Test: Renault Twingo GT - nahnevané malé auto

Mestské auto nemusí byť nudné a môže uvariť večeru. Renault Twingo GT zvláda oboje. Malé autíčko v sebe ukrýva unikátny koncept, ktorý u konkurencie nenájdete. Vzadu uložený motor, poháňa zadné kolesá a Twingo sa vďaka tomu otáča takmer na mieste.

12.08.2018 07:00
debata
Renault Twingo GT je vystrojené ako na preteky. Foto: Pravda, Ivan Majerský
Renault Twingo GT Renault Twingo GT je vystrojené ako na preteky.

Autá určené do mesta spravidla nemajú vysoký výkon, ani športový dizajn. Podstatnejšie je, aby boli malé a obratné. Twingo vo verzii GT je obratné, malé a dokonca má aj vyšší výkon a športový dizajn. Nie je to ale športové náčinie.

Tretia generácia Twinga je na trhu od roku 2014. Výrobca ju predstavil v rovnakom roku na autosalóne v Ženeve. Ide o mestské auto, ktoré Renault vyvíjal spolu s Daimlerom a jeho treťou generáciou Smartu Fortwo a druhou generáciou modelu Forfour. Twingo sa spolu so Smartom Fortwo vyrába v jednej továrni v slovinskom meste Novo Mesto. Najvýkonnejšia verzia GT dorazila na trh v novembri 2016.

Veľký tlmič výfuku ladí zvuk motora na príjemné... Foto: Pravda, Ivan Majerský
Renault Twingo GT Veľký tlmič výfuku ladí zvuk motora na príjemné tóny.

Milý chuligán

Renault Twingo GT je dlhý 3 595 mm, široký 1 646 mm, vysoký 1 554 mm s rázvorom 2 492 mm. Z číselného vyjadrenia je jasné, že ide o malé auto. A v športovom postroji vyzerá skutočne rozkošne.

Najväčším dizajnovým lákadlom je dvojica koncoviek výfuku s veľkým tlmičom vytŕčajúce spod zadného nárazníka. Kto by auto nevidel zo zadnej strany, tak verziu GT rozpozná podľa závodných nalepovacích pruhov na celom aute.

Na dĺžku má Twingo GT 3,6 metra. Foto: Pravda, Ivan Majerský
Renault Twingo GT Na dĺžku má Twingo GT 3,6 metra.

Kolorit športovosti dotvárajú 17 palcové disky. Zadné pneumatiky sú navyše širšie ako predné. O tom kde sa nachádza motor napovedá vstup pre nasávanie nad ľavým zadným kolesom. V podobnom duchu sa nesie aj interiér. Vnútro už zrejmejšie odhaľuje skutočné zamerania tohto vozidla.

Predné sedadlá majú integrovanú hlavovú opierku a podobné oranžové pruhy ako exteriér. Avšak chýba im lepšie bočné vedenie. Vodič stláča hliníkové pedále a oranžové orámovanie sa nachádza aj v blízkosti výduchov ventilácie.

Do športového sa obliekol aj interiér. Foto: Pravda, Ivan Majerský
Renault Twingo GT Do športového sa obliekol aj interiér.

Objem batožinového priestoru je symbolický. Keďže medzi zadnými kolesami je umiestnený motor, zmestí sa do neho len 188 litrov. Priamo na veku motorového priestoru je uložený koberec s hrubou vrstvou peny s cieľom zabrániť prenikaniu tepla do batožinového priestoru.

Pri ceste z Petržalky na Kamzík sa však motor poriadne zohrial, pričom teplo začalo prenikať aj do priestoru pre batožinu. Ak by sme tam mali uložené predmety citlivé na teplo, nemuseli by cestu zvládnuť. Kto si dá do kufra nákup z potravín a absolvuje dlhšiu trasu, môže doma nájsť v kufri uvarenú večeru.

Batožinové priestor sa nachádza nad motorom. Foto: Pravda, Ivan Majerský
Renault Twingo GT Batožinové priestor sa nachádza nad motorom.

Ak si myslíte, že keď je motor uložený vzadu, tak vpredu je určite ďalšie úložné miesto, nemáte pravdu. Predná kapota sa dá len odsunúť a pod ňou sa nachádza chladič, batéria a nádržky pre kvapaliny.

Výkon 110 koní stačí

Pohon ostrého Twinga zabezpečuje trojvalcový motor TCe s objemom 0,9 litra, ktorý dodáva výkon 110 koní. Môžete ho spárovať buď s manuálom, alebo automatickou dvojspojkovou prevodovkou.

Teplo z motora občas nezastaví ani izolačný... Foto: Pravda, Ivan Majerský
Renault Twingo GT Teplo z motora občas nezastaví ani izolačný koberec.

Testovaný automobil je vybavený automatom. Motor už po naštartovaní vďaka výfukovému potrubiu začne vydávať hlbšie zvuky, ako by sme čakali. Aj pri rozbehu maličké Twingo dáva o sebe vedieť zvukovým prejavom. Preradenia majú taktiež vlastný soundtrack.

Jazdné výkony sú priemerné, no pre mestské auto nadpriemerné. Z 0 na 100 km/h Twingo GT zrýchli za 10,4 sekundy a maximálna rýchlosť je 182 km/h. Priemerná spotreba sa v našom prípade pohybovala na úrovni 7,1 litra benzínu na 100 kilometrov. Užívali sme si však dynamiku auta. Palivová nádrž má len 35 litrov, takže opustenie mesta treba podrobnejšie plánovať.

Prednú kapotu je možné len odsunúť a nachádza... Foto: Pravda, Ivan Majerský
Renault Twingo GT Prednú kapotu je možné len odsunúť a nachádza sa pod ňou chladič, batéria a nádobky na kvapaliny.

Nejazdí ako Porsche 911 a tak to má byť

Mnoho ľudí očakáva, že keďže Twingo má podobný koncept ako Porsche 911, tak rovnako bude aj jazdiť. Minimálne v najvýkonnejšej verzii. Nie je to tak. A to je správne. Áno, auto má poháňanú zadnú nápravu so vzadu uloženým motorom. Teoreticky by sa s ním malo dať pekne driftovať a zabávať sa. Ale hovoríme o mestskom aute.

Twingo je primárne určené na obdivuhovné parkovanie a jazdenie na nákupy. Výrobca ho prezieravo vybavil nevypínateľnou kontrolou stability a trakcie. Na druhej strane elektronika je až príliš citlivá. Vodičovi berie výkon pri akomkoľvek náznaku pretočenia kolies.

Napriek tomu dokáže automobil vyčariť úsmev. Za volantom sme sa cítili, akoby sme mali opäť desať rokov. Nami testovaná verzia s automatom bola najťažšia. Prevádzková hmotnosť dosahuje 1 103 kilogramov. Najvýkonnejší trojvalec s však dokáže s autom veľmi príjemne pohnúť.

Auto je hravé, ako stvorené do mestských podmienok. Navyše parkovanie je úžasné. Keďže predné kolesá majú na starosti len zmenu smerov, dokážu sa vytočiť až do 45 stupňového uhla a polomer otáčania je 4,3 metra. Na parkovisku je Twingo ako doma. Diaľnica mu nesedí. Vtedy sa kvôli svojim rozmerom a zameraniu stáva nepokojným.

Záver

Twingo je auto s konceptom, ktorý konkurencia nemá. Verzia GT mu dodáva vyšší výkon a nahnevanejší dizajn. Neočakávajte od tohto auta, že s ním budete driftovať na okruhu. Bolo a stále je určené do mesta. S verziou GT odídete z križovatky akurát rýchlejšie a na parkovisku budete pôsobiť štýlovejšie.

Predné sedadlá majú slabé bočné vedenie. Foto: Pravda, Ivan Majerský
Renault Twingo GT Predné sedadlá majú slabé bočné vedenie.

Navyše s týmto autom zaparkujú aj tí, ktorí parkovať nevedia. Treba sa však zmieriť s faktom, že uloženie motora nad zadnú nápravu sa nezaobišlo bez kompromisov. Batožinový priestor je malý. Navyše najmä v lete sa teplo môže dostať z motora aj k batožine.

Renaultu sa navyše nepodarilo ušetriť miesto pod prednou kapotou, kde mnoho ľudí očakáva ďalší úložný priestor. Kým niektoré mestské autá s najslabšími motormi sú často brzdou premávky na miestach, kde sa vyžaduje akcelerácia, testované Twingo GT brzdiť rozhodne nikoho nebude.

Jazda s Twingom GT je hravá a zábavná. Foto: Pravda, Ivan Majerský
Renault Twingo GT Jazda s Twingom GT je hravá a zábavná.

S automatom si za takto nakonfigurované auto zaplatíte 14 390 eur. V tejto výbave má Bluetooth, automatickú klimatizáciu, dažďový senzor a iné. Škoda, že za v meste často potrebnú navigáciu sa pripláca tisíc eur. Bez automatickej prevodovky je Twingo lacnejšie o 1 200 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 3 595
Šírka (mm) 1 646
Výška (mm) 1 554
Rázvor (mm) 2 492
Objem palivovej nádrže 35 l
Objem batožinového priestoru 188/219 l
Prevádzková hmotnosť 1 103 kg

Technické údaje

Typ Motora zážihový radový trojvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 898 cm3
Výkon 80 kW (110 k ) pri 5 750 ot./min
Max. krútiaci moment 170 Nm pri 2 000 ot./min
Prevodovka 6 stupňová automatická
Pohon predná
Max rýchlosť 182 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,4 s
Spotreba (kombi) 5,8 l/100 km
Spotreba (test) 6,9 l/100 km

Cena a záruka

Základná cena modelu 7 990 EUR
Cena testovanej verzie 14 390 EUR
Záruka 5 rokov bez 100 000 km
Renault Twingo GT
Renault Twingo GT
+18Renault Twingo GT

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #Renault #Twingo #mestské auto
Články podľa značiek