Test: VW T-Roc 1,5 TSI – Módny, ale s kompromismi

10.02.2018 07:00

Najnovší prírastok Volkswagenu v triede crossoverov je v ponuke značky nepochybne zaujímavým autom. A má aj zaujímavú cenu. Lenže nájdete v ňom chybičky, na ktoré sme pri logu VW neboli zvyknutí. Akoby chceli Nemci postaviť súpera pre Daciu Duster.

VW T-Roc prináša do dizajnu značky o čosi viac...
VW T-Roc prináša do dizajnu značky o čosi viac emócií. Vidieť to napríklad na prednej maske lemovanej chrómom a na denných svetlách. Naša verzia so sivou jednofarebnou karosériou bohužiaľ nevyužila bohaté možnosti personalizácie, takže pôsobila zbytočne fádne. Autor: Ľuboš Pilc

Volkswagen rozširuje ponuku SUV rýchlym tempom, napokon, je to kategória s najväčším odbytovým progresom. Každé tretie auto predané v Európe bolo vlani SUV alebo crossover. Od nového T-Rocu si teda nemecká značka veľa sľubuje. Najmä preto, že je jej najmenším, a teda aj cenovo najdostupnejším modelom, ktorý to má namierené mimo spevnených ciest. My sme si vyskúšali verziu s novučičkým 4-valcom 1,5 TSI Evo, 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a predným náhonom. Teda konfiguráciu, ktorá môže byť veľmi zaujímavá pre slovenské publikum.

V dizajne krok dopredu

Čím vlastne T-Roc je? Zdalo by sa, že konkuruje Seatu Ateca a novej Škode Karoq. Lenže napriek spoločnej platforme MQB, ktorá umožňuje pohon oboch náprav aj použitie výkonných dvojlitrov, to tak celkom nie je. T-Roc stojí v koncernovej hierarchii na pomedzí spomínaných modelov a menšieho Seatu Arona. Tomu zodpovedajú aj rozmery. T-Roc má rázvor 2 590 mm, teda o 48 mm kratší ako Ateca a o 40 kratší ako karoq. A stráca aj v ďalších parametroch. Do dĺžky mu v porovnaní s Karoqom chýba 152, do šírky 22 a do výšky až 69 mm.

Svet crossoverov T-Roc deklaruje zvýšeným...
Svet crossoverov T-Roc deklaruje zvýšeným podvozkom s plastovou ochranou aj nezvyčajne svalnatými blatníkmi. Verzia Sport disponuje 7-palcovými hliníkovými diskami kolies. Autor: Ľuboš Pilc

Takže tu máme čosi ako zvýšený hatchback, čosi ako outdoorový Golf. A celkom nápaditý. V nudnom dizajnovom rukopise Volkswagenu, ktorý sa nedokáže vymaniť zo starých šablón, azda s výnimkou luxusného Arteonu, T-Roc mierne vyčnieva. Priniesol úplne novú prednú masku, spojenú so svetlami spoločným chrómovým lemom, aj nápadité denné svetlá so 6-uholníkovým obrysom. Tie slúžia zároveň ako smerovky. Rozhodne zaujme na dnešné časy nezvyčajne svalnatými blatníkmi a zadným stĺpikom v tvare plutvy, navyše opäť lemovaným chrómom.

Zaujímavým prvkom dizajnu je zadný stĺpik v...
Zaujímavým prvkom dizajnu je zadný stĺpik v tvare plutvy. Delené zadné svetlá evokujú väčší Tiguan. Autor: Ľuboš Pilc

Do sveta crossoverov sa T-Roc hlási svetlou výškou 161 mm, robustnou plastovou ochranou či príplatkovými strešnými nosičmi. Dopriať si môžete aj štyri farebné vyhotovenia strechy, kontrastujúce s jedenástimi farbami karosérie. Na pomery VW čosi nevídané. Bohužiaľ, nami testovaná verzia nevyužila možnosti personalizácie. Jednofarebná sivá karoséria urobila z nášho T-Rocu sivú myšku. A to sme mali verziu Sport so 17-palcovými diskami obutými pneumatikami s profilom 215/55 R17. To sa však dá ľahko zmeniť. Je len na vás, koľko sa rozhodnete investovať do emócií. Paket Style + za 410 eur s kontrastnou strechou rozhodne pomôže.

Plasty ako v Dacii

Iný je T-Roc aj v interiéri. Bohužiaľ, nie len v tom lepšom. Pri Volkswagene, ktorý je v hierarchii koncernu topznačkou mainstreamovej ponuky, sme boli zvyknutí na jasný kvalitatívny odstup od Seatu či Škody. Pre T-Roc to však neplatí. Stačí poklepať rukou po palubnej doske a rýchlo zistíte, že sa tu šetrilo. Je vyrobená výlučne z tvrdých plastov. Dokonca aj Polo má „palubovku“ z penových materiálov. A drsný materiálový výber pokračuje na výplniach dverí. Dacia Duster na tom nie je rozhodne horšie. Lenže toto je Volkswagen. Situáciu príliš nezlepšuje ani nudná sivá dekorácia verzie Sport.

Interiér má pomerne chladný výraz. Palubná...
Interiér má pomerne chladný výraz. Palubná doska má ostré línie a je vyrobená výlučne z tvrdých plastov. To sme nečakali. Autor: Ľuboš Pilc

Ak to porovnáme s precíznym Tiguanom, kvalitatívny odstup je obrovský. Ťažko povedať, či ide o zámer, alebo negatívny efekt kauzy Dieselgate, ktorá urobila v rozpočte koncernu poriadnu sekeru. T-Rocu však tvrdé plasty naozaj nesvedčia. Na druhej strane ostáva verný takmer dokonalej ergonómii. Rozsah nastavenia sedadiel aj volantu je príkladný. Poteší tiež nastaviteľná lakťová opierka. Sedadlá majú veľmi dobré bočné vedenie, dlhé sedáky a na pomery Volkswagenu až nezvyčajne mäkké čalúnenie. Priestoru je vpredu dosť vo všetkých smeroch a skvelý výhľad zabezpečujú úzke predné stĺpiky.

Sedadlá verzie Sport majú výborné bočné...
Sedadlá verzie Sport majú výborné bočné vedenie, no stále primerane komfortné čalúnenie. Oceňujeme aj dĺžku sedákov. Autor: Ľuboš Pilc

Pritom sa za volantom cítite rovnako prirodzene ako v bežnom hatchbacku. Poloha sedadiel je len o čosi vyššia ako v Golfe. Vzadu sú priestorové pomery skromnejšie a nastupovanie mierne komplikujú vysoké prahy. Nad hlavou je miesta dosť, ale na nohy neostáva veľká rezerva. Situáciu zlepšuje možnosť zasunúť si chodidlá pod predné sedadlá. Sklamú aj krátke sedáky, nízke operadlá a nulová možnosť regulácie ich sklonu. O málo drahšia Škoda Karoq v tomto smere konkurenčný Volkswagen doslova prevalcuje. A platí to aj o variabilite, s ktorou si vo Wolfsburgu hlavu príliš nelámali.

Vzadu je podstatne menej miesta. To by až tak...
Vzadu je podstatne menej miesta. To by až tak neprekážalo. Škoda však krátkych sedákov a nízkych operadiel bez možnosti nastavovania sklonu. Autor: Ľuboš Pilc

Kufor má v prípade predokolky objem 445 litrov (Karoq má 521 l). Prístup uľahčuje široké veko, no je tu zároveň neprakticky vysoká nakladacia hrana. To by sa dalo z hľadiska tuhosti karosérie chápať, lenže T-Roc neponúka žiadne iné bonusy. Batožinový priestor možno zväčšiť jedine sklopením zadných operadiel, aj to iba pomocou zámkov v sedadlách. Čosi ako tiahla v kufri T-Roc nepozná. A bohužiaľ nepozná ani dvojitú podlahu. Čo je veľká škoda. Pod dnom je totiž miesto na plnohodnotnú rezervu, lenže ak máte iba dojazdové koleso, ako v našom prípade, ostávajú pod podlahou nevyužiteľné desiatky litrov miesta. Pritom by stačilo tak málo.

Infotainment z Pola

Vráťme sa však za volant, kde vládne pomerne strohá atmosféra. Je to dané najmä „chladným“ dizajnom palubnej dosky. Napriek tomu práve tu skrýva T-Roc niektoré nové prvky. Napríklad vertikálne prieduchy ventilácie lemujúce centrálny displej. O to menšie sú však otvory. Infotaimnet verzie Sport prináša už v základe digitálny prístrojový panel. Nejde však o verziu z Tiguanu alebo Golfu. Palubnú elektroniku si T-Roc požičal z menšieho Pola. Aj tu sa teda trošku šetrilo. Obrazovka pred vodičom má uhlopriečku 11 palcov (Golf 12,3 palca) a centrálny dotykový displej maximálne osem palcov (Golf 9,2 palca).

Novinkou je digitálny prístrojový panel Active...
Novinkou je digitálny prístrojový panel Active Display s uhlopriečkou 10 palcov. Umožňuje aj zobrazenie navigácie priamo pred vodičom. Ovládanie je však komplikované a mód so zobrazením analógových prístrojov dosť neprehľadný. Autor: Ľuboš Pilc

To by, samozrejme, neprekážalo, o takýchto displejoch sa nám mohlo ešte pred pár rokmi iba snívať, lenže prínos digitálnej „prístrojovky“ nie je až taký presvedčivý. Umožňuje viaceré zobrazenia, no nastavovanie je skutočne komplikované. Časť funkcií upravujete z volantu a časť z multimediálneho rozhrania. Príliš nepomáha ani nové rozmiestnenie tlačidiel na multifunkčnom volante, ktoré je v porovnaní so staršími „valčekmi“ menej prehľadné a menej intuitívne. Chce to teda poriadny cvik. A zvyknúť si musíte aj na grafiku displeja. Digitálne zobrazenie analógových prístrojov totiž nenadchne.

Infotainment má skvelé rozlíšenie aj grafiku....
Infotainment má skvelé rozlíšenie aj grafiku. Reaguje už na priblíženie ruky. Autor: Ľuboš Pilc

Stupnica rýchlomera má veľmi „hrubé“ ciachovanie, do rýchlosti 60 km/h po 20 km/h a vyššie s odstupmi 40 km/h! Takže ak chcete presnejšiu informáciu, spoľahnúť sa musíte na malý digitálny údaj v spodnej časti stupnice alebo si štít personalizovať tak, aby sa okamžitá rýchlosť zobrazovala v jeho centre. Jednoducho, pri práci s digitálnym prístrojovým panelom si rýchlo spomeniete na staré dobré „budíky“ kombinované s displejom palubného počítača. Lenže vo verzii Sport ich už nedostanete. Bonusom je asi len zobrazenie mapy navigácie priamo pred vodičom, potom sa ale vypne mapa na dotykovom displeji.

Obe sa zobrazovať nedokážu. Ak to chcete zmeniť, čaká vás opäť rébus. Rozlíšenie obrazoviek a reakcie centrálneho displeja, ktorý zobrazí lištu už pri priblížení ruky, sú však perfektné, tak ako vo všetkých Volkswagenoch. Oceňujeme aj dva klasické ovládače na centrálnom displeji, napríklad pre hlasitosť audiosústavy a mierky mapy, a tiež samostatný panel dvojzónovej klimatizácie. To všetko ovládanie výrazne uľahčuje. Potešia odkladacie priestory vo dverách, na stredovej konzole aj v oblasti lakťovej opierky. Nemáte problém s kávou, mobilom ani litrovou fľašou.

Kufor príliš nenadchne. Variabilita sa nekoná....
Kufor príliš nenadchne. Variabilita sa nekoná. Chýba dvojitá podlaha či sklápanie operadiel z batožinového priestoru. Autor: Ľuboš Pilc

V bezpečnosti T-Roc kompromisy nerobí. V sérii sú autonómne brzdy, hill-holder, detekcia chodcov, udržiavanie v jazdnom prúde, dažďový aj svetelný senzor, parkovacie senzory a v Sporte aj adaptívny tempomat a sledovanie únavy vodiča. Škoda, že sériové LED svetlá nemajú automatické prepínanie diaľkového režimu Light Assist. Tento prvok je len súčasťou príplatkového balíka Driver Assist Paket za 850 eur. V ňom dostanete aj monitoring mŕtveho uhla spätných zrkadiel. Komfort verzie Sport zabezpečuje dvojzónová klimatizácia, audio s Composition Media s CD, ambientné podsvietenie či elektrochromatické spätné zrkadlo a špecifické čalúnenie s červenými akcentmi.

Motor aj podvozok bez chýb

Pod kapotou testovaného T-Rocu pracoval nový, často ospevovaný 4-valec 1,5 TSI Evo, s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 250 Nm. T-Rocu poskytuje s bezchybne presným 6-stupňovým manuálom veľmi slušnú dynamiku. Stovku zvláda za 8,4 sekundy a pokorí hranicu 200 km/h. Subjektívne však nie je až taký pružný, hoci maximum „krúťáka“ máte na plyne už pri 1 500 otáčkach. Chýba mu ale spontánna chuť ísť do otáčok, v čom je majster jeho menší súrodenec – slabší litrový 3-valec 1,0 TSI.

Motor 1,5 TSI Evo s výkonom 110 kW dáva T-Rocu...
Motor 1,5 TSI Evo s výkonom 110 kW dáva T-Rocu veľmi slušnú dynamiku. Do otáčok sa však nehrnie s takou radosťou ako jeho menší 3-valcový brat 1,0 TSI. Autor: Ľuboš Pilc

Takže ak si chcete potenciál motora vychutnať, musíte mu trošku šliapnuť na krk a vynechať mód Eco, ktorý otupuje reakcie plynu. Vo vysokých otáčkach preniká hutný zvuk do kabíny viac, ako býva pri Volkswagenoch bežné. Je však vcelku podmanivý, takže prekážať vám to nebude. Tak či tak sa snaží prevodovka udržať otáčky čo najnižšie. Pri stovke je to na šestke len približne len 2 050 za minútu a pri diaľničnom tempe necelých 2 700. To sú údaje nedávno typické len pre naftové agregáty.

Manuálna prevodovka je mimoriadne presná. Na...
Manuálna prevodovka je mimoriadne presná. Na šestke točí motor pri diaľničnom tempe len 2 700 otáčok za minútu. Autor: Ľuboš Pilc

Cieľom ekonomického sprevodovania, Millerovho cyklu a štart stop systému je, pochopiteľne, nižšia spotreba. A tá má byť v porovnaní so starším motorom 1,4 TSI nižšia nielen na papieri. My sme dosiahli najlepší priemer 6,3 litra na 100 km, a to pri ekonomickom jazdnom štýle, s aktivovaným režimom Eco a rešpektovaním rýchlostných limitov, na diaľnici dokonca pod ním. Ak chcete viac zábavy, rátajte so spotrebou vyššou o jeden liter. Udávaných 5,3 litra je číslo z rozprávky, aj keď už podľa novej metodiky WLTP. Napriek kvalitám tohto motora by bol pre rodinu výhodnejší diesel 1,6 TDI (85 kW), ktorý však zatiaľ nie je na trhu.

Na ceste ako hatchback

Jazdnými vlastnosťami vás T-Roc milo prekvapí. Aj verzia Sport na 17-palcových diskoch má príjemné odpruženie a dobrú izoláciu náprav. So šestnástkami to však musí byť ešte príjemnejšie. Zato nie zábavnejšie. T-Roc sa drží v zákrutách s veľkým sebavedomím, akoby ani nešlo o zvýšený crossover. Jazdí ako hatchback. Až sa vám nechce veriť, že vzadu je jednoduchá náprava s torznou priečkou. Nezávislé zavesenie majú len štvorkolky. Skvelé je aj ostré riadenie, ktoré má len 2,5-otáčky volantu. Reakcie sú rýchle a bez strhávania riadenia pri prudkej akcelerácii v zákrutách. V režime Sport navyše s posilnenou spätnou väzbou.

T-Roc na nás zapôsobil rozporuplným dojmom. Má síce modernú technológiu Volkswagenu, čo znamená dobrý motor, najmodernejšie asistenčné systémy, slušné vybavenie, moderný infotainment a dokonca nápaditý dizajn. Na druhej strane zaostáva vo variabilite a v kvalite použitých materiálov, ktoré s logom VW akosi nejdú dokopy. Niekde sa však šetriť muselo. Základná cena T-Rocu štartuje s benzínovým 3-valcom 1,0 TSI na 16 840 eurách, to je menej, než zaplatíte za najlacnejšiu Škodu Karoq. Naša verzia Sport však začínala od 23 660 eur, a to s manuálom. S ďalšou výbavou sa vyšplhala až kdesi k 27 000 eurám. Tam sa už ale T-Roc prekrýva s väčšou a praktickejšou konkurenciou.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 234
Šírka (mm) 1 819
Výška (mm) 1 537
Rázvor náprav (mm) 2 590
Objem kufra/nádrže (l) 445 – 1 290/50

Technické údaje

Model VW T-Roc 1,5 TSI Evo Sport
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC Turbo
Zdvihový objem (ccm) 1 498
Max. výkon (kw/ot.) 110/-
Max. krút. moment (Nm/ot.) 250/1 500 – 3 000
Prevodovka 6M
0 – 100 km/h (s) 8,4
Max. rýchlosť (km/h) 205
Spotreba na 100 km (l) 5,3
Spotreba počas testu (l) 6,3 – 7,3
Cena verzie od 23 660
Cena testovaného auta cca 27 000 €
VW T-Roc
		1,5 TSI Evo Sport - test
		2018
VW T-Roc
		1,5 TSI Evo Sport - test
		2018
+36VW T-Roc 1,5 TSI Evo
		Sport - test
		2018

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#VW T-Roc #VW #Volkswagen #test
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
22. 1. 2018zlacnenie1.194 €zlacnenie1.329 €
15. 1. 2018zlacnenie1.195 €zdraženie1.330 €
8. 1. 2018zdraženie1.202 €zdraženie1.318 €
1. 1. 2018zdraženie1.190 €zlacnenie1.304 €
25. 12. 2017zlacnenie1.177 €1.305 €
18. 12. 2017zdraženie1.178 €zdraženie1.305 €
11. 12. 2017zlacnenie1.160 €zlacnenie1.303 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk