Test: BMW i3s REX – vegetarián s mäsovým dopingom

Dobré spojenie elektrického a benzínového motora môže priniesť úspech. To je prípad hybridného BMW i3 s prívlastkom REX. Bavorská automobilka svojmu prvému elektromobilu dopriala spoznať vôňu benzínu. Maličký dvojvalec nastupuje vo chvíľach, keď elektrina nestačí.

21.10.2018 07:00
debata (4)
Testovaná i3 je v športovej verzii... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW i3 REX Testovaná i3 je v športovej verzii "S" s predlžovačom dojazdu (REX).

BMW i3 samo o sebe vzbudzuje svojim zjavom záujem všade, kde sa objaví. Nie je sa čomu čudovať. Automobil je tradičný svojim vzhľadom a použitými materiálmi. Spolu so svojim športovým súrodencom i8 pôsobia ako koncepty áut, ktoré sa do sériovej výroby dostali náhodou. Napriek tomu, že väčšinu ľudí tento prístup neosloví, vodič týchto áut má pocit, že šoféruje niečo iné. Niečo, čo ostatní na cestách nemajú.

Samotný elektromobil i3 sa do výroby dostal v roku 2013. Vonkajšie panely auta sú vyrobené z termoplastov, ktoré sú vystužené uhlíkovými vláknami CFRP (Carbon Fiber Reinfoced Plastic). Výroba prebieha pomerne komplikovaným spôsobom.

BMW i3s REX stojí na 20 palcových kolesách. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW i3 REX BMW i3s REX stojí na 20 palcových kolesách.

Samotné karbónové vlákna vznikajú v továrni v Moses Lake v štáte Washington v USA, kde sa vo veľkej miere využíva energia z vodných zdrojov. Suroviny pochádzajú z Japonska. Ďalšia fáza výroby CFRP prebieha v nemeckom meste Landshut. Samotná montážna linka sa nachádza v Lipsku. Bavorská automobilka do svojho závodu investovala medzi rokmi 2011 až 2013 celkovo 400 miliónov eur.

UFO ako od Rolls Royce

BMW i3 svojim dizajnom dáva jasne najavo, že je iné. Nič na tom nemení ani verzia s predlžovačom dojazdu REX (Range Extender). Verejnosť na prvý pohľad zaujmú zvláštne vedené línie okien. Automobil je navyše pomerne vysoký a úzky.

Zadné dvere sa otvárajú nezvyklým smerom. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW i3 REX Zadné dvere sa otvárajú nezvyklým smerom.

V prvých chvíľach sa môže zdať, že ide len o trojdverové auto, no opak je pravdou. I3 má plný počet dverí, len sú trochu iné. Pripomínajú Rolls Royce Phantom. Alebo Opel Meriva. Otvárajú sa v opačnom smere ako dvere predné. Vďaka tomu spolu s chýbajúcim B-stĺpikom vzniká pomerne veľký priestor na nastupovanie do druhého radu sedadiel.

Športová verzia i3s má o 10 mm znížený podvozok. Na karosérii je viac lesklej čiernej farby a vozidlo stojí na špeciálnych 20 palcových diskoch. Model i3 vznikol z rôznych recyklovaných materiálov. Okrem samotnej karosérie výrobca použil netradičné materiály aj vo vnútri. Automobilka vo vnútri použila eukalyptové drevo a plasty na ropnej báze nahradila materiálom Kenaf, ktorý je o 30 percent ľahší ako konvenčné materiály. Na palube je nový typ vlny a BMW použitú kožu farbí olivovým lístím.

Interiér je z netradičných materiálov. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW i3 REX Interiér je z netradičných materiálov.

Výsledkom je unikátny interiér, ktorý inde nenájdete. Každý, kto sa do neho posadí, sa bude zaručene pýtať, z čoho sú niektoré časti vyrobené. Technologicky však interiér nepatrí k úplnému vrcholu. BMW muselo v záujme udržania ceny na prijateľnej hodnote pristúpiť k rôznym kompromisom. Klimatizácia je vo vnútri napríklad len jednozónová, mnohé tlačidlá sú z obyčajného plastu.

Za zmienku stojí aj ovládač jazdného režimu, ktorý by sme mohli nazvať aj ovládač prevodovky. Je uložený vpravo za dvojramenným volantom. Vodič, ktorý ide i3 rozpohybovať prvýkrát sa doslova musí zamyslieť, ako s ním pohnúť, aby zaradil „D“.

Ovládanie režimu jazdy je za volantom. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW i3 REX Ovládanie režimu jazdy je za volantom.

V záujme praktickosti

BMW i3 REX má medzi zadnými kolesami uložený dvojvalcový motor s objemom 0,6 litra. Ten nie je priamo spojený s kolesami. Namiesto toho v prípade potreby produkuje elektrinu pre elektromotor. Ide praktické riešenie v prípade, že batérie sú vybité a nie je čas ich nabíjať.

Palivová nádrž sa nachádza vpredu a má oficiálne objem 9 litrov. Nám sa do nej darilo tankovať výrazne menej. Celkový výkon modelu i3s REX dosahuje 184 konských síl spolu s krútiacim momentom 270 Nm. Benzínový motor sa sporadicky zapojí do akcie aj pri nabitej batérii pri potrebe prudkej akcelerácii. Jeho zvukový prejav je veľmi dobre utlmený. Zozadu k vodičovi dolieha zvuk pripomínajúci motorku.

Dvojvalcový motor je medzi zadnými kolesami. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW i3 REX Dvojvalcový motor je medzi zadnými kolesami.

Malá nádrž spolu s malým motorom eliminujú nedostatok, ktorý trápi takmer všetky elektromobily. Dojazd. Batérie i3s REX majú kapacitu 27,2 kWh. Podľa oficiálnych údajov má elektrický dojazd dosahovať 330 kilometrov. V realite to znamená, niečo tesne nad hranicou 200 km. Pri plne natankovanej nádrži sa dojazd na benzín pohyboval na úrovni 110 kilometrov. Celkový reálny dojazd sa tak pohybuje na úrovni 300 kilometrov, pričom vodič nie je odkázaný na nabíjačky.

Benzínový motor je možné používať aj keď je batéria nabitá na menej ako 75 percent. Vodič si v palubnom systéme zvoliť, že chce udržiavať stav nabitia akumulátorov. Dvojvalcovému motoru sa darí plniť túto úlohu aj pri rýchlostiach tesne pod diaľničným limitom.

Pod prednou kapotou je minimálny priestor. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW i3 REX Pod prednou kapotou je minimálny priestor.

Zrýchlenie i3s REX je typické ako pri všetkých elektromobiloch. Elektrický motor má k dispozícii krútiaci moment takmer od nulových otáčok. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá športovej verzii i3 6,9 sekundy a obmedzovač rýchlosti zasiahne pri 160 km/h.

Ostrejšie jazdné vlastnosti

BMW i3 s prívlastkom S zvládne aj riadený pretáčavý šmyk. To však nie je poloha, kde sa vyskytuje v bežné dni. Výrobca mu vštepil tuhší podvozok a ostrejšie reakcie na stlačenie plynového pedálu.

Vodič za volantom stále cíti vyššiu hmotnosť vozidla, ktorá pochádza najmä z batérií. Tie sú uložené v strede auta v podlahe. Zákruty s ním však nevyrežete rovnako ako s inými vozidlami značky BMW. Nepomáhajú mu ani pomerne úzke pneumatiky so šírkou 175 mm a vyššia konštrukcia karosérie. V rámci elektromobilov jeho jazdné vlastnosti patri k tým lepším.

Na palube je dostupný systém ePedal, ktorý si vodič môže aktivovať. Ide o ovládanie akcelerácie a decelerácie auta iba „plynovým“ pedálom. Pri uvoľnení pedálu sa spúšťa rekuperácia energie, čím auto výrazne spomaľuje až zastaví. Pre udržiavanie rýchlosti treba držať pedál stlačený kdesi v polovici.

Tento systém rozdeľuje vodičov na dva tábory. Jedni si ho chvália, pretože automobil sa dá ovládať jedným pedálom bez nutnosti presúvania nohy na brzdu. Druhí ho zatracujú. Kým si na neho zvyknete, auto vám bude pri každom pustení pedálu brzdiť. My patríme k druhému táboru.

Záver

BMW i3s REX je veľmi dobrým medzistupňom medzi elektromobilmi a vozidlami so spaľovacími motormi. Vodič vďaka benzínovému motoru nie je odkázaný na dlhé nabíjanie batérií. Verzia s prívlastkom „S“ má zvýšiť predaje tohto modelu. V roku 2016 bolo v Európe zaregistrovaných 14 999 kusov i3. V USA ich bolo len 7 625 kusov.

BMW i3s REX prejde na plné nabite a... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
BMW i3 REX BMW i3s REX prejde na plné nabite a natankovanie približne 300 kilometrov.

Na slovenskom trhu je takmer isté, že športová verzia výraznú zmenu v predajnosti neprinesie. Základná cena modelu i3s je 46 800 eur. Konečná cena testovaného modelu dosiahla 57 648 eur. V rámci elektromobilov a hybridov ide o akceptovateľnú cenu. I3 REX navyše vďaka dvojvalcovému motoru nie je použiteľná len na mestské jazdenie.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 006
Šírka (mm) 1 791
Výška (mm) 1 590
Rázvor (mm) 2 570
Svetlá výška (mm) 132
Objem batožinového priestoru (l) 261/1 099
Objem palivovej nádrže (l) 9
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 460
Celková hmotnosť (kg) 1 780
Rozmery pneumatík (vpredu) 175/55 R20
Rozmery pneumatík (vzadu) 195/55 R20

Technické údaje

Typ spaľovacieho motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 647
Počet valcov 2
Max. výkon systému (kW/k) 135/183
Max. krútiaci moment (Nm) 270
Typ elektromotora trakčný
Prevodovka 1-stupňová
Poháňaná náprava zadná
Max rýchlosť (km/h) 160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,7
Typ batérie lítium-ióonová
Kapacita batérie (kWh) 27,2
Počet miest na sedenie 5
Rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom; 125 A; 50 kW (na 80%) 39 min.

Cena a záruka

Základná cena modelu 46 800 EUR
Cena testovaného vozidla 57 648 EUR
Záruka 5 rokov/ 60 000 km
Záruka na batériu 8 rokov/ 100 000 km
BMW i3 REX
BMW i3 REX
+28BMW i3 REX

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #test #BMW #hybrid #BMW i3 #BMW i3 REX
Články podľa značiek