
Škoda Kodiaq je stredne veľké SUV českého výrobcu, ktoré ja na trhu od roku 2016. Stojí na modulárnej platforme MQB a má rovnaký pôvod ako VW Tiguan alebo Seat Ateca. V porovnaní s Tiguanom má Kodiaq dlhší rázvor a môže ponúknuť až 7 miest na sedenie.
Názov Kodiaq nie je vo svete neznámy. Chevrolet v rokoch 1980 až 2009 vyrábal tri generácie ťahača Kodiak. Pod rovnakým názvom je aj známe jednomotorové lietadlo od amerického výrobcu Quest Aircraft. Všetci sa však pravdepodobne inšpirovali medveďom hnedým zvaným aj Kodiak, ktorý žije len na ostrove Kodiak pri pobreží Alijašky. Ide o najväčší poddruh medveďa hnedého.
V prípade Škody Kodiaq ide o najväčšie SUV v ponuke značky. Automobil od svojho príchodu zaznamenal najmä na Slovenskom trhu veľký záujem. Verzia Sportline mu dodáva športového ducha.
V novembri 2016 model Kodiaq získal od magazínu Top Gear ocenenie „Best Family Car in the World“. V Česku, Poľsku alebo v Bulharsku SUV získalo titul Auto roka 2017. V roku 2017 mu na konto pribudlo aj ocenenie Red Dot Design Award.
Bude aj RS
Škoda pripravuje pre Kodiaq aj verziu RS. Teda plnokrvného športovca. Aký má teda zmysel Sportline? V prvom rade ide o dizajn. Potom je už len na samotnom zákazníkovi, aký motor si do vozidla zvolí.

Červená farba, zmenené nárazníky alebo 19 palcové čierne disky dokážu urobiť pritiahnuť nejeden pohľad. Správna športová atmosféra vládne aj vo vnútri. Posádka sedí na športových sedadlách s integrovanou hlavovou opierkou potiahnutých Altancarou. Vodič stláča pedále z lešteného hliníka a v rukách drží športový volant.
Vo vnútri sa nachádza v štandarde výbavy Sportline navigácia s 9,2 palcovým dotykovým displejom, dvojzónová klimatizácia, bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Na cestu Kodiaq svieti adaptívnymi LED svetlami, ktoré rozhodne odporúčame.

Škoda v interiéri použila nový dotykový displej. V porovnaní s displejom napríklad v modeli Super stratil postranné tlačidlá, ktoré nahradili dotykové symboly. Ergonomike ani priestoru pre vodiča a posádku nemáme čo vyčítať.
Kodiaq patrí skutočne k tým väčším autám. Do interiéru sa môže legálne zmestiť až 7 ľudí. Cestujúci v druhom rade sedadiel majú veľký priestor pre nohy, ktorý je porovnateľný s dostupnými centimetrami v Superbe. Batožinový priestor pojme od 650 do 2 065 litrov nákladu. Na to treba myslieť najmä pri manévrovaní, ale aj pri bežnej jazde.

Kodiaq majiteľa a posádku poteší aj svojou praktickosťou. Škrabka na ľad vo veku nádrže je samozrejmosťou. Okrem toho sa v predných dverách nachádzajú dáždniky a zadná kamera má svoj vlastný ostrekovač. Hrany dverí zase na parkovisku chránia plastové výsuvné chrániče.
Dvojlitrové srdce
Pod kapotou modelu Kodiaq Sportline môže byť niekoľko motorov. Testovaný automobil bol vybavený najsilnejším dvojlitrovým benzínovým štvorvalcom s preplňovaním. Pohonná jednotka dosahuje výkon 180 koní a prostredníctvom 7 stupňovej automatickej prevodovky DSG posiela výkon na obe nápravy.

Otázkou je, či je tento motor pre pomerne veľkého Kodiaqa ten pravý. Ešte stále máme pocit, že do veľkých SUV patrí naftový motor. Na druhej strane, vždy platilo, že športovejšie zvezenie ponúkne benzínová pohonná jednotka.
A keď si kupujete verziu Sportline, tak pravdepodobne máte akúsi formu vzťahu k dynamickej jazde. Po výkonnostnej stránke motor s ťažkým autom nemá žiadny problém. Z 0 na 100 km/h sa dostane za 8 sekúnd. Ochotne zrýchľuje aj z križovatiek.

Krútiaci moment 320 Nm je dostupný už od 1 500 otáčok a trvá až takmer do chvíle, kým otáčkomer nepresiahne hranicu 4-tisíc otáčok. Spotreba je dosť previazaná s jazdným štýlom. Nám sa v priemere darilo jazdiť s odberom 8,3 l/100 km. V meste je však nutné počítať s tým, že z nádrže ubúda palivo dvojciferným tempom. V porovnaní s naftovými pohonnými jednotkami je teda spotreba pri normálnej jazde vyššia, no nie priepastne.
Pomáha adaptívny podvozok
Na palube testovaného Kodiaqa bol aj príplatkový adaptívny podvozok, ktorý sa snažil naplniť športovejšie poslanie verzie Sportline. V komfortnom režime sa z Kodiaqa aj na 19 palcových kolesách stáva mäkučký koráb. Na Superb úplne nemá, no tlmiče a pružiny filtrujú nerovnosti veľmi podobne.
Športový režim jazdu razantne pritvrdí. Na kvalitnom povrchu kľukatých ciest je to ideálny režim, pretože minimalizuje náklony karosérie v zákrutách. Ale na rýdzo športovú jazdu to nie je. Riadenie svojou odozvou a celkové správanie auta nevyzývajú k tomu, aby ich vodič zobral na výlet k hraniciam ich schopností.
Off-roadový režim slúži pre jazdu v teréne. Je však otázne, do akej miery patrí Kodiaq Sportline postavený na 19 palcových kolesách do blata, prípadne na štrk a ostré kamene. Nemyslíme si, že táto verzia bude pravidelným návštevníkom terénu, riziko poškodenia diskov je veľké.
Záver
Škoda Kodiaq je poriadny „medveď“ a vo verzii Sportline je navyše oblečená v športovom. Dvojlitrový benzínový motor sa do SUV hodí, no stále treba počítať s vyššou spotrebou ako v prípade naftovej verzie.

Všetko však niečo stojí. Kým cena Kodiaqa začína na sume 22 550 eur, tak vo verzii Sportline si Škoda pýta už minimálne 36 790 eur. Testovaný automobil bez príplatkovej výbavy má cenníkovú cenu 39-tisíc eur.
Testovaný motor je však v tejto verzii možné spojiť len s pohonom oboch náprav a automatickou prevodovkou so 7 stupňami. Súčasťou výbavy sú adaptívne LED svetlá, navigácia spolu s 9,2 palcovým dotykovým displejom alebo bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Za adaptívny podvozok sa pripláca 1 056 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 700 |
Šírka (mm) | 1 882 |
Výška (mm) | 1 685 |
Rázvor (mm) | 2 791 |
Objem palivovej nádrže | 60 l |
Objem batožinového priestoru | 650/2 065 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 632 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový štvorvalec s prepĺňaním |
Zdvihový objem motora | 1 984 cm3 |
Výkon | 132 kW (180 k ) pri 3 900 – 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 320 Nm pri 1 400 – 3 940 ot./min |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Pohon | obe |
Max rýchlosť | 206 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,8 s |
Spotreba (kombi) | 7,3 l/100 km |
Spotreba (test) | 8,3 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 36 790 EUR |
Cena testovanej verzie | od 39 000 EUR |