Volvá už dávno nie sú hranaté autá pre starších Švédov. V posledných rokoch mali stále lákavejší a lákavejší dizajn. Všetko to vyvrcholilo v najnovšom dizajnovom jazyku, ktorý sa skutočne podaril. Celý modelový rad doteraz pôsobil možno až príliš seriózne. XC40 to mení.
Výroba nového kompaktného SUV začala už v septembri minulého roku. Automobil stihol získať medzičasom titul Európske auto roka 2018. XC40 schádza z výrobných liniek v belgickom meste Ghent.
Odvážne prvky
Už sme si mohli zvyknúť na to, že kompaktné SUV a crossovery chcú zaujať najmä vzhľadom. Dvojfarebné kombinácie, plasty po celej karosérii, výrazné a pútajúce farebné prevedenia nie sú ničím výnimočným.
Volvo doteraz neponúkalo príliš priestoru na prispôsobovanie vzhľadu svojich modelov. Až doteraz. Ako vidieť na fotkách a vo videu, XC40 môže mať červenú karosériu a bielu strechu spolu s diskami a spätnými zrkadlami. Pre Volvo ide o vskutku nevídanú kombináciu.
XC40 navyše vyzerá ako zmenšená XC90. Len hravejšia. Vozidlo stojí na novej platforme CMA, ktorú budú používať aj ďalšie modely značiek Volvo, Geely a Lynk & Co. Automobil je dlhý 4 425 mm, široký 1 863 mm, vysoký 1 652 mm a rázvor má hodnotu 2 702 mm.
Automobil z vonku pôsobí robustne. Na trhu je niekoľko áut, ktoré z vonku vyzerajú omnoho väčšie, ako sú vo vnútri. XC40 nie je tento prípad. Dve osoby s výškou 187 cm si za seba sadnú bez problémov. Cestujúci na zadných sedadlách majú aj dostatok miesta na hlavu. Skutočne sme porciou miesta vo vnútri auta boli prekvapení.
V celom interiéri je jasne prítomný dizajn švédskej automobilky. Centrom vnútra je horizontálne uložený 9 palcový displej, kde nájdete väčšinu nastavení auta. Volič automatickej prevodovky sa zmenšil do pomerne atypickej podoby.
Jediným ergonomickým prešľapom je možnosť nastavenia volantu. Volvo pravdepodobne na mieste vodiča očakávalo nižšie postavy. Nepotešil nás ani masívny C stĺpik, ktorý obmedzuje výhľad dozadu do strán. Testovaný automobil je vo výbave Momentum, teda nie v najvyššej Inscription. Napriek tomu si vo vnútro zachovalo svoju severskú atmosféru.
Naftový motor sa hodí
Pod označením verzie „D4“ sa ukrýva naftový dvojlitrový štvorvalec s dvojitým preplňovaním a s výkonom 190 koní. Ide o najvýkonnejšiu naftovú verziu v ponuke. Párovaná je len s 8 stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom oboch náprav.
Pohonná jednotka v sebe neukrýva brutálnu silu v niekoľkých otáčkach. Ťah motora je koncipovaný do širokého spektra otáčok. Z 0 na 100 km/h sa XC40 dostane za 7,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 210 km/h.
S automatickou prevodovkou je agregát zohratá dvojica. Automat radí bez problémov a bez výhrad. Správanie prevodovky a odozvy motora spolu s riadením vedia upraviť jazdné režimy. Meniť sa dajú pomerne nenápadným malý tlačidlom umiestneným vpravo pod displejom. Okrem ekologického, komfortného a dynamického režimu je k dispozícii aj off-roadový režim.
Priemerná spotreba sa počas testu pohybovala na úrovni 6,8 litra nafty na 100 kilometrov. Na tomto mieste treba dodať, že XC40 má pohotovostnú hmotnosť na úrovni takmer 1,7 tony.
Pre pohodlie
Napriek tomu, že XC40 vyzerá po vzore svojich väčších kolegov dynamicky, podvozok je naladený skôr komfortne. Vozidlo veľmi príjemne filtruje všetky nerovnosti, ktoré prináša nekvalitný asfalt. Pri dynamickej jazde sa musí ponoriť do tlmičov. Vodič si však spoza volantu neuvedomuje reálnu hmotnosť auta.
Keď sa už blíži limit schopností podvozku vozidlo je aj napriek pohonu všetkých kolies nedotáčavé. V off-roadovom režime má vodič k dispozícii rýchlosť maximálne 30 km/h. Inak sa správa ABS aj kontrola trakcie.
Napriek tomu si myslíme, že XC40 bude jazdiť najmä po mestách. V týchto oblastiach prichádza na pomoc kamerový systém, parkovacie senzory a hlavne pomerne malý polomer otáčania. Na to, ako XC40 pôsobí robustne, sa s ňou parkuje veľmi dobre.
Záver
Volvo zaznamenáva globálne vysoký dopyt po tomto novom modeli. Jeho základná cena je stanovená na 30-tisíc eur. V takom prípade je k dispozícii 156 koňový benzínový motor. Základná cena verzie D4 je 40-tisíc eur, vo výbave Momentum 42 200 eur.
Súčasťou výbavy Momentum je napríklad 9 palcový dotykový displej, Bluetooth, jazdné režimy, 7 airbagov, systém automatického núdzového brzdenia, audiosystém s výkonom 250 W, LED svetlomety, dažďový a svetelný senzor, parkovacie senzory alebo 18 palcové zliatinové kolesá.
V rámci príplatkovej výbavy sme na palube mali napríklad 19 palcové disky, audiosystém Harman/Kardon s výkonom 600 W, indukčné nabíjanie mobilných telefónov, adaptívne LED svetlá, bezkľúčový prístup, elektrické otváranie dverí batožinového priestoru a iné.
Výsledná cena auta je 55 510 eur. XC40 sa teda kvalitou aj cenou vyrovná prémiovej konkurencii v podobe BMW X2, Audi Q2 alebo Jaguaru E-Pace. Napriek väčšej hravosti si zachovala typický švédsky charakter, čím sa od konkurencie odlišuje.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 425 |
Šírka (mm) | 1 863 |
Výška (mm) | 1 652 |
Rázvor (mm) | 2 702 |
Svetlá výška (mm) | 211 |
Objem batožinového priestoru (l) | 460–1 336 |
Objem palivovej nádrže (l) | 54 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 698 |
Technické údaje
Typ motora | radový vznetový s dvojitým preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 969 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 140/190 pri 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,9 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 5,0 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,8 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 30 000 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 40 000 EUR |
Cena testovaného vozidla | 55 510 EUR |
Záruka | 3 roky/150 000 km |