Škoda Superb je starou známou vlajkovou loďou českej automobilky. Po prvýkrát sa objavila v roku 2001. Aktuálne je na trhu tretia generácia, ktorá do predaja vstúpila v roku 2015.
Česká automobilka zvyšuje atraktivitu svojich modelov športovými doplnkami pod označením Sportline. Nedávno sme mali možnosť vyskúšať Superb Sportline s najsilnejším benzínovým motorom 2,0 TSI (280 koní). Teraz prišiel na rad najsilnejší naftový motor 2,0 TDI. Jemu pod kapotou pracuje len 190 konských síl, no má o 50 Nm väčší krútiaci moment a vyšší počet prevodových stupňov.
V minulom roku bola Škoda Superb 57. najpredávanejším autom v Európe. V roku 2016 zaznamenal veľký nárast počtu predaných kusov Superb aj na Slovensku. Navyše vozidlo sa dlhodobo pohybuje na popredných priečkach predajov v segmente strednej triedy.
V znamení dynamiky
Verzia Sportline šperkuje dizajn modelov českej automobilky v duchu dynamiky a športového vzhľadu. Okrem toho testovaný Superb bol lakovaný v červenej farbe, čo ho spolu s doplnkami robilo takmer neprehliadnuteľným. Otázne je, či je to cieľom tejto fleetovej limuzíny. Keď chce niekto na firemnom parkovisku vytŕčať z radu, tak prečo nie?
Vďaka verzii Sportline exteriér dostal kontrastné čierne doplnky. Čierne sú aj kryty spätných zrkadiel a odtrhová hrana na dverách batožinového priestoru. Okrem toho je tento Superb v porovnaní s inými verziami bližšie k asfaltu o 1,5 cm. Vzhľad môžu dopĺňať príplatkové 19 palcové zliatinové kolesá.
Trochu viac dynamiky cítiť vo vnútri vozidla. V interiéri zavládla čierna farba s kontrastným strieborným prešívaním. Športové sedadlá potiahnuté Altancarou s integrovanými hlavovými opierkami a športový volant dotvárajú dynamickú atmosféru.
Testovaný Superb je prvým kusom tohto modelu, v ktorom sme mohli vidieť nový dotykový displej. Ten nahrádza staršiu a menšiu verziu s hardverovými tlačidlami po stranách. S jeho funkcionalitou sme spokojní. Na palubu čiastočne priniesol najmä potrebnú prestíž. S menším displejom interiér Superbu začínal výrazne zaostávať za koncernovou konkurenciou.
Praktickosť interiéru ostáva zachovaná. Vo dverách sa nachádzajú dva dáždniky a v zadnej lakťovej opierke je držiak na tablet. Pred zadnými sedadlami je vysoko nadpriemerný priestor. Do batožinového priestoru sa zmestí v základnom režime 625 litrov. Po sklopení zadných sedadiel 1 760 litrov. Rovná plocha vo vnútri však nevzniká.
Pre fanúšikov nafty
Naftová ponuka Superbu Sportline je pomerne široká. Dostupný je jeden motor, ktorým je 2,0 litrový štvorvalec TDI. Naladený je na buď 150, alebo 190 koní. Páruje sa so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo 7-stupňovým automatom. V ponuke je aj pohon oboch náprav. Štandardne Superb posiela výkon na predné kolesá.
Testovaný automobil je vybavený silnejšou verziou naftového motora, automatickou prevodovkou a pohonom oboch náprav. Agregát sa prejavuje typickým naftovým zvukom. Je však pomerne dobre izolovaný a do interiéru jeho zvukové prejavy spolu s vibráciami prenikajú len minimálne.
Rozjazd Superbu s touto pohonnou jednotkou je pomerne rozpačitý. Akoby sa mu veľmi nechcelo. Vodič musí zatlačiť plynový pedál viac, ako je zvykom. Automat navyše radí druhý prevodový stupeň prekvapivo skoro.
Odpich z miesta je pocitovo rozhodne lepší v prípade 2,0 litrového benzínového motora TSI s výkonom 280 koní. V prospech benzínového motoru hovorí aj oficiálny údaj o zrýchlení na 100 km/h. Naftovému motoru akcelerácia trvá 7,6 sekundy. Benzínový si vystačí s 5,8 sekundami.
Naftový motor má však o 50 Nm vyšší krútiaci moment, ktorý maximálne dosahuje 400 Nm. Aj vďaka vyššiemu počtu prevodových stupňov sa pocitovo v pružnosti vyrovná benzínovej pohonnej jednotke.
Naftový motor sa však predsa len viac hodí na dlhé diaľničné presuny ako na zábavu za volantom. Lepší je aj v spotrebe. V meste si pýta porciu nafty okolo 7 litrov na 100 km. Mimo mesta si vystačí s piatimi litrami a na diaľnici potrebuje k životu šesť litrov.
Adaptívny podvozok za príplatok
Znížený podvozok a 19 palcové kolesá sa starajú o pevnejší postoj manažérskej limuzíny. Stále ide o pohodlné auto. Ten správny športový nádych mu dodá až adaptívny podvozok, za ktorý sa pripláca 911 eur.
Rozdiel medzi športovým a komfrotným režimom je evidentný. Po aktivovaní športového režimu sa zmení odozva riadenia, správanie automatu aj reakcie na prácu s plynovým pedálom. Adaptívny podvozok prinúti Superb kopírovať povrch cesty.
Komfortný a normálny režim dávajú posádke dostatočný pocit pohodlia aj na menej nekvalitnom asfalte. Prudká zmena smeru v zákrutách má v ich podaní za následok náklony karosérie. Na druhej strane ide o rozhodne menšie náklony ako v prípade bežnej verzie bez zníženého podvozku.
Zákrutami sa Superb Sportline v športovom režime dokáže hnať veľmi húževnato. Napriek tomu vodič cíti vyššiu hmotnosť pohonnej jednotky v prednej časti. Na limite sa automobil stáva nedotáčavým.
Záver
Naftový Superb Sportline nie je to pravé športové náčinie. Skôr ide o pohodlnú, úspornú límuzínu na dlhé cestovanie. Športový vzhľad je len ako doplnok. Dynamický založený vodič si užije aj jeho športovejšiu stránku. V takom prípade je lepšie mať na palube prítomný adaptívny podvozok. Na okruhu alebo uzatvorenej trati sa tento model dobre cítiť nebude. A to asi ani nebol zámer výrobcu.
Cenovka naftového Superbu vo verzii Sportline začína na sume 33 690 eur za liftback so slabším motorom. Testovaný kúsok má cenu štartujúcu na hodnote 40 890 eur.
Sportline je však dobre vybavený. Na palube sú sedadlá potiahnuté Altancarou, navigačný systém s 9,2 palcovým dotykovým displejom, adaptívny tempomat, systém rozpoznávania značiek, znížený podvozok, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, parkovacia kamera, bi-xenónové svetlomety a ďalšie.
Naftový Superb Sportline je teda rozhodne menej športový ako jeho benzínová verzia. Pripomína však staré dobré časy naftových motorov v limuzínach pre dlhé diaľničné presuny.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 861 |
Šírka (mm) | 1 864 |
Výška (mm) | 1 468 |
Rázvor (mm) | 2 841 |
Objem palivovej nádrže | 66 l |
Objem batožinového priestoru | 625/1 760 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 585 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s prepĺňaním |
Zdvihový objem motora | 1 968 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k ) pri 3 500 – 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 400 Nm pri 1 900 – 3 300 ot./min |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Pohon | obe |
Max rýchlosť | 230 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,6 s |
Spotreba (kombi) | 5,3 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,3 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 33 690 EUR |
Cena testovanej verzie | od 40 890 EUR |