V roku 2015 prišla na svet nová Vitara. Tú starú, známu od roku 1988, „zradila“ po všetkých stránkach. Pôvodná polosamonosná karoséria či redukčná prevodovka sa stali minulosťou. Z Vitary sa stalo ľahké módne SUV, ktoré v ponuke zastúpilo aj pôvodné Suzuki SX4. Riskantný krok Japoncom vyšiel. Nad očakávanie. Predaje leteli nahor raketovým tempom. Na Slovensku si Vitara vybojovala stabilnú pozíciu v prvej desiatke najpredávanejších áut a tiež post vôbec najpredávanejšieho SUV. A teraz je ešte ambicióznejšia. Koncom vlaňajšieho roka totiž Suzuki svoj najúspešnejší európsky model modernizovalo.
My sme si vyskúšali vôbec najdrahšiu verziu 1,4 BoosterJet s automatom, v najvyššej úrovni vybavenie Elegance+, a to v kombinácii s pohonom oboch náprav AllGrip. Ešte prednedávnom bol tento preplňovaný 4-valec vyhradený výlučne športovej verzii Vitara S, no po tom, čo z ponuky vypadol atmosférický 4-valec 1,6 VVT, ktorý Suzuki nahradilo preplňovaným 3-valcom 1,0 BoosterJet, a tiež naftový motor 1,6 DDiS, sa preplňovaný 4-valec stal normálnou súčasťou ponuky pre bežné verzie Premium, Elegance a Elegance+. Vitara S z ponuky vypadla. S revolúciou pod kapotou došlo aj na dizajnové zmeny, i keď tie nie sú zďaleka také dramatické.
Vynovenú Vitaru spoznáte vďaka novej maske s piatimi otvormi a vertikálnymi chrómovými lištami. Lesklé dekorácie pribudli aj v nárazníku a v oblasti denných diód. Zadnej časti dominuje vynovená grafika LED svetiel. V zhasnutom stave majú homogénnu červenú farbu, no po aktivácii sa objavia tri svetelné línie. Nové sú aj 17-palcové „diamantové“ disky či sivobelasá farba Grayish Blue Metalic, ktorú mal aj náš testovací exemplár. Zmenami prešiel aj zadný nárazník s novou vložkou a centrálne umiestneným cúvacím svetlo. Retuše Vitare rozhodne prospeli, zvlášť v kombinácii s čiernou strechou pôsobí o čosi dospelejšie.
Užitočné zmeny
Priestor v kabíne ostal bez zmien. Stále platí, že kým vpredu je Vitara pomerne štedrá a ponúka dostatok miesta na nohy aj nad hlavou, a vďaka plochým bokom karosérie aj dostatočnú rezervu na ramená, vzadu sú pomery stiesnenejšie, tak v šírke, ako aj v priestore nad hlavou. S miestom na nohy pomáha možnosť zasunúť si chodidlá pod predné sedadlá. Treba si však uvedomiť, že Vitara pôsobí väčšia, než aká v skutočnosti je. Na dĺžku má len 4 175 mm, čo je iba o 50 mm viac, než má napríklad VW Polo. Takže z tohto hľadiska ponukou miesta skôr očarí, ako sklame.
Platí to aj o kufri, kde nájdete 375 litrov pre batožiny, asi toľko, ako ponúkajú hatchbacky nižšej strednej triedy. Pochvalu si tiež zaslúžia bočné schránky v oblasti vnútorných blatníkov, dvojitá prestaviteľná podlaha aj pevné plató. Starosti nám robilo len zatváranie veka. Chcelo to cvik, aby zámka zachytila piate dvere na prvýkrát. Buď ste použili viac sily, než bolo nutné a dvere „odskočili“, alebo, naopak, sily bolo málo. Kto vie, či ide o problém s konkrétnym exemplárom alebo všeobecný, ktorý by mohol súvisieť s nedostatočným odvetraním interiéru. Tlak vzduchu po zatvorení jednoducho dvere „vyrazí“.
Nemusí ísť vôbec o špekuláciu. Ak sme totiž otvorili niektoré z bočných dverí alebo okno, veko sa okamžite zachytilo. Podobný problém si pamätáme so zatváraním dverí už v čase, keď sa nám Vitara dostal do rúk prvýkrát. Ale rýchlo späť do kabíny. Práve tu sa odohrali ďalšie zmeny. Dojmu kvality prospela materiálová „kúra“. Horná časť palubnej dosky je konečne z mäkkého plastu, len škoda, že sa nedostal aj na výplne dverí. Oceňuje tiež dekoračný strieborný obklad palubnej dosky. Podstatne krajšia je grafika prístrojového panelu s „jemnejšími“ sivými stupnicami a konečne farebným 4,2-palcovým TFT displejom informačného systému. Ten sa stále ovláda kolíčkom na prístrojovke, čo je síce riadne „retro“, ale užívateľsky neprekáža.
Lepšie materiály a bezpečnosť
Multimediálny systém so 7-palcovým displejom ostal bez zmien. Má sviežu grafiku a pomerne rýchle reakcie. Plocha základného menu je rozdelená do štyroch prehľadných zón s odlišnou farebnosťou pre ovládanie funkcií audia, navigácie, komunikácie a externých zariadení. Funkcia MirrorLink umožňuje bezproblémové pripojenie smartfónu a prácu s jeho obsahom, napríklad s navigáciou, ak by ste ju vo Vitare nemali vstavanú. My sme ju mali. Škoda len, že Suzuki nepridalo po modernizácii klasický analógový ovládač hlasitosti. Používať kapacitné tlačidlá nie je práve komfortné a vyžaduje si to odpútať zrak od premávky.
Solídne pôsobí aj nový prešívaný syntetický semiš, ktorým sú potiahnuté sedadlá. Škoda, že operadlá nemajú väčšie bočnice, ktoré by vás podržali v zákrutách. Konečne však zákazníci dostanú v sérii lakťovú opierku. V minulosti bola za príplatok, a poriadne „mastný“, keďže súčasťou opierky bol celý stredový box. Veľké plus dávame Vitare za asistenčné systémy. Tu ide nad rámec konkurencie. Najmä preto, že vo verzii Elegance máte na palube všetko v sérii. Žiadne príplatky za bezpečnosť sa nekonajú. Vitara dostala navyše radarový senzor a novú kameru.
Dokáže čítať dopravné značky a jej autonómne brzdy detekujú nielen autá, ale aj chodcov. Varovanie pred nedobrovoľným opustením jazdného prúdu je teraz doplnené o aktívnu asistenciu, takže vás Vitara pri vychýlení zrovná do bezpečnej trajektórie. Zapínanie systému je nezvyklo umiestnené medzi ramenami volantu. Po prvý raz dostávate monitorovanie slepých uhlov zrkadiel a priestoru za vozidlom. Pri cúvaní do rýchlosti 8 km/h varuje Vitara pred križujúcimi vozidlami. Navyše, naša verzia s automatickou prevodovkou dopĺňa adaptívny tempomat o funkciu stop & go.
Žerie menej, ako „píše“
Preplňovaný 4-valec 1,4 BoosterJet z Vitary S sa nezmenil. Má identických 103 kW a krútiaci moment 220 Nm. To síce nie sú rekordné čísla, ale s ľahkou Vitarou, ktorá má na váhe len 1 265 kg, sa príliš nezapotí. Doslova jej vie rozprúdiť krv. Stovku s ním zvládne za 10,2 sekundy. Práve vďaka umierneným „výstupom“ netrpí turbodierou. Nebráni sa nízkym otáčkam, pokojne okolo 1 200 za minútu, ani tým vysokým. Rád sa vytáča a kabínu zásobuje pomerne športovou zvukovou kulisou. Inak o ňom príliš neviete, pretože vysoký krútiaci moment, ktorého maximum máte na pedále už od 1 500 otáčok, umožňuje držať agregát v nízkom spektre. Aj pri diaľničnej stotridsiatke točí 2 450 otáčok.
To je, samozrejme, aj výsledkom 6-stupňovej automatickej prevodovky. Tá má, mimochodom, o čosi dlhšie prevody ako manuál v bývalej Vitare S. Prekvapí rýchlymi zmenami prevodov, takmer akoby ste mali „dvojspojku“, no vadili nám na nej predsa len dve veci. Jednoduchá kulisa voliča prevodovky nemá oddelenú polohu pre manuálny režim. Funkcia M sa nachádza hneď za klasickým jazdným režimom D. Takže sa často pomýlite a z polohy P zaradíte rovno manuálny mód. Druhým nedostatkom sú veľmi prudké reakcie pri rozbiehaní. Stačí slabé zošliapnutie plynu a Vitara hneď vyráža vpred. To môže byť problém pri jemných parkovacích manévroch. Od hydrodynamického meniča by sme očakávali o čosi kultivovanejšie správanie.
Riešiť sa to dá režimom Snow, pre jazdu na klzkých povrchoch, ktorý otupí „plyn“ a Vitaru trochu upokojí. Je tiež škoda, že prevodovka nemá ekonomický mód s voľnobežkou. Osobne by sme radili o čosi skôr, ako to robí automat podľa svojej softvérovej mapy. To ale neznamená, že Vitara nie je úsporná. My sme dosiahli v zmiešanej premávke priemer 6,9 litra na 100 km, to je dokonca o 0,8 litra menej, než udáva sám výrobca podľa novej normy WLTP. To sa veru nestáva! (Mimochodom, rozdiel medzi NEDC a WLTP je neuveriteľných 1,4 litra.) A to bola Vitara vybavená štvorkolkou Allgrip. Pohon oboch náprav ponúka okrem spomínaného režimu Snow aj módy Normal, Sport a Lock, pre ťažšie podmienky.
Tvrdšia, ale stabilnejšia
Čo vás nepoteší, je pomerne vysoká hlučnosť v kabíne. Počuť pneumatiky aj prúdnice vzduchu, zvlášť pri diaľničnom tempe. Tu mohlo spraviť Suzuki predsa len viac práce. A tiež sa nám zdá, že nová Vitara akosi „prituhla“. Akoby naladenie pôvodnej Vitary S použila automobilka aj pri bežných verziách. Samozrejme, svoje robia 17-palcové disky obuté pneumatikami s profilom 215/55 R17. Do interiéru tak putuje viac informácii o kvalite povrchu, než by ste si priali. S veľkým časovým odstupom sa to ťažko hodnotí, ale predtým bol podvozok Vitary poddajnejší. No o to je Vitara agilnejšia v zákrutách, zvlášť ak vám s jej narábaním pomáha pomerne ostré riadenie. Jednoducho, v serpentínach aj pri prudších manévroch prekvapí ochotou meniť svoj smer.
Modernizácia Vitare rozhodne prospela. Exteriér pôsobí dospelejšie a nové materiály v kabíne zas potláčajú pôvodný lowcostový dojem. Spotreba preplňovaného benzínu vás milo prekvapí, takže za dieselom vám ľúto byť nemusí. Palec hore dávame Vitare aj za nasadenie plejády asistenčných systémov, ktoré doteraz neboli v tejto cenovej triede práve bežné. Možno aj preto je o čosi drahšia. Naša verzia Elagance+ s automatom sa vyšplhala na 23 030 €, to je skoro toľko, ako stála pôvodná dieselová Vitara 1,6 DDiS s dvojspojkovou prevodovkou. A tiež viac, ako ste zaplatili za najvyššiu úroveň Vitary s motorom 1,6 VVT.
Okrem vyššej bezpečnosti však dostávate viac výkonu a mimoriadne bohaté vybavenie. V sérii Elegance+ je ešte aj otvárateľná panoramatická strecha. Príplatky sa v prípade Suzuki nenosia. Na palube nechýba bezkľúčové štartovanie, vyhrievané sedadlá, infotainment s navigáciou, cúvacia kamera či automatická klimatizácia. Kožu z vás Vitara stiahne len za metalízu (400 €), prípadne dvojfarebné lakovanie (900 €). Ušetriť môžete, ak sa rozhodnete pre verziu Elegance (bez +), ktorá je skromnejšia v podstate len o spomínané strešné okno. Banovať za ním nemusíte, keďže je prekryté len sieťkou a nie výsuvnou nepriehľadnou roletkou. To znamená chlad v zime a teplo v lete.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 175 | |
---|---|---|
Šírka (mm) | 1 775 | |
Výška (mm) | 1 610 | |
Rázvor náprav (mm) | 2 500 | |
Svetlá výška (mm) | 185 | |
Objem kufra/nádrže | 375 – 1 125/47 | |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 265 |
Technické údaje
Verzia | 1,4 BoosterJet Allgrip AT Elegance+ |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 373 |
Max. výkon (kW/ot.) | 103/5 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 220/1 500 – 4 000 |
Prevodovka | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 10,2 |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,7 (WLTP) |
Spotreba na 100 km (l) | 6,3 (NEDC) |
Spotreba počas testu (l) | 6,9 |
Cena verzie | 23 030 € |
Cena testovaného vozidla | 23 930 € |