Prvá jazda: BMW i8 Roadster – nekonečný štýl na leto

Niektoré autá hodnotíme rozumom, iné útočia na prapodstatu automobilu. BMW i8 Roadster postavil rozum, no jazdí na ňom duša. Je praktické? Nie. Najrýchlejšie? Tiež nie. Ale tú demonštráciu možného, pútanie pozornosti a obrovské množstvo štýlu len tak v hocijakom aute nenájdete.

23.06.2018 07:00
debata
BMW i8 Roadster púta pozornosť všade, kde sa... Foto: Ziga Intihar (BMW)
BMW i8 Roadster BMW i8 Roadster púta pozornosť všade, kde sa objaví.

S hybridom i8 vo verzii Roadster sme sa po prvýkrát stretli na slovinskom pobreží v meste Portorož. V minulosti sme už mali tú česť spoznať model i8 s pevnou strechou. Jeho charakter, charizma a pôvod v nás zanechal dojem. Verzia bez strechy, ktorú výrobca označuje ako Roadster, má ešte o čosi väčší potenciál štýlu.

Koncept modelu i8 výrobca predstavil na autosalóne v Pekingu v roku 2012. V roku 2016 prišla informácia o tom, že Roadster sa pridá do modelového radu i8 v roku 2018. Neostávalo nám iné, len sa tešiť. Štandardná verzia i8 je vo výrobe od roku 2014.

Strecha sponad posádky zmizne za 15 sekúnd. Foto: Ziga Intihar (BMW)
BMW i8 Roadster Strecha sponad posádky zmizne za 15 sekúnd.

Nadčasový dizajn s mimozemskými tvarmi

Samotný dizajn BMW i8 nemá konkurenciu. Môže sa pýšiť exotickými tvarmi, ktoré majú len superautá. Automobil púta najviac pozornosti z celého modelového radu bavorskej automobilky. Roadster základné tvary nemenil. Zvonku je možné sa očami túlať po nespočetných hranách a tvaroch karosérie. Vodič aj naďalej v spätných zrkadlách vidí úplne atypický tvar nad zadnými kolesami.

Dizajn i8 je nezameniteľný. Foto: Ziga Intihar (BMW)
BMW i8 Roadster Dizajn i8 je nezameniteľný.

Roadster má v porovnaní s kupé ešte krajšiu siluetu. Ak je strecha otvorená spolu s dvojicou dverí, automobil vyzerá ako z inej planéty. Dvere sa totiž taktiež otvárajú smerom nahor. Zmena nastala v prípade strechy, ktorá sa za 15 sekúnd dokáže zložiť do priestoru pre zadné sedadlá. Tie tam teda v tejto verzii nie sú. i8 Roadster je len dvojmiestny automobil. Nastupovanie do auta nie je o nič jednoduchšie, ako do štandardnej verzie. Karoséria je z karbónu, takže prah je pomerne vysoko. Vodič aj spolujazdec musia ísť do vnútra zadkom napred.

Samotný interiér nepôsobí až tak hi-tech ako exteriér. Vo vnútri dokonca nájdete CD prehrávač. Za jediným radom sedadiel je odkladací priestor. Namiesto neho sú v kupé prítomné zadné sedadlá. Odkladacie priestory vo verzii s pevnou strechou výrazne chýbali, takže pomerne veľký úložný priestor na uskladnenie bežných vecí nás potešil.

BMW i8 Roadster je hybrid. Poháňa ho benzín a... Foto: Ziga Intihar (BMW)
BMW i8 Roadster BMW i8 Roadster je hybrid. Poháňa ho benzín a elektrina.

Viac výkonu

Pod kapotou je aj naďalej 1,5 litrový trojvalec s výkonom 170 kW. Výkon elektromotora, ktorý roztáča predné kolesá stúpol o 9 kW na 105 kW. Sústava je naladená na 275 kW. Roadster sa dostane na 100 km/h za 4,6 sekundy. V porovnaní s kupé je ťažší o 60 kg.

Vyšší výkon elektromotora sprevádza nový akumulátor. Jeho kapacita sa zvýšila zo 7,1 na 11,6 kWh. Elektrický dojazd sa teda predĺžil z 37 na 55 kilometrov. Zvýšenie elektrického dojazdu je citeľné. Automobil je v elektrickom režime omnoho viac použiteľný. Nič sa však nemení na tom, že šoférsky zážitok prichádza až o naštartovaní spaľovacieho trojvalca.

BMW i8 Roadster pojme do seba len dvoch... Foto: Ziga Intihar (BMW)
BMW i8 Roadster BMW i8 Roadster pojme do seba len dvoch pasažierov. Kupé zvládne štyroch.

V štandardnej výbave sa nachádzajú adaptívne tlmiče, ktoré menia charakteristiku v závislosti od štýlu jazdy. Zmeny jazdných režimov ostávajú aj naďalej rozhodené po interiéri. Ekologický a normálny režim sú na jednom tlačidle. Športový sa aktivuje pomocou ovládača prevodovky.

Jazdný prejav aj naďalej zaostáva za samotným vzhľadom auta. Keď sa na neho pozeráte z vonkajšej strany, máte pocit, že šoférovanie bude vrcholným zážitkom. Nie je to tak. Na vine sú možno prehnané očakávania. Tým nechceme povedať, že i8 Roadster jazdí zle. Je poriadne rýchla. V rýchlych zákrutách automobil nevytvára pre vodiča pocit, že jazda je stredobodom pozornosti. Jazdným vlastnostiam chýba kúsok čitateľnosti navyše.

BMW i8 Roadster nie je najrýchlejšie auto na... Foto: Ziga Intihar (BMW)
BMW i8 Roadster BMW i8 Roadster nie je najrýchlejšie auto na svete, aj keď sa tak na prvý pohľad môže zdať.

Záver

Ale o tom i8 nie je. Tento model je demonštráciou možného s obrovskou dávkou štýlu. Pre Roadster to platí dvojnásobne. Dohora sa otvárajúce dvere, zložená strecha a samotné tvary karosérie až gýčovo pútajú pozornosť. BMW v i8 zhmotnila takmer všetky predstavy automobilových fanúšikov a dala im možnosť si toto auto kúpiť.

Doteraz na to nemala odvahu žiadna automobilka vyrábajúca bežné autá. I8 Roadster nie je pre ľudí, ktorí chcú praktické auto a rozumnú voľbu. Je pre tých, ktorí sa chcú výrazne odlíšiť. Musia za to ale zaplatiť 158 900 eur.

BMW i8 Roadster má základnú cenu 158 900 eur. Foto: Ziga Intihar (BMW)
BMW i8 Roadster BMW i8 Roadster má základnú cenu 158 900 eur.

Rozmery, hmotnosť, objem

Dĺžka (mm) 4 689
Šírka (mm) 1 942
Výška (mm) 1 291
Rázvor (mm) 2 800
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 670
Objem batožinového priestoru (l) 88

Technické údaje

Typ spaľovacieho motora radový zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 499
Počet valcov 3
Max. výkon (kW/k pri ot./min) 170/231 pri 5 800 – 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 320 pri 3 700
Typ elektromotora synchrónny
Max. výkon elektromotora (kW/k) 105/143
Max. krútiaci moment (Nm) 250
Systémový výkon (kW/k) 275/374
Prevodovka 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava obe
Max rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 2,1
Typ batérie Li-Ion
Kapacita batérie (kWh) 11,6
Počet miest na sedenie 2

Cena a záruka

Základná cena modelu 158 900 EUR

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #hybrid #prvá jazda #BMW i8 Roadster
Články podľa značiek