Test: BMW X4 xDrive20d – najmenej koní vládze viac

09.12.2018 07:00

Nová generácia BMW X4 má na konte niekoľko zlepšení. Automobil nielen lepšie vyzerá, ale výrobca mu poskytoval inovované pohonné jednotky. My sme vyskúšali najslabšiu naftovú verziu, ktorú poháňa dvojlitrový štvorvalec. Chyby sme hľadali ťažko.

BMW X4 je na trhu v druhej generácii.
BMW X4 je na trhu v druhej generácii. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Druhá generácia modelu X4 je vo výrobe od júla tohto roku. BMW svoju novinku montuje v americkom Spartanburgu a ruskom Kaliningrade. Verejnosť mala možnosť spoznať novinku už vo februári tohto roku. Výstavná premiéra prišla na rad na tohtoročnom autosalóne v Ženeve.

Z prvej generácie bavorská automobilka za 5 rokov predala takmer 200-tisíc kusov. Novinka má rozhodne potenciál toto číslo prekonať. Jej základ sa nachádza v novej generácii modelu X3. X4 aj naďalej patrí do kategórie „Sport Activity Coupe“. Teda ide o kombináciu robustnosti SUV s krivkami a líniami kategórie kupé.

BMW výrazne zmenilo zadnú časť X4.
BMW výrazne zmenilo zadnú časť X4. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Lákavý dizajn

BMW X4 narástlo do dĺžky o 81 mm na celkových 4 752 mm. Automobil je širší o 37 mm a rázvor sa predĺžil o 54 mm na 2 864 mm. Jedine výška X4 je menšia o 3 mm. Vďaka týmto rozmerovým zmenám sa mierne zmenili proporcie. Ide najmä o siluetu auta, ktorá je spolu s klesajúcou líniou strechy ešte dynamickejšia.

Kým vpredu sa odohrali len evolučné zmeny na nárazníku, maske chladiča a svetlách, výrobca úplne prepracoval zadnú časť. Najmä koncové svetlá dostali úplne odlišný dizajn. Sú užšie a výrazne zasahujú do bokov karosérie.

Po odomknutí X4 vytvára na asfalte svetelné...
Po odomknutí X4 vytvára na asfalte svetelné pásy. Zdroj svetla je ukrytý v prahoch. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Zo zadného nárazníka trčí dvojica koncoviek výfukov aj napriek tomu, že pod kapotou je len dvojlitrový naftový motor. Testovaný kus je vo verzii M Sport, ktorá mu dodáva niektoré prvky ako napríklad špeciálne zliatinové disky.

Dizajnovou evolúciou prešiel aj interiér. Vo vnútri sa nachádza leštený hliník a koža. Palubná doska je výrazne orientovaná na vodiča. Ergonomicky patrí interiér BMW k najlepším na trhu. Vodič má k dispozícii ovládanie informačno-zábavného systému prostredníctvom ovládača na stredovej konzole, ktorý kombinuje hardvérové ovládanie spolu s dotykovým. Rovnako je možné ovládať systém gestami. Vďaka gestám je napríklad možné preladiť rádio alebo zvýšiť jeho hlasitosť.

Interiér mieša kvalitné vypracovanie, kvalitné...
Interiér mieša kvalitné vypracovanie, kvalitné materiály a dynamické ambície. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Aj napriek svojej siluete BMW X4 netrpí nedostatkom miesta. Na zadné sedadlá sa posádka dostane bez problémov. Rovnako tak tam nájde dostatok miesta pre nohy aj hlavu. Do batožinového priestoru sa zmestí 525 litrov. Po sklopení zadných sedadiel vzniká rovná podlaha a 1 430 litrov priestoru.

Výkon rovnaký, pocit lepší

Pod kapotou testovaného auta pracuje 2,0 litrový naftový štvorvalec. Naftová ponuka bavorskej značky pred niekoľkými mesiacmi prešla zmenami. Pohonná jednotka dostala namiesto jedného turba dve. Výkon však ostáva nezmenený. Prostredníctvom oboch náprav a 8 stupňovej automatickej prevodovky motor na kolesá dodáva výkon 190 koní spolu s krútiacim momentom 400 Nm.

Zmeny sa na motore prejavili pozitívne.
Zmeny sa na motore prejavili pozitívne. Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

V porovnaní s minulou generáciou ide rozhodne o krok smerom dopredu. Jazdný prejav motora je omnoho živší. Automobil s ním výraznejšie akceleruje aj v nízkych otáčkach. Z 0 na 100 km/h sa testovaná X4 dostane za 8 sekúnd.

Svojim výkonom štvorvalec aj naďalej zaostáva za šesťvalcovým naftovým motorom. Napriek tomu novinku považujeme za krok smerom dopredu. BMW s pohonom oboch náprav vďaka nemu dosahuje aj dobrú spotrebu. Oficiálna priemerná spotreba v kombinovanom režime je 5,6 l/100 km. Nám sa v realite darilo jazdiť s odberom 6,3 litra nafty na 100 km.

Z 0 na 100 km/h sa X4 xDrive20d dostane za 8...
Z 0 na 100 km/h sa X4 xDrive20d dostane za 8 sekúnd. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Správanie automatickej prevodovky je úplne bezproblémové. Vodič o jej činnosti takmer nevie. V ekologickom režime sa snaží radiť čo najvyššie prevodové stupne, čoho následkom niekedy motor pracuje v príliš nízkych otáčkach. Športový režim zase drží motor v ideálnych otáčkach z hľadiska výkonu. My sme najčastejšie jazdili v komfortnom režime, kedy automat aj pri prudšom zrýchlení nemá problém s rýchlym radením rýchlostných stupňov a nenecháva niektorý z prevodov „visieť“ príliš dlho.

Aj na zábavu

S X4 sa dá zabaviť aj napriek tomu, že má pohon všetkých kolies. Stačí vypnúť kontrolu trakcie a stabilizáciu. Zadná časť sa na snehu alebo na mokrom lístí bude ochotne snažiť dostať do pretáčavého šmyku, keďže väčšina výkonu ide smerom na zadné kolesá. Na suchom asfalte to verzia 20d kvôli výkonu nedokáže.

V bežných podmienkach X4 ťaží z veľmi dobrého podvozku, ktorému sekunduje ideálne rozloženie hmotnosti v pomere 50:50 medzi prednú a zadnú nápravu. Samozrejmosťou je viacprvkové zavesenie zadnej nápravy. Automobil sa snaží maskovať svoju 1 740 kilogramovú hmotnosť. Darí sa mu to pomerne dobre. Vodič má pocit, že v rukách drží volant od približne 200 kg ľahšieho auta.

Podvozok tradične dobre filtruje aj nerovnosti. Do interiéru navyše prepúšťa len minimum hluku od kolies. Platí to aj pre jazdu po nekvalitnom asfalte. Na palube testovaného auta je prítomný aj systém poloautonómneho riadenia, ktorý sme mali možnosť po prvýkrát vyskúšať v novej generácii radu 5. Systém je okrem jazdy po diaľnici použiteľný aj počas posúvania sa v dopravných kolónach. Napríklad počas výjazdu v špičke na Prístavný most sa automobil o seba postaral takmer sám. Vodič musí mať na volante prítomnú aspoň jednu ruku. Do akcie sa stačí zapojiť až počas zipsovania.

Záver

BMW opäť pripravilo veľmi dobré auto pre klientelu, ktorá má záujem o prémiový model, no namiesto luxusu sa sústreďuje na jazdné vlastnosti. Automobil evidentne dospel. Kým prvá generácia X4 vyriešila priestorové nedostatky, ktorými trpela prvá generácia väčšieho modelu X6, novinka zlepšuje detaily.

Testovaná X4 svietila adaptívnymi full LED...
Testovaná X4 svietila adaptívnymi full LED svetlami. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Pozitívne hodnotíme zmenu na najslabšom naftovom motore, ktorého jazdný prejav je po novom omnoho presvedčivejší. Výkon pritom ostal nezmenený. Ovládanie gestami alebo poloautonómny režim jazdy sme donedávna stretávali len v modeloch vyšších tried tejto automobilky.

Základná cena verzie X4 xDrive20d je 52 700 eur. Verzia M Sport stojí ďalší 6 200 eur. Za adaptívny podvozok si BMW účtuje 620 eur, ovládanie gestami má cenovku 258 eur. Spolu s ďalšou príplatkovou výbavou sa cena testovaného auta vyšplhala na 76 605 eur vrátane DPH.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 752
Šírka (mm) 1 918
Výška (mm) 1 621
Rázvor (mm) 2 864
Objem batožinového priestoru 525/1 430 l
Objem palivovej nádrže 60 l
Pohotovostná hmotnosť 1 740 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový preplňovaný štvorvalec
Zdvihový objem motora 1 995 cm3
Výkon 140 kW (190 k ) pri 4 000 ot./min
Max. krútiaci moment 400 Nm pri 1 750 – 2 500 ot./min
Prevodovka 8-stupňová automatická
Pohon obe
Max rýchlosť 213 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 8,0 s
Spotreba (kombinovaná) 5,6 l/100 km
Spotreba (test) 6,3 l/100 km

Ceny a záruka

Základná cena 52 700 EUR
Cena testovaného auta 76 605 EUR
Záruka 5 rokov/100 000 km
BMW
		X4
BMW
		X4
+28BMW
		X4

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#test #BMW #BMW X4 #BMW X4 xDrive20d
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR