Model Duster je bestsellerom rumunskej značky Dacia patriacej pod krídla koncernu Renault-Nissan. Už prvá generácia ohúrila zákazníkov naprieč starým kontinentom. V súčasnosti je v predaji druhá generácia, ktorá má prinajmenšom rovnaké ciele. Okolnosti hrajú v prospech Dustera. Ľudia bažia po SUV a Dacia ho predáva za dobrú cenu.
V porovnaní s predchodcom je súčasná generácia Dustera dizajnovo vybrúsenejšia. Návrhárom sa podarilo zachovať typické rysy karosérie a zároveň ich zmodernizovať. Dôkazom toho je predná maska, ktorú zboku obklopujú svetlá s integrovanými LED-kami. Po stranách zase zaujmú typické masívne strešné lyžiny s výrazným nápisom DUSTER. Zozadu udrú do oka svetlá pripomínajúce Jeep Renegade. Samozrejmosťou je mohutná plastová ochrana nárazníkov a prahov.

Najvyššia výbava Prestige prináša aj efektné sedemnásťpalcové zliatinové disky, vonkajšie spätné zrkadlá vo farbe chrómu, predný a zadný nárazník s chrómovanými prvkami, kľučky dverí vo farbe karosérie a plastové doplnky zvýrazňujúce terénny potenciál Dustera.
Univerzálne auto
SUV sa tešia obľube zákazníkov pre svoje všestranné využitie. Vyššia svetlá výška pomáha pri prejazde nespevnými vozovkami rovnako ako pri výjazdoch na vysoké obrubníky. Pohon oboch náprav dodáva istotu na šmykľavej ceste a pomôže na ceste na chatu. Dacia Duster si so všetkými týmito nástrahami dokáže poradiť. Samozrejme, vyššia pohotovostná hmotnosť a svetlá výška uberajú stabilitu pri rýchlom prejazde zákrut. Terénny vzhľad zas neladí s aerodynamickými potrebami, čo sa v konečnom dôsledku môže odraziť na spotrebe paliva.

My sme testovali Duster poháňaný 1,5-litrovým naftovým štvorvalcom s výkonom 80 kW (109 k) a krútiacim momentom 260 Nm. Motor prenáša silu na obe nápravy cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku. „Štvorkolka“ sa dá uzamknúť do rýchlosti 40 km/h. Štandardne auto pracuje v režime, keď zaberá predná náprava a zadná sa pripája podľa potreby. Na výber je možnosť stáleho pohonu prednej nápravy.
Dĺžka prevodov jednoznačne uprednostňuje použitie mimo asfalt. Prvé štyri prevodové stupne sú veľmi krátke, čo pomáha presnejšie dávkovať výkon v teréne. Len päťka a šestka sú štandardne dlhé, keďže ich vodič zaradí len počas jazdy po cestách s vyšším rýchlostným limitom.

Dacia Duster je mimoriadne dobre odpružená a dokáže prefiltrovať aj skutočne veľké nerovnosti. Ich prejazd posádku vyruší viac zvukovo, keďže odhlučnenie interiéru je priemerné. Riadenie je preposilňované a v kompaktnej triede by sme ho hodnotili ako nekomunikatívne. V pravom SUV však dostáva prednosť schopnosť ovládať auto v teréne a tam je výrazná pomoc posilňovača vítaná. Ten zároveň uľahčuje aj manévrovanie na parkovisku.
Spotreba neodrádza
Ako sme spomínali, väčšia svetlá výška, vyššia pohotovostná hmotnosť a horšia aerodynamika môžu negatívne vplývať na spotrebu paliva. Vznetový agregát nás však prekvapil. Vďaka krátkym prevodovým stupňom sa dokáže spotreba nafty v meste udržať na hranici 5,5 l/100 km. Mimo obce nie je problém jazdiť pod päť litrov na sto kilometrov.
K najväčšiemu odberu nafty z nádrže dochádza pri jazde po diaľnici. Pri rýchlosti 130 km/h motor pracuje pri 2 750 ot./min a spotreba dosahuje hodnotu 6,8 l/100 km. Po týždennom teste sa nám priemerná spotreba ustálila na cifre 5,7 l/100 km. Ak vodič chce, môže spotrebu ešte o trochu znížiť zapnutím režimu ECO, ktorý otupí plynový pedál a mierne predĺži prevodové stupne.
V interiéri vidno pokrok
Vnútro druhej generácie Dacie Duster v najvyššej výbave kamufluje svoj nízkonákladový pôvod. Dominantným materiálom je stále plast, no jeho spracovanie a vzhľad je oveľa lepšie, ako predtým. Špeciálnu pochvalu si zaslúžia ovládače klimatizácie, ktoré sú veľké a prehľadné. Škoda, že tlačidlá medzi nimi a nad nimi, ktorými sa zapínajú a vypínajú parkovacie senzory, ekologický režim, výstražné svetlá, štart/stop systém, asistent zjazdu z kopca, kontrola trakcie a odhmlievanie okien, sú zbytočne malé.

Nad spomínanými tlačidlami sa nachádza dotyková obrazovka informačno-zábavného systému. Jeho súčasťou môže byť aj navigácia. Tá je však štandardne dodávaná len s mapovým pokrytím Slovenska a Českej republiky. Za pokrytie Európy treba priplatiť 119 eur. Rozlíšenie obrazovky je podpriemerné a pripomína počítačové hry z 90. rokov. Užitočným údajom v teréne je informácia o aktuálnom náklone auta, ku ktorému sa vodič dostane práve cez infotainment.
Druhá generácia dostala nový štvorramenný volant, z ktorého možno ovládať bezdrôtové telefonovanie a tempomat. Ten však možno cez volant len nastavovať, lebo sa zapína tlačidlom vedľa parkovacej brzdy. To považujeme za veľmi nepraktické. Údaje z palubného počítača má vodič k dispozícii vďaka TFT displeju umiestnenému medzi analógovými budíkmi otáčkomera a rýchlomera.

Predné sedadlá sú mäkké a dostatočne široké aj pre objemnejšie postavy. Bočné vedenie má len nepatrný účinok. Na zadných sedadlách je dostatok miesta, no vyššie postavy, môžu pociťovať nedostatok priestoru na kolená. Kufor v základom usporiadaní poskytuje len priemerných 411 litrov, no pod jeho dno sa vojde plnohodnotná rezerva, čo je dnes veľmi vzácne. Po sklopení zadných sedadiel vznik úložný priestor s objemom 1 444 litrov.
Záver
Veľkou výhodou Dacie Duster je cena. Základná konfigurácia benzínovej „jedna-šestky“ a pohonu predných kolies stojí vo výbave Access 9 990 eur. Pohon oboch náprav, ktorý je podstatným dôvodom pre kúpu Dustera, je k dispozícii len so silnejším naftovým variantom a len vo výbavách Comfort a Prestige. V nižšej výbave stojí 16 240 eur a v najvyššej 17 390 eur.

To je už výrazne vyššia suma, no v prípade výbavy Prestige zákazník už nemusí priplácať za manuálnu klimatizáciu, sedemnásťpalcové zliatinové disky, palubný počítač s TFT displejom, elektricky nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, zadné parkovacie senzory, zadnú parkovaciu kameru alebo multimediálny a navigačný systém Media Nav Evolution 3.0.
Aj v najvyššej výbave však treba priplatiť 490 eur za metalický lak, 119 eur za mapové pokrytie Európy, 200 eur za bezkľúčové odomykanie a štartovanie, 300 eur za automatickú klimatizáciu, 200 eur za vyhrievanie predných sedadiel a 60 eur za plnohodnotné rezervné koleso. Výrobca poskytuje záruku na tri roky alebo do prejdenia 100 000 kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti, uhly
Dĺžka (mm) | 4 341 |
Šírka (mm) | 1 804 |
Výška (mm) | 1 682 |
Rázvor (mm) | 2 676 |
Svetlá výška (mm) | 210 |
Predný nájazdový uhol | 30° |
Prejazdový uhol | 21° |
Zadný nájazdový uhol | 33° |
Rozmer pneumatík | 215/60 R17 |
Objem batožinového priestoru (l) | 411/ 1444 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 395–1500 |
Celková hmotnosť (kg) | 1819–1899 |
Technické údaje
Typ motora | radový vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 461 |
Počet valcov/ventilov | 4/8 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 80/109 pri 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 260 pri 1 750 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 169 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,4 |
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 4,8/4,7/4,7 |
Emisie CO2 (g/km) | 123 |
Počet miest na sedenie | 5 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 9 990 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 17 390 EUR |
Cena testovaného vozidla | 18 640 EUR |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km |