Úžitkové vozidlá sú súčasťou nášho života viac, ako si uvedomujeme. V súkromnom živote ich potrebujeme len zriedka, no pri práci a v sektore služieb sú nenahraditeľné. Netreba sa preto diviť, že automobilky nepodceňujú tento segment a snažia sa firmám a profesionálnym vodičom uľahčovať prácu.
Medzi stálice na trhu úžitkových vozidiel patrí aj značka Citroën. V rámci koncernu PSA ponúka spoločne so značkami Peugeot a Opel niekoľko variantov úžitkových dodávok. V prípade Citroënu ide o modely Berlingo, Jumpy a Jumper. Všetky maximálne trojmiestne vozidlá nesú spoločné označenie Furgon. My sme dostali na redakčný test veľkostný stred, ktorý zastupuje Jumpy Furgon.
Tri veľkosti
Keby sme si rozdelili dodávky na tri veľkostné druhy, Jumpy Furgon predstavuje stredne veľkú dodávku. Lenže tam zákazníkove možnosti nekončia. V rámci modelu možno voliť medzi tromi dĺžkami. Najkratšou možnosťou je veľkosť XS, ktorá má rázvor náprav 2 925 mm a celkovú dĺžku 4 609 mm. Nasleduje verzia M s dĺžkou 4 959 mm a verzia XL dlhá 5 309 mm. Verzie M a XL majú zhodný rázvor 3 275 mm. Šírka všetkých variantov je totožná. Výška sa rôzni, no maximom je 1 945 mm, takže Jumpy Furgon sa dostane do väčšiny podzemných garáží. My sme testovali najdlhší variant XL.
Vonkajší vzhľad nebýva pri dodávkach rozhodujúci, no v Citroëne sa snažili preniesť typické črty značky aj do Jumpyho Furgon. Napomáha tomu aj príbuznosť s osobnou dodávkou SpaceTourer. Prednú masku tvorí dvojica líšt, ktoré vychádzajú z loga a končia až v predných svetlometoch, pričom dotvárajú ich dizajn. Spodnú časť tvorí masívny plastový nárazník.
Plastovú ochranu nájdeme aj na bokoch. Bočnú posuvné dvere sú štandardne len na strane spolujazdca. Šestnásťpalcové pneumatiky s profilom 215/65 dobre vypĺňajú priestor pod blatníkmi. V rámci príplatkovej výbavy sú na výber aj sedemnásťpalcové s profilom 215/60. Vzadu sa nachádzajú dvojkrídlové dvere, ktoré možno otvoriť do stoosemdesiatstupňového uhla. Pod nimi je výrazný plastový nárazník.
Prepravná kapacita
Jedným z najpodstatnejších parametrov úžitkových vozidiel je prepravná kapacita. Podľa údajov výrobcu má nákladný priestor Jumpyho Furgon XL objem 6,6 m3. Zmestia sa doň tri europalety. Užitočná výška je 1 397 mm a užitočná dĺžka až 4 026 mm. Takto dlhé predmety možno prepravovať v prípade vyklopeného krajného sedadla spolujazdca. Za ním sa nachádza veko, cez ktoré sa dlhé predmety dostanú až do kabíny.
Užitočné zaťaženie má hodnotu 1 371 kilogramov. Výška hrany nákladového priestoru je od 562 do 604 milimetrov. Posuvné dvere sú široké 935 mm a vysoké 1 241 mm. Citroën Jumpy Furgon XL môže v závislosti od motora ťahať brzdený príves s hmotnosťou 2 000 až 2 500 kg.
Kabína skoro ako v osobnom aute
Zažitá predstava, že v kabíne dodávky sa nachádza len to najnutnejšie, už dávno neplatí. Priestor pre vodiča a dvoch spolujazdcov má rysy pojazdnej kancelárie. Okrem dvoch dvanásťvoltových zástrčiek nechýba ani USB prípojka. V kabíne má posádka k dispozícii niekoľko odkladacích priestorov. Najväčšie sa nachádzajú vo dverách a pod stredným sedadlom. Menšie sú pod ovládacím panelom a na vrchu palubnej dosky. Schránka pred spolujazdcom je prekvapivo priestorovo skromná.
Zaujímavým a praktickým detailom je možnosť sklopenia operadla stredného sedadla, kde sa nachádza výsuvná doska, ktorá slúži ako stolík. Pod ním sa nachádza ďalší menší úložný priestor. Vodič sa dozvedá údaje z palubného počítača cez monochromatický displej v strede palubnej dosky. Zvyšok displeja zobrazuje údaje z multimédií. Okrem toho si vodič môže jeden údaj o jazde nechať zobrazený medzi analógovými budíkmi prístrojového panelu.
Volant primeranej veľkosti je bez tlačidiel. Ovládanie rádia a tempomatu má na starosti druhý pár páčok pod volantom. Radiaca páka je ukotvená vyššie a v dobrej vzdialenosti od vodiča, takže je poruke. Menej praktická je páka parkovacej brzdy, ku ktorej sa treba nakloniť. Sedadlá sú príjemne mäkké, ako je pre Citroëny typické, a ani niekoľko stokilometrové cesty nie sú utrpením.
Naftový motor ako sa patrí
Citroën Jumpy Furgon je vo všetkých veľkostiach k dispozícii v troch výkonových verziách. Najslabšiu reprezentuje 1,6-litrový vznetový agregát BlueHDi s výkonom 75 kW (90 k). Dve silnejšie zabezpečuje dvojlitrový motor Blue HDi s výkonmi 90 kW (120 k) a 110 kW (150 k). Ten spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Slabší si musí vystačiť s päťstupňovým manuálom.
My sme testovali najsilnejšiu 150-koňovú možnosť. Bez nákladu sa dodávka vážiaca 1 853 kilogramov správala veľmi svižne. Po naložení nábytkom a bežnými vecami z domácnosti sa akceleračné schopnosti nezhoršili a Jumpy Furgon nemal problém ani s diaľničným tempom. Skutočný limit pohonnej jednotky by sa pravdepodobne ukázal až pri prevoze spomínaných troch europaliet s ťažkým nákladom.
Manévrovanie s Jumpym Furgon uľahčovali zadné parkovacie senzory, asistent rozbehu v kopci a obrysový polomer otáčania 12,9 metra. Svetlá výška 150 milimetrov a vysoký profil pneumatík umožňovali plynulý prejazd nerovností. Navyše podvozok bol naladený komfortne a nárazy od náprav bolo viac počuť ako cítiť. Odhlučnenie kabíny je priemerné aj z hľadiska hluku od motora. Vďaka dlhému rázvoru má auto dostatočnú stabilitu aj pri jazde stotridsaťkilometrovou rýchlosťou po diaľnici.
Pre podnikanie je okrem prepravnej kapacity dôležitá aj spotreba paliva. Priemerná spotreba na konci testu mala hodnotu 7,3 l/100 km. Treba dodať, že auto malo najazdených iba zhruba 1 300 kilometrov, takže spotreba sa časom ešte mierne zníži. Najväčší odber nafty z nádrže mala na svedomí diaľnica, kde sa spotreba pohybovala na úrovni ôsmich litrov na sto kilometrov. Motor počas jazdy po diaľnici pracuje pri 2 500 otáčkach za minútu. Mimo mesta je možné jazdiť za približne 6 l/100 km. V mestskej premávke treba počítať so spotrebou atakujúcou hranicu 7 l/100 km. Tieto hodnoty sme získali po jazde s prázdnym a mierne naloženým autom. Väčší náklad sa logicky prejaví aj na vyššej spotrebe paliva.
Záver
Citroën Jumpy Furgon je k dispozícii v dvoch stupňoch výbavy a v jednej špeciálnej edícii nazvanej Sagan Academy. Základná akciová cena modelu je 17 946 eur s DPH. V tomto prípade ide o verziu XS s najslabším motorom. Cena veľkosti XL s najsilnejším motorom sa začína na 22 276 eurách. Vo vyššom stupni výbavy stojí spomínaná konfigurácia 23 580 eur. Edícia Sagan Academy pridáva k vyššej výbave aj zadné parkovacie senzory a vďaka cene 21 600 eur je v súčasnosti najvýhodnejšou možnosťou. V cene výbavy je dvojmiestne sedadlo spolujazdcov MODUWORK, manuálna klimatizácia, elektrické okná a elektricky nastaviteľné spätné zrkadlá.
Okrem základných stupňov výbav je k dispozícii aj príplatková výbava. Napríklad balík parkovacích senzorov vpredu, sledovanie mŕtveho uhla a vyhrievanie spätných zrkadiel stojí 870 eur. Balík obsahujúci spomínané prvky spolu s cúvacou kamerou je za 1 460 eur. Adaptívny tempomat, predkolízny systém a farebný head-up display stoja spolu 1 250 eur. Xenónové svetlomety sa dajú prikúpiť za 1 310 eur. Neodnímateľné ťažné zariadenie je za príplatok 540 eur. Audio systém s dotykovým displejom a navigáciou stojí 750 eur. Výrobca poskytuje záruku na dva roky.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 5 309 |
Šírka (mm) | 1 920 |
Výška (mm) | 1 935 |
Rázvor (mm) | 3 275 |
Svetlá výška (mm) | 150 |
Objem nákladného priestoru (m3) | 6,6 |
Výška hrany nákladového priestoru | 562–604 |
Objem palivovej nádrže (l) | 69 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 853 |
Celková hmotnosť (kg) | 3 100 |
Rozmery pneumatík | 215/65 R16 |
Technické údaje
Typ motora | radový vznetový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 997 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 110/150 pri 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 370 pri 2 000 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 170 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 5,9/4,9/5,3 |
Emisie CO2 (g/km) | 139 |
Počet miest na sedenie | 3 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 17 946 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 21 600 EUR |
Cena testovaného vozidla | 21 600 EUR |
Záruka | 2 roky |