
Dacia už dávno nie je lokálnou značkou pre nenáročné trhy vo východnej či južnej Európe. Logan, Sandero, Dokker, Lodgy a Duster očarili aj Nemcov či Francúzov. Mix bezkonkurenčnej ceny za bezkonkurenčné úžitkové vlastnosti zabral nad očakávanie. Kým však prvá generácia Loganu a Sandera dávali svoj lacný korienok najavo až príliš okato, tá druhá sa už hanbiť rozhodne nemusí. A zvlášť to platí o Logane MCV Stepway, ktorý doplnil rodinu outdoorových modelov z Pitešti ako posledný. Nám sa dostal do rúk s preplňovaným 3-valcom 0,9 TCe. Samozrejme, do jeho dizajnu sa asi úplne nezamilujete, no na druhej strane treba oceniť, ako sa Dacia popasovala s tuningom tak, aby neublížil cene.
Za dizajn sa nehanbí
Logan MCV Stepway spoznáte na prvý pohľad. Hlavnou zmenou je väčšia svetlá výška. Tá narástla až o 50 milimetrov na konečných 192. A potom je tu bohatá plastová ochrana podvozka. Čierne lemy blatníkov a prahov či strieborné nábehové dosky nárazníkov. Dacia nešetrila ani na chróme. Predná maska má osem chrómových obdĺžnikov. Reflektory zas obsahujú denné LED diódy. Vzhľad zhodnocujú strieborné zrkadlá a tiež strieborné strešné nosiče. Vzadu dostal Logan MCV Stepway dymový efekt svetiel. Dĺžku opticky umocňujú čierne stĺpiky. No najväčšou vychytávkou sú 16-palcové kolesá, ktoré sa tvária ako zliatinové. V skutočnosti sú to šikovne vylisované „plecháče“ s efektnými puklicami.

Ani vnútri nemusíte mať pocit, že na vás ktosi extrémne šetril. To platí už o priestore, ktorý nemá v tejto cenovej hladine konkurenciu. Lacné rumunské kombi totiž inklinuje do nižšej strednej triedy. Má rázvor až 2 634 mm, čo je len o 50 mm menej, akým disponuje neporovnateľne drahšia Škoda Octavia. Vnútorné rozmery kabíny navyše ťažia z menej robustnej konštrukcie výplne dverí, takže vo výške lakťov ponúka MCV na šírku možno viac ako jeho renomovaní súperi. Oceníte aj ľahké nastupovanie, keďže celá karoséria je umiestnená vyššie. Logan sa navyše časom zbavil mnohých detských chorôb. V MCV Stepway nájdete výškovo regulované sedadlo vodiča aj výškovú reguláciu volantu.

Ovládače elektrických okien sú vo dverách a tie na ovládanie tempomatu priamo na ramenách nového robustného volantu, známeho z Dusteru. Škoda, že nie sú podsvietené. V noci sa tak treba riadiť intuíciou. Na volante je konečne aj ovládanie klaksónu, ktoré sa nachádzalo pôvodne na páčke. Len radiaca páka má nižšiu polohu, ako je dnes zvykom. Dizajn vylepšuje špeciálne strieborno-čierne čalúnenie s nápismi Stepway. Niekde sa ale predsa len šetriť muselo. Kabíne vládnu tvrdé plasty. Dacia sa aspoň pohrala s ich povrchovou štruktúrou, takže nepôsobia tak lacno. Navyše je tu lesklý chrómový rámček stredovej konzoly, dekorácie imitujúce karbón či saténový povrch vnútorných kľučiek. To všetko zlepšuje celkový dojem.
Výbava na úrovni
Prístrojový panel je staršieho dáta s retrooranžovým displejom palubného počítača, známy azda ešte z prvej generácie Clia. Odčítanie údajov z analógových prístrojov je však bezproblémové. Výbava je relatívne bohatá. V sérii nechýba manuálna klimatizácia, elektrické ovládanie predných okien ani spomínaný tempomat s obmedzovačom rýchlosti. Za infotainment Media Nav Evolution s navigáciou si však už priplatíte 250 eur, ale stojí to zato, i keď dotykový displej je malý a ovládanie pomalšie, než pri modernejších autách. Za ďalších 150 eur možno systém skombinovať s cúvacou kamerou. Sedadlá sú pomerne mäkké a pohodlné. V prípade verzie Stepway potešia výraznejšou bočnou stabilizáciou. Škoda, že majú krátke sedáky a že lakťovú opierku nájdete len v zozname príplatkov za 100 eur. Oceníte dobrý výhľad, ktorý je daný úzkymi čelnými stĺpikmi a vyššou polohou sedenia. Naopak, spätné zrkadlá sú na dnešné časy malé. Ešte viac zamrzia krátke stierače, ktoré nedokážu zotrieť vrchnú časť okna.

Presuňme sa dozadu. Tu je Logan MCV opäť priestorovo štedrejší, ako modely jeho cenového spektra. Na kolená síce neostáva extra veľa miesta, chodidlá si však zasuniete pod predné sedadlá, čo výrazne pomôže. V šírke a nad hlavou je to opäť nadštandard. Traja ľudia cestu na zadných sedadlách tak zvládnu ľahšie ako napríklad vo Fabii Combi či Renaulte Clio Grandtour. A tieto dve „vymierajúce“ kombi nižšej triedy tromfne Logan MCV na plnej čiare aj kufrom. Má 573 litrov a po sklopení delených operadiel v pomere 2 : 3 až 1 518. To sme už takmer na úrovni Octavie Combi. Pritom Logan neklame číslami. Pod podlahou je ešte plnohodnotná rezerva.

Zdvihák tu nenájdete. Miesto našiel na pravej stene batožinového priestoru bez akéhokoľvek krytu. Ďalší dôkaz šetrenia. Možno trochu zavadzia, ale litrov je stále dosť a je prístupnejší ako pod podlahou. Kufor oceňujeme aj za jeho súmernosť, nízku nakladaciu hranu, veľký vstupný otvor a dva praktické háčiky na tašky. Batožinu zakrýva mäkká roletka. Jedinou chybičkou krásy je fakt, že po sklopení operadiel nedokáže MCV vytvoriť rovnú podlahu. To by sme však už chceli od tohto lacného rodinného auta z Rumunska asi priveľa. V kabíne nájdete tiež dostatok odkladacích miest. Najmä vpredu. Veľká je schránka pred spolujazdcom aj schránky vo dverách. Medzi sedadlá si odložíte dve nápoje. Vzadu je situácia horšia. Sú tu dve úzke schránky vo dverách.
Trojvalec nenadchol
Logan MCV Stepway je v ponuke len s dvoma motormi. Naftovým 1,5 dCi a benzínovým valcom 0,9 TCe, oba s identickým výkonom 66 kW. My sme si vyskúšali benzínovú verziu. Malý 3-valec nás príliš nenadchol. Nejde ani tak o výkon. Keď motoru trochu šliapnete na krk, dokáže rumunské kombi slušne rozhýbať. Veď stovku zvláda za 12,5 sekundy. A vďaka krútiacemu momentu 140 Nm stíha aj diaľničné tempo. Prekážala nám však jeho charakteristika. Motor si žije tak trochu vlastným životom. Má niekoľko fáz, ktorými prechádza od nízkych až po vysoké otáčky. Chýba mu akási homogénnosť. Ožíva až nad 2 000 otáčkami za minútu a pri tých vysokých nmu dochádza dych. Takže jeho reakcie sú občas nepredvídateľné. O to viac musíte pracovať so spojkou.

Našťastie, s 5-stupňovou prevodovkou si dobre rozumie. Prevody nie sú zbytočne dlhé. Pri diaľničnej stotridsiatke točí motor približne 3 200 otáčok a pri stovke tesne pod 2 500. Aj bez vyvažovacieho hriadeľa má dobre zvládnuté vibrácie, ale typickú trojvalcovú pulziu neutají. Najmä z dôvodu šetrenia na izolačných materiáloch. Jednoducho, počuť ho. No nie až tak, aby vám to zásadne prekážalo. A čo spotreba? Tou maloobjemový 3-valec nijak neexceluje. My sme skončili s priemerom 6,2 litra, ale pri ekonomickom jazdnom štýle. O liter viac ako udáva výrobca. Na diaľnici si však trojvalček potiahne aj osem. Takže Loganu MCV Stepway, ktorý neviniká v aerodynamike, svedčia skôr nižšie rýchlosti.

Šetriť sa síce dá aktivovaním módu Eco, ale v tomto prípade to neznamená len „otupenie“ reakcií plynového pedála, ale reálne zníženie výkonu. Aj keď stlačíte pedál na podlahu, motor odmieta vydať všetok potenciál. Paradoxne, v ekonomickom režime sa správa akoby kultivovanejšie. Potlačené špičky uhladia jeho nehomogénny prejav. Nižšie tempo ladí Stepwayu aj z dôvodu jednoduchšej konštrukcie podvozka. Ten je síce dimenzovaný robustne, takže vie bez reptania absorbovať aj výtlky, na ktorých by ste so sofistikovanejšou konkurenciou prišli o disky, ale v zákrutách neutají náklony ani vyššie ťažisko. Nie že by sa dialo niečo dramatické, ide len o to, že MCV Stepway nie je žiaden športovec. Je to praktické rodinné auto bez ambícií excelovať v serpentínach. Tomu zodpovedá aj staromódne riadenie s troma otáčkami volantu, navyše s nižším účinkom posilňovača, či zadné bubnové brzdy.
Zmieriť sa musíte aj s aerodynamickým hlukom, ktorý je výraznejší, než býva zvykom. Odpoveď nájdete pri pohľade na tesnenia dverí. Dacii sa i tak podarilo nájsť výborný kompromis medzi nutným šetrením a vytvorením pocitu z normálneho auta. Toto je jej priestor, ktorý zvláda lepšie ako ktokoľvek iný. Posúďte sami. Logan MCV Stepway stojí aj so všetkými špecifickými exteriérovými a interiérovými doplnkami a manuálnou klimatizáciou 10 990 eur. Dáva vám zároveň veľký vnútorný priestor a kufor, na ktorý sa konkurenti zďaleka nechytajú. Aj s príplatkami, napríklad navigáciou, automatickou klimatizáciou, lakťovou opierkou a cúvacou kamerou sa zmestíte pod 12 000 eur. A máte nové praktické rodinné auto s trojročnou zárukou.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 492 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 733 |
Výška (mm) | 1 600 |
Rázvor náprav (mm) | 2 634 |
Objem kufra (l) | 573 – 1 518 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 150 |
Technické údaje
Verzia | Dacia Logan MCV Stepway 0,9 TCe 90 |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 |
Zdvihový objem (ccm) | 898 |
Max. výkon (kw/ot.) | 66/5 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 140/2 250 |
Prevodovka | 5M |
0 – 100 km/h (s) | 12,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 168 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,5 |
Spotreba počas testu (l) | 6,2 |
Cena verzie | 10 990 € |