Renault patrí medzi tradičných výrobcov dodávok. Modely Kangoo, Trafic a Master sú pracovnou výbavou mnohých firiem. Najuniverzálnejším z uvedenej trojice je určite Renault Trafic, ktorý okrem tradičnej úžitkovej dodávky existuje aj vo viacerých konfiguráciách určených na prevoz osôb.
Osobná verzia Traficu môže byť maximálne deväťmiestna. Potom existuje možnosť samostatných sedadiel vodiča a spolujazdca, čím sa prepravná kapacita zníži na osem osôb. Najluxusnejšou možnosťou je verzia SpaceClass, ktorá dvom pasažierom v druhom rade umožňuje samostatné sedenie. Práve poslednú možnosť sme si vyskúšali v redakčnom teste.

Zvonku elegantný
Na trhu s dodávkami nepanuje krutý konkurenčný boj o najpríťažlivejší dizajn. Prím hrá praktická stránka auta, a preto je dizajn minimálne na druhej koľaji. Renault však dokázal aj úžitkovému vozidlu dodať eleganciu. Vpredu upúta mriežka chladiča s modrými ozdobnými lamelami. Do nej je vsunuté veľké logo značky. Predné svetlá sú atypicky vykrojené.
Zboku upútajú efektné sedemnásťpalcové disky kolies. Zatmavené bočné okná pre cestujúcich vzadu spolu s tmavomodrým lakom karosérie dodávajú Traficu SpaceClass auru auta prevážajúceho dôležitých ľudí. Vzadu nájdeme lakovanú rukoväť dverí batožinového priestoru, ktoré sa otvárajú dohora. Z toho dôvodu sú zadné svetlá umiestnené vertikálne po bokoch karosérie.

Vo vnútri variabilný
Renault Trafic SpaceClass je reprezentatívnym variantom a tomu zodpovedá aj vnútorné usporiadanie sedadiel, ktoré je súčasťou balíka Escapade za tritisíc eur. Dvaja cestujúci v druhom rade si môžu užívať individuálne sedenie na „kapitánskych“ sedadlách. Obe sedadlá sú navyše otočné, čo znamená, že pasažieri môžu sedieť v smere aj v protismere jazdy. V druhom prípade majú rovnako ako traja cestujúci na zadnej lavici k dispozícii posuvný stolík.

Lavica v treťom rade sa dá nielen posúvať, ale po sklopení môže slúžiť aj ako priestor na ležanie a tým vytvorí z Traficu SpaceClass dočasný karavan. Pri základnom rozostavení má batožinový priestor objem jeden meter kubický. Plató batožinového priestoru možno umiestniť do dvoch úrovní.
Vodič a spolujazdec majú k dispozícii informačno-zábavný systém R-Link s navigáciou. V kabíne je dostatok odkladacích priestorov. Pred spolujazdcom sú dve schránky, na palubnej doske je odkladací priestor s USB prípojkou a po ľavej ruke má malý odkladací priestor k dispozícii aj vodič. Z hľadiska materiálov interiéru dominujú plasty rôzneho typu a farby, no ich vypracovanie neznižuje reprezentatívny potenciál auta.

Hodil by sa väčší objem motora
Renault Trafic vo verzii SpaceClass je k dispozícii len s jediným motorom, ktorým je naftový štvorvalec s objemom 1,6 litra. Na výber je v dvoch výkonových verziách, a to 92 kW (125 k) a 107 kW (145 k). My sme testovali silnejší variant. Ten má krútiaci moment 340 Nm. Skombinovať sa dá výlučne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Z hľadiska jazdného prejavu je Trafic SpaceClass dobre vyvážený. Napriek sedemnásťpalcovým diskom kolies zvládal dobre odfiltrovať aj väčšie nerovnosti. Keďže ide o dodávku, náklony karosérie a dlhý rázvor nútia vodiča k opatrnosti pri prejazde zákrut. Pri diaľničnej jazde bolo auto stabilné a posádka sa mohla sťažovať len na akustický hluk.
Pri rozbehoch do križovatky bol Trafic dostatočne svižný. Nevýhodou menšieho objemu motora je spotreba paliva pri vyššom zaťažení. K tomu dochádza hlavne na diaľnici. Pri rýchlosti 130 km/h za hodinu motor pracuje pri 2 500 ot./min a spotreba nafty sa pohybuje okolo hranice desať litrov na sto kilometrov. Pri jazde v obci je spotreba priaznivejšia a pohybuje sa na úrovni 7,3 l/100 km. Mimo obce sme dosiahli priemernú hodnotu 6,7 l/100 km. Celkovo sme jazdili s priemernou spotrebou 8,2 l/100 km.

Záver
Renault Trafic SpaceClass je vrcholom ponuky modelu Trafic. Piati cestujúci v druhom a v treťom rade sedadiel majú k dispozícii prepychové množstvo priestoru a viacúčelový stolík. Ide teda o reprezentatívnu verziu, ktorá je prínosom hlavne pre cestujúcich vzadu. Za mierny nedostatok považujeme pohonnú jednotku, ktorá v reprezentatívnosti zaostáva a na diaľnici dvíha spotrebu paliva.
Zameraniu Traficu SpaceClass zodpovedá aj cena. V prípade slabšej verzie je základná cena 34 990 eur. Silnejšia stojí 36 290 eur. Karoséria s predĺženým rázvorom je v oboch prípadoch o 1 700 eur drahšia. Základnú výbavu možno rozšíriť o množstvo prvkov z príplatkovej výbavy.
Bočné airbagy na strane vodiča a spolujazdca stoja 480 eur, vonkajšie spätné zrkadlá a bočné lišty vo farbe karosérie a zároveň kľučky dverí a lišta nad zadnou poznávacou značkou lakované načierno stoja takisto 480 eur, vyhrievanie sedadla vodiča a spolujazdca je za príplatok 240 eur, predné parkovacie senzory a zadná parkovacia kamera stoja 1 000 eur. Za multimediálny systém R-Link Evolution s integrovanou navigáciou TomTom® sa pripláca 920 eur a za ľavé posuvné dvere 500 eur. Výrobca poskytuje záruku na dva roky bez obmedzenia kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 999 |
Šírka (mm) | 1 956 |
Výška (mm) | 1 971 |
Rázvor (mm) | 3 098 |
Svetlá výška (mm) | 160 |
Objem batožinového priestoru (m3) | 1/2,5/3,2 |
Objem palivovej nádrže (l) | 80 |
Objem nádrže aditíva AdBlue (l) | 20 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 029 – 2 221 |
Maximálna povolená hmotnosť (kg) | 2 890 – 2 995 |
Rozmery pneumatík | 215/60 R17 |
Technické údaje
Typ motora | radový vznetový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 598 |
Počet valcov | 4/16 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 107/145 pri 3 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 340 pri 1 500 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 177 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,1 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 7,1/6,0/6,4 |
Emisie CO2 (g/km) | 159 |
Počet miest na sedenie | 7 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 25 900 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 36 290 EUR |
Cena testovaného vozidla | 41 950 EUR |
Záruka | 2 roky bez obmedzenia km |