Plne naložená i40 vyrazila na 700 kilometrov dlhú cestu z Bratislavy na chorvátsky ostrov Pag. Členmi posádky boli dvaja dospelí ľudia, dve deti, batožina a dva horské bicykle. Všetci a všetko sa zmestilo dovnútra bez použitia strešných nosičov.
Hyundai i40 je starnúcou vlajkovou loďou kórejskej automobilky, ktorú v najbližších rokoch čaká generačná výmena. Model i40 je na trhu od roku 2011, kedy bol predstavený v Barcelone. Dodávky prvých kusov verzie kombi začali v tom istom roku. Sedan nasledoval svojho praktickejšieho súrodenca začiatkom roka 2012.
Ide o automobil dlhý takmer 4,8 metra, ktorý bol dizajnovaný priamo pre európsky trh. Dizajn vznikal v nemeckom Russelheime. Výroba modelu prebieha v Južnej Kórei a v Rusku.
Starnúca elegancia
Automobilka v priebehu života model i40 modernizuje. Už do vienka dostal elegantný dizajn v štýle “fluid sculpture”. Aj sedem rokov od uvedenia na trh automobil nepôsobí zastaralým dojmom.
Kombi je dlhé a elegantné. Dynamiku umocňuje stúpajúca spodná línia okien spolu s veľkými zadnými svetlami výrazne zasahujúcimi do bokov karosérie. Medzi hlavných konkurentov modelu patrí Škoda Superb, Volkswagen Passat alebo Ford Mondeo. Táto trojica je však mladšia.
Vo vnútri posádku víta robustný interiér. V tejto časti auta je vidieť jeho vek asi najviac. To však nič nemení na fakte, že automobil má výrazný stredový panel, pomerne jednoduché a prehľadné ukazovatele umiestnené pred vodičom, v ktorých strede sa nachádzajú dodatočné informácie o vozidle.
Rozmery 7 palcového displeja alebo vysoký počet tlačidiel sú pre dnešné podmienky už len priemerné. Hyundai má však mimoriadne pohodlné sedačky a vysoké množstvo priestoru. Dostatok miesta majú nielen cestujúci na predných sedadlách, ale aj tí vzadu. Ani niekoľkohodinový pobyt v aute nie je utrpením. Najmenej komfortne sa vzadu cíti osoba sediaca v strede. Počas našej dlhej cesty ostalo toto miesto neobsadené.
Do batožinového priestoru sa zmestí 506 litrov. Po sklopení zadných sedadiel až 1 672 litrov. Nám sa do kufra podarilo zbaliť štvorčlennú rodinu na dovolenku spolu s dvoma horskými bicyklami. Bicykle sa do vnútra nezmestili vcelku, bolo potrebné odmontovať kolesá.
Do Škody Superb sa v základe zmestí 660 litrov. Passat pojme 650 litrov a Mondeo 488 litrov. Objem batožinového priestoru i40 patrí k priemeru.
Úsporná nafta
Pohon testovaného auta zabezpečoval 1,7 litrový naftový motor. Ide o pohonnú jednotku, ktorú koncern združujúci značky Hyundai a Kia postupne vymieňa za nový 1,6 litrový štvorvalec, ktorý sme mali možnosť po prvýkrát vyskúšať vo faceliftovanej Kii Sportage vyrábanej v Žiline.
Dôvodom na zavedenie novej pohonnej jednotky sú sprísňujúce sa emisné limity. Je otázne, či aktuálna generácia i40 nový motor dostane, alebo bude určený až pre jej nástupcu.
Štvorvalec s objemom 1,7 litra vôbec nie je zlý. Vyznačuje sa výkonom 141 koní a maximálnym krútiacim momentom 340 Nm. So šesťstupňovou manuálnou prevodovkou i40 zrýchľuje na 100 km/h za 10,5 sekundy, čo patrí k priemernej hodnote.
Inú naftovú pohonnú jednotku Hyundai pre tento model neponúka, čo je podľa nás škoda. Vlajková loď by si zaslúžila aj vyšší výkon. 1,7 litrový motor nás na diaľnici prekvapil. Je dostatočne kultivovaný a tichý aj na dlhých cestách. I40 má navyše až 70 litrovú nádrž, takže pri troche snahy je dojazd auta viac ako tisíc kilometrov.
Napriek menšiemu objemu má agregát na diaľnici pri tachometrovej rýchlosti 140 km/h 2 500 otáčok. Ide o rovnaké množstvo otáčok, aké dosahuje konkurencia s motormi, ktoré majú väčšie objemy. Palubný počítač nás nabádal zaradiť šiesty prevodový stupeň už pri rýchlosti 80 km/h.
Priamo na diaľnici sa spotreba pohybovala tesne pod hranicou 7 litrov. S plne naloženým autom a takmer vždy zapnutou klimatizáciou sa dovolenkový odber ustálil na hodnote 6,5 l/100 km.
Ako doma
Nie, Hyundai i40 nemá korene v Chorvátsku. Jeho domovom je diaľnica a dlhé cesty. Vo vnútri je ticho a veľmi dobre drží stopu aj pri vyšších rýchlostiach. Posádku ani na diaľnici neobťažuje ako aerodynamický hluk, tak ani zvukový prejav motora.
Podvozok je naladený komfortne. To znamená, že i40 dokáže plavne prekonať priečne nerovnosti bez toho, aby výrazne utrpel komfort jazdy. Daňou sú náklony v vozidla pri ostrejšej jazde v zákrutách. Nič na fakte nemení ani športový režim, ktorý upravuje len odozvu na plynový pedál.
Dlhý rázvor spôsobuje problémy hneď po opustení asfaltu. Na nespevnených cestách Pagu, ktoré viedli do ubytovacích oblastí bolo potrebné obchádzať nerovnosti tak, aby nedošlo k poškodeniu podvozka.
Cesta z Bratislavy na Pag trvala 9,5 hodiny. Zbytočne sme zvolili cestu cez diaľničný prechod Letenye, kde sme čakali 45 minút. Napriek tomu, že bola sobota 6 hodín ráno. Cesta späť v noci z Pagu do Bratislavy už bola plynulá. 700 km sme prešli za 7 hodín. V Chorvátsku sme išli 50 km po bežných cestách, 350 km po diaľnici. V Maďarsku sme zvládli približne 200 km po bežných cestách a asi 100 km po diaľniciach.
Technologické ústupky
Hyundai i40 v strednej výbave Business je vybavený bi-xenónovými svetlometmi, ktoré poskytujú dostatočný výkon, no konkurencia je aktuálne ďalej. LED hlavné svetlá vozidlo nemá ani za príplatok. Rovnako dostupné nie je ani adaptívny tempomat.
Dôvodom je najmä vek vozidla. S príchodom novej generácie i40 pravdepodobne dostane všetky najnovšie technológie. Počas dlhých dovolenkových ciest sa vodič môže spoliehať na navigáciu, ktorá zobrazuje informácie na centrálnom displeji. Grafika a funkčnosť sú na vysokej úrovni.
Mapové podklady i40 aktualizuje prostredníctvom SD karty. Výrobca svojim zákazníkom poskytuje jednu bezplatnú aktualizáciu máp ročne. Odporúčame ju absolvovať pred samotnou cestou na dovolenku.
Záver
Starnúci Hyundai i40 je stále alternatívou k najmodernejšej konkurencii. Niektoré prvky výbavy mu chýbajú, no napriek tomu dokáže veľmi dobre poslúžiť na dlhých cestách. Istému typu zákazníkov nižší počet technologických prvkom môže aj vyhovovať, pretože ovládanie jeho systémov je menej náročné.
Ide o pohodlný diaľničný koráb, ktorý môžete mať za cenu, ktorú dosahuje aj napríklad Škoda Octavia vo vyššej výbave. V našom prípade malo vozidlo cenovku 26 990 eur. Na palube boli okrem spomínaných prvkom výbavy aj bezkľúčové odomykanie a štartovanie spolu s vyhrievanými prednými aj zadnými sedadlami. V porovnaní so Škodou Superb je základná cena i40 nižšia o 2 500 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 775 |
Šírka (mm) | 1 815 |
Výška (mm) | 1 470 |
Rázvor (mm) | 2 770 |
Objem palivovej nádrže | 70 l |
Objem batožinového priestoru | 553/1 719 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 524–1 677 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec |
Zdvihový objem motora | 1 685 cm3 |
Výkon | 104 kW (141 k ) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 340 Nm pri 1 750 – 2 500 ot./min |
Prevodovka | 6 stupňová manuálna |
Pohon | predná |
Max rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,5 s |
Spotreba (kombi) | 4,6 l/100 km |
Spotreba (Bratislava – Pag a späť) | 6,5 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 23 990 EUR |
Cena testovanej verzie (výbava Business) | 26 990 EUR |
Záruka | 5 rokov bez obmedzenia počtu km |