Produkčná verzia modelu Eclipse Cross uzrela svetlo sveta takmer presne pred rokom na autosalóne v Ženeve. Odhaleniu predchádzali dva koncepty s názvami XR-PHEV a XR-PHEV II. Tie mohla verejnosť spoznať v rokoch 2013 až 2015.
Automobil schádza z výrobných liniek v japonskom meste Kurashiki. Svojou veľkosťou vypĺňa medzeru medzi modelmi ASX a Outlander. Medzera je však pomerne malá. V prvej fáze Eclipse Cross na trh dorazil len s benzínovým 1,5 litrovým motorom. Štvorvalec je však pre Mitsubishi úplnou novinkou, pretože po prvýkrát používa turbo.
Vzhľadovo kontroverzný
Ako sme už po prvej jazde s týmto modelom spomenuli, vzhľad Eclipsu Cross rozdeľuje. Sú ľudia, ktorým sa páči a tí, ktorým nie. Treba však uznať, že má atypické tvary. Neštandardná je najmä jeho silueta a zadná časť.
Kým predok sa jasne hlási k rodinnému klanu, zadné okno je rozdelené na dve časti. Stredom prechádzajú naprieč celou šírkou svetlá. Tie najmä v noci vytvárajú veľmi pekný efekt. Bohužiaľ, rozdelenie zadného okna prináša kompromis pri výhľade smerom dozadu. Najmä po znečistení spodnej časti okna, ktoré nemá samostatný stierač, pretože je príliš malé, má vodič smerom dozadu zredukovaný výhľad.
V interiéri Mitsubishi urobilo krok správnym smerom. Vnútro je rozhodne lepšie ako v iných modeloch japonskej značky. Rôzne výrezy a hrany uberajú z vnútorného priestoru. Dozadu sa zmestia aj osoby vysoké 185 cm bez toho, aby museli sedieť so zohnutou hlavou. Japonskej automobilke sa podarilo skĺbiť zvažujúcu sa strechu s miestom nad zadnými sedadlami.
Tie sú navyše polohovateľné v pomere 2/3. V praxi pasažieri budú hýbať asi len s operadlami. Pri plnom posunutí sedadiel dopredu už miesto pre nohy cestujúcich neostáva. Na druhej strane, zväčšuje sa batožinový priestor.
V prednej časti Mitsubishi po prvýkrát použilo vysúvateľný head-up displej. Tento krok nie je ničím prelomový, ide len o dobiehanie konkurencie, ktorá tento prvok používa už niekoľko rokov. Materiály a vypracovanie sú však viditeľne lepšie ako Mitsubishi používalo doteraz.
Kritika smeruje k niektorým ovládačom, ako napríklad zapínanie vyhrievania sedadiel, na ktorých je vidieť vek. Na vrchole palubnej dosky vytŕča displej informačno-zábavného systému. Bohužiaľ, ani v najvyššej výbave, ba dokonca ani za príplatok, nemôže byť Eclipse Cross vybavený navigáciou.
Výrobca odkazuje na možnosť prepojenia mobilného zariadenia so systémom. Vďaka tomu je možné zobraziť navigáciu zo smartfónu na displeji. V takom prípade však musí byť telefón pripojený k autu káblom, čo nie je praktické riešenie.
Pohon predných kolies nesklamal
Pred niekoľkými týždňami sme mali možnosť si vyskúšať jazdu s novinkou s pohonom všetkých kolies v ťažkých snehových podmienkach. Teraz sa nám do rúk dostala na redakčný test verzia len s pohonom prednej nápravy.
Prieraznosť terénom sa vďaka absentujúcej možnosti pripojiť do akcie zadnú nápravu výrazne znížila. Jazdné vlastnosti na ceste sú stále na veľmi dobrej úrovni. Podvozok a riadenie svojimi prejavmi potešia aj náročnejšieho vodiča.
Napriek tomu, že ide o crossover s rázvorom 2 670 mm a automatickou prevodovkou jeho prevádzková hmotnosť sa pohybuje na úrovni 1 535 kg. Jazdné vlastnosti neničí vysoká hmotnosť ani veľké náklony karosérie. Posilňovač riadenia síce má pomerne silný účinok, no vodičovi dáva aspoň obmedzené informácie o tom, čo sa deje pod prednými kolesami.
O dobré jazdné vlastnosti sa stará aj viacprvkové zavesenie zadných kolies, ktoré pomáha najmä na nekvalitnom asfalte. Svetlá výška vozidla v každej výbave a verzii dosahuje 183 mm.
Predok je rýchlejší a úspornejší
Absentujúci pohon oboch náprav má svoje výhody. 1,5 litrový preplňovaný štvorvalec dosahuje výkon 163 koní. Krútiaci moment má hodnotu 250 Nm. V spojení s pohonom prednej nápravy a automatickou CVT prevodovkou ide o najrýchlejšiu voľbu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebieha za 9,3 sekundy. S pohonom 4×4 trvá akcelerácia o pol sekundy dlhšie.
Krútiaci moment je dostupný v naozaj širokom spektre otáčok od 1 800 do 4 500. Pohonná jednotka je v nízkych otáčkach tichá, po pridaní plynového pedálu sa ozve celkom príjemná zvuková kulisa.
Kontroverzné je však spojenie novej pohonnej jednotky s CVT prevodovkou, ktorá nie je pre našu zemepisnú šírku bežná. Mitsubishi softvérovo pripravilo 8 prednastavených umelých stupňov tak, aby prevodovka spojila to najlepšie zo svetov CVT a klasických automatov.
Spojenie funguje. Najmä pod nízkou záťažou drží automat otáčky motora na minimálnych hodnotách. Po stlačení plynového pedálu sa k slovu dostávajú umelé stupne, ktoré zabránia tomu, aby otáčky vyleteli smerom k obmedzovaču. Krútiaci moment sa tak môže lepšie prejaviť.
Kombinovaná priemerná spotreba sa počas testu pohybovala na úrovni 8,5 litra benzínu na 100 km. A to sme auto nijak nešetrili. Nemôžeme teda tvrdiť, že ide o úplne najúspornejšie auto, no na druhej strane je odber paliva v norme.
Záver
Jeden motor v ponuke sa môže zdať vo veľkej konkurencii ako nevýhoda. V budúcnosti by japonská automobilka mala počet pohonných jednotiek rozšíriť. Benzínový agregát však môže obísť reštrikcie, ktoré sa v západnej Európe chystajú proti naftovým pohonným jednotkám.
Mitsubishi však chce zaujať aj cenou. Základná cenovka modelu dosahuje 19 990 eur. V takom prípade výkon prechádza na predné kolesá prostredníctvom 6 stupňovej manuálnej prevodovky. V najvyššej výbave cena dosahuje 29 290 eur.
Testovaný automobil vo výbave Intense má základnú cenovku 24 690 eur. V takom prípade je na palube aj spomínaný head-up displej alebo touchpad na ovládanie informačno-zábavného systému so 7 palcovým displejom.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 405 |
Šírka (mm) | 1 805 |
Výška (mm) | 1 685 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Objem palivovej nádrže | 63 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 535 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 1 499 cm3 |
Výkon | 120 kW (163 k ) pri 5 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 250 Nm pri 1 800 – 4 500 ot./min |
Prevodovka | CVT s 8 prednastavenými stupňami |
Pohon | predná náprava |
Max rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,3 s |
Spotreba (kombi) | 6,7 l/100 km |
Spotreba (test) | 8,5 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 19 990 EUR |
Cena testovaného modelu | 24 690 EUR |