Test: Kia Ceed 1,4 T-GDi – útok priamo na vrchol

27.10.2018 07:00

Má kórejské logo, ale to je asi tak všetko, čo môže prekážať tým, ktorí si ešte nevšimli, že Kia napreduje míľovými krokmi. Až takými, že nový Ceed si dovolíme označiť za príučku sebavedomej konkurencii, vrátane tej prémiovej. Chyby sa na tomto aute hľadajú naozaj ťažko.

Predná časť Ceedu je jemne inšpirovaná...
Predná časť Ceedu je jemne inšpirovaná 5-dverovým GT Stinger. Vidieť to na maske aj nárazníku. Ľadové kocky sú teraz integrované priamo do LED svetiel. Autor: Ľuboš Pilc

Tretia generácia Ceedu už nie je o tom, že Kia chce dohnať konkurentov. Zahoďte predsudky. Toto je sebavedomý kompakt, ktorý si to môže rozdať s kýmkoľvek. Presvedčil nás o tom test verzie s novým preplňovaným 4-valcom 1,4 T-GDi v najvyššej úrovni vybavenia First Edition. Tá ide nad rámec verzie Gold. Ceed sme prevzali v módnej šedej metalíze Lunar Silver, ktorá síce nemusí sadnúť každému, ale dokazuje, že Kórejčania sledujú trendy. Možno prekvapí, že napriek inšpirácii Stingerom je dizajn pomerne konzervatívny. Áno, predná maska, nárazníky a LED svetlá s grafikou „ľadových kociek“ nezaprú odkaz toto 5-dverového GT, ale inak dominujú Ceedu pokojné a ladné krivky, možno menej nápadné ako pri predchádzajúcej generácii.

Dizajn bez výstrelkov

Profil zaujme homogénnym tvarom trojice okien, ktoré sa zahrýzajú do robustného zadného stĺpika. Bohato modelované veko kufra zdobia delené zadné svetlá, opäť s diódami. Oblúky blatníkov vypĺňajú v našom prípade 17-palcové dvojfarebné disky kolies. Nový Ceed tak ťaží najmä z proporcií. Je totiž širší a nižší ako jeho predchodca. Dynamickému postoju pomohlo aj skrátenie predného a predĺženie zadného previsu. Rázvor náprav s hodnotou 2 650 mm ostal zachovaný. Jednoducho, Ceed sa nesnaží omráčiť lacnými nápadmi, no o to nadčasovejší bude jeho dizajn. A platí to aj o interiéri, ktorý stavia na brilantnom vypracovaní a veľmi kvalitných materiáloch. Priestorové pomery sa vzhľadom na identickú vzdialenosť kolies medzigeneračne príliš nezmenili, ale nie je sa na čo sťažovať.

Z profilu už pôsobí Ceed viac konzervatívne....
Z profilu už pôsobí Ceed viac konzervatívne. Spodná línia okien už nestúpa tak prudko ako v minulosti. A prekvapuje aj pomerne „ťažkopádny“ zadný stĺpik. Ceedu však veľmi prospelo posunutie predných kolies viac vpred, skrátenie zadného previsu a zníženie strechy. Autor: Ľuboš Pilc

Vpredu je dosť miesta na nohy, v šírke ramien aj nad hlavou. So zníženou siluetou strechy totiž putovali nižšie aj sedadlá. To dáva vodičovi priam športový posed. Zvlášť, ak drží v rukách dôkladne tvarovaný veniec a sedí v sedadlách s výraznou bočnou oporou a kolískovou reguláciou sedáku. Rozsah nastavenia oboch prvkov je príkladný, takže ideálnu pozíciu si nájdete veľmi rýchlo. Sťažovať sa nebudete ani na výhľad. Škoda len zbytočného prešľapu – lakťovej opierky, ktorú nemožno nastavovať. Dizajn je vyslovene európsky. Všade vládnu mäkké, na dotyk príjemné plasty. Palubná doska je dokonca obšitá imitáciou kože. Prieduchy ventilácie, kľučky dverí a pedále zdobí hliník. Atmosféru zušľachťujú aj dekorácie z klavírnej černe. Prístrojový panel používa klasické analógové ukazovatele umiestnené v dvoch tubusoch a veľký centrálny TFT displej.

Priateľský infotainment

Za virtuálnym kokpitom, hoci ho Kia pripravuje, vám ľúto určite nebude. Údaje sú prehľadné a dobre čitateľné. Ergonomickou chybičkou ovládania palubného počítača je len umiestnenie jeho tlačidiel na pravom ramene volantu spolu s ovládačmi tempomatu, takže si ich ľahko zmýlite. Ale to je typické pre všetky kórejské koncernové modely. Inak však zvolila Kia veľmi dobré riešenie ovládania ďalších funkcií. Jednak cez voľne stojacu dotykovú obrazovku a najmä zachovaním klasických tlačidiel pre vstup do hlavných vetiev menu a tiež samostatného panelu pre automatickú klimatizáciu. Pod ním sú ešte tlačidlá vyhrievania volantu a sedadiel. „Hardvéru“ je tu teda na dnešné časy požehnane, ale rozhodne ho oceníte viac, ako „virtuálny labyrint“ pri niektorých konkurentoch.

Interiér je vypracovaný doslova prémiovo....
Interiér je vypracovaný doslova prémiovo. Kvalitné plasty kombinuje s hliníkovými dekoráciami, klavírnou čerňou aj umelou kožou. Prístrojový panel s hliníkovými tubusmi je dobre čitateľný a prehľadný. Na módne virtuálne kokpity si ani len nespomeniete. Autor: PILC

Stredová konzola obsahuje odkladací priestor a navyše šikovný box indukčného nabíjania, čo znamená, že pri nabíjaní nie je obsadená hlavná schránka. Ďalšie odkladacie priestory sú v stredovom boxe či vo dverách, kde umiestnite najmä nápoje. Ani zadní cestujúci sa nebudú sťažovať na priestor, je však pravdou, že komfort je tu predsa nižší. Najmä kvôli kratším sedákom. Predĺženie zadného previsu prinieslo v kufri užitočných 15 litrov navyše. Celkom je ich tu 395, čo je skvelý výsledok Využiteľných o to lepšie, že Ceed má nízku nakladaciu hranu, súmerné proporcie batožinového priestoru a dvojitú podlahu. Vďaka nej vzniká po sklopení operadiel takmer vodorovný úložný priestor. Nechýba zástrčka ani háčiky. Rezervu však nahradila lepiaca súprava.

Húževnatý motor

Kia tvrdí, že nový 4-valec 1,4 T-GDi bude najžiadanejšou motorizáciou Ceedu. Kto sa preň rozhodne, určite neurobí chybu. Tento motor patrí nepochybne k tomu najlepšiemu, čo si dnes môžete dopriať. Má príjemne sýty, hutný, ale pritom dobre tlmený prejav. Keďže Kia nešla po extrémnom výkone a naladila ho na 103 kW, oceníte aj harmonickú charakteristiku v širokom spektre otáčok. Maximum krútiaceho momentu 242 Nm máte na pedáli už od 1 500 otáčok. Nie sú tu príliš ostré špičky ani výrazná turbodiera. Dynamika je plne dostačujúca. Stovku zvláda Ceed pod desať sekúnd. Navyše sa motor nebráni vytáčaniu, a tak vám nebudú robiť problémy ani predbiehacie manévre. Najmä, ak má 6-stupňový manuál priam ideálne rozostupy prevodov a jednotlivé rýchlosti zapadajú do kulisy s nemeckou presnosťou.

Súmerný kufor s dvojitým dnom má až 395 litrov,...
Súmerný kufor s dvojitým dnom má až 395 litrov, čo je jedna z najlepších hodnôt v triede, ale tiež nízku nakladaciu hranu. Autor: Ľuboš Pilc

So spotrebou sa snaží Ceed bojovať dlhou šestkou a s emisiami pomocou časticového filtra. Pri diaľničnom tempe točí motor pod 3 000 otáčok. I tak konzumáciou nijak extra neoslní. Za svoje služby si pýta v meste približne 7,2 litra na 100 km, a to aj pri ekonomickej jazde. Na diaľnici je smädný podobne. Len na okreskách vie podliezť 5,5-litrovú hranicu. Celkový priemer podľa palubného počítača za viac ako 2 000 km predstavoval 6,4 litra benzínu na 100 km. Veď Ceed nie je žiadna ľahká váha. Má 1 380 kg, za ktorou stojí aj konštrukcia podvozku, využívajúca na rozdiel od mnohých konkurentov, nezávislé zavesenie kolies, a to pri všetkých, teda aj najslabších verziách.

Podvozok bez kompromisov

Kia ladila charakteristiku podvozka na európskych cestách a odviedla veľmi dobrú prácu. Ceed predvádza skvelý kompromis medzi komfortom a stabilitou. Vie krásne filtrovať nerovnosti a pritom nie je prehnane tuhý. Prácu pružín a tlmičov oceníte najmä na horších cestách. Predsunutie predných kolies, zväčšený rozchod a tiež vektorovanie krútiaceho momentu pomocou zásahov ESC potláča nedotáčavé tendencie. Zadné kolesá drží vždy bezpečne v spojení s asfaltom nezávislé zavesenie. Riadenie má promptné reakcie, veď Kia skrátila prevod v porovnaní s minulou generáciou o ďalších 17 %, čo znamená len necelé dve a pol otáčky potrebné na vychýlenie kolies z krajných polôh. Elektrický posilňovač riadenia už nie je taký „izolovaný“ od toho, čo sa deje na ceste. Umelý pocit je minulosťou. A drifterov poteší aj klasická ručná brzda.

Štvorvalec 1,4 T-GDi ponúka kultivovaných 103...
Štvorvalec 1,4 T-GDi ponúka kultivovaných 103 kW a 242 Nm krútiaceho momentu. Bezchybne si rozumie aj so 6-stupňovým manuálom. Autor: Ľuboš Pilc

Sťažovať sa nebudete ani na náklony karosérie. Jednoducho, podvozok zvláda s veľkou rezervou dynamické schopnosti Ceedu. Kia mohla možno viac popracovať len na filtrácii hluku pneumatík. O to viac, že akustický komfort zvyšuje nízky aerodynamický hluk a dobre izolovaný motor, ktorý pri vyšších rýchlostiach prakticky nepočuť. Ceed teda vlastne nemá slabé miesta. A Kia to vie. Aj preto nemožno čakať, že by chcela naháňal zákazníkov nízkou cenou. Toto auto lacné byť jednoducho nemôže. V súčasnosti štartuje s atmosférickou jednaštvorkou na 13 990 eurách. Pochopiteľne, naša verzia 1,4 T-GDi First Edition sa vyšplhala až na 20 490 eur. A k tomu si ešte pripočítajte 500 eur za metalízu.

Ale pozor, First Edition je prakticky plne vybaveným autom. V sérii sú hliníkové sedemnástky, dvojzónová klimatizácia, navigácia, audio JBL, bezkľúčový prístup, tempomat (bohužiaľ v kombinácii s manulom nie adaptívny), udržiavanie v jazdnom prúde, LED svetlá s automatickým prepínaním, elektrické ovládanie sedadla vodiča, vyhrievané a ventilované sedadlá, vyhrievaný volant, cúvacia kamera či parkovací asistent. Jednoducho, už niet takmer čo dokúpiť. Z tohto pohľadu sa potom cena Ceedu javí v oveľa lepšom svetle.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 310
Šírka (mm) 1 800
Výška (mm) 1 447
Rázvor náprav (mm) 2 650
Veľkosť kufra/nádrže (l) 395/50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 380

Technické údaje

Verzia 1,4 T-GDi First Edition
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC Turbo
Zdvihový objem (ccm) 1 353
Max. výkon (kw/ot.) 103/6 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 242/1 500
Prevodovka 6M
0 – 100 km/h (s) 8,9
Max. rýchlosť (km/h) 210
Spotreba na 100 km (l) 5,7
Spotreba počas testu (l) 6,4
Cena verzie od 20 490 €
Kia Ceed
		1,4 T-GDi - test
		2018
Kia Ceed
		1,4 T-GDi - test
		2018
+29Kia Ceed 1,4 T-GDi -
		test
		2018

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #Kia Ceed #Kia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
26. 11. 2018zlacnenie1.227 €zlacnenie1.267 €
19. 11. 2018zlacnenie1.269 €zlacnenie1.308 €
12. 11. 2018zlacnenie1.294 €zlacnenie1.334 €
5. 11. 2018zlacnenie1.311 €zlacnenie1.355 €
29. 10. 2018zdraženie1.330 €1.391 €
22. 10. 2018zlacnenie1.329 €zlacnenie1.391 €
15. 10. 2018zdraženie1.330 €zlacnenie1.394 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk