Test: Škoda Superb Combi L&K – český kráľ

Každá automobilka má svoju vlajkovú loď. Pre českú Škodou ňou je model Superb v najvyššej výbave Laurin a Klement. Vrchol ponuky svojim názvom odkazuje na zakladateľov značky, z ktorej sa postupom času stala Škoda.

23.09.2018 07:00
debata (3)
Škoda Superb Combi L&K je... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Superb Combi L&K Škoda Superb Combi L&K je reprezentantom českej značky.

Václav Klement bol pôvodným povolaním kníhkupec. Václav Laurin sa živil ako strojný zámočník. Spoločne v roku 1895 v Mladej Boleslavy, ktorá v tom čase patrila do Rakúsko-Uhorska, založili spoločnosť na výrobu bicyklov.

K jej založeniu viedlo sklamanie Klementa z nemeckého bicykla. V roku 1899 mala firma v ponuke päť druhov bicyklov, dva tandemové modely a rovnako dvojicu detských modelov. 11. novembra tohto roku firma po prvýkrát predstavila motocykel s motorom uloženým pod predným rámom. V roku 1903 začala výroba motocyklov prevažovať nad produkciou bicyklov.

Výbavu Laurin & Klement mala po... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Superb Combi L&K Výbavu Laurin & Klement mala po prvýkrát novodobá Felícia.

Prvý automobil Laurin & Klement A vznikol v roku 1905. Úspech strhol lavínu. Firma sa stala najväčším výrobcom automobilov v Rakúsko-Uhorsku. Rozširujúcu sa výrobu zabrzdila prvá svetová vojna a ekonomické problémy, ktoré novovzniknuté krajiny sprevádzali po jej konci.

V roku 1925 došlo k spojeniu so Škodovými závodmi v Plzni. Od vtedy sa existujúce modely predávali pod značkou Laurin & Klement – Škoda. Nové modely používali označenie Škoda. Po prvýkrát označenie Laurin & Klement pre najvyššiu výbavu použil výrobca v súvislosti s novodobou Škodou Felícia, ktorú vyrábal od roku 1996.

Superb je na trhu v tretej generácii. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Superb Combi L&K Superb je na trhu v tretej generácii.

Novodobá Škoda Superb vznikla po prvýkrát v roku 2001. Zaradila sa čelo ponuky českého výrobcu. Tretia generácia je na trhu od roku 2015. Vozidlo patrí do kategórie strednej triedy. Vyrába sa vo verziách liftback a kombi.

Najvyššia výbava v područí koncernu

Ak chcete vrchol ponuky automobilky Škoda, tak model Superb vo výbave Laurin a Klement je to pravé. Vozidlo preberá na seba niektoré prvky, ktoré koketujú s prémiovými automobilkami.

Interiér má ambientné LED podsvietenie. Na... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Superb Combi L&K Interiér má ambientné LED podsvietenie. Na výber je jedna z 10 farieb.

Výbava L&K do interiéru prináša ventilované sedadlá čalúnené kombináciou kože a umelej kože. Sedadlo vodiča má navyše masážnu funkciu. Predné sedadlá sú elektronicky nastaviteľné. Všetky sedadlá spolu s volantom sú vyhrievané.

Vo vnútri sa rovnako nachádza LED osvetlenie. Farbu ambientnej časti si posádka môže prispôsobiť. Na výber je jedna z 10 farieb. Cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii aj roletky na oknách. Teplotu v interiéri udržuje trojzónová klimatizácia. Ozvučenie má na starosti audiosystém s 12 reproduktormi.

Adaptívne LED svetlá sú v noci veľmi prínosné. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Superb Combi L&K Adaptívne LED svetlá sú v noci veľmi prínosné.

Veľmi pozitívne hodnotíme adaptívne LED svetlá, ktoré sú v tomto prípade na palube bez príplatku. Ich funkčnosť je na vysokej úrovni a v noci vodičovi pri jazde výrazne pomáhajú. Superb je taktiež vybavený adaptívnym podvozkom, ktorý mení správanie sa tlmičov podľa zvoleného režimu, čím výrazne zlepšuje správanie auta.

Vozidlo navyše dokáže rozpoznať únavu vodiča, cestujúcim poskytuje proaktívnu ochranu a stojí na 18 palcových zliatinových diskoch.

Bohužiaľ, ani v najvyššej výbave sa ovládanie tempomatu nepresťahovalo na volant. Stále ostáva umiestnené na extra páčke pod volantom. Vodič si ani za príplatok nemôže meniť dĺžku sedáku. Nedostupný je aj digitálny prístrojový štít, ktorý v rámci koncernu dostal už aj o kategóriu nižšie umiestnený Seat Leon.

Displej už po stranách nemá klasické tlačidlá. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Superb Combi L&K Displej už po stranách nemá klasické tlačidlá.

Vrcholná motorizácia

Testovaný Superb poháňa 2,0 litrový naftový štvorvalec TDI, ktorý produkuje výkon 190 koní. Prenos výkonu na obe nápravy zabezpečuje 7 stupňová automatická prevodovka DSG s dvoma spojkami.

Na stovku sa vozidlo dostane za 8,1 sekundy a maximálna rýchlosť je 226 km/h. Interiér je aj napriek naftovému srdcu vozidla príkladne tichý. Koncernová dvojspojková prevodovka v spojení s naftovým motorom nás štandardne trápila veľmi skorým zaradením druhého prevodového stupňa. Jednotku bola ochotná podržať jedine v prípade výraznejšie stlačeného plynu. V opačnom prípade bola okamžite po odlepení sa z miesta zaradená dvojka, pre ktorú to bolo príliš skoro.

Naftový dvojlitrový motor s výkonom 190 koní je... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Superb Combi L&K Naftový dvojlitrový motor s výkonom 190 koní je pre Superb dobrou voľbou.

Priemerná spotreba 190 koňového auta s hmotnosťou 1 560 kilogramov sa počas testu pohybovala na úrovni 6,4 l/100 km. Rýchle diaľničné presuny si z nádrže pýtajú približne 7 litrov nafty na 100 km.

Naftový motor sa vyznačuje pružnosťou. Nekompromisnú silu, akú poskytujú šesťvalcové prémiové limuzíny a kombíky z neho nečakajte. Maximálny krútiaci moment 400 Nm je dostupný od 1 900 do 3 300 otáčok. Nad hranicou 4-tisíc otáčok ťah motora začína výrazne vädnúť.

Spojenie motora a prevodovky je vhodné najmä na dlhé cesty. Problémy testovanej konfigurácii nerobila ani svižnejšia jazda. Automat až na malé zaváhanie počas rozjazdu radí bezproblémovo a vodiča neobťažuje zmätkovaním.

Cestujúci na zadných sedadlách majú na oknách... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Superb Combi L&K Cestujúci na zadných sedadlách majú na oknách roletky.

Adaptívny podvozok mu pristane

Vo všeobecnosti je Superb veľmi pohodlným autom. Pruženie je mäkké a posádka pri pomalých prejazdoch nerovností cíti „pohupovanie“, akými sa vyznačujú podvozky napríklad Mercedesu. Najvýraznejšie sa takto Superb prejavuje v režime Comfort. Vozidlo teda veľmi dobre filtruje nerovnosti nekvalitného asfaltu.

Vyššie rýchlosti v zákrutách však spôsobujú nakláňanie karosérie. K nej sa pridáva aj pomerne skorý nástup stabilizačného systému, ktorý sa snaží udržať kombi v bezpečných medziach.

Športový režim výrazne pritvrdí správanie podvozku, ktorý začne kopírovať povrch cesty. Z mäkkej limuzíny sa odrazu stáva rekreačný športovec. Stabilizačný systém zasahuje o čosi neskôr, no aj napriek tomu skrotí akýkoľvek náznak možného šmyku.

Ekologický režim má za úlohu znížiť spotrebu paliva, pričom režim „Normal“ je zmesou jazdných štýlov na každodenné použitie. Superbu najviac sedia diaľničné tempá, kedy je vďaka dlhému rázvoru stabilný, úsporný a posádku neobťažuje výrazným hlukom.

Priestorový majster

Škoda Superb je známa najväčším priestorom pred zadnými sedadlami vo svojej triede. Ani najvyššie postavy nebudú v oblasti priestoru pred zadnými sedadlami trpieť. Nad sedákmi zadných sedadiel je na výšku 980 mm voľného priestoru, čo je len o 2,4 mm menej ako vpredu.

Ťažné zariadenie je možné vysunúť pomocou... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Superb Combi L&K Ťažné zariadenie je možné vysunúť pomocou tiahla na hrane batožinového priestoru.

Batožinový priestor pojme 660 litrov nákladu. Po sklopení sedačiek až 1 950 litrov. Podlaha je rovná, takže ani prenos objemnejších predmetov nie je problémom. Testovaný automobil bol vybavený aj príplatkovým ťažným zariadením, ktoré sa vysúvalo pomocou tiahla umiestneného na hrane batožinového priestoru.

Superb dokáže odtiahnuť 750 kilogramov vážiaci nebrzdený príves. V prípade, že príves má brzdy, môže jeho hmotnosť dosiahnuť až 2 200 kíl.

Záver

Škoda Superb v najvyššej výbave je oprávnene vlakovou loďou českej automobilky. Napriek tomu, že vo výbave mu chýbajú niektoré prvky, ktoré koncernoví kolegovia majú, ide o drobnosti, bez ktorých sa dajú pomerne bezproblémovo využívať prednosti modelu.

Po sklopení zadných sedadiel vzniká 1 950... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Superb Combi L&K Po sklopení zadných sedadiel vzniká 1 950 litrový priestor.

Základná cenovka kombi verzie je 27 690 eur. S najsilnejším naftovým motorom, pohonom oboch náprav a automatom Superb v najvyššej výbave L&K stojí 43 090 eur. Napriek tomu zákazníci majú k dispozícii aj príplatkovú výbavu. Spomínané ťažné zariadenie stojí napríklad 920 eur, automatický parkovací asistent 345 eur a panoramatická strecha 1 276 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 856
Šírka (mm) 1 864
Výška (mm) 1 477
Rázvor (mm) 2 841
Objem batožinového priestoru 660/1 950 l
Pohotovostná hmotnosť 1 560 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s prepĺňaním
Zdvihový objem motora 1 968 cm3
Výkon 140 kW (190 k ) pri 3 500 – 4 000 ot./min
Max. krútiaci moment 400 Nm pri 1 900 – 3 300 ot./min
Prevodovka 7-stupňová automatická
Pohon obe
Max rýchlosť 226 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 8,1 s
Spotreba (kombi) 5,2 l/100 km
Spotreba (test) 6,4 l/100 km

Cena a záruka

Základná cena 27 690 EUR
Základná cena testovaného auta 43 090 EUR
Záruka 5 rokov/100 000 km
Škoda Superb Combi L&K
Škoda Superb Combi L&K
+31Škoda Superb Combi L&K

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Škoda #Škoda Superb #Laurin & Klement #Škoda Superb Combi
Články podľa značiek