
Je nepochybné, že Honda Civic je vo svete automobilov pojmom. Máloktoré auto sa dožije desiatej generácie, pričom je stále vo vynikajúcej forme. Posledná generácia je na trhu od roku 2016. Na trhu je dostupná vo verzii hatchback a sedan.
Prím v prípade Civicu hrajú benzínové motory. Kým hatchback má v ponuke litrové turbo a 1,5 litrový preplňovaný štvorvalec, sedan si musí vystačiť bez menšieho benzínového agregátu. Pravoverní fanúšikovia modelu Civic nad 120 koňovým 1,6 litrovým naftovým štvorvalcom ohŕňajú nos. Oprávnene?

Spotreba vyhráva
Je obdivuhodné, aký Honda pripravila motor. Najmä v tieni všetkých emisných limitov a obmedzení, ktoré dusia naftové pohonné jednotky. Japonci dokonca nepoužili ani AdBlue a všetky náležitosti splnili aj bez močoviny. Pohonná jednotka má nový filter pevných častíc s vyšším obsahom striebra, nové turbo, nový blok motora, oceľové piesty, ľahší kľukový hriadeľ, vyšší tlak vstrekovania a ďalšie.
Testovaný automobil počas týždňa, kedy sme ho používali dosiahol priemernú spotrebu 5,3 l/100 km. A to sme využívali podvozkové možnosti, ktoré nám Civic dal. Mimo mesta je normálna spotreba tesne nad hranicou 4 litrov. V meste a na diaľnici sa doťahuje na 6 l/100 km. V porovnaní s benzínovými agregátmi má naftová pohonná jednotka dlhšiu odozvu od stlačenia plynového pedálu, po nástup účinku turba. Pružnosť motora je však dobrá, typicky naftová. Z pokoja Civic s manuálnou prevodovkou dosiahne 100 km/h za 9,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 201 km/h.

Na diaľnici vďaka 6-stupňovej manuálnej prevodovke motor točí menej ako 2 500 otáčok. Pochváliť musíme aj chod manuálnej prevodovky. Dráhy sú krátke a presné. Vzdialene nám pocitovo pripomínala prevodovku z Mazdy MX-5. Prevodové pomery sú dlhé, v porovnaní s inými súčasnými modelmi až nezvyklo.
Naftový motor je odhlučnený dobre, no zvukový komfort je aj napriek tomu nižší ako v benzínových verziách. Pohonná jednotka sa do interiéru pripomína priemerným zvukovým prejavom.

Miluje zákruty
Honda Civic miluje zákruty. Inak to nie je ani v prípade sedanu s naftovým motorom. Podvozok je vynikajúci a dokáže hltať zákruty obdivuhodným tempom bez toho, aby posádka ostala pohoršená.
Pravdou ostáva, že naftový motor čiastočne uberá z charakteru modelu, no výsledok ostáva rovnaký. Volant komunikuje s vodičom a správanie auta je ľahko a jasne čitateľné. Podvozok navyše veľmi dobre filtruje nerovnosti a zvuk. Posádku ruchy od kolies obťažujú na danú triedu len minimálne.

Neeurópsky vzhľad
Honda Civic desiatej generácie do európskych predajní opäť priniesla menej tradičné tvary. Ba priam netradičné. Sedan sa líniami podobá na hatchback. Zadná časť je, samozrejme, dlhšia a elegantne klesá.
Celým autom sa tiahnu netypické línie, ktoré vrcholia v zadnej oblasti. Na prvý pohľad je jasné, že vozidlo nepochádza od európskeho výrobcu. Podobná situácia je aj vo vnútri. Nepotešila nás grafika displeja, v ktorom nájdete ovládanie rádia, navigácie alebo systémov auta.

Pred vodičom sa rozprestiera digitálny prístrojový štít, ktorý združuje otáčkomer a rýchlomer do jedného celku. Digitálny je aj ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny spolu s ukazovateľom stavu nádrže.
Všetky naše sťažnosti prekryl pocit po nasadnutí. Interiér vodiča obklopí a pojme. Človek za volantom má všetko po ruke a cíti sa byť súčasťou auta. Rovnako aj cestujúci na zadných sedadlách sa nemôžu sťažovať na nedostatok miesta. Dve osoby vysoké 186 centimetrov sa za seba zmestia.

Karoséria typu sedan uberá z praktickosti. Väčšie predmety sa do vnútra jednoducho nezmestia. Posádka síce môže sklopiť zadné sedadlá potiahnutím úchytov v batožinovom priestore, takže dlhšie predmety sa do vnútra zmestia, no limitujúcim faktorom sú aj rozmery dverí batožinového priestoru.
Záver
Honda Civic je jedným z najlepšie jazdiacich sedanov nižšej strednej triedy na trhu. V naftovom prevedení ide o najlepšie jazdiaci sedan. Najmä ak do hry započítame jeho cenu. Základná cena naftového sedanu je 19 290 eur. V prípade hatchbacku ide o cenovku 17 490 eur. Testovaná verzia je v najvyššej výbave Executive, ktorá má cenovku 25 090 eur s manuálnou prevodovkou. V danom balíku sa nachádzajú napríklad hlavné LED svetlá, ktoré sú rozhodne lepšie ako halogénové svetlomety nachádzajúce sa v nižších úrovniach výbavy.

Škoda, že systém sledovania mŕtveho uhla je až v najvyššej výbave. Rovnako bezkľúčové odomykanie a štartovanie je doménou až výbavy Executive. Najvyššia výbava prináša aj kožený interiér, dvojzónovú klimatizáciu, audiosystém s 10 reproduktormi a s výkonom 452 W, bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov alebo iné.
Dotykový displej spolu s navigáciou je dostupný od výbavy Elegance. Civic sedan v základnej výbave štandardne stojí na 16 palcových zliatinových kolesách. Vo vyšších výbavách má obuté 17 palcové pneumatiky.
Naftový Civic sedan je ideálnym autom pre tých, ktorí radi šoférujú a zároveň radi šetria. Pre niektorých záujemcov môže byť prekážkou netradičný dizajn, no kvality prevyšujú.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 684 |
Šírka (mm) | 1 799 |
Výška (mm) | 1 416 |
Rázvor (mm) | 2 698 |
Objem palivovej nádrže | 46 l |
Objem batožinového priestoru | 519 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 437 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s prepĺňaním |
Zdvihový objem motora | 1 597 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 k ) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 300 Nm pri 2 000 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | predná |
Max rýchlosť | 201 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,9 s |
Spotreba (kombi) | 3,4 l/100 km |
Spotreba (test) | 5,3 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 19 290 EUR |
Cena testovanej verzie | 25 090 EUR |
Záruka | 3 roky |