Test: Renault Koleos – francúzska majestátnosť

05.08.2018 07:00

Najväčší Renault na trhu chce ohromiť. Evokuje to už názvom, ktorý odkazuje na niečo veľké, mohutné. Vyskúšali sme najväčšie SUV francúzskej automobilky v najvyššej výbave Initiale Paris a musíme priznať, že názvov neklame.

Renault Koleos pôsobí mohutne.
Renault Koleos pôsobí mohutne. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Prvá generácia SUV bola na trhu v rozpätí rokov 2007 až 2016. Druhú generáciu predstavili na autosalóne v Pekingu v roku 2016. V porovnaní s predchodkyňou výrazne dospela a dôstojne sa zhostila úlohy hlavy rodiny.

Testovaná generácia stojí na modulárnej platforme Common Module Family (CMF-CD), ktorú vyvinul Renault v spolupráci s Nissanom. Používa ju už napríklad tretia generácia Nissanu X-Trail. Koleos na rozdiel od X-Trailu nemôže vo svojom vnútri za žiadnych okolností legálne previezť sedem pasažierov.

Hlavným dizajnovým prvkom sú svetlá.
Hlavným dizajnovým prvkom sú svetlá. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Lákavý dizajn

Koleos má rodinný dizajn značky Renault. Musíme priznať, že dizajnové hry so svetlami sú lákavé vo všetkých modeloch. Koleos nie je výnimkou. Svetlá dominujú ako prednej, tak aj zadnej časti auta.

SUV vyzerá na prvý pohľad robustne a tvrdíme, že z neho ide akýsi „chlapský“ pocit. Len pre zaujímavosť za dizajnom SUV spolu s inými modelmi značky stojí muž menom Alexis Martot. Vo vnútri to až také „chlapské“ nie je. Interiér je skôr o pohodlí, ktoré zvýrazňuje najvyšší stupeň výbavy Initiale Paris.

Najvyššia výbava samú seba prezrádza viacerými...
Najvyššia výbava samú seba prezrádza viacerými nápismi. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Po nastúpení ako prvý zaujme 8,7 palcový dotykový displej umiestnený na výšku. Podobné riešenie používa Tesla alebo Volvo. Dá sa na to zvyknúť. Dokonca pri zobrazovaní navigácie alebo ponuky menu, je takto orientovaná obrazovka lepšia.

Svojimi reakciami a grafikou patrí dotykový displej spolu s informačno-zábavným systémom k priemeru. Oceňujeme veľké ikony. Rovnako ako plus hodnotíme niekoľko štandardných ovládačov, vďaka ktorým posádka nie je odsúdená na obrazovkové dotyky. Vďaka otočným ovládačom je napríklad možné úplne jednoducho a rýchlo zmeniť teplotu ventilácie.

Na výšku orientovaný displej je praktický.
Na výšku orientovaný displej je praktický. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Pred vodičom sa rozprestiera digitálny rýchlomer. Radi by sme poznali aj otáčky motora, no túto službu prístrojový štít neposkytuje. Negatívne hodnotíme jednoduché a tvrdé plasty, ktoré sa kde tu v interiéri nachádzali. V najvyššej výbave by skutočne nemuseli. Na druhej strane, sedadlá spolu s hlavovými opierkami sú vynikajúce. Radi by sme si ich zobrali do sebou domov. Okrem toho, že sedadlá sú pohodlné a vyhrievané v letných mesiacoch sme ocenili aj ich ventiláciu.

Cestujúci na zadných sedadlách sa nemajú na čo sťažovať. Dostatok miesta majú pred sebou aj nad hlavou. Do batožinového priestoru sa zmestí 663 litrov, po sklopení sedačiek až 1 706 litrov. Tretí rad sedadiel do vnútra nie je možné namontovať ani za príplatok.

Posádka vzadu má okrem výduchov ventilácie k...
Posádka vzadu má okrem výduchov ventilácie k dispozícii aj USB porty. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Jeden motor, jedna prevodovka

Ponuka motor je v súčasnosti pomerne chudobná. V ponuke je len 2,0 litrový naftový štvorvalec dCi s výkonom 173 koní a s krútiacim momentom 380 Nm. Výkon prenáša len bezstupňová prevodovka CVT. Zákazník si môže zvoliť, či chce pohon prednej nápravy, alebo oboch.

S motorom sme spokojní. Stále si myslíme, že do tak veľkého SUV sa jednoducho hodí naftová pohonná jednotka s veľkým krútiacim momentom. CVT prevodovka v nás vyvolávala obavy. Výrobca ju, v záujme spojenia toho najlepšieho zo svetov CVT a štandardných automatov, vybavil 7 softvérovo prednastavenými stupňami.

Naftový dvojliter dodáva 173 koní.
Naftový dvojliter dodáva 173 koní. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Zvuk motora po naštartovaní pomerne výrazne preniká do interiéru. Po zahriatí sa tento neduh zlepší, no stále to nie je najlepší výsledok v rámci konkurencie. Aj počas prudkej akcelerácie posádka musí počúvať svoj agregát.

Jeho ťah a spotreba sú však na veľmi dobrej úrovni. Priemerný odber sa ustálil na hodnote 7,8 l/100 km, no neprešli sme ani meter bez zapnutej klimatizácie. Vodič musí počítať aj s turbodierou. Automat predurčuje použitie a charakter auta.

Vodič nemá presné informácie o otáčkach motora.
Vodič nemá presné informácie o otáčkach motora. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Kým pri nízkom zaťažení motora sa pokúša znížiť otáčky na minimum, pri akcelerácii nastupujú na scénu prednastavené stupne. Vďaka tomu to veľkej miery eliminuje pobyt motora vo vysokých otáčkach, kde ho tieto prevodovky často posielajú. Občas sa však stane, že aj v tomto prípade je motor vyhnaný zbytočne vysoko. Kombinácia motora a prevodovky celovo funguje. Radšej ale spolupracujú v pokojnom tempe.

Motor, prevodovka a jazdný prejav v súlade

Spolu s motorom a prevodovou ladí aj riadenie a podvozok. Tejto štvorici vyhovuje pokojná a pohodlná jazda. V takom prípade vládne v interiéri ticho, z nádrže ubúda palivo najmenším tempom a posádka si môže užívať najviac pohodlia od podvozku.

Vodič na riadení v zákrutách cíti hmotnosť auta, ktorá je 1 822 kg. Účinok posilňovača je navyše pomerne vysoký. To núti šoféra voliť skôr defenzívny štýl jazdy. Zarmútilo nás umiestnenie ovládača na aktiváciu tempomatu a obmedzovača rýchlosti, ktoré je pri parkovacej brzde.

Podvozok zvláda nerovnosti plavne a s noblesou. Prejazd cez väčšie nerovnosti však do interiéru posiela príliš veľa decibelov. Testovaný automobil bol vybavený aj pohonom oboch náprav. Ten bolo možné deaktivovať a využívať len výkon prechádzajúci cez predné kolesá s lepšou spotrebou. „Eco“ režime utlmuje reakcie motora na pokyny plynového pedálu a eliminuje aj účinok klimatizácie. Najmä pre druhý spomenutý efekt sme ho nepoužívali takmer vôbec.

Záver

Koleos je dôstojná vlajková loď značky. V aktuálnom cenníku ale figuruje malá ponuka motorov a prevodoviek. Ponúkané spojenie funguje aj napriek tomu, že na palube je CVT prevodovka, ktorá má v našich zemepisných končinách pochybnú povesť.

Po sklopení zadných sedadiel vzniká rovná plocha.
Po sklopení zadných sedadiel vzniká rovná plocha. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Základná cena modelu s pohonom prednej nápravy je stanovená na 30 490 eur. Príbuzný Nissan X-Trail s rovnakou prevodovkou a motorom je pri aktuálne ponúkanej zľave 5 200 eur lacnejší o 3 390 eur.

V najvyššej výbave sa na palube nachádza všetko najluxusnejšie v ponuke. Ventilované sedadlá sú potiahnuté kožou Nappa. Hudba hrá z audiosystému Bose s 12 reproduktormi. Auto sa odomyká a štartuje bezľkúčovo a podobne. Cena takto vybaveného modelu Koleos s pohonom oboch náprav sa šplhá na 37 990 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 673
Šírka (mm) 1 843
Výška (mm) 1 667
Rázvor (mm) 2 705
Objem palivovej nádrže 60 l
Objem batožinového priestoru 663/1 706 l
Pohotovostná hmotnosť 1 822 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec
Zdvihový objem motora 1 995 cm3
Výkon 127 kW (173 k ) pri 3 750 ot./min
Max. krútiaci moment 380 Nm pri 2 000 ot./min
Prevodovka CVT s 7 prednastavenými stupňami
Pohon obe
Max rýchlosť 204 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9,6 s
Spotreba (kombi) 6,4 l/100 km
Spotreba (test) 7,8 l/100 km

Cena a záruka

Základná cena 30 490 EUR
Cena testovanej verzie 37 990 EUR
Záruka 5 rokov alebo 150 000 km
Renault
		Koleos
Renault
		Koleos
+24Renault
		Koleos

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#XTronic CVT #test #SUV #Renault Koleos #Renault #CVT
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
26. 11. 2018zlacnenie1.227 €zlacnenie1.267 €
19. 11. 2018zlacnenie1.269 €zlacnenie1.308 €
12. 11. 2018zlacnenie1.294 €zlacnenie1.334 €
5. 11. 2018zlacnenie1.311 €zlacnenie1.355 €
29. 10. 2018zdraženie1.330 €1.391 €
22. 10. 2018zlacnenie1.329 €zlacnenie1.391 €
15. 10. 2018zdraženie1.330 €zlacnenie1.394 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk