Pozrite si redakčný videotest Nissanu Qasshqai s novým motorom. Viac videí na TV Pravda.
Nissan Qashqai druhej generácie je na trhu od roku 2014. Verejnosť ho mala možnosť po prvýkrát spoznať koncom predošlého roka. Automobil sa vyrába vo Veľkej Británii, v Číne, v Rusku a v Japonsku.
Testovaný Nissan, ktorý stojí na platforme CMF, patrí k celosvetovo najpredávanejším crossoverom. V roku 2017 Qashqai dostal novú prednú masku, denné svetlá a grafiku zadných svetiel. Do interiéru pribudol napríklad nový volant, ktorý Nissan montuje do väčšiny svojich modelov.
Teraz na trh prišiel Qashqai s ďalšou modernizácou. Aktuálne japonský crossover nedostal dizajnové zmeny. Novinky sa odohrali najmä na poli motorov a informačno-zábavného systému.
Nový motor sa podaril
Benzínové motory sú stále viac v kurze aj v oblasti crossoverov. Nissan poslal do histórie svoje preplňované pohonné jednotky so štyrmi valcami a objemami 1,2 a 1,6 litra. Ich miesto zaberie jeden motor s dvoma výkonnostnými verziami.
Novinkou je preplňovaný 1,33 litrový benzínový štvorvalec s výkonmi 160 a 140 koní. My sme vyskúšali výkonnejšiu verziu, ktorá nahrádza 1,6 litrový motor. Musíme priznať, že výmena sa podarila.
Nový agregát aliancia Nissan-Renault vyvíjala spolu s Mercedesom. Staré motory trpeli výraznou turbodierou. Vodič po stlačení plynu len čakal na výkon. Jeho nástup bol navyše nevyspytateľný. Nový agregát týmto problémom netrpí.
Pohonná jednotka je po naštartovaní tichá. Vďaka tomu, že má štyri valce, jej chod je plynulý a do interiéru neprenikajú vibrácie. Pri jazde sa prejavuje ako väčší motor. Na povely plynového pedálu reaguje takmer okamžite. Oneskorenie turba je len minimálne.
Krútiaci moment 260 Nm je dostupný už od 2-tisíc otáčok. Podľa oficiálnych údajov Qashqai s týmto motorom zrýchli na 100 km/h za 8,9 sekundy. Oficiálna kombinovaná spotreba je podľa metodiky merania WLTP na úrovni 7 až 7,3 litra benzínu na 100 kilometrov. Nám sa dokonca darilo v kombinovanom režime jazdiť s nižšou spotrebou. Z nádrže palivo ubúdalo tempom 6,5 litra benzínu na 100 km.
Displej dobieha zameškané
Japonská automobilka do interiéru nainštalovala nový displej s uhlopriečkou 7 palcov. Starý displej patril k podpriemeru. Novinka zaraďuje Qashqai k priemeru. Na trhu sú stále aj lepšie ponuky.
Spolu s displejom do crossovera pribudol aj nový informačno-zábavný systém. Grafikou taktiež patrí len k priemeru. Nissan dáva posádke možnosť priniesť si do auta napríklad adresu cieľa cesty prostredníctvom mobilného telefónu. Adresa sa do navigácie stiahne automaticky po pripojení zariadenia. Poslať adresu do auta na diaľku možné nie je.
Po stranách displeja aj naďalej ostávajú hardvérové tlačidlá, ktoré uľahčujú ovládanie systému počas jazdy. Nový displej rovnako lepšie zobrazuje obraz z kamerového systému, ktorý má Nissan na veľmi dobrej úrovni. Qashqai má dostupný napríklad aj 360-stupňový pohľad okolo auta.
V ostatných oblastiach interiér ostáva rovnaký, na aký sme v tomto aute zvyknutí. Kvalitné vypracovanie dopĺňajú tvrdšie aj mäkšie plasty. Nissan na sedadlách v testovanej výbave Tekna kombinuje látku s kožou. Kožou potiahnutý je aj volant.
Cestujúci na zadných sedadlách majú dostatok priestoru na hlavu. Pred zadnými sedadlami je len priemerná porcia priestoru. V kufri je dvojité dno, vďaka ktorému po sklopení zadných sedadiel vzniká rovná plocha.
Ako s hatchbackom
Jazdné vlastnosti Qashqaia pripomínajú skôr hatchback, ako vozidlo vychystané do terénu. Pohon všetkých kolies s novým benzínovým motorom nie je možné spojiť. Kto chce, aby mu výkon prechádzal na obe nápravy, ten musí siahnuť po naftovej verzii.
Po poslednom obnovení techniky z ponuky vypadla automatická bezstupňová prevodovka CVT. Na jej miesto nastúpil 7-stupňový dvojspojkový automat DCT. Testovaný automobil bol vybavený 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, k funkčnosti ktorej nemáme žiadne výhrady.
Riadenie už nie je úplne sterilné, ako tomu bolo v minulosti. Vodič cíti kontakt s dianím pod prednými kolesami na priemernej úrovni. Pri parkovaní pomáha 360-stupňový kamerový systém. Vďaka novému displeju je systém lepšie použiteľný, no len do chvíle, kým sa kamery nezašpinia.
Škodou je, že systém pre udržiavanie vozidla v jazdných pruhoch nedokáže aktívne zasiahnuť do jazdy. Namiesto toho sa po neohlásenom prekročení čiary ozve zvukový signál. Podobne vozidlo postupuje aj v prípade, že sa aktivuje systém detekujúci vozidlo v mŕtvom uhle.
Záver
Nový motor zmenil celkový dojem zo známeho modelu Qashqai. Pohonná jednotka je rozhodne lepšia ako jej predchodkyne. Základná cena faceliftovaného crossovera na Slovensku je 17 590 eur. V takom prípade je na palube slabšia verzia nového motora s výkonom 140 koní.
Verzia s výkonom 160 koní stojí minimálne 19 250 eur. V základnej výbave Visia Nissan ponúka napríklad denné a zadné LED svetlá, manuálnu klimatizáciu a elektrické otváranie všetkých okien.
V najvyššej výbave Tekna+, cena modelu začína na 29 890 eur. Na palube sú napríklad plnohodnotné LED svetlá, audiosystém Bose s 8 reproduktormi, koža Nappa a priplácať si už takmer nie je za čo. Testovaný automobil je vo výbave Tekna, kde sú štandardom polokožené sedadlá. Nový displej je súčasťou štandardnej výbavy od druhej najnižšej výbavy Acenta.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 394 |
Šírka (mm) | 1 806 |
Výška (mm) | 1 590 |
Rázvor (mm) | 2 646 |
Objem batožinového priestoru | 410 l |
Objem palivovej nádrže | 65 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 300 – 1 435 kg |
Technické údaje
Typ Motora | zážihový preplňovaný štvorvalec |
Zdvihový objem motora | 1 332cm3 |
Výkon | 117 kW (160 k) pri 5 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 260 Nm pri 1 600 – 3 500 ot./min |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Pohon | predná náprava |
Max rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,9 s |
Spotreba (kombinovaná) | 7,0 l/100 km (WLTP) |
Spotreba (test) | 6,5 l/100 km |
Ceny a záruka
Základná cena | 17 590 EUR |
Cena testovaného auta vo verzii Tekna | od 27 140 EUR |
Záruka | 3 roky/100 000 km |