
Prvá generácia SUV bola na trhu v rozpätí rokov 2007 až 2016. Druhú generáciu predstavili na autosalóne v Pekingu v roku 2016. V porovnaní s predchodkyňou výrazne dospela a dôstojne sa zhostila úlohy hlavy rodiny.
Testovaná generácia stojí na modulárnej platforme Common Module Family (CMF-CD), ktorú vyvinul Renault v spolupráci s Nissanom. Používa ju už napríklad tretia generácia Nissanu X-Trail. Koleos na rozdiel od X-Trailu nemôže vo svojom vnútri za žiadnych okolností legálne previezť sedem pasažierov.

Lákavý dizajn
Koleos má rodinný dizajn značky Renault. Musíme priznať, že dizajnové hry so svetlami sú lákavé vo všetkých modeloch. Koleos nie je výnimkou. Svetlá dominujú ako prednej, tak aj zadnej časti auta.
SUV vyzerá na prvý pohľad robustne a tvrdíme, že z neho ide akýsi „chlapský“ pocit. Len pre zaujímavosť za dizajnom SUV spolu s inými modelmi značky stojí muž menom Alexis Martot. Vo vnútri to až také „chlapské“ nie je. Interiér je skôr o pohodlí, ktoré zvýrazňuje najvyšší stupeň výbavy Initiale Paris.

Po nastúpení ako prvý zaujme 8,7 palcový dotykový displej umiestnený na výšku. Podobné riešenie používa Tesla alebo Volvo. Dá sa na to zvyknúť. Dokonca pri zobrazovaní navigácie alebo ponuky menu, je takto orientovaná obrazovka lepšia.
Svojimi reakciami a grafikou patrí dotykový displej spolu s informačno-zábavným systémom k priemeru. Oceňujeme veľké ikony. Rovnako ako plus hodnotíme niekoľko štandardných ovládačov, vďaka ktorým posádka nie je odsúdená na obrazovkové dotyky. Vďaka otočným ovládačom je napríklad možné úplne jednoducho a rýchlo zmeniť teplotu ventilácie.

Pred vodičom sa rozprestiera digitálny rýchlomer. Radi by sme poznali aj otáčky motora, no túto službu prístrojový štít neposkytuje. Negatívne hodnotíme jednoduché a tvrdé plasty, ktoré sa kde tu v interiéri nachádzali. V najvyššej výbave by skutočne nemuseli. Na druhej strane, sedadlá spolu s hlavovými opierkami sú vynikajúce. Radi by sme si ich zobrali do sebou domov. Okrem toho, že sedadlá sú pohodlné a vyhrievané v letných mesiacoch sme ocenili aj ich ventiláciu.
Cestujúci na zadných sedadlách sa nemajú na čo sťažovať. Dostatok miesta majú pred sebou aj nad hlavou. Do batožinového priestoru sa zmestí 663 litrov, po sklopení sedačiek až 1 706 litrov. Tretí rad sedadiel do vnútra nie je možné namontovať ani za príplatok.

Jeden motor, jedna prevodovka
Ponuka motor je v súčasnosti pomerne chudobná. V ponuke je len 2,0 litrový naftový štvorvalec dCi s výkonom 173 koní a s krútiacim momentom 380 Nm. Výkon prenáša len bezstupňová prevodovka CVT. Zákazník si môže zvoliť, či chce pohon prednej nápravy, alebo oboch.
S motorom sme spokojní. Stále si myslíme, že do tak veľkého SUV sa jednoducho hodí naftová pohonná jednotka s veľkým krútiacim momentom. CVT prevodovka v nás vyvolávala obavy. Výrobca ju, v záujme spojenia toho najlepšieho zo svetov CVT a štandardných automatov, vybavil 7 softvérovo prednastavenými stupňami.

Zvuk motora po naštartovaní pomerne výrazne preniká do interiéru. Po zahriatí sa tento neduh zlepší, no stále to nie je najlepší výsledok v rámci konkurencie. Aj počas prudkej akcelerácie posádka musí počúvať svoj agregát.
Jeho ťah a spotreba sú však na veľmi dobrej úrovni. Priemerný odber sa ustálil na hodnote 7,8 l/100 km, no neprešli sme ani meter bez zapnutej klimatizácie. Vodič musí počítať aj s turbodierou. Automat predurčuje použitie a charakter auta.

Kým pri nízkom zaťažení motora sa pokúša znížiť otáčky na minimum, pri akcelerácii nastupujú na scénu prednastavené stupne. Vďaka tomu to veľkej miery eliminuje pobyt motora vo vysokých otáčkach, kde ho tieto prevodovky často posielajú. Občas sa však stane, že aj v tomto prípade je motor vyhnaný zbytočne vysoko. Kombinácia motora a prevodovky celovo funguje. Radšej ale spolupracujú v pokojnom tempe.
Motor, prevodovka a jazdný prejav v súlade
Spolu s motorom a prevodovou ladí aj riadenie a podvozok. Tejto štvorici vyhovuje pokojná a pohodlná jazda. V takom prípade vládne v interiéri ticho, z nádrže ubúda palivo najmenším tempom a posádka si môže užívať najviac pohodlia od podvozku.
Vodič na riadení v zákrutách cíti hmotnosť auta, ktorá je 1 822 kg. Účinok posilňovača je navyše pomerne vysoký. To núti šoféra voliť skôr defenzívny štýl jazdy. Zarmútilo nás umiestnenie ovládača na aktiváciu tempomatu a obmedzovača rýchlosti, ktoré je pri parkovacej brzde.
Podvozok zvláda nerovnosti plavne a s noblesou. Prejazd cez väčšie nerovnosti však do interiéru posiela príliš veľa decibelov. Testovaný automobil bol vybavený aj pohonom oboch náprav. Ten bolo možné deaktivovať a využívať len výkon prechádzajúci cez predné kolesá s lepšou spotrebou. „Eco“ režime utlmuje reakcie motora na pokyny plynového pedálu a eliminuje aj účinok klimatizácie. Najmä pre druhý spomenutý efekt sme ho nepoužívali takmer vôbec.
Záver
Koleos je dôstojná vlajková loď značky. V aktuálnom cenníku ale figuruje malá ponuka motorov a prevodoviek. Ponúkané spojenie funguje aj napriek tomu, že na palube je CVT prevodovka, ktorá má v našich zemepisných končinách pochybnú povesť.

Základná cena modelu s pohonom prednej nápravy je stanovená na 30 490 eur. Príbuzný Nissan X-Trail s rovnakou prevodovkou a motorom je pri aktuálne ponúkanej zľave 5 200 eur lacnejší o 3 390 eur.
V najvyššej výbave sa na palube nachádza všetko najluxusnejšie v ponuke. Ventilované sedadlá sú potiahnuté kožou Nappa. Hudba hrá z audiosystému Bose s 12 reproduktormi. Auto sa odomyká a štartuje bezľkúčovo a podobne. Cena takto vybaveného modelu Koleos s pohonom oboch náprav sa šplhá na 37 990 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 673 |
Šírka (mm) | 1 843 |
Výška (mm) | 1 667 |
Rázvor (mm) | 2 705 |
Objem palivovej nádrže | 60 l |
Objem batožinového priestoru | 663/1 706 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 822 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec |
Zdvihový objem motora | 1 995 cm3 |
Výkon | 127 kW (173 k ) pri 3 750 ot./min |
Max. krútiaci moment | 380 Nm pri 2 000 ot./min |
Prevodovka | CVT s 7 prednastavenými stupňami |
Pohon | obe |
Max rýchlosť | 204 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,6 s |
Spotreba (kombi) | 6,4 l/100 km |
Spotreba (test) | 7,8 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 30 490 EUR |
Cena testovanej verzie | 37 990 EUR |
Záruka | 5 rokov alebo 150 000 km |