
Samotný model 308 nie je potrebné zvlášť predstavovať. Hatchback nižšej strednej triedy je na trhu už od roku 2013. Vozidlo už získalo aj facelift. Aktuálne najväčšou novinkou je automatická prevodovka s 8 prevodovými stupňami, ktorá má pomôcť splniť emisné normy aj podľa novej metodiky jej merania, WLTP.
Pred niekoľkými týždňami sme mali možnosť vyskúšať verziu GTi, pravý hot-hatch. Aktuálne sa nám do rúk dostala verzia GT. Ide o umiernenejšiu verziu. Žiadny samosvorný diferenciál, ani červené brzdy s priemerom 380 mm sa v tomto prípade na palube nenachádzajú. Verzia GT má športové doplnky a silnejšie motory. My sme dostali možnosť vyskúšať 177 koňovú naftovú verziu s automatickou prevodovkou.

Hry na pocit
Z vonkajšej strany je GT verzia v porovnaní s GTi menej nápadná. V podstate o jej zameraní nenasvedčuje takmer nič. Automobil stojí na špeciálnych 18 palcových diskoch, vzadu sa nachádzajú falošné koncovky výfukov a na niektorých miestach nájdete nápis „GT“.
Viac športového nádychu sme našli vo vnútri. Hliníkové pedále, koža Altancara s červeným kontrastným prešívaním, športovejšie sedadlá a prémiový audiosystém robia svoje. Keďže druhá generácia modelu 308 už nie je najmladšia, i-Cocpit nedostala ani po facelifte. Vodič si musí vystačiť s dvoma budíkmi a menším displejom nad volantom.

Ovládanie ventilácie, rádia a nastavení auta aj naďalej prebieha prostredníctvom dotykovej obrazovky. Nový ovládač automatickej prevodovky pôsobí zaujímavým pojmom. S jeho funkčnosťou sme spokojní a nemali sme žiadne výhrady. Zvykli sme si aj na menší volant a naopak otočený otáčkomer, ktoré nám v prvých testoch tohto modelu prekážali.
Cestujúci vzadu majú napriek ostrejšiemu zameraniu auta priemernú porciu priestoru. Do batožinového priestoru sa zmestí 610 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1 660 litrov. Pasažieri na predných sedadlách majú k dispozícii za príplatok aj masážnu funkciu. Celkovo hodnotíme, že interiér nie je len miestom pre vykonávanie športovej jazdy. Pokojne v ňom môžete stráviť aj cesty dlhé stovky kilometrov.

Nový automat autu svedčí
Peugeot 308 SW GT má po novom až 8 stupňovú automatickú prevodovku. Doteraz bol k dispozícii automat so 6 stupňami. Dvojlitrový naftový motor dodáva výkon 177 koní spolu s krútiacim momentom 400 Nm. Z 0 na 100 km/h trvá zrýchlenie 8,6 sekundy a maximálna rýchlosť leží na hranici 223 km/h.
Motor je naftový a taký má aj prejav. Komu sa nepáči, ten si môže v rámci športového režimu zvoliť umelý zvuk z reproduktorov, ktorý je však len ťažko uveriteľný. Plný krútiaci moment je dostupný už od 2 000 otáčok.

Veľmi vhodne v motorom spolupracuje nový automat od japonskej spoločnosti Aisin. Ide o štandardnú koncepciu s hydrodynamickým meničom. Radí úplne hladko a bezproblémovo. Máme silný dojem, že toto duo spolupracuje lepšie ako v minulosti pohonná jednotka kooperovala so staršou prevodovkou so 6 stupňami.
Priemerná spotreba sa počas testu ustálila na hodnote 6,5 l/100 km. Jazdne sme sa vôbec neobmedzovali a skôr sme vyznávali dynamickejší štýl. Kto sa bude snažiť, ten môže dosiahnuť v palubnom počítači na mieste priemernej spotreby aj číslo začínajúce päťkou.
Do zákrut aj na diaľnicu
Testovaný automobil je tvrdší ako bežná 308 vo verzii kombi označovanej ako SW. Navyše má športový režim, ktorý pritvrdí odozvu prevodovky a posilňovača riadenia. Jazdnými vlastnosťami je ale verzia GT príbuznejšia s obyčajnou verziou ako s verziou GTi.
Kombi má dlhý rázvor, ktorý z neho robí stabilné auto vo vyšších rýchlostiach na diaľnici. Peugeot svojmu kombi vštepil aj pomerne dobrú obratnosť. Priemer otáčania má hodnotu 11,2 metra. Parkovanie v skromných priestorových podmienkach nie je problém.
Záver
Ako sa teda postaviť k verzii GT? Nie je to GTi. Tak výrazný jazdný zážitok nečakajte. Nie je to však ani obyčajné kombi. Je o čosi rýchlejšie v zákrutách aj v priamke. V interiéri vládne športovejšia nálada a hlavne je praktickejšie. Po sklopení zadných sedadiel do vnútra naložíte omnoho viac ako do hatchbacku.

Rovnako ani nie je tak tvrdé, čo robí jeho každodenné používanie omnoho prijateľnejším. Aj cena hrá v prospech verzie GT, no len minimálne. Základná cena testovaného auta je 29 490 eur. GTi stojí od 30 990 eur. Peugeot ponúka aj verziu SW GT s benzínovým motorom a tá stojí 29 990 eur. Celkovo verzia GT je pomerne dobre vybavená, v rámci ktorej nie je potrebné priplácať za veľký počet prvkov výbavy. Peugeot 308 kombi vo verzii GT s naftovým motorom by sme označili ako voľbu rozumu. Ide o najlacnejšiu voľbu v rámci rýchlych „tristoosmičiek“ s najväčším priestorom a najnižšou spotrebou. A to všetko pri zachovaní športového ducha.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 585 |
Šírka (mm) | 1 863 |
Výška (mm) | 1 457 |
Rázvor (mm) | 2 730 |
Objem palivovej nádrže | 52,5 l |
Objem batožinového priestoru | 610/1 660 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 500 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s prepĺňaním |
Zdvihový objem motora | 1 997 cm3 |
Výkon | 130 kW (177 k ) pri 3 750 ot./min |
Max. krútiaci moment | 400 Nm pri 2 000 ot./min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Pohon | predná |
Max rýchlosť | 223 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,6 s |
Spotreba (kombi) | 4,6 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,5 l/100 km |
Cena
Základná cena testovanej verzie | od 29 490 EUR |