nm, navyše v spojení so 6-stupňovým automatom od spoločnosti Aisin. To je pre rodinný Traveller kombinácia snov. Na stovku to zvláda pod desať sekúnd, dobre sa cíti aj vysoko nad diaľničným limitom. Takže ani pri predbiehaní s pohotovostnou hmotnosťou na hranici dvoch ton nemusíte tŕpnuť. Automat s hydrodynamickým meničom si navyše s motorom dobre rozumie a aj napriek dlhým prevodom, veď pri 130 km/h točí len 2 000 otáčok za minútu, ponúka slušnú dynamiku.
Približne do dvoch tretín stlačenia plynu sa snaží držať z dôvodu ekonomiky čo najvyšší prevodový stupeň, až potom podradí. Ak chcete viac, je potrebný jasný povel plynom alebo krídelkami na volante. Motor vás navyše prekvapí kultivovanosťou chodu a skvelým odhlučnením, ktorými sa v ničom nelíši od osobných áut. Zo spotreby však nadšení nebudete. Pri ekonomickom jazdnom štýle sme dosiahli priemer 7,3 litra, a to zväčša mimo mesta a pod diaľničným limitom. Inak svietil na palubnom počítači dlhodobý priemer takmer za 4 700 kilometrov jazdy 8,0 litra.
Za skvelé služby Travelleru to nie je síce žiaden extrém, ale je to viac než ak by ste boli majiteľom bežného dieselového MPV. Svoje, samozrejme, zohral automat aj výkon motora. Voliť však môžete ekonomickejší variant v podobe motora 1,6 BlueHDi s výkonom 85 kW a krútiacim momentom 300 Nm v spojení s manuálnou prevodovkou. Podľa normy ušetrí síce len 0,5 litra paliva, ale v realite to bude iste viac. Veď aj nami testovaná verzia sa líšila oproti norme výrobcu, ktorý udáva rozprávkový priemer 5,7 litra na 100 km, približne o dva litre. Pochopiteľne, smerom nahor. So slabším motorom sa však budete musieť vzdať dynamiky. V zrýchlení zaostáva táto verzia minimálne o 3,5 sekundy.
Miluje diaľnice, zákruty nie
Jazda s Travellerom je mimoriadne komfortná. Dlhé diaľničné presuny sú jeho doménou. Prekvapí nadpriemerným akustickým komfortom aj mäkším odpružením, ktoré posádku doslova rozmaznáva. Pomáha mu relatívne vysoký profil pneumatík 225/55 R17. V meste to už však taká zábava nie je. Dlhý rázvor náprav zväčšuje polomer zatáčania, takže parkovacie manévre vyžadujú cvik. Navyše ak na otáčanie volantu potrebujete vyvinúť predsa len o čosi väčšiu silu ako pri osobných autách. Obratnosťou je na tom určite lepšie kratšia verzia Compact s rázvorom 2 925 mm. Veľa od Travelleru nečakajte ani v zákrutách, kde nedokáže utajiť vyššie ťažisko ani vrodenú nedotáčavosť.
Mäkšie zadné odpruženie vie navyše rozhojdať na nerovnostiach zadnú časť tak, že si občas odskočí. Jednoducho, rozmery a charakter Travelleru treba rešpektovať viac než pri bežných MPV. V každom prípade však ponúka viac výhod ako nevýhod, takže ak hľadáte skutočne univerzálne rodinné auto, je táto voľba priam ideálna. Pritom Traveller nijako extra nevytŕča cenou. Ak by ste chceli tradičné kombi strednej alebo vyššej strednej triedy s podobným vybavením, rýchlo sa dostanete nad jeho cenu. Ak sa vzdáte najvýkonnejšieho motora a automatu, zaplatíte za Traveller 1,6 BlueHDi v bohatej úrovni Allure a dlhším rázvorom 33 870 eur.
Nami testovaná verzia však začína na 36 432 eurách, ku ktorým si ešte musíte pripočítať 900 eur za bezpečnostné systémy AFIL a bohužiaľ aj 1 680 eur za tretí rad sedadiel.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 956 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 920 |
Výška (mm) | 1 890 |
Rázvor náprav (mm) | 3 275 |
Objem kufra/nádrže (l) | od 640 |
Technické údaje
Verzia | 2,0 BlueHDi 180 AT Allure |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/12 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 997 |
Max. výkon (kw/ot.) | 130/3 750 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 400/2 000 |
Prevodovka | 6A |
0 – 100 km/h (s) | 9,8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 170 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,7 |
Spotreba počas testu (l) | 7,3 – 8,1 |
Cena verzie | 36 432 € |
Cena testovaného auta | cca 39 000 € |