Duster sa stal skutočným pojmom. Lacným SUV udrela totiž Dacia klinec rovno po hlavičke. Na trhu úradovala prvá generácia celých sedem rokov a záujem zo strany zákazníkov neklesal. Práve naopak, vlani dosiahol Duster európsky predajný rekord so 145 682 registráciami. Rumunská automobilka tak vedela, že nesmie spraviť chybu. Recept musel ostať pôvodný – správny mix kompromisov za rozumnú cenu. A to veru nie je ľahké. Lenže v Pitešti to dokázali. Novinka je po všetkých stránkach citeľne lepšia, bez toho, aby vytiahla z vreciek zákazníkov oveľa viac peňazí.
Stojí totiž na pôvodných základoch, teda platforme B0, čo prezrádza identickým rázvorom náprav 2 670 mm. Aj rozmery sa menili len nepatrne. Duster je o 25 mm dlhší (4 341 mm), o dva milimetre nižší (1 693) a o 18 mm užší (1 804 mm). Svetlá výška 210 mm ostala bez zmien. Napokon, v tomto parametri je Duster stále vysoko nad priemerom crossoverov, ale aj mnohých SUV. Zato dizajn podstúpil veľkú zmenu. Dizajnéri sa dotkli každej časti karosérie, pritom však zachovali pôvodnú DNA. Duster pôsobí robustnejšie. Najmä vďaka vyššie položenej línii okien, mohutným oblúkom blatníkov ukrývajúcich 17-palcové disky a strieborným ochranným prvkom v nárazníkoch.
Pokrok so starou DNA
Zaujímavým prvkom je čierny plast v blatníkoch. Otvory v ňom sú ale zaslepené, takže je tu skôr na parádu. Priplatiť si však môžete za praktickejšiu plastovú ochranu prahov. Z profilu zostalo Dusteru typické členenie troch okien. Stredný stĺpik je teraz čierny. Väčšie spätné zrkadlá na nožičkách pôsobia drahšie a farebne ladia so strešnými nosičmi. Čelné okno je posunuté o 100 mm vpred a má prudší sklon, čo zlepšuje aerodynamiku. Úplne novú prednú masku lemujú svetlá s podpisom denných diód. Stále však bez diód. Zozadu pútajú pozornosť svetlá s originálnou grafikou, evokujúcou Jeep Renegade. Posunuté sú až k obrysu karosérie.
Nechýbajú ani nápisy Duster na strešných lyžinách a zadnom veku. Vďaka väčšej výške je prístup do interiéru pohodlný. Kabína je kompletne prepracovaná, teda až na multifunkčný volant, ktorý sa už objavil vo vyšších verziách predošlej generácie. Inak neostal kameň na kameni. Prvé husle síce hrajú tvrdé plasty, ale dizajn palubnej dosky s piatimi kruhovými prieduchmi či výplní dverí posúva celkový dojem na vyššiu úroveň. Šetrenie necítiť tak ako v minulosti. Dobre čitateľný prístrojový panel sa konečne zbavil oranžového retro displeja, ktorý nahradil modernejší monochromaticky. Presnejší je konečne aj digitálny ukazovateľ stavu paliva.
Zmizli staré hriechy
Obrazovka infotainmentu je umiestnená vyššie, takže je lepšie čitateľná a v lepšom dosahu. Patrí síce k tým jednoduchším, ale pracovať s menu sa naučí každý. Za pár eur tak máte na palube navigáciu s mapovým pokrytím Európy aj premiérovú cúvaciu kameru s prekvapivo dobrým rozlíšením. Po prvýkrát sa v Dusteri objavuje systém sledovania mŕtveho uhla v zrkadlách a kamerový systém sledovania okolia vozidla. Samozrejmosťou je USB port. Novinkou je tiež bezkľúčový prístup a štartovanie. O tom všetkom sa mohlo predchádzajúcim majiteľom Dusteru len snívať. Podobne ako o automatickej klimatizácii s elegantnými ovládačmi so sústrednými displejmi. Nechýbajú ani dekorácie na volante, v oblasti radiacej páky či na rukovätiach dverí.
Veľký pokrok cítiť v ergonómii. Volant je možné nastavovať konečne v dvoch osiach. Sedadlá sú podstatne pohodlnejšie. Oceňujeme najmä dostatočne dlhé sedáky. Ovládanie okien je na dverách, tak ako to má byť. No sú tu aj chybičky či skôr chyby. Tou najväčšou je horší výhľad. Väčší sklon stĺpikov, menšia plocha okien a mierne znížená strecha ubrali totiž zo zorného poľa vodiča. Navyše Duster šokuje krátkymi stieračmi. Veľká nezotretá plocha, a to najmä na strane spolujazdca v zlom počasí veru nepomáha. Dojem kazia aj neosvetlené tlačidlá multifunkčného volantu. Pracovať s tempomatom či palubným počítačom je v noci naozaj umením. A potom je tu úzka lakťová opierka bez možnosti výškovej regulácie.
Šetriť sa niekde muselo
Detailom, ktorý si mohla Dacia odpustiť, je lacná gumená výstelka odkladacieho priestoru na palubnej doske pred spolujazdcom, ktorá sa odlepuje. A keď sme už pri odkladacích schránkach, spomeňme, že Duster by mohol byť v tomto smere veľkorysejší, najmä čo sa týka veľkosti schránok vo dverách. Ak máte verziu 4×4, problém budete mať aj s kávou, pretože držiak na stredovom tuneli zaberá ovládač pohonu oboch náprav. Na priestor sa ale sťažovať nebudete. Vpredu je dosť miesta na nohy aj dostatočná rezerva nad hlavou, vzadu zas pomáha možnosť zasunúť si chodidlá pod predné sedadlá. Nepotešia však kratšie sedáky a tvrdé lakťové opierky. Niekde sa šetriť jednoducho muselo.
Kufor je dobre prístupný cez široké zadné veko. Tentoraz už pomocou elektrického spínača. V základe ponúka 376 litrov. To nie je práve rekord, ale týka sa to verzie 4×4 s komplikovanejšou zadnou nápravou. Pod dnom, ktoré je teraz konečne z pevných materiálov, je ešte dostatok miesta na plnohodnotnú rezervu. Po sklopení operadiel delených v pomere 40:60 dokáže Duster vytvoriť takmer vodorovnú podlahu, v čom pomáhajú sklopné dosky zakrývajúce medzeru medzi dnom kufra a operadlami.
Preplňovaný 4-valec Dusteru svedčí
Nami testovanú verziu poháňal benzínový motor 1,2 TCe. A milo prekvapil. Štvorvalcová konštrukcia zabezpečuje na rozdiel od módnych trojvalcov harmonický chod a preplňovanie dostatok ťahu už od nízkych otáčok. Je to vlastne najvýkonnejší Duster. Veď pod kapotou má 92 kW a 205 Nm krútiaceho momentu. S relatívne nízkou hmotnosťou 1 317 kg nemá agregát veľké problémy. Na dynamiku sa sťažovať určite nebudete. Stovku máte na tachometri za 11 sekúnd, a to v nezvyklom tichu. Dacia totiž výrazne zapracovala na odhlučnení. Pomáha tiež nový 6-stupňový manuál s dlhou šestkou, ktorá redukuje otáčky pri diaľničnej stotridsiatke na 2 925 za minútu. A teda aj hluk.
Dobrou správou je, že jednotka ostala stále krátka, čo je výhoda v teréne. Za svoje „živé“ služby si s ľahšou nohou na plyne a v režime Eco, ktorý zmierňuje reakcie škrtiacej klapky, vypýtal Duster s veľkým podielom jazdy v meste priemerne 7,4 litra na 100 km. To je len o liter viac, ako udáva výrobca. Na okreskách sa môžete dostať aj na hranicu šiestich litrov, ale pozor, na diaľnici si treba dávať pozor. Rýchla jazda ekonomike príliš nesvedčí. Z nádrže ľahko zmizne viac ako 8,5 litra. Pohon oboch náprav reaguje v režime Auto až po preklze predných kolies, no v móde Lock sa z Dusteru stáva permanentná štvorkolka, schopná zdolávať ťažší terén.
Tichší a plavnejší
Posádku rozmaznáva mäkšie odpruženie a neporovnateľne lepšia izolácia podvozku. Akustický komfort kazia len vŕzgajúce obloženia interiéru. Nejde ale o nič dramatické. Inak je Duster komfortný a plavný. Možno až príliš, takže v zákrutách treba rešpektovať náklony karosérie. Pomáha však nezávislé zavesenie zadných kolies, ktoré verzie 4×2 nemajú. Ovládanie uľahčuje výkonný elektrický posilňovač. Na náš vkus zbytočne preposilovaný. No na druhej strane treba priznať, že aj vďaka tomu nebolo šoférovať Duster nikdy tak príjemné,. Na vychýlenie kolies z krajných polôh treba archaické tri otáčky volantu. Pri SUV, ktoré potrebuje občas citlivé zásahy v teréne, sa to ale hodí.
Duster na nás urobil dobrý dojem. Je výrazne komfortnejší, tichší, lepšie vybavený, vrátane nových bezpečnostných prvkov, a jeho dizajn úspešne tají lacný korienok. Pritom je cena stále hlavným tromfom. Nik vám neponúkne za rovnaké peniaze viac. Naša verzia 1,2 TCe 4×4 Prestige, jazdiaca na 17-palcových dvojfarebných diskoch a s plným vybavením, vrátane príplatkov, sa síce vyšplhala na 18 159 eur, ale to je skutočný strop. Bez dodatkového príslušenstva za parkovaciu kameru či automatickú klimatizáciu, klesne na 16 540 eur. Pritom stále hovoríme o SUV s pohonom 4×4, ktoré sa terénu naozaj nezľakne. Cena zároveň ospravedlní drobné, ale nie zásadné prešľapy, ako tvrdé plasty alebo o čosi horší výhľad.
Rozmer, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 341 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 804 |
Výška (mm) | 1 682 |
Rázvor náprav (mm) | 2 676 |
Predný previs (mm) | 841 |
Zadný previs (mm) | 1 580 |
Svetlá výška (mm) | 210 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 317 |
Objem kufra (l) | 376 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Predný nájazdový uhol | 30 |
Zadný nájazdový uhol | 33 |
Prejazdový uhol | 21 |
Technické údaje
Verzia | Dacia Duster 1,2 TCe 4×4 Prestige |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC Turbo |
Zdvihový objem (ccm) | 1 197 |
Max. výkon (kw/ot.) | 92/5 300 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 205/2 300 |
Prevodovka | 6M |
0 – 100 km/h (s) | 11,0 |
Max. rýchlosť (km/h) | 179 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,4 |
Spotreba počas testu (l) | 7,4 |
Cena verzie | 16 540 € |
Cena testovaného exempláru | 18 159 € |