Rifter patrí do trojičky modelov, ktorú okrem neho tvoria Citroën Berlingo a Opel Combo Life. Peugeot pôsobí z danej trojice najdynamickejšie. Všetky tri modely však zdieľajú mnoho spoločných dielov. Od platformy, cez motory až po techniku.
Ak vám označenie Rifter nie je známe ani povedomé, bude to pravdepodobne kvôli tomu, že predchodcovia tohto modelu sa volali inak. Peugeot v minulosti používal pre tento model označenie Partner. Rifter nie je novým modelom. Ide o pokračovanie modelu Partner, preto ho môžeme označiť ako jeho tretiu generáciu. Predstavený bol na autosalóne v Ženeve v roku 2018 spolu po boku jeho avantgardnejšieho súrodenca Citroënu Berlingo. Automobilky začali prvú generáciu oboch modelov vyrábať v roku 1996.
Francúzske trojičky spolu stoja na platforme EMP2. Rifter v minulom roku získal v nárazových testoch EuroNCAP štyri hviezdičky z piatich. Rovnakým skóre sa môžu pochváliť aj Citroën Berlingo a Opel Combo Life.
Bez avantgardy
Kým v minulosti sa Berlingo a Partner podobali ako vajce vajcu, teraz majú dizajn odlišný. Dovolíme si však tvrdiť, že najvýraznejším modelom z trojice je Citroën Berlingo. Tento model dostal najviac avantgardný dizajn. Rifter sa vydal inou cestou.
Peugeot sa vyznačuje typickou maskou chladiča, v ktorej sa nachádza znak leva. V hlavných svetlometoch je integrované denné svietenie a samotný svetlomet je mierne zapustený za masku. Zo zadnej časti sú autá rovnaké.
Podľa nás má Rifter najdynamickejší vzhľad z celej trojice. Najviac rozdielov vidieť vo vnútri. Kým v Berlingu absentuje stredový tunel, takže vodič môže bezproblémovo prestúpiť na sedadlo spolujazdca, v Peugeote je priestor rozdelený.
V modeli Rifter predné sedadlá oddeľuje veľký stredový tunel, ktorý takmer celý plní funkciu odkladacieho priestoru. Zmestí sa do neho skutočne mnoho. Pred vodičom sa nachádza pre Peugeot typický malý volant. Pre vodičov zvyknutých na iné značky je volant netypicky malý. Na jeho priemer si treba zvyknúť. Najmä v prípade tak veľkého auta akým je Rifter pôsobí minimálne neštandardne.
Prístrojový štít sa nachádza nad horným okrajom volantu. Peugeot si v tomto prípade odpustil naopak ciachovaný otáčkomer, aký poznáme napríklad z modelu 308. Rifter inak po vzore svojich súrodencov prináša veľký počet odkladacích priestorov.
Do batožinového priestoru sa dá pristúpiť cez veľké piate dvere alebo len prostredníctvom okna, ktoré je samostatne otvárateľné. Druhý rad sedadiel v testovanom modeli mal samostatne sklápateľné všetky tri sedadlá. Ich vybratie však nie je možné.
Za príplatok je možné, aby Rifter do interiéru prijal až sedem pasažierov. Dve samostatné sedadlá v treťom rade sú tak vyberateľné. Batožinový priestor má v kratšej testovanej verzii objem 775 litrov. Po sklopení druhého radu sedadiel narastá na 3-tisíc litrov.
Flegmatický motor
Testovaný automobil je vybavený 1,5 litrovým naftový motorom, ktorý dosahuje výkon 102 koní a krútiaci moment 250 Nm. Ten je výhradne spojený s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Jeho dynamické vlastnosti môžeme označiť za podpriemerné.
Takto vybavený Rifter zrýchľuje na 100 km/h za 12,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je 175 km/h. Motor je pomerne tichý a na danú kategóriu dobre odhlučnený. Užitočná hmotnosť 1 576 kilogramov vážiaceho auta je 554 kíl. V plnom obsadení tak Rifter môže vážiť viac ako 2,1 tony. V takom prípade bude mať testovaný motor s autom problémy.
Výhodou tohto motora je rozhodne jeho spotreba. Oficiálne údaje sľubujú spotrebu 4,3 litra nafty na 100 kilometrov. V reálnej premávke môže vodič počítať s odberom na úrovni piatich litrov. Mimo mesta sa dostane aj pod túto úroveň. Spotreba výrazne stúpa na diaľnici.
Na vysokej spotrebe sa pravdepodobne najviac podpisuje samotné nastavenie pohonnej jednotky a aerodynamika auta. Prevodové stupne 5-stupňovej manuálnej prevodovky sú dlhé. Na diaľnici táto prevodovka vytáča motor len o málo viac ako 6-stupňový manuál, ktorý sa dodáva k silnejšej verzii tohto motora. Radiace dráhy 5-stupňovej prevodovky sú pomerne dlhé. Ich zapadanie nie je sprevádzané žiadnym výrazným vnemom pre vodiča.
Aj GT-Line
Rifter je na trhu v troch stupňoch výbavy. Testovaný automobil je vo výbave Allure, ktorá je v hierarchii Peugeotu na druhom mieste. Na palube sme tak mali svetelný a dažďový senzor, denné LED svietenie a 8-palcový dotykový farebný displej.
V porovnaní so súrodencami má Peugeot aj športovejšiu výbavu označovanú ako GT-Line. Ten spoznáte podľa toho, že spätné zrkadlá a predná maska majú čiernu lesklú farbu. Výbava navyše pridáva bezkľúčové odomykanie a štartovanie spolu s automatickou klimatizáciou a volant s perforovanou kožou.
Počas testu nám chýbalo vyhrievanie predných sedadiel, ktoré je v každej výbave za príplatok minimálne 250 eur. Rovnakú cenu si Peugeot účtuje aj za cúvaciu kameru. Francúzska automobilka za príplatok 500 eur ponúka aj funkciu Grip Control, ktorá má zlepšovať záberové vlastnosti auta prostredníctvom jazdných režimov.
Záver
Rozhodovanie sa medzi kúpou Peugeotu Rifter, Citroënu Berlingo a Oplu Combo Life je mimoriadne komplikované. Pri finálnom závere pravdepodobne prevážia osobné preferencie k značke, konkrétnemu dizajnu alebo cenová ponuka jednotlivých automobiliek.
Peugeot má z tejto trojice najdynamickejší dizajn. Ide o veľmi dobré auto pre rodinu, prípadne pre podnikateľov. Nemôžeme odporučiť 102 koňovú verziu naftového motora, pretože nám pripadá až príliš lenivá. Najlepšou voľbou pre tento model je 130 koňová verzia 1,5 litrového naftového štvorvalca BlueHDi.
Cenový rozdiel medzi týmito dvoma verziami je 1 400 eur. Základná cena testovaného automobilu s výkonom 102 koní je 17 490 eur. Vo výbave Allure cena stúpa na 18 490 eur bez príplatkov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 403 |
Šírka (mm) | 1 848 |
Výška (mm) | 1 796 |
Rázvor (mm) | 2 785 |
Objem batožinového priestoru (l) | 775/3 000 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 424 |
Technické údaje
Typ Motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 499 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 75/102 pri 3 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 250 pri 1 750 |
Prevodovka | 5 stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 175 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,5 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 4,3 |
Spotreba (test) (l/100km) | 5,0 |
Cena a záruka
Základná cena | 15 990 EUR |
Základná cena testovaného modelu vo výbave Allure | 18 490 EUR |
Záruka | 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov |