Autá určené do mesta spravidla nemajú vysoký výkon, ani športový dizajn. Podstatnejšie je, aby boli malé a obratné. Twingo vo verzii GT je obratné, malé a dokonca má aj vyšší výkon a športový dizajn. Nie je to ale športové náčinie.
Tretia generácia Twinga je na trhu od roku 2014. Výrobca ju predstavil v rovnakom roku na autosalóne v Ženeve. Ide o mestské auto, ktoré Renault vyvíjal spolu s Daimlerom a jeho treťou generáciou Smartu Fortwo a druhou generáciou modelu Forfour. Twingo sa spolu so Smartom Fortwo vyrába v jednej továrni v slovinskom meste Novo Mesto. Najvýkonnejšia verzia GT dorazila na trh v novembri 2016.
Milý chuligán
Renault Twingo GT je dlhý 3 595 mm, široký 1 646 mm, vysoký 1 554 mm s rázvorom 2 492 mm. Z číselného vyjadrenia je jasné, že ide o malé auto. A v športovom postroji vyzerá skutočne rozkošne.
Najväčším dizajnovým lákadlom je dvojica koncoviek výfuku s veľkým tlmičom vytŕčajúce spod zadného nárazníka. Kto by auto nevidel zo zadnej strany, tak verziu GT rozpozná podľa závodných nalepovacích pruhov na celom aute.
Kolorit športovosti dotvárajú 17 palcové disky. Zadné pneumatiky sú navyše širšie ako predné. O tom kde sa nachádza motor napovedá vstup pre nasávanie nad ľavým zadným kolesom. V podobnom duchu sa nesie aj interiér. Vnútro už zrejmejšie odhaľuje skutočné zamerania tohto vozidla.
Predné sedadlá majú integrovanú hlavovú opierku a podobné oranžové pruhy ako exteriér. Avšak chýba im lepšie bočné vedenie. Vodič stláča hliníkové pedále a oranžové orámovanie sa nachádza aj v blízkosti výduchov ventilácie.
Objem batožinového priestoru je symbolický. Keďže medzi zadnými kolesami je umiestnený motor, zmestí sa do neho len 188 litrov. Priamo na veku motorového priestoru je uložený koberec s hrubou vrstvou peny s cieľom zabrániť prenikaniu tepla do batožinového priestoru.
Pri ceste z Petržalky na Kamzík sa však motor poriadne zohrial, pričom teplo začalo prenikať aj do priestoru pre batožinu. Ak by sme tam mali uložené predmety citlivé na teplo, nemuseli by cestu zvládnuť. Kto si dá do kufra nákup z potravín a absolvuje dlhšiu trasu, môže doma nájsť v kufri uvarenú večeru.
Ak si myslíte, že keď je motor uložený vzadu, tak vpredu je určite ďalšie úložné miesto, nemáte pravdu. Predná kapota sa dá len odsunúť a pod ňou sa nachádza chladič, batéria a nádržky pre kvapaliny.
Výkon 110 koní stačí
Pohon ostrého Twinga zabezpečuje trojvalcový motor TCe s objemom 0,9 litra, ktorý dodáva výkon 110 koní. Môžete ho spárovať buď s manuálom, alebo automatickou dvojspojkovou prevodovkou.
Testovaný automobil je vybavený automatom. Motor už po naštartovaní vďaka výfukovému potrubiu začne vydávať hlbšie zvuky, ako by sme čakali. Aj pri rozbehu maličké Twingo dáva o sebe vedieť zvukovým prejavom. Preradenia majú taktiež vlastný soundtrack.
Jazdné výkony sú priemerné, no pre mestské auto nadpriemerné. Z 0 na 100 km/h Twingo GT zrýchli za 10,4 sekundy a maximálna rýchlosť je 182 km/h. Priemerná spotreba sa v našom prípade pohybovala na úrovni 7,1 litra benzínu na 100 kilometrov. Užívali sme si však dynamiku auta. Palivová nádrž má len 35 litrov, takže opustenie mesta treba podrobnejšie plánovať.
Nejazdí ako Porsche 911 a tak to má byť
Mnoho ľudí očakáva, že keďže Twingo má podobný koncept ako Porsche 911, tak rovnako bude aj jazdiť. Minimálne v najvýkonnejšej verzii. Nie je to tak. A to je správne. Áno, auto má poháňanú zadnú nápravu so vzadu uloženým motorom. Teoreticky by sa s ním malo dať pekne driftovať a zabávať sa. Ale hovoríme o mestskom aute.
Twingo je primárne určené na obdivuhovné parkovanie a jazdenie na nákupy. Výrobca ho prezieravo vybavil nevypínateľnou kontrolou stability a trakcie. Na druhej strane elektronika je až príliš citlivá. Vodičovi berie výkon pri akomkoľvek náznaku pretočenia kolies.
Napriek tomu dokáže automobil vyčariť úsmev. Za volantom sme sa cítili, akoby sme mali opäť desať rokov. Nami testovaná verzia s automatom bola najťažšia. Prevádzková hmotnosť dosahuje 1 103 kilogramov. Najvýkonnejší trojvalec s však dokáže s autom veľmi príjemne pohnúť.
Auto je hravé, ako stvorené do mestských podmienok. Navyše parkovanie je úžasné. Keďže predné kolesá majú na starosti len zmenu smerov, dokážu sa vytočiť až do 45 stupňového uhla a polomer otáčania je 4,3 metra. Na parkovisku je Twingo ako doma. Diaľnica mu nesedí. Vtedy sa kvôli svojim rozmerom a zameraniu stáva nepokojným.
Záver
Twingo je auto s konceptom, ktorý konkurencia nemá. Verzia GT mu dodáva vyšší výkon a nahnevanejší dizajn. Neočakávajte od tohto auta, že s ním budete driftovať na okruhu. Bolo a stále je určené do mesta. S verziou GT odídete z križovatky akurát rýchlejšie a na parkovisku budete pôsobiť štýlovejšie.
Navyše s týmto autom zaparkujú aj tí, ktorí parkovať nevedia. Treba sa však zmieriť s faktom, že uloženie motora nad zadnú nápravu sa nezaobišlo bez kompromisov. Batožinový priestor je malý. Navyše najmä v lete sa teplo môže dostať z motora aj k batožine.
Renaultu sa navyše nepodarilo ušetriť miesto pod prednou kapotou, kde mnoho ľudí očakáva ďalší úložný priestor. Kým niektoré mestské autá s najslabšími motormi sú často brzdou premávky na miestach, kde sa vyžaduje akcelerácia, testované Twingo GT brzdiť rozhodne nikoho nebude.
S automatom si za takto nakonfigurované auto zaplatíte 14 390 eur. V tejto výbave má Bluetooth, automatickú klimatizáciu, dažďový senzor a iné. Škoda, že za v meste často potrebnú navigáciu sa pripláca tisíc eur. Bez automatickej prevodovky je Twingo lacnejšie o 1 200 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 595 |
Šírka (mm) | 1 646 |
Výška (mm) | 1 554 |
Rázvor (mm) | 2 492 |
Objem palivovej nádrže | 35 l |
Objem batožinového priestoru | 188/219 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 103 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový radový trojvalec s preplňovaním |
Zdvihový objem motora | 898 cm3 |
Výkon | 80 kW (110 k ) pri 5 750 ot./min |
Max. krútiaci moment | 170 Nm pri 2 000 ot./min |
Prevodovka | 6 stupňová automatická |
Pohon | predná |
Max rýchlosť | 182 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,4 s |
Spotreba (kombi) | 5,8 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,9 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 7 990 EUR |
Cena testovanej verzie | 14 390 EUR |
Záruka | 5 rokov bez 100 000 km |