Test: Mitsubishi Eclipse Cross 2WD – revolucionár

Japonská automobilka uviedla na trh novinku, ktorá spája svety kupé, crossoverov a vozidiel SUV. Tento prístup vídavame u prémiových automobiliek. Eclipse Cross sa však musí presadiť inde. Na stále hustejšom trhu crossoverov.

18.03.2018 07:00
debata (1)
Kríženec kupé, SUV a crossovera. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi Eclipse Cross Kríženec kupé, SUV a crossovera.

Produkčná verzia modelu Eclipse Cross uzrela svetlo sveta takmer presne pred rokom na autosalóne v Ženeve. Odhaleniu predchádzali dva koncepty s názvami XR-PHEV a XR-PHEV II. Tie mohla verejnosť spoznať v rokoch 2013 až 2015.

Automobil schádza z výrobných liniek v japonskom meste Kurashiki. Svojou veľkosťou vypĺňa medzeru medzi modelmi ASX a Outlander. Medzera je však pomerne malá. V prvej fáze Eclipse Cross na trh dorazil len s benzínovým 1,5 litrovým motorom. Štvorvalec je však pre Mitsubishi úplnou novinkou, pretože po prvýkrát používa turbo.

Vzhľadovo kontroverzný

Ako sme už po prvej jazde s týmto modelom spomenuli, vzhľad Eclipsu Cross rozdeľuje. Sú ľudia, ktorým sa páči a tí, ktorým nie. Treba však uznať, že má atypické tvary. Neštandardná je najmä jeho silueta a zadná časť.

Kým predok sa jasne hlási k rodinnému klanu, zadné okno je rozdelené na dve časti. Stredom prechádzajú naprieč celou šírkou svetlá. Tie najmä v noci vytvárajú veľmi pekný efekt. Bohužiaľ, rozdelenie zadného okna prináša kompromis pri výhľade smerom dozadu. Najmä po znečistení spodnej časti okna, ktoré nemá samostatný stierač, pretože je príliš malé, má vodič smerom dozadu zredukovaný výhľad.

Zadné svetlá vytvárajú zaujímavý dizajnový prvok. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi Eclipse Cross Zadné svetlá vytvárajú zaujímavý dizajnový prvok.

V interiéri Mitsubishi urobilo krok správnym smerom. Vnútro je rozhodne lepšie ako v iných modeloch japonskej značky. Rôzne výrezy a hrany uberajú z vnútorného priestoru. Dozadu sa zmestia aj osoby vysoké 185 cm bez toho, aby museli sedieť so zohnutou hlavou. Japonskej automobilke sa podarilo skĺbiť zvažujúcu sa strechu s miestom nad zadnými sedadlami.

Tie sú navyše polohovateľné v pomere 2/3. V praxi pasažieri budú hýbať asi len s operadlami. Pri plnom posunutí sedadiel dopredu už miesto pre nohy cestujúcich neostáva. Na druhej strane, zväčšuje sa batožinový priestor.

Do batožinového priestoru sa zmestí od 341 do... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi Eclipse Cross Do batožinového priestoru sa zmestí od 341 do 448 litrov.

V prednej časti Mitsubishi po prvýkrát použilo vysúvateľný head-up displej. Tento krok nie je ničím prelomový, ide len o dobiehanie konkurencie, ktorá tento prvok používa už niekoľko rokov. Materiály a vypracovanie sú však viditeľne lepšie ako Mitsubishi používalo doteraz.

Kritika smeruje k niektorým ovládačom, ako napríklad zapínanie vyhrievania sedadiel, na ktorých je vidieť vek. Na vrchole palubnej dosky vytŕča displej informačno-zábavného systému. Bohužiaľ, ani v najvyššej výbave, ba dokonca ani za príplatok, nemôže byť Eclipse Cross vybavený navigáciou.

Interiér je v porovnaní s inými modelmi... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi Eclipse Cross Interiér je v porovnaní s inými modelmi Mitsubishi krokom vpred.

Výrobca odkazuje na možnosť prepojenia mobilného zariadenia so systémom. Vďaka tomu je možné zobraziť navigáciu zo smartfónu na displeji. V takom prípade však musí byť telefón pripojený k autu káblom, čo nie je praktické riešenie.

Pohon predných kolies nesklamal

Pred niekoľkými týždňami sme mali možnosť si vyskúšať jazdu s novinkou s pohonom všetkých kolies v ťažkých snehových podmienkach. Teraz sa nám do rúk dostala na redakčný test verzia len s pohonom prednej nápravy.

V pohonom prednej nápravy je automobil... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi Eclipse Cross V pohonom prednej nápravy je automobil rýchlejší a úspornejší. Horšie je to už v teréne.

Prieraznosť terénom sa vďaka absentujúcej možnosti pripojiť do akcie zadnú nápravu výrazne znížila. Jazdné vlastnosti na ceste sú stále na veľmi dobrej úrovni. Podvozok a riadenie svojimi prejavmi potešia aj náročnejšieho vodiča.

Napriek tomu, že ide o crossover s rázvorom 2 670 mm a automatickou prevodovkou jeho prevádzková hmotnosť sa pohybuje na úrovni 1 535 kg. Jazdné vlastnosti neničí vysoká hmotnosť ani veľké náklony karosérie. Posilňovač riadenia síce má pomerne silný účinok, no vodičovi dáva aspoň obmedzené informácie o tom, čo sa deje pod prednými kolesami.

Navigácia nie je dostupná ani za príplatok. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi Eclipse Cross Navigácia nie je dostupná ani za príplatok.

O dobré jazdné vlastnosti sa stará aj viacprvkové zavesenie zadných kolies, ktoré pomáha najmä na nekvalitnom asfalte. Svetlá výška vozidla v každej výbave a verzii dosahuje 183 mm.

Predok je rýchlejší a úspornejší

Absentujúci pohon oboch náprav má svoje výhody. 1,5 litrový preplňovaný štvorvalec dosahuje výkon 163 koní. Krútiaci moment má hodnotu 250 Nm. V spojení s pohonom prednej nápravy a automatickou CVT prevodovkou ide o najrýchlejšiu voľbu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebieha za 9,3 sekundy. S pohonom 4×4 trvá akcelerácia o pol sekundy dlhšie.

Krútiaci moment je dostupný v naozaj širokom spektre otáčok od 1 800 do 4 500. Pohonná jednotka je v nízkych otáčkach tichá, po pridaní plynového pedálu sa ozve celkom príjemná zvuková kulisa.

Kontroverzné je však spojenie novej pohonnej jednotky s CVT prevodovkou, ktorá nie je pre našu zemepisnú šírku bežná. Mitsubishi softvérovo pripravilo 8 prednastavených umelých stupňov tak, aby prevodovka spojila to najlepšie zo svetov CVT a klasických automatov.

Spojenie funguje. Najmä pod nízkou záťažou drží automat otáčky motora na minimálnych hodnotách. Po stlačení plynového pedálu sa k slovu dostávajú umelé stupne, ktoré zabránia tomu, aby otáčky vyleteli smerom k obmedzovaču. Krútiaci moment sa tak môže lepšie prejaviť.

Zadné sedadlá sú polohovateľné. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi Eclipse Cross Zadné sedadlá sú polohovateľné.

Kombinovaná priemerná spotreba sa počas testu pohybovala na úrovni 8,5 litra benzínu na 100 km. A to sme auto nijak nešetrili. Nemôžeme teda tvrdiť, že ide o úplne najúspornejšie auto, no na druhej strane je odber paliva v norme.

Záver

Jeden motor v ponuke sa môže zdať vo veľkej konkurencii ako nevýhoda. V budúcnosti by japonská automobilka mala počet pohonných jednotiek rozšíriť. Benzínový agregát však môže obísť reštrikcie, ktoré sa v západnej Európe chystajú proti naftovým pohonným jednotkám.

1,5 litrový benzínový štvorvalec používa turbo. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 litrový benzínový štvorvalec používa turbo.

Mitsubishi však chce zaujať aj cenou. Základná cenovka modelu dosahuje 19 990 eur. V takom prípade výkon prechádza na predné kolesá prostredníctvom 6 stupňovej manuálnej prevodovky. V najvyššej výbave cena dosahuje 29 290 eur.

Testovaný automobil vo výbave Intense má základnú cenovku 24 690 eur. V takom prípade je na palube aj spomínaný head-up displej alebo touchpad na ovládanie informačno-zábavného systému so 7 palcovým displejom.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 405
Šírka (mm) 1 805
Výška (mm) 1 685
Rázvor (mm) 2 670
Objem palivovej nádrže 63 l
Prevádzková hmotnosť 1 535 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 499 cm3
Výkon 120 kW (163 k ) pri 5 500 ot./min
Max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 800 – 4 500 ot./min
Prevodovka CVT s 8 prednastavenými stupňami
Pohon predná náprava
Max rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9,3 s
Spotreba (kombi) 6,7 l/100 km
Spotreba (test) 8,5 l/100 km

Cena a záruka

Základná cena 19 990 EUR
Cena testovaného modelu 24 690 EUR
Mitsubishi Eclipse Cross
Mitsubishi Eclipse Cross
+20Mitsubishi Eclipse Cross

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Mitsubishi #Mitsubishi Eclipse Cross
Články podľa značiek