Aktuálna generácia modelu 308 sa blíži ku koncu svojho života a nijak zvlášť ju predstavovať nemusíme. V minulom roku modelový rad prekonal facelift. Nová metodika testovania emisií a sprísňujúce sa limity prinútili automobilového výrobcu urobiť zásah do 308 ešte raz.
Nový motor
Starší 1,6 litrový naftový motor BlueHDI musel ustúpiť pokroku, alebo lepšie povedané, novým emisným limitom a testom. Na jeho miesto nastúpil o 0,1 litra menší štvorvalec. Pohonná jednotka rovnako v záujme čistejších výfukových plynov používa filter pevných častíc a do výfukového potrubia vstrekuje roztok močoviny, ktorý neutralizuje emisie oxidov dusíka NOx.
My sme dostali možnosť vyskúšať verziu s novým 1,5 litrovým motorom naladeným na výkon 130 koní a novou manuálnou prevodovkou so 6 stupňami. Pohonná jednotka sa po naštartovaní prejavuje ako bežný naftový motor dnešných dní. Tlmený charakteristický zvuk vychádzajúci spod kapoty do priestoru pre cestujúcich preniká len čiastočne. Rovnako sú na tom aj vibrácie. Úroveň odhlučnenia je na veľmi dobrej úrovni. Posádka pri bežnej jazde o práci pohonnej jednotky ani nevie.
Výkon 130 koní spolu s krútiacim momentom 300 Nm stačia na prijateľné jazdné výkony. Z 0 na 100 km/h 308 zrýchľuje 9,8 sekundy. Maximálna rýchlosť má hodnotu 204 km/h. Tento motor sa postupne dostane pod kapoty aj iných modelov v rámci koncernových značiek. Peugeot 308 bol prvý, ktorý ho dostal do ponuky.
Vývoj tohto motora si vyžiadal 200 patentov. Ako už bolo spomenuté, cieľom novej pohonnej jednotky je znižovanie emisií. Bežného motoristu vo väčšine prípadov zaujíma najmä spotreba. V tejto oblasti sa nová pohonná jednotka podarila. Počas týždňového používania nám v priemere z nádrže ubúdalo palivo tempom 5,4 l/100 km. Ide o veľmi dobrý výsledok. V meste sme sa pohybovali na úrovni 7 litrov spotreby, mimo mesta pri defenzívnej jazde sme sa zmestili hlboko pod hranicu 5 litrov.
Nielen spotrebou, ale aj jazdným prejavom nám pohonná jednotka vyhovovala. Motor nie je potrebné vytáčať. Krútiaci moment je dostupný už od 1 750 otáčok. Ťah výrazne ustáva až okolo hranice 4-tisíc otáčok. Rovnako sme sa nezaznamenali ani výraznú turbodieru. Motor až prekvapivo pohotovo reaguje na pokyny plynového pedálu.
Novej pohonnej jednotke zdatne sekunduje aj nový šesťstupňový manuál. Aj táto novinka sa koncernu vydarila. Prevodovka sa vyznačuje krátkymi radiacimi dráhami a veľmi prijemným zľahka mechanickým pocitom pri zapadaní prevodových stupňov. Výrobca rozumne odstupňoval jednotlivé prevody, takže 308 na diaľnici točí približne 2 350 otáčok. Nová prevodovka je rozhodne krokom vpred.
Neutrálny dizajn
Facelift modelu 308 upravil dizajn len mierne. Automobil, ktorý je na trhu od roku 2013, tak postupne stráca dych. Z vonkajšej strany ide o pomerne nenápadné auto s elegantnými krivkami. Dizajn je nadčasový, takže auto rok svojho príchodu veľmi dobre maskuje.
V interiéri sa po obnove taktiež neodohrali dramatické zmeny. Palubná doska má stále minimum klasických tlačidiel. Práve 308 bola jedným z prvých modelov, ktorý presunul ovládanie systémov auta do virtuálnej roviny dotykovej obrazovky. Napriek tomuto inovatívnemu ťahu ostal do dizajnu palubnej dosky zakomponovaný CD prehrávač, ktorý tam prebýva aj naďalej.
Vodič má v rukách volant s malým priemerom, na používanie ktorého sme si už zvykli. Spomíname si, že po prvýkrát bolo pre nás otáčanie tak malého volantu zvláštnym pocitom. Spôsobuje však problémy pri hľadaní ideálnej pozície. Hatchback ani po facelifte nedostal digitálny prístrojový štít, ktorý Peugeot označuje i-Cocpit. Vodič pozerá na klasické budíky, z ktorých otáčkomer má opačné ciachovanie a teda pohybuje sa sprava doľava.
Hlavica radiacej páky je z hliníka podobne ako vo verzii GTi. Vyzerá to síce dobre, no v zime a v lete dokáže použitý materiál pravej ruke vyvolať teplotný diskomfort. Kým predné sedadlá sú dostatočne pohodlné, vzadu vládne obmedzený priestor. Model 308 tejto generácie nikdy nebol rekordérom v oblasti priestoru pre zadných cestujúcich a tak to ostáva aj naďalej.
Záver
Nový motor a prevodovka rozhodne môžu zvýšiť atraktivitu aktuálnej 308. V cenníkoch značky Peugeot figuruje aj naďalej starší 1,6 litrový naftový motor s výkonom 120 koní. Ten je v porovnaní s novinkou lacnejší minimálne o 200 eur. Novinka s výkonom 100 koní stojí v základe 14 690 eur. Výkonnejší variant vo vyššej výbave má cenovku 17 990 eur.
Peugeot už v základnej výbave ponúka denné LED svetlá, manuálnu klimatizáciu, tempomat alebo rádio so 4 reproduktormi. Testované vozidlo je v najvyššej výbave Allure, nad ktorou sa nachádza už len športovo ladená verzia GT.
V takom prípade sú na palube 16 palcové zliatinové disky, LED hlavné svetlomety, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, parkovací asistent a elektronická parkovacia brzda. Cena vozidl sa pohybuje od 20 490 eur. Okrem manuálnej prevodovky je agregát párovaný aj s novým 8 stupňovým automatom. Môžeme teda skonštatovať, že naftové motory ani Peugeot 308 druhej generácie ešte nepovedali posledné slovo.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 253 |
Šírka (mm) | 1 804 |
Výška (mm) | 1 457 |
Rázvor (mm) | 2 620 |
Objem palivovej nádrže | 52,5 l |
Objem batožinového priestoru | 470/1 309 l |
Priemerná prevádzková hmotnosť | 1 373 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s prepĺňaním |
Zdvihový objem motora | 1 499 cm3 |
Výkon | 96 kW (130 k ) pri 3 750 ot./min |
Max. krútiaci moment | 300 Nm pri 1 750 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | predná |
Max rýchlosť | 204 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,8 s |
Spotreba (kombi) | 3,5 l/100 km |
Spotreba (test) | 5,4 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 12 990 EUR |
Základná cena testovanej verzie | od 20 490 EUR |