Druhá generácia modelu X4 je vo výrobe od júla tohto roku. BMW svoju novinku montuje v americkom Spartanburgu a ruskom Kaliningrade. Verejnosť mala možnosť spoznať novinku už vo februári tohto roku. Výstavná premiéra prišla na rad na tohtoročnom autosalóne v Ženeve.
Z prvej generácie bavorská automobilka za 5 rokov predala takmer 200-tisíc kusov. Novinka má rozhodne potenciál toto číslo prekonať. Jej základ sa nachádza v novej generácii modelu X3. X4 aj naďalej patrí do kategórie „Sport Activity Coupe“. Teda ide o kombináciu robustnosti SUV s krivkami a líniami kategórie kupé.
Lákavý dizajn
BMW X4 narástlo do dĺžky o 81 mm na celkových 4 752 mm. Automobil je širší o 37 mm a rázvor sa predĺžil o 54 mm na 2 864 mm. Jedine výška X4 je menšia o 3 mm. Vďaka týmto rozmerovým zmenám sa mierne zmenili proporcie. Ide najmä o siluetu auta, ktorá je spolu s klesajúcou líniou strechy ešte dynamickejšia.
Kým vpredu sa odohrali len evolučné zmeny na nárazníku, maske chladiča a svetlách, výrobca úplne prepracoval zadnú časť. Najmä koncové svetlá dostali úplne odlišný dizajn. Sú užšie a výrazne zasahujú do bokov karosérie.
Zo zadného nárazníka trčí dvojica koncoviek výfukov aj napriek tomu, že pod kapotou je len dvojlitrový naftový motor. Testovaný kus je vo verzii M Sport, ktorá mu dodáva niektoré prvky ako napríklad špeciálne zliatinové disky.
Dizajnovou evolúciou prešiel aj interiér. Vo vnútri sa nachádza leštený hliník a koža. Palubná doska je výrazne orientovaná na vodiča. Ergonomicky patrí interiér BMW k najlepším na trhu. Vodič má k dispozícii ovládanie informačno-zábavného systému prostredníctvom ovládača na stredovej konzole, ktorý kombinuje hardvérové ovládanie spolu s dotykovým. Rovnako je možné ovládať systém gestami. Vďaka gestám je napríklad možné preladiť rádio alebo zvýšiť jeho hlasitosť.
Aj napriek svojej siluete BMW X4 netrpí nedostatkom miesta. Na zadné sedadlá sa posádka dostane bez problémov. Rovnako tak tam nájde dostatok miesta pre nohy aj hlavu. Do batožinového priestoru sa zmestí 525 litrov. Po sklopení zadných sedadiel vzniká rovná podlaha a 1 430 litrov priestoru.
Výkon rovnaký, pocit lepší
Pod kapotou testovaného auta pracuje 2,0 litrový naftový štvorvalec. Naftová ponuka bavorskej značky pred niekoľkými mesiacmi prešla zmenami. Pohonná jednotka dostala namiesto jedného turba dve. Výkon však ostáva nezmenený. Prostredníctvom oboch náprav a 8 stupňovej automatickej prevodovky motor na kolesá dodáva výkon 190 koní spolu s krútiacim momentom 400 Nm.
V porovnaní s minulou generáciou ide rozhodne o krok smerom dopredu. Jazdný prejav motora je omnoho živší. Automobil s ním výraznejšie akceleruje aj v nízkych otáčkach. Z 0 na 100 km/h sa testovaná X4 dostane za 8 sekúnd.
Svojim výkonom štvorvalec aj naďalej zaostáva za šesťvalcovým naftovým motorom. Napriek tomu novinku považujeme za krok smerom dopredu. BMW s pohonom oboch náprav vďaka nemu dosahuje aj dobrú spotrebu. Oficiálna priemerná spotreba v kombinovanom režime je 5,6 l/100 km. Nám sa v realite darilo jazdiť s odberom 6,3 litra nafty na 100 km.
Správanie automatickej prevodovky je úplne bezproblémové. Vodič o jej činnosti takmer nevie. V ekologickom režime sa snaží radiť čo najvyššie prevodové stupne, čoho následkom niekedy motor pracuje v príliš nízkych otáčkach. Športový režim zase drží motor v ideálnych otáčkach z hľadiska výkonu. My sme najčastejšie jazdili v komfortnom režime, kedy automat aj pri prudšom zrýchlení nemá problém s rýchlym radením rýchlostných stupňov a nenecháva niektorý z prevodov „visieť“ príliš dlho.
Aj na zábavu
S X4 sa dá zabaviť aj napriek tomu, že má pohon všetkých kolies. Stačí vypnúť kontrolu trakcie a stabilizáciu. Zadná časť sa na snehu alebo na mokrom lístí bude ochotne snažiť dostať do pretáčavého šmyku, keďže väčšina výkonu ide smerom na zadné kolesá. Na suchom asfalte to verzia 20d kvôli výkonu nedokáže.
V bežných podmienkach X4 ťaží z veľmi dobrého podvozku, ktorému sekunduje ideálne rozloženie hmotnosti v pomere 50:50 medzi prednú a zadnú nápravu. Samozrejmosťou je viacprvkové zavesenie zadnej nápravy. Automobil sa snaží maskovať svoju 1 740 kilogramovú hmotnosť. Darí sa mu to pomerne dobre. Vodič má pocit, že v rukách drží volant od približne 200 kg ľahšieho auta.
Podvozok tradične dobre filtruje aj nerovnosti. Do interiéru navyše prepúšťa len minimum hluku od kolies. Platí to aj pre jazdu po nekvalitnom asfalte. Na palube testovaného auta je prítomný aj systém poloautonómneho riadenia, ktorý sme mali možnosť po prvýkrát vyskúšať v novej generácii radu 5. Systém je okrem jazdy po diaľnici použiteľný aj počas posúvania sa v dopravných kolónach. Napríklad počas výjazdu v špičke na Prístavný most sa automobil o seba postaral takmer sám. Vodič musí mať na volante prítomnú aspoň jednu ruku. Do akcie sa stačí zapojiť až počas zipsovania.
Záver
BMW opäť pripravilo veľmi dobré auto pre klientelu, ktorá má záujem o prémiový model, no namiesto luxusu sa sústreďuje na jazdné vlastnosti. Automobil evidentne dospel. Kým prvá generácia X4 vyriešila priestorové nedostatky, ktorými trpela prvá generácia väčšieho modelu X6, novinka zlepšuje detaily.
Pozitívne hodnotíme zmenu na najslabšom naftovom motore, ktorého jazdný prejav je po novom omnoho presvedčivejší. Výkon pritom ostal nezmenený. Ovládanie gestami alebo poloautonómny režim jazdy sme donedávna stretávali len v modeloch vyšších tried tejto automobilky.
Základná cena verzie X4 xDrive20d je 52 700 eur. Verzia M Sport stojí ďalší 6 200 eur. Za adaptívny podvozok si BMW účtuje 620 eur, ovládanie gestami má cenovku 258 eur. Spolu s ďalšou príplatkovou výbavou sa cena testovaného auta vyšplhala na 76 605 eur vrátane DPH.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 752 |
Šírka (mm) | 1 918 |
Výška (mm) | 1 621 |
Rázvor (mm) | 2 864 |
Objem batožinového priestoru | 525/1 430 l |
Objem palivovej nádrže | 60 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 740 kg |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový preplňovaný štvorvalec |
Zdvihový objem motora | 1 995 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k ) pri 4 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 400 Nm pri 1 750 – 2 500 ot./min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Pohon | obe |
Max rýchlosť | 213 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,0 s |
Spotreba (kombinovaná) | 5,6 l/100 km |
Spotreba (test) | 6,3 l/100 km |
Ceny a záruka
Základná cena | 52 700 EUR |
Cena testovaného auta | 76 605 EUR |
Záruka | 5 rokov/100 000 km |