Test: Mercedes S 400d 4MATIC – omladený wellness na kolesách

28.01.2018 07:00

Vlajková loď Mercedesu má za sebou facelift. Pod kapotu sa dostali nové pohonné jednotky, no to hlavné ostáva. Trieda S už nie je o vodičovi ani o jazdných výkonoch. „Sonderklasse“ je o luxuse a pohodliu. Šéf navyše sedí vzadu.

Z vonkajšej strany nenápadný, z vnútra luxusný.
Z vonkajšej strany nenápadný, z vnútra luxusný. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Trieda S sa vyrába od roku 1972. Jej korene siahajú ešte hlbšie do histórie. Aktuálne je na trhu už šiesta generácia, ktorá dorazila v roku 2013. Nepatrí už k najmladším prémiovým vlajkovým lodiam na trhu. Facelift ju má udržať vo vrcholovej hre.

Mercedes triedy S spolu s BMW radu 7 a Audi A8 patria k svätej trojici, ktorá dokazuje, čo všetko je v autách možné a najmä prešliapava cestu novým technológiám. Tie sa po rokoch postupne dostanú aj k tým najlacnejším modelom každej automobilky.

Z vonku nenápadná

Na prvý pohľad trieda S nedáva svoje postavenie najavo. Má pomerne nenápadný dizajn. Podobný, aký nájdeme v triedach C a E. Vďaka tomu na seba nepriťahuje zbytočne veľkú pozornosť. Po uliciach sa dokáže pohybovať pomerne nenápadne. Po facelifte sa toho na karosérii veľa nezmenilo.

Dĺžka 5,3 metra rozhodne nie je málo.
Dĺžka 5,3 metra rozhodne nie je málo. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Vozidlo však dokáže zaujať svojou robustnosťou. Testovaný model vo verzii Long je dlhý takmer 5,3 metra. Šírka presahuje 1,9 metra a rázvor má hodnotu takmer 3,2 metra. Obdivuhodné rozmery si možno uvedomíte až keď toto auto zaparkujete napríklad veľa malého hatchbacku. Jeho dĺžka končí takmer tam, kde „esku“ začínajú zadné dvere.

Autorom uhladeného a nenápadného dizajnu je tím pod vedením Slovinca Roberta Lešnika. Práve nedostatok nápadnosti je často terčom kritiky. Je pravdou, že z diaľky má netrénovaný človek z niektorých uhlov problém rozpoznať, či sa pozerá na triedu E alebo S.

Na prvý pohľad je možné, že si...
Na prvý pohľad je možné, že si "esko" pomýlite s "éčkom". Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

To hlavné je vo vnútri vzadu

Je úplne jasné, že vo vnútri tohto auta sa telá pasažierov nebudú dotýkať ničoho iného ako kože, hliníka a dreva. Hlavná šou sa však odohráva vzadu. Pred zadnými dvoma pasažiermi sú obrazovky. Na nich je možné napríklad sledovať počas jazdy aj televíziu.

To hlavné sa odohráva vo vnútri na zadných...
To hlavné sa odohráva vo vnútri na zadných sedadlách. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Vďaka informáciám na nich zobrazených pasažieri môžu ovládať systémy okolo seba. Samotné nastavovanie prebieha prostredníctvom diaľkového ovládača alebo aplikácie v mobilnom zariadení s operačným systémom iOS.

Posádka vzadu má na hlavových opierkach mäkučké vankúšiky. Všetky sedadlá v testovanom aute mali na výber niekoľko masážnych funkcií, boli vyhrievané aj ventilované a samozrejme polohovateľné. Vďaka predĺženému rázvoru má posádka pred sebou dostatok miesta aj na dlhé cesty. Atmosféru dotvára ambientné osvetlenie zložené zo 64 farieb.

Kto platí koncesionárske poplatky?
Kto platí koncesionárske poplatky? Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Vpredu je už pohodlie o niečo menšie. Nie je to však sparťanské miesto pre pracujúcu triedu. Televízne vysielanie si posádka na predných sedadlách počas jazdy napríklad nepozrie. Na druhej strane masážna funkcia dostupná je.

Valce sa opäť postavili do radu

Najväčšou zmenou pod kapotou testovaného modelu v rámci faceliftu je motor. Mercedes opustil naftové šesťvalce vytvarované do písmena “V”. Nová pohonná jednotka má valce uložené v rade. Automobilka radové šesťvalce používala ešte v roku 2005, takže môžeme povedať, že ide o návrat.

Mercedes S s označením 400d patrí k...
Mercedes S s označením 400d patrí k najsilnejšej naftovej vlajkovej lodi. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Verzia s označením 400d v sebe ukrýva úplnú špičku naftovej ponuky. Nový motor je naladený na 340 koní. Krútiaci moment dosahuje 700 Nm. Hlavnými devízami pohonnej jednotky je kultivovanosť chodu a ťah. Šesťvalec dokáže rozhýbať 2 tony vážiace auto na 100 km/h za 5,2 sekundy. Príval krútiaceho momentu nastupuje už pri skutočne nízkych otáčkach a poľavuje až nad hodnotou 3 500 otáčok.

Napriek tomu, že model S 400d je naftovým vrcholom triedy S, nepôsobí brutálne. BMW radu 7 s radovým naftovým šesťvalcom dosahuje výkon 402 koní a 760 Nm krútiaceho výkonu. Trieda S si v tomto prípade zachováva svoju noblesu a nie je brutálna. Ak chcete väčšiu silu, musíte siahnuť po benzínovom agregáte.

Pri jazde motor takmer vôbec nepočuť. Vo vnútri teda nepočuť žiadne prejavy vonkajšieho sveta. Spod kapoty sa ozve vzdialené bublanie len pri poriadnom stlačení plynu. Spotreba v meste sa pohybuje na hranici 10 litrov nafty na 100 km. Na diaľnici si tento dostavník pýta 7,4 l/100 km.

Rešpekt na ceste

Napriek tomu, že trieda S nie je výstredná, na ceste budí rešpekt. Vodič však za volantom nezažíva extrémne jazdecké zážitky. Dvojtonovú hmotnosť sedanu je cítiť. Najmä v meste. Podvozok pochádza z extraligy.

Filtrácia nerovností je na najvyššej úrovni. Koráb od Mercedesu prepláva aj po najnekvalitnejšej ceste v meste bez toho, aby to posádka vo vnútri výraznejšie pocítila. Odhlučnenie podvozku a kolies je taktiež na najvyššej úrovni.

Mercedes S
		400d
Mercedes S
		400d
+40Mercedes S
		400d

Počas jazdy je v interiéri maximálne ticho a posádka sa môže rozprávať tlmeným hlasom aj pri diaľničných rýchlostiach.

Pre rýchlejšiu jazdu je prítomný športový režim, ktorý postoj “eska” spevní. Nie je to však športové auto a rýchle prejazdy zákrut mu nesedia. Posilňovač riadenia pracuje vo vysokom nasadení. Vďaka tomu vodič môže pri parkovaní otáčať volantom takmer jedným prstom. Navyše môže využívať pomerne malý polomer otáčania auta.

Diaľkové svetlá diaľkových svetiel

Triedu S nerobí triedou S len komfort, ale aj technika. Najviac nás rozhodne oslovili diaľkové svetlá. Adaptívna LED technika je samozrejmosťou, ktorá dnes už nie je ničím výnimočným. Trieda S však má diaľkové svetlá, ktoré dosvietia do vzdialenosti až 650 metrov. Svetelný lúč je obdivuhodný.

V noci vodičovi pomáha aj nočné videnie, ktoré rozpoznáva neosvetlené osoby a zvieratá. V prípade detekcie sa medzi budíkmi objaví obraz s označeným potencionálnym nebezpečenstvom. Ľudí dokáže vozidlo označiť aj blikaním prostredníctvom svetelného lúča z hlavných svetiel.

Nočné videnie dáva pozor na neosvetlených...
Nočné videnie dáva pozor na neosvetlených chodcov a zvieratá. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

V rámci faceliftu automobilka vylepšila aj poloautonómny režim riadenia. Ten po novom preberá väčšie množstvo informácií z navigačného systému a z dopravných značiek. Výsledkom toho je, že napríklad pred ostrými zákrutami na slovenskej rýchlostnej ceste R1 trieda S automaticky spomaľuje. Niekedy až úplne zbytočne, čiže sme úseky so zákrutami museli prechádzať bez tohto asistenčného systému. Inak sa z vodiča stáva a diaľnici pozorovateľ. Automobil dokáže bezpečne spoznať jazdné pruhy aj počas silného dažďa, prípadne inak sťažených podmienok.

Záver

Trieda S je pre bežného smrteľníka už trochu príliš. Ide o auto, ktoré vynikajúco poslúži pre vrcholový manažment firiem a ľudí s vlastnými vodičmi. V porovnaní so zvyšnou nemeckou konkurenciou je však “esko” viac uhladené a zdržanlivé.

V interiéri vládne koža, drevo a hliník.
V interiéri vládne koža, drevo a hliník. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Na palube vládne najmä pohodlie a luxus. Základná cena typu S 400d 4MATIC dlhej verzie je 83 870 eur. Testované auto v rámci príplatkovej výbavy dosiahlo cenovku 156 864 eur, čiže troj alebo štvorizbového bytu v Bratislave. Ide však o vlajkovú loď so všetkým, čo k tomu patrí.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 5 271
Šírka (mm) 1 905
Výška (mm) 1 496
Rázvor (mm) 3 165
Objem batožinového priestoru (l) 510
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2 000

Technické údaje

Typ motora radový vznetový s preplňovaním
Zdvihový objem motora (cm3) 2 925
Počet valcov 6
Výkon (kW/k pri ot./min) 250/340 pri 3 600 – 4 400
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 700 pri 1 200 – 3 200
Prevodovka 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava obe
Max rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 5,2
Spotreba (kombi) (l/100km) 5,6
Spotreba (test) (l/100km) 8,1

Cena a záruka

Základná cena typu 83 870 EUR
Základná cena testovanej verzie 156 864 EUR

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vlajková loď #test #sedan #S 400d #Mercedes S #Mercedes
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
26. 11. 2018zlacnenie1.227 €zlacnenie1.267 €
19. 11. 2018zlacnenie1.269 €zlacnenie1.308 €
12. 11. 2018zlacnenie1.294 €zlacnenie1.334 €
5. 11. 2018zlacnenie1.311 €zlacnenie1.355 €
29. 10. 2018zdraženie1.330 €1.391 €
22. 10. 2018zlacnenie1.329 €zlacnenie1.391 €
15. 10. 2018zdraženie1.330 €zlacnenie1.394 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk