Peugeot 3008 sa na trhu aktuálne nachádza vo svojej druhej generácií. Prvú generáciu prvýkrát verejnosť videla v roku 2008 v chorvátskom Dubrovníku a na trhu vydržala do roku 2016. Vtedy ju v predajniach vymenila nová generácia, ktorej dizajn je zmenený „úplne od podlahy“.
Už na prvý pohľad je jasné, že v hlavnej úlohe novej 3008 sú krivky, hrany a línie. Výrobca ju predstavil na autosalóne v Paríži. Konkurencia pre tento model je však veľmi široká. Na druhej strane záujem zákazníkov o kompaktné crossovery stúpa.
Nenápadné GT
Verzia GT môže evokovať športový dizajn. V prípade modelu 3008 výrobca vzhľad auta príliš nemenil. Výbavu prezrádzajú len nápisy, pochrómované kryty spätných zrkadiel a falošné koncovky výfukov. Jemné úpravy dostala aj mriežka chladiča a kolesá majú širšie podbehy. Dvojfarebná kombinácia ani 18 palcové zliatinové disky (štandard sú 19 palcové disky) nie sú súčasťou GT výbavy.
V interiéri sa taktiež neodohrali výrazné športové zmeny. Nohy vodiča sa budú dotýkať kovových pedálov a telá posádky sa posadia do sedadiel so špeciálnym čalúnením. Interiér testovaného auta je ladený do tmavých farieb, čo zvýrazňovalo pocit luxusu. Na palube sa nachádza napríklad pravé dubové drevo. Peugeotu sa podarilo vytvoriť príjemné miesto pre cestovanie.
GT verziu od zvyšku ponuky odlišuje najmä výbava. 3008 GT svieti len LED svetlami. Na palube je navigačný systém, plne grafický prístrojový štít, bezkľúčové odomykanie a štartovanie spolu s cúvacou kamerou.
Svižný motor
Pod kapotou 3008 vo verzii GT pracuje len 2,0 litrového BlueHDI, teda naftový štvorvalec. Donedávna dodával výkon 180 koní v spojení so 6 stupňovým automatom. Po novom sa jeho výkon znížil na 177 koní a počet prevodových stupňov stúpol na 8. Krútiaci moment v oboch prípadoch má hodnotu 400 Nm. My sme však dostali možnosť vyskúšať staršiu verziu, ktorá je dostupná už len pre skladové vozidlá.
Dvojlitrový naftový motor dokáže s autom slušne pohnúť. Z 0 na 100 km/h mu akcelerácia trvá 8,9 sekundy a maximálka je 211 km/h. Pocitovo môžeme povedať, že najsilnejší naftový motor nie je žiadnym trhačom asfaltu.
Agregát má príjemný ťah od hranice približne 1 900 otáčok. Šesťstupňový automat sa však s radením príliš neponáhľa, takže športový pocit sa stráca. Športový režim trochu zostrí reakcie na plynový pedál, no hlavne do reproduktorov pridá umelý zvuk motora.
Na trati zloženej z mestských komunikácií, okresiek aj diaľnic si pohonná jednotka v priemere vypýtala 6,2 litra nafty na 100 km.
Bez 4×4
Peugeot 3008 v žiadnej výbave nemôže mať pohon všetkých kolies. Je otázne, či by mu pomohol k lepším jazdným výkonom. Podvozok je nastavený pomerne tuho. Do vnútra preniká na danú triedu vozidla málo hluku a náklony karosérie sú v norme.
Ak by bol na palube prítomný aj pripojiteľný pohon zadnej nápravy, je takmer isté, že miesta v zadnej časti auta by ubudlo. Už aj takto ho tam na rozdávanie nie je, keďže ide o kompaktný crossover.
V prípade sťažených podmienok má 3008 k dispozícii systém Grip Control, ktorý dokáže rozdeľovať výkon medzi kolesá hnanej nápravy podľa aktuálne zvolených podmienok. Pohon oboch náprav by určite zvýšil aj cenu. A tá je nebezpečne vysoko.
Záver
Peugeot 3008 GT s 180 koňovým naftovým motorom a 6 stupňovým automatom v rámci dopredaja stojí 33 890 eur. Jeho vynovenejšia verzia s 8 stupňovou prevodovkou 34 390 eur. Ide teda o ceny, za ktoré sa predávajú väčšie autá. Ide o vyššiu cenu, na akej štartuje Mazda 6 kombi s naftovým 2,2 litrovým štvorvalcom a s pohonom oboch náprav.
Pohon všetkých kolies v tejto cenovej kategórii sa nevyhýba ani kompaktným crossoverom. Ak si k Peugeotu vyberiete aj príplatkovú výbavu, dostávate s k hranici 40-tisíc eur. Vyberať je z čoho. Grip Control stojí 410 eur, panoramatické strešné okno 1 200 eur alebo prémiový audiosystém s 10 reproduktormi 850 eur.
Z toho dôvodu sa zdá byť optimálnejšia výbava Allure, ktorá je s rovnakým motorom o takmer 5-tisíc eur lacnejšia. Navyše 3008 v tejto výbave nestráca nič so svojho francúzskeho šarmu. Základná cena modelu 3008 je pri tom 19 990 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 447 |
Šírka (mm) | 1 841 |
Výška (mm) | 1 624 |
Rázvor (mm) | 2 675 |
Svetlá výška (mm) | 219 |
Objem palivovej nádrže | 53 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 641 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 997 cm3 |
Výkon | 133 kW (190 k ) pri 3 750 ot./min |
Max. krútiaci moment | 400 Nm pri 2 000 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Pohon | FWD |
Max rýchlosť | 211 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,9 s |
Spotreba (kombi) | 4,8 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,2 l/100 km |
Cena
Základná cena | 19 990 |
Cena testovaného modelu | 39 090 EUR |