Peugeot 5008 existuje od roku 2009, kedy na trh prišla jeho prvá generácia. Tá nepatrila do segmentu SUV. Išlo o MPV so strohým a konzervatívnym dizajnom. Druhá generácia prišla k slovu v roku 2017. Nudné oblé línie vymenila za ostro rezané hrany a prestúpila z upadajúceho segmentu veľkopriestorových MPV do raketovo stúpajúcej oblasti SUV.
To však neznamená, že snaha o veľký priestor sa stratila v prepadlinách dejín. Do interiéru 5008 sa zmestí až 7 pasažierov. Jeho konkurenciu tak tvoria modely ako Škoda Kodiaq a Hyundai Santa Fe. Druhá generácia modelu 5008 sa vyrába vo francúzskom závode v meste Rennes a v čínskom meste Čcheng-tu.
Ostro a luxusne
Peugeot 5008 pôsobí na prvý pohľad robustným dojmom. Automobil sa svojim dizajnom hlási k rodinnému klanu, no už nepôsobí tak mierumilovne ako jeho predchodca. Ostré línie vytvárajú omnoho dynamickejší vzhľad.
Model sa najmä z prednej strany podobá na svojho menšieho súrodenca 3008. Rozdiely sú badateľné najmä pri pohľade z boku a zozadu. Verzia GT exteriéru dodali niekoľko chrómových doplnkov a špeciálne 19 palcové zliatinové kolesá.
Hodnotný pocit v posádke zanechá aj interiér. Palubná doska je potiahnutá Altancarou. Volant výrobca obalil do kože a sedadlá sú z kombinácie oboch materiálov. Sedadlá navyše majú výrazné prešívanie. Vodič má v rukách typicky malý volant nad ktorým sa nachádza i-Cocpit, teda digitálne ukazovatele. Tie si môže vodič prispôsobiť a okrem klasického otáčkomera a rýchlomera môžu zobrazovať aj napríklad navigáciu.
Všetky ovládacie prvky sú výrazne orientované smerom na vodiča. Spolujazdcovi sa akoby chceli ukryť. Základné ovládacie prvky palubného systému sa nachádzajú pod displejom a sú inšpirované svetom lietadiel. Detailnejšie operácie prebiehajú prostredníctvom dotykovej obrazovky. Systém i-Cocpit vodič ovláda prostredníctvom volantu. Zvládnuť všetky funkcionality tohto systému vyžaduje istú dávku praxe.
Cestujúci v druhom rade posuvných sedadiel majú pred sebou k dispozícii napríklad výklopný stolík. Nechýbajú ani výduchy ventilácie spolu s reguláciou intenzity prúdiaceho vzduchu. Zadným sedadlám však chýba akékoľvek bočné vedenie. Cestujúci majú priemernú porciu priestoru.
Tretí rad sedadiel je ukrytý v podlahe. Po ich vyklopení v interiéri pribudnú Ďalšie dve miesta na sedenie. Ako to už býva zvykom v 7-miestnych SUV, ide skôr o núdzové sedenie, ktoré budú dobrovoľne vyhľadávať len deti.
Emisie splnené
Pod kapotou GT verzie pracuje len 2,0 litrový naftový štvorvalec BlueHDI. Ten s nástupom prísnejšej emisnej normy stratil z výkonu 3 kone. Pod kapotou ich tak pracuje namiesto 180 len 177. Nie je dôvod na obavy z nedostatku výkonu. Krútiaci moment 400 Nm svoju prácu odvádza veľmi dobre. Oživenie motora prebieha bezkľúčovo. Vodič musí podržať štartovacie tlačidlo.
Nové emisie na palubu priviedli 8-stupňovú automatickú prevodovku, ktorá radí bezproblémovo. Motor vďaka vyššiemu počtu prevodových stupňov častejšie beží v ideálnom spektre otáčok. Vodič o práci prevodovky takmer ani nevie.
Zrýchlenie na 100 km/h má hodnotu 9,2 sekundy, čo je zhoršenie o 0,1 sekundy. Maximálne dokáže Peugeot 5008 GT vyvinúť rýchlosť 215 km/h. V kombinovanom prežime výrobca sľubuje odber 4,9 litra nafty na 100 km. Nám sa počas testu spotreba ustálila na hodnote 6,3 l/100 km.
Výkon Peugeot prenáša len na prednú nápravu. V prípade veľkého SUV je to pomerne škoda. Model by si určite zaslúžil aj pohon oboch náprav. Ten však koncern PSA neponúka v žiadnom svojom modeli.
Pokojnejšie tempo mu pristane
Ak čakáte od výbavy GT nekompromisné jazdné vlastnosti, tak ich nečakajte. Peugeot nepripravil zmeny týkajúce sa podvozku ani jazdných vlastností. Vo všeobecnosti by sme mohli povedať, že podvozok je naladený komfortne.
V zákrutách sa tak nehanbí nakloniť, no náklony ostávajú v norme. Vzadu sa nenachádza viacprvkové zavesenie kolies len jednoduchá náprava. Tá jazdným vlastnostiam neškodí. Pri tempe, ktoré Peugeotu vyhovuje sú jej schopnosti postačujúce.
Na palube je prítomný aj športový režim, ktorý mení odozvu plynového pedálu, správanie automatickej prevodovky a účinok posilňovača riadenia. Do reproduktorov navyše púšťa umelý zvuk motora. Jazdné vlastnosti sa pod vplyvom tohto režimu nemenia.
Záver
Peugeot 5008 GT je dobre vyzerajúce auto s vkusným interiérom. Nenechajte sa pomýliť označením GT. Nie je to športovec. Skôr rozvážne rodinné SUV, ktoré v prípade potreby do seba ubytuje 7 pasažierov.
Interiér ponúka aj luxusné prvky ako napríklad masážnu funkciu sedadiel. Posádka si taktiež môže zvoliť druh a intenzitu vône v interiéri. Základná cena modelu 5008 je 21 790 eur. V tomto prípade pohon zabezpečuje 1,2 litrový benzínový trojvalec s výkonom 130 koní a 6-stupňová manuálna prevodovka.
Výbava GT stojí na vrchole ponuky. Peugeot v jej prípade pod kapotu montuje len jeden motor. Základná cena je 37 190 eur. Na palube je bez príplatkov bezkľúčové odomykanie a štartovanie, navigácia a cúvacia kamera. Automobil pred seba svieti LED svetlami a pred vodičom je digitálny i-Cocpit. Za príplatok 850 eur je prémiový audiosystém Focal. Za panoramatickú strechu zákazníci priplácajú 1 200 eur a koža Nappa stojí ďalších 1 900 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 641 |
Šírka (mm) | 1 844 |
Výška (mm) | 1 646 |
Rázvor (mm) | 2 840 |
Svetlá výška (mm) | 236 |
Objem batožinového priestoru | 952/1 940 l |
Objem palivovej nádrže | 56 l |
Priemerná prevádzková hmotnosť | 1 698 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový radový štvorvalec s prepĺňaním |
Zdvihový objem motora | 1 997 cm3 |
Výkon | 130 kW (177 k ) pri 3 750 ot./min |
Max. krútiaci moment | 400 Nm pri 2 000 ot./min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Pohon | predná |
Max rýchlosť | 215 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,2 s |
Spotreba (kombi) | 4,9 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,3 l/100 km |
Cena a záruka
Základná cena | 31 790 EUR |
Cena testovaného auta | od 37 190 EUR |
Záruka | 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov |