Seat Arona sa vyrába od minuloročnej jesene. Schádza z liniek v španielskom Martorelli. Automobil sa oficiálne predstavil v júni minulého roku, čo ste mohli sledovať v živom prenose prostredníctvom Facebooku. Výstavná premiéra sa odohrala v septembri na autosalóne vo Frankfurte.
Ide o prvú generáciu modelu, takže o predchodcoch hovoriť nemožno. Arona je súčasťou ofenzívy španielskej automobilky na trhu s SUV. Veľkostne sa radí pod väčšieho súrodenca s názvom Ateca. Arona je však najviac príbuzná s Ibizou, s ktorou zdieľa platformu. Názov Arona je tradične spätý s geografickým miestom. Rovnako sa volá aj mesta na Tenerife.
Protiklady sa priťahujú
Seat Arona má pomerne konzervatívny dizajn so štipkou emócií. Malé SUV sa v poslednom čase snažia zaujať aj netradičnými tvarmi. Spomeňme si napríklad na Hyundai Konu. Arona má pomerne ostré a jednoduché línie, ktoré sa jasne hlásia k rodinnému klanu Seat.
Výbava FR, ktorá má zastupovať športovejší vzhľad, veľa rozdielov nepriniesla. Iná je predná maska a vzadu sú dva plastové imitácie koncoviek výfukov. Vyzerajú síce dobre, ale ich funkcionalita je nulová.
Konzervatívny dizajn je však v kontraste s dvojfarebným lakovaním karosérie, ktoré bude medzi zákazníkmi pravdepodobne obľúbené. Rovnako tak autu pristane aj pomerne odvážna oranžová farba. Tá sa môže stať poznávacou súčasťou Arony. Rozmerovo je automobil veľmi podobný s Ibizou. Rozdielom je len svetlá výška, ktorá je v prípade Arony o 190 mm väčšia.
Aj v interiéri ide o známe prostredie, ktoré poznáme z malého hatchbacku. Výbava FR Arone dodala správny športový nádych. Kontrastné prešívanie alebo volant potiahnutý kožou dodávajú tú správnu atmosféru. Aj keď povrch volantu bol podozrivo tvrdý.
Tvrdé sú v interiéri aj niektoré plasty. Rovnako nás neteší ani absencia bezkľúčového odomykania a štartovania vo vozidle, ktorého cenovka atakuje hranicu 20-tisíc eur. Koncernová politika však hovorí jasnou rečou.
Arona môže potešiť priestorom pred zadnými sedadlami, ktorý je na svoju triedu nadpriemerný. Do batožinového priestoru sa zmestí v základe 400 litrov batožiny. Pre porovnanie o novej Ibizy naložíte 355 litrov. Po sklopení zadných sedadiel SUV odvezie 1 280 litrov a hatchback 1 165 litrov. Pochvalu si zaslúži aj prepracovaný informačno-zábavný systém s dotykovým displejom a zadnou kamerou, ktorá má dobré rozlíšenie.
Veľmi dobrý motor
Benzínový 1,5 litrový štvorvalec nahrádza naprieč celým koncernom pohonnú jednotku s označením 1,4 TSI. To znamená, že agregát zvýšil svoj objem, ale má o jednu schopnosť navyše. Za priaznivých podmienok dokáže vypnúť dva valce a plachtiť len s dvoma.
Testovaný motor produkuje výkon 150 koní spolu s krútiacim momentom 250 Nm. Ako v Ibize, tak aj v Arone, kúpiť si ho môžete len vo výbave FR. Škoda. Rovnako pre tieto dva Seaty nie je dostupný s automatickou prevodovkou a ani pohonom oboch náprav. Pohon len prednej nápravy môže mrzieť najmä Aronu.
Pohonná jednotka sa nám v Arone osvedčila. Motor je tichý a dynamický. To znamená, že malé SUV dostane na 100 km/h za 8 sekúnd a maximálne ho rozbehne na 205 km/h. Pri malom zaťažení, teda udržiavaní rýchlosti, v meste, na „okreskách“ alebo v klesaniach na diaľnici vypína dva valce. Vodič to väčšinou ani nespozoruje, informuje ho o tom len nápis „eco“ na displeji medzi tachometrom a otáčkomerom.
Malému SUV nerobí problémy ani diaľničné tempo. Manuálna prevodovka so 6 stupňami pri 130 km/h vytáča motor len na približne 2 800 otáčok. Konkurencia sa nehanbí nechávať motory aj nad hranicou 3 100 otáčok. Priemerná spotreba počas testu sa ustálila na hodnote 6,5 l/100 km. A to sme palivo nešetrili. Pri šetrnej jazde môže byť výsledok aj pod hranicou 6 litrov. Problémom môže byť malá nádrž, ktorá má objem len 40 litrov.
Jazda neutrpela
Arona má okrem podobných rozmerov s Ibizu aj podobnú hmotnosť. Rozdielom je len samotná výška vozidla spolu s jeho svetlou výškou. Tieto dva rozmery však nepokazili jazdné vlastnosti prvého malého španielskeho SUV.
Na ceste sa správa suverénne a v zákrutách posádku nevyrušujú ani náklony karosérie. Vodič má v rukách pomerne ľahké auto s dostatočne výkonným motorom. Absentujúci pohon všetkých kolies výrazne obmedzuje použiteľnosť auta v teréne.
Automobil sa tak bude pohybovať väčšinou po štandardných cestách. Prípadne ho čakajú ľahké lesné cestičky. Pochváliť musíme aj príplatkové LED svetlá, ktoré svietia skutočne dobre a oplatí sa za ne priplatiť.
Záver
Seat Arona s novým 1,5 litrovým benzínovým motorom je rýchle malé SUV, ktoré môžete mať so športovými doplnkami. V porovnaní s Ibizou má o čosi viac priestoru a z vonku pôsobí robustnejšie.
Testovaný automobil stál 19 743 eur. Ide o najvyššiu výbavu, v rámci ktorej sa v štandarde nachádza aj dvojfarebné lakovanie karosérie. V rámci malých SUV ide o konkurencieschopnú cenu. V minulosti sme tu už mali aj drahšie modely, ktoré boli vybavené horšími motormi. Najväčším konkurentom pre Aronu bude asi Ibiza. Rozdiely v interiéri aj v exteriéri sú. Nie sú ale veľké. Arona je od Ibizy drahšia približne o 2-tisíc eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 130 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 780 |
Výška (mm) | 1 543 |
Rázvor náprav (mm) | 2 566 |
Objem kufra (l) | 400/1 280 |
Objem nádrže (l) | 40 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 222 |
Technické údaje
Motor | 1,5 TSI |
---|---|
Objem motora (ccm) | 1 498 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 110/5 000 – 6 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 250/1 500 – 3 500 |
Prevodovka | 6M |
0 – 100 km/h (s) | 8,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 205 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,1 |
Spotreba počas testu | 6,5 |