Test: Jaguar E-Pace D180 AWD – príliš hravé mláďa

05.01.2019 07:00

S Jaguarom F-Pace, prvým SUV značky, urobila britská automobilka doslova dieru do sveta. Získala titul WCOTY 2017. A podobný úspech očakávala aj od menšieho modelu E-Pace. Predaje však zaostávajú. V čom je problém? Zisťovali sme pri teste naftovej verzie 180D s 9-stupňovým automatom.

Menšie SUV Jaguaru čerpá viacero dizajnových...
Menšie SUV Jaguaru čerpá viacero dizajnových prvkov z kupé F-Type. Vidieť to na tvare masky či na svetlách s identickou grafikou. S balíkom R-Dynamic s 19-palcovými diskami je príbuznosť ešte výraznejšia. Autor: Ľuboš Pilc

Jaguar modelom E-Pace, prvým SUV v histórii značky, trafil klinec priamo po hlavičke. Získal nielen titul Svetového auta roka 2017, ale aj množstvo nových zákazníkov. Registrácie britskej automobilky vyleteli vďaka nemu razom do nebeských výšin. V roku 2016 o 70 %. A tak sa zdalo, že je čas aj na menší model, ktorý by si odhryzol z koláča v segmente, kde úradujú BMW X2, Mercedes-Benz GLA či Audi Q3. Stal sa ním novučičký Jaguar E-Pace. Ten sme si vyskúšali v drahšej, naftovej verzii D180 (132 kW) s pohonom oboch náprav a ultramodernou 9-stupňovou automatickou prevodovkou ZF. Dokáže zaujať podobne ako jeho väčší brat?

Dizajn čo sa preje

Kým konkurenčné automobilky používajú pri modeloch SUV prakticky zhodnú šablónu s odlišným formátom, Jaguar na to išiel inak. E-Pace si jednoducho s F-Pace nepomýlite. Je to celkom iné auto. Nielen pre platformu s priečne uloženým motorom, ale najmä vďaka dizajnu. Malá terénna šelma zvádza nesmierne hravými tvarmi. A hravosť E-Pace Jaguar ani netají. Na čelnom skle nájdete motív jaguárieho mláďaťa s matkou a ten istý obraz sa zjaví aj v noci pri nastupovaní v oblasti dverí, vďaka projektoru v spätných zrkadlách. Prvý dojem je skvelý, ale neskôr si uvedomíte, že Jaguar to s líniami E-Pace trochu preexponoval.

Z profilu pripomína E-Pace skôr módne kupé-SUV...
Z profilu pripomína E-Pace skôr módne kupé-SUV ako klasických zástupcov športovo-úžitkových vozidiel. Môže za to nízka splývavá silueta kabíny. Autor: Ľuboš Pilc

Jednoducho, na prémiovú značku pôsobí až príliš „zábavne“. Navyše mu na mláďa chýba atletický šarm. Jeho línie sú príliš masívne. Nízka kabína je v súvislosti s mohutným a svalnatým pontónom trochu neproporčná. Akoby SUV dostalo strechu z kupé. Sčasti to však bol zámer, keďže autor dizajnu Alex Chan sa snažil vštepiť E-Pace DNA kupé F-Type, ktoré odštartovalo nový dizajnový smer Jaguaru. Spomeniete si naň pri pohľade na prednú masku, plastový prvok v blatníkoch, ale aj na svetlá, či už tie predné, alebo úzke zadné s ostrou grafikou. Masívnosť odľahčujú len veľké 19-palcové disky kolies. Škoda, že E-Pace nemá čierne prahy, ktoré by maskovali jeho výšku.

Zozadu je jasné, že E-Pace nie je žiaden...
Zozadu je jasné, že E-Pace nie je žiaden drobček. Jeho tvary sú svalnaté a na výšku a šírku meria približne rovnako ako väčší F-Pace. Z dôvodu menšieho nasadenia hliníka je dokonca o čosi ťažší. Autor: Ľuboš Pilc

V skutočnosti to totiž nie je žiaden drobec. Dĺžkou, šírkou a výškou prerastá väčšinu konkurentov vrátane nového BMW X2. Ak postavíme E-Pace k väčšiemu F-Pace, sú približne rovnako vysoké a široké. Na rázvore náprav stráca E-Pace necelých desať centimetrov. Je však až o 35 cm kratší. Napokon, Jaguar nechcel postaviť crossover ale plnohodnotné SUV, čo je zjavné zo svetlej výšky 204 mm. V našom prípade oživoval vzhľad športový paket R-Dynamic, ktorý zamenil chrómové dekorácie masky za klavírnu čerň. Odlišný je aj nárazník so zväčšenými sacími otvormi a dizajn diskov kolies či zadný nárazník s difúzorom.

Interiér ako v kupé

Aj interiér sa v mnohom odvoláva na kupé F-Type. Do oka vám hneď padne výstuha stredovej konzoly vo funkcii rukoväte a identický elektronický volič prevodovky či volant. Posed je naozaj parádny. Skvelý kožený volant dobre ladí s fantasticky tvarovanými sedadlami, ktoré sú nielen pohodlné, ale aj podržia v zákrutách. Rozsah nastavenia, zvlášť volantu, je ukážkový, takže nájsť optimálnu polohu nie je najmenší problém. Chýba len nastaviteľná lakťová opierka. Vysoký stredový tunel ju však do veľkej miery zastúpi.

Kabína opäť akcentuje príbuznosť s kupé F-Type....
Kabína opäť akcentuje príbuznosť s kupé F-Type. Napríklad rukoväťou na stredovej konzole, voličom prevodovky či volantom. Autor: Ľuboš Pilc

V porovnaní s klasickými autami sedíte podstatne vyššie, čo vám prináša výborný výhľad. Aspoň vpred, pretože zadný priezor je malý a výhľad do strán limitujú skromné okná. Pri cúvaní situáciu zachraňuje kamera, displej s excelentným rozlíšením a dynamickými čiarami. Na priestor vpredu sa sťažovať nebudete. Až na miesto v oblasti pravého kolena vodiča, ktoré mierne obmedzuje široká stredová konzola. Chybičiek tu je však viac. Nepáčil sa nám digitálny kokpit a jeho grafika. Hoci E-Pace ponúka viacero druhov zobrazenia, základné usporiadanie ostáva nemenné. Menia sa len informácie v centrálnej časti obrazovky.

Digitálny prístrojový panel na nás veľký dojem...
Digitálny prístrojový panel na nás veľký dojem neurobil. Našťastie, je len za príplatok. Dopriať si môžete aj klasické tubusy s analógovými prístrojmi. Autor: Ľuboš Pilc

Analógové zobrazenie rýchlomeru má veľmi „riedke“ ciachovanie. V podstate len orientačne. Stupnica obsahuje číslice 40, 80, 120, 160 a 200 km/h. Základné rýchlostné limity ako 50, 90 a 130 km/h tu nenájdete. Orientovať sa potom musíte digitálnym zobrazením rýchlosti v centre rýchlomeru alebo na head-up displeji. To nevyhovuje každému. Problém má aj infotainment. Jeho menu je síce pomerne logické a nechýba ani praktické analógové nastavenie hlasitosti, aj keď na strane spolujazdca, ale zlé tienenie spôsobuje za slnečného počasia zrkadlenie celej obrazovky. Na druhej strane oceňujeme, že E-Pace dostalo samostatný panel klimatizácie, takže pri často používaných funkciách nemusíte blúdiť v menu.

Aj chybičky krásy

Trochu vás zarazí kvalita použitých materiálov. Tá za konkurenciou zaostáva. V našom prípade mal síce E-Pace kožené čalúnenie, dokonca ním bola potiahnutá celá palubná doska, ale tam, kde koža nie je, má britské SUV lacno pôsobiace plasty, ktoré by ste od prémiovej značky neočakávali. Zvlášť sa to týka rámu multimediálneho rozhrania a strieborného okolia voliča prevodovky. Dojem kazia aj držiaky nápojov, ktoré nemožno zakryť roletkou. Vzadu je miesta pomenej. Uvedomíte si to už pri nastupovaní cez úzke dvere. Cítiť najmä skromnú rezervu na kolená a napriek enormnej šírke karosérie aj limity vo výške lakťov a ramien, čo je výsledkom masívneho profilu dverí. Kým operadlá sú vzorovo vysoké, na dĺžke sedákov Jaguar šetril.

Kufor s objemom 577 litrov je silnou stránkou...
Kufor s objemom 577 litrov je silnou stránkou F-Pace. A aj keď si so sebou vozíte rezervu, je to stále slušných 484. Autor: Ľuboš Pilc

Kufor patrí k silným stránkam E-Pace. Má skvelých 577 litrov, čo stačí na šesť leteckých kufríkov. Prístup je dobrý vďaka širokému veku a nakladacej hrane, ktorá lícuje s dvojitým dnom kufra. Pod ním je ešte plnohodnotná rezerva, čo je v dnešných časoch dobrou správou. Škoda, že po sklopení zadných sedadiel delených v pomere 2:3, nedokáže britské SUV vytvoriť úplne vodorovnú podlahu. Chýbajú aj tiahla priamo v batožinovom priestore. Odistiť poistky sedadiel musíte z interiéru. A na Jaguar by sa patrilo doplniť elektrické ovládanie veka aj o tlačidlo s funkciou zatvorenia a zamknutia. Ocenili by sme tiež plató s priehlbinami na odkladanie malých predmetov. Dobrú známku si však zaslúžia odkladacie priestory v interiéri. Napríklad do dverí sa bez problémov zmestia litrové fľaše.

Diesel vie byť úsporný

Štvorvalcový diesel 180D s objemom dvoch litrov je pre E-Pace ideálnym motorom. Ponúka 132 kW a krútiaci moment 430 Nm. Je dobre izolovaný aj pružný. Len jeho zvuk vo vyšších otáčkach príliš nenadchne. Tie však často využívať nebudete. Deväťstupňový automat ZF ich má totiž na uzde. Veď pri diaľničnom limite točí agregát na deviatom prevodovom stupni len neskutočných 1 700 otáčok za minútu. Športovca však diesel z E-Pace neurobí, a to ani v režime Sport. Jaguárie mláďa má totiž nadváhu. Je dokonca ťažie ako väčší model F-Pace. Dôvodom je, že nepoužíva celohliníkovú konštrukciu karosérie, ale len niektoré hliníkové dielce, napríklad kapoty a blatníky. Takže na váhe má verzia 180D AWD s automatom až 1 786 kg a s vodičom 1 843 kg.

Naprieč uložený dvojlitrový  4-valec Ingenium...
Naprieč uložený dvojlitrový 4-valec Ingenium D180 ponúka 132 kW a 430 Nm krútiaceho momentu. Na pomerne ťažký F-Pace je tak akurát. Stovku s ním zvláda pod desať sekúnd. Autor: Ľuboš Pilc

Stovku E-Pace zvládne tesne pod desať sekúnd, čo nie je zlé, ale ani očarujúce. Práve 9-stupňový automat však vie z motora „vyžmýkať“ maximum. I keď radenie nie je práve najrýchlejšie a občas sa nevie softvér akoby rozhodnúť pre správny prevod. Avšak to len pri ostrejšej jazde, ktorá nie je doménou tohto modelu. Dojem skôr kazí slabá aretácia voliča prevodovky. Často sa stáva, že pri nechcenom dotyku zaradíte neutrál. Naftová pohonná sústava sa vie odmeniť dobrou spotrebou. My sme sa zmestili pri ekonomickej jazde do priemeru 7,1 litra na 100 km. Na „okreskách“ môžete podliezť šesť litrov a na diaľnici ani v meste neprekročíte osem. To nie je na solídne SUV naozaj zlé.

Ďeväťstupňový automat dokáže širokým rozsahom...
Ďeväťstupňový automat dokáže širokým rozsahom prevodov zabezpečiť dostatok sily v teréne aj úspornosť pri diaľničnom tempe. Autor: Ľuboš Pilc

Jazdný prejav E-Pace je rozporuplný. Jaguar akoby sa nevedel rozhodnúť, či chce športové alebo skôr komfortné auto. Kabína a podvozok sú síce dobre izolované, takže v interiéri je vysoký akustický komfort, ale pruženie je možno až zbytočne tuhé, za čím stoja aj veľké 19-palcové disky verzie R-Dynamic. V zákrutách ich však rozhodne oceníte, keďže vysoké ťažisko a hmotnosť oklamať nejdú. Pri ostrejšom zaobchádzaní neutají E-Pace nedotáčavosť. To však nie je zásadná kritika, pretože toto nie je kupé a medzi SUV a crossovermi patrí stabilitou rozhodne k tým lepším.

Terénu sa nebojí

Pomáha aj vyspelý pohon 4×4 Active Driveline od GKN, ktorý využíva nielen medzinápravovú spojku, ale tiež dve elektrické spojky, nahrádzajúce zadný diferenciál, podobne ako vo Forde Focus RS alebo Opeli Insignia 4×4. Vďaka tomu dokáže E-Pace posielať viac krútiaceho momentu k vonkajšiemu zadnému kolesu a „stáčať“ vozidlo do zákruty, čím maskuje vrodenú „fyziku“. Nezvyklo športovo naladené je aj riadenie. Na vychýlenie kolies stačí len asi 2,3 otáčky volantu. Ostrý prevod podporuje pomerne tuhý odpor. Príliš to nezmení ani jazdný mód Comfort. Jednoducho, kým dizajnom hrá E-Pace na ženské publikum, za volantom by chcelo skôr mladíka.

V teréne využíva E-Pace pomerne vyspelý pohon...
V teréne využíva E-Pace pomerne vyspelý pohon oboch náprav s trojicou spojok. Dve zadné nahrádzajú klasický diferenciál. Autor: Ľuboš Pilc

Počas jazdy na diaľnici nás trochu prekvapili ostré zásahy systému pre udržiavanie v jazdnom prúde. Jeho reakcie vedia vystrašiť. To by neprekážalo, ak vás E-Pace zrovná do prúdu v krízovej situácii, ale on to robí dosť razantne, už keď sa priblížite ku krajnici. Doslova vám berie volant z rúk. Chcelo by to viac jemnocitu. Čím však E-Pace rozhodne vytŕča z davu, sú jeho schopnosti v teréne. Z nich cítiť gény sesterského Land Roveru, i keď s absenciou systému Terrain Response a redukcie. Pomáha však nadštandardná svetlá výška (207 mm), solídne nájazdové uhly (22,8/29,4) aj prevodovka s veľkým pomerom jednotky či kontrola klesania. Malý Brit sa teda na rozdiel od mnohých módnych crossverov prírodných podmienok nebojí.

Jaguar E-Pace na nás spravil trochu rozpačitý dojem. Dizajnom sa až príliš podkladá ženám, kabínou a naladením podvozka sa zas snaží akcentovať športové DNA, čo je mužskou doménou, ale dynamikou na emócie z dôvodu nadváhy nestačí. Možno by vylepšil dojem výkonnejší diesel s D225 (177 kW), ktorý však momentálne v slovenskom cenníku nenájdete. Alebo naopak, bolo by lepšie vzdať sa paketu R-Dynamic a nechať viac vyniknúť komfort na menších diskoch kolies. A potom je tu príliš sebavedomá cena. Naša verzia štartuje na 54 662 eurách ale s príplatkovým bezkľúčovým odomykaním a štartovaním, svetlami Matrix LED, head-up displejom či digitálnym prístrojovým panelom sa vyšplhala až na 62 768 eur.

V tejto hladine sa E-Pace nebezpečne prekrýva s väčším, praktickejším a elegantnejším modelom F-Pace. Aj preto väčšina zákazníkov odchádza z dílerstiev práve s ním, hoci pôvodne pomýšľali na hravý E-Pace. Tieto rozpory sa pravdepodobne premietli aj do slabších registrácií, aké Jaguar od E-Pace očakával.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 395
Šírka (mm) 1 984
Výška (mm) 1 649
Rázvor náprav (mm) 2 681
Svetlá výška (mm) 204
Objem kufra/nádrže 484 /577/1 141
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 768/1 843 (EU)

Technické údaje

Verzia 2,0 D180 AWD AT R-Dynamic
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 999
Max. výkon (kW/ot.) 132/4 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 430/1 750
Prevodovka 9A
0 – 100 km/h (s) 9,1
Max. rýchlosť (km/h) 205
Spotreba na 100 km (l) 6,0
Spotreba počas testu (l) 7,1
Cena verzie od 54 622 €
Cena testovaného modelu 62 768 €
Jaguar
		E-Pace 180D AWD - test
		2018
Jaguar
		E-Pace 180D AWD - test
		2018
+26Jaguar E-Pace 180D AWD -
		test
		2018

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Jaguar #Jaguar E-Pace
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR