Prvá jazda: Škoda Fabia – filtrovaná, nepasterizovaná

Česká automobilka Škoda spustila výrobu faceliftovaného modelu Fabia. Vyskúšali sme ju v okolí Prahy. Novinka sa pýši zmeneným dizajnom, lepšou technikou a omladenými motormi. Naftové pohonné jednotky ostávajú mimo hry. Benzínové preplňované agregáty dostali filtre. Zabilo to ich agilnosť?

17.08.2018 12:00
debata (19)
Dizajnové zmeny sú kozmetické. Foto: Škoda
Škoda Fabia Dizajnové zmeny sú kozmetické.

Škoda Fabia je v stredoeurópskom priestore predajným bestsellerom. Tretia generácia si po štyroch rokoch zaslúžila omladenie. Druhý najmenší model automobilky chce vďaka tomu udržať krok s konkurenciou. Po prvýkrát sme faceliftovaný model mohli vidieť na autosalóne v Ženeve.

Dizajnových zmien na prvý pohľad nie je veľa. Dĺžka hatchbacku 3 997 mm ostáva nezmenená, rovnaké to je aj v prípade kombi s dĺžkou 4 262 mm. Obnovený model aj naďalej stojí na staršej platforme PQ26, pričom koncernoví súrodenci využívajú základ MQB.

Prepracované sú predná maska, svetlá a nárazníky. Foto: Škoda
Škoda Fabia Prepracované sú predná maska, svetlá a nárazníky.

Kozmetické zmeny a novšie technológie

Výrobca stavil na kozmetické úpravy, ktoré nezmenia samotný ráz auta. Prepracovaná je predná maska, hlavné svetlomety a nárazníky. K verzii hatchback si môžete objednať nové 18 palcové zliatinové disky. Pre kombi nové kolesá dostupné nie sú. Fabia s nimi vyzerá skutočne dobre, no máme pochybnosti, či pre naše cesty a model Fabia sú tak veľké kolesá skutočne tým pravým.

V interiéri sú zmenené kruhové prístroje a displeje. Do ponuky pribudol aj informačno-zábavný systém Swing Plus. Ak je na palube, tak vnútru dominuje nový 6,5 palcový dotykový displej.

Škoda Fabia Monte Carlo ponúka farebné... Foto: Škoda
Škoda Fabia Combi Monte Carlo Škoda Fabia Monte Carlo ponúka farebné kombinácie interiéru.

Celkový pocit z interiéru facelift nezmenil. Verziu Monte Carlo oživujú farebné kombinácie, ktoré vylepšujú dojem z konzervatívnych línií interiéru. Fabia na palube môže mať prémiové materiály. Vo výbave Style je volant potiahnutý kožou. Vrcholná verzia Monte Carlo sa pýši volantom s perforovanou kožou. Batožinový priestor pojme 330 litrov, jeho objem je možné rozšíriť sklopením zadných sedadiel na 1 150 litrov. Kombi verzia pojme od 530 až do 1 395 litrov batožiny.

Okrem nadpriemerného objemu sa v kufri po novom nachádza aj odnímateľné LED svetlo s batériami, ktoré je navyše možné pomocou magnetu pripevniť na kovové povrchy. Svetlo tak môže pomôcť pri výmene defektu alebo dolievaní vody do ostrekovača. Legendárna škrabka na ľad pri palivovej nádrži ostáva zachovaná.

Kombi aj naďalej ponúka v štandarde 530 litrový... Foto: Škoda
Škoda Fabia Combi Kombi aj naďalej ponúka v štandarde 530 litrový batožinový priestor.

Cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii dva USB porty. Na palube je Wi-FI hotspot a systém Škoda Media Command 2.0 umožňuje prepojenie s dvoma tabletmi. Vo výbavách Style a Monte Carlo sú dostupné LED hlavné svetlomety.

Z bezpečnostných prvkov Fabia dostala do ponuky systém na sledovanie mŕtveho uhla, systém monitorujúci premávku za vozidlom, ktorý sa hodí najmä pri cúvaní a asistenta pre automatické prepínanie diaľkových svetiel. Zadné svetlá verzie Monte Carlo využívajú LED technológiu.

Preplňované trojvalce dostali filtre pevných... Foto: Škoda
Škoda Fabia Combi Preplňované trojvalce dostali filtre pevných častíc. Aj naďalej ostávajú živé a agilné.

Zameranie na emisie

Ponuka motorov obnoveného modelu ostáva nezmenená. Viac ako tri valce vo Fabii nenájdete. Základ tvorí 1,0 litrový benzínový trojvalec MPI bez preplňovania s výkonom 55 kW. Túto pohonnú jednotku obišlo zavedenie filtra pevných častí. Výrobca upravil vstrekovacie trysky a lambda sondu.

To nie je prípad 1,0 litrového preplňovaného trojvalca TSI. Obe verzie s výkonmi 70 a 81 kW filter pevných častíc dostali. Obávali sme sa, či to nezmení ich správanie a reakcie na povely plynového pedálu. Okrem zavedenia filtra motory získali vyšší vstrekovací tlak paliva, zmenený olejový a chladiaci systém a softvér riadiacej jednotky.

Naše obavy však ostali bez naplnenia. Prekážku vo výfukovom potrubí cítiť nie je. Agregát ponúka krútiaci moment 160 a 200 Nm. Slabšia verzia väčšine vodičov Fabie stačiť bude. Pohonná jednotka rozhýbe auto na 100 km/h za 10,8 sekundy, čo najmä v mestských podmienkach stačí.

Niečo jej však chýba. Presne to niečo ponúka výkonnejšia verzia trojvalcového motora, ktorý posiela Fabiu na stovku za 9,6 sekundy. S týmto trojvalcom sme skutočne spokojní. Fabii poskytuje veľmi dobré dynamické vlastnosti a nič na tom nezmenil ani filter pevných častíc.

Výkonnejšiu verziu je možné spárovať aj so 7-stupňovým automatom DSG s dvomi spojkami, ktorý vozidlo v šprinte na stovku spomalí o pol sekundy. Spolupráca automatu a trojvalca je na vysokej úrovni. Predpokladáme, že medzi zákazníkmi pôjde o obľúbenú voľbu.

K dispozícii sú držiaky na tablety. Foto: Škoda
Škoda Fabia K dispozícii sú držiaky na tablety.

Okrem automatu je k dispozícii šesťstupňový manuál pre výkonnejšiu verziu a manuálna prevodovka s piatimi stupňami pre slabší model. Oba manuály sa vyznačujú presnými priemerne dlhými radiacimi dráhami.

Záver

Fabia ide vo svojich zabehnutých koľajach. Škoda pripravila decentný facelift, ktorý modelu prospel, no po dizajnovej stránke veľký rozdiel nepriniesol. Zvýšila sa technologická úroveň výbavy modelu, čo hodnotíme pozitívne.

Displej narástol o 1,5 palca. Foto: Škoda
Škoda Fabia Monte Carlo Displej narástol o 1,5 palca.

Benzínové trojvalce s turbom by po novom mali mať nižšie emisie vďaka filtru pevných častíc. Trojvalce s označením TSI nemajú ani s filtrami akýsi mdlý prejav, ktorý v minulosti postihol naftové motory po zavedení DPF filtrov. Otázne ostáva, ako filtru budú škodiť krátke mestské jazdy, ktorých Fabia absolvuje vo vysokom počte.

Cenník slovenský importér zatiaľ nezverejnil. Zákazníci sa dočkajú odhalenia cien až začiatkom septembra. Výroba faceliftovaného modelu bola spustená počas minulotýždňového piatku.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 3 997/4 262
Šírka (mm) 1 732
Výška (mm) 1 467
Rázvor (mm) 2 470
Objem palivovej nádrže 45 l
Objem batožinového priestoru 330–1 150/530–1 395 l
Pohotovostná hmotnosť 1 086 – 1 185 kg
Motor 1,0 MPI/55 kW 1,0 TSI/70 kW 1,0 TSI/81 kW 1,0 TSI/81 kW (DSG)
Počet valcov 3 3 3 3
Objem (cm3) 999 999 999 999
Výkon (kW/ot) 55/6 200 70/5 000 – 5 500 81/5 000 – 5 500 81/5 000 – 5 500
Krútiaci moment (Nm/ot) 93/3 000 – 4 300 160/1 800 – 3 500 200/2 000 – 3 500 200/2 000 – 3 500
Maximálna rýchlosť (hatchback/kombi) 168/169 184/185 195/196 194/195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (hatchback/kombi) 14,9/15,2 10,8/10,9 9,5/9,7 10,1/10,2
Priemerná kombinovaná spotreba (hatchback/kombi) 4,9/4,9 4,8/4,6 4,9/4,7 4,8/4,8
Škoda Fabia Combi
Škoda Fabia
+26Škoda Fabia

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda Fabia #TSI #1.0 TSI #Škoda Fabia Combi #Škoda Fabia Monte Carlo #filter pevných častíc
Články podľa značiek