
Nová generácia vyšperkovala dizajn tej predošlej a zasadila ho do dnešných pomerov. Mercedes s podobne ladenými krivkami nevidíme po prvýkrát. Áčko narástlo do dĺžky o 120 mm. Dlhší je aj rázvor a to o rovných 30 mm.
Iný uhol dostala predná maska. Výrobca zmenšil svetlá, zmenil línie a podľa jeho vlastných slov zlepšil prístup do batožinového priestoru. Späté zrkadlá sú uchytené na dverách a teda akoby viac zapustené do karosérie. Vďaka tomu sa znížila celková šírka auta. Môžeme povedať, že trieda A pôsobí naživo a počas jazdy suverénne. Má pevný postoj a na prvý pohľad je to jasný Mercedes.

S Áčkom sa porozprávate
V interiéri jasne vidieť inšpiráciu z väčších modelov. Kým predošlá generácia bola priekopníkom v oblasti vytŕčajúcich displejov z palubnej dosky, nová to zobrala z iného uhla. Ústrednou postavou vnútra je dvojica displejov tiahnuca sa z ľavej strany smerom do stredu. Trochu nás mrzia tvrdé plasty, ktoré sa dostali všade tam, kde oko a ruky posádky bežne nesiahajú.
S novou triedou A sa však dá po aj dobre porozprávať. Umožňuje to systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Aktuálne má jeden veľký nedostatok. Áčko nerozumie slovenčine. V budúcnosti by to malo zvládnuť. Zatiaľ nie je jasné, kedy sa tak stane.

Ak máte teda menu nastavené v slovenčine, porozprávate sa s autom po anglicky. Ak je systém vozidla nastavený na český jazyk, môžete s ním slovne komunikovať česky. Na aktiváciu systému netreba nič stláčať. Stačí vozidlo osloviť. „Hey Mercedes“ alebo „Můj Mercedesi“ sú slovné spojenia, na ktoré reaguje. Po nich sa ozve z reproduktorov ženský hlas, ktorý dokáže nastaviť ventiláciu, klimatizáciu alebo informovať o počasí a stave vozidla.
V budúcnosti by malo byť možné začiatočné oslovenie zmeniť a teda dať autu napríklad meno. V priebehu života Áčka by mala funkcionalita narastať a hlasové ovládanie by malo spolupracovať aj s internetovými službami.

Vďaka systému Mercedes Me je možné sa spojiť aj s operátorom. Ten dokáže pomôcť v rôznych oblastiach od zaslania adresy do navigácie až po rezervovanie lístkov do kina. Na jazdnej prezentácii sme sa dozvedeli, že jednou z najbizarnejších požiadaviek bolo čítanie rozprávky pre deti v aute. Operátor ju splnil.
Slabší naftový motor a dva benzínové agregáty
Aktuálne je v ponuke naftových motorov len najslabší štvorvalec s výkonom 116 koní. Silnejšie verzie prídu do predaja v budúcom roku. Pohonná jednotka sa vyznačuje kultivovanosťou chodu. Jej typický naftový prejav je skutočne veľmi dobre utlmený.
Nejde však o žiadneho pretekára, ale hodí sa skôr na pokojnú jazdu. So 7 stupňovou automatickou prevodovkou sú zohratá dvojica. O poznanie pružnejší je model A 200, kde pod kapotou pracuje 1,3 litrový preplňovaný štvorvalec s technológiou vypínania valcov.
Mercedes z pohonnej jednotky dostal 163 koní. V ponuke nemecká automobilka má aj verziu A 250 s preplňovaným dvojlitrovým benzínovým motorom.
Rôzne zadné nápravy
Nový Mercedes triedy A môže mať buď tuhú zadnú nápravu, alebo nezávislé zavesenie kolies. Všetko závisí od výkonu. Verzie, ktoré majú výkon do 140 kW (190 koní) majú tuhú zadnú nápravu. Výkonnejšie dostávajú Multilink.
Dané pravidlo ruší veľkosť kolies. Ak si objednáte Áčko s priemerom diskov 18 a 19 palcov, dostanete nezávisle zavesenú zadnú nápravu bez ohľadu na výkon motora. Rozdiel v jazdných vlastnostiach je zreteľný najmä pri dynamickej jazdy po nekvalitnom povrchu.
Kým tuhá zadná náprava má prirodzenú tendenciu odskakovať v zákrutách po smere odstredivej sily, Multilink aj v týchto prípadoch lepšie drží stopu. Aj na 18 palcových kolesách nová trieda A pôsobí komfortne. Výrobca nastavil podvozok a brzdy na každodenné jazdenie. Ostrý nástup bŕzd alebo tvrdý podvozok v bežných verziách nečakajte.
Záver
Nová trieda A pokračuje v tom, čo započala jej predchodkyňa. V prípade motorov a jazdných vlastností nastúpila evolúcia. Nemecký automobilový výrobca sa sústredil na technologickú výbavu. Škoda, že funkcionalita systému MBUX sa bude zvyšovať až postupne a nie je plnej sile dostupná už počas týchto mesiacov.

Oficiálny cenník na stránkach importéra sa zatiaľ nenachádza. Základná cena naftových modelov A 180d, ktoré sme mali možnosť vyskúšať je 27 138 eur. Modely A 200 majú štartovaciu cenu 30 186 eur. Zatiaľ najvýkonnejší model A 250 stojí od 36 468 eur.
A 200 | A 200 | A 250 | A 180 d | |
---|---|---|---|---|
Prevodovka | Automatická 7G-DCT | 6-stupňová manuálna | Automatická 7G-DCT | Automatická 7G-DCT |
Výkon (kW/k) | 120/163 | 120/163 | 165/224 | 85/116 |
pri (1/min) | 5 500 | 5 500 | 5 500 | 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 | 250 | 350 | 260 |
pri (1/min) | 1 620 | 1 620 | 1 800 | 1 750 – 2 500 |
Spotreba paliva kombinovaná (l/100 km) | 5.1 | 5.6 | 6 | 4.1 |
Emisie CO2 kombinované (g/km) | 120 | 133 | 141 | 108 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 8 | 8.2 | 6.2 | 10.5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 225 | 225 | 250 | 202 |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 419/ | 4 419/ | 4 419/ | 4 419/ |
1 796/ | 1 796/ | 1 796/ | 1 796/ | |
1 440 | 1 440 | 1 445 | 1 440 | |
Rázvor (mm) | 2 729 |