Ford Focus je vo svete hatchbackov známym pojmom. Prvá generácia na trh dorazila v roku 1998. Aktuálne je na trhu generácia štvrtá. Tretia generácia prišla v rámci tohto modelového radu ako prvá s typicky veľkou mriežkou chladiča a aj s trojvalcovým motorom.
Štvrtá generácia stavia na ideovom základe svojho predchodcu. Dizajn je ešte emotívnejší a valcov je menej. Výrobca predstavil európsku verziu v apríli minulého roku pri príležitosti 20. výročia modelu. Focus poslednej generácie sa predáva ako hatchback, kombi a sedan. Na slovenskom trhu verzia sedan dostupná nie je.
Automobil sa vyrába v Nemecku a v Číne. Ford ponúka model aj vo verzii Active, ktorá má prvky crossoverov. V roku 2018 v nárazových testoch Euro NCAP Focus získal plný počet piatich hviezdičiek.
Pripomína niečo?
Po predstavení nového Focusu sa strhla diskusia o jeho dizajne, ktorý mnohým pripomína modely iných značiek. Niekto v ňom vidí Volvo, iný Kiu. Radi by sme sa vyhli týmto diskusiám a necháme na názore každého z čitateľov zhodnotiť, či im Focus niečo pripomína alebo nie.
Môžeme však potvrdiť, že naživo kombi pôsobí elegantne a dynamicky. Modelu sa hodí aj modrá metalíza, ktorú má testovaný kus. Exteriér poskytuje slušnú dávku emócie. Menej emocionálne je vnútro. Verzia ST Line sa vyznačuje čiernou maskou chladiča, športovými nárazníkmi a 17 palcovými zliatinovými diskami.
Ford sa interiér snažil udržať na praktickej úrovni. Emócií je menej. Automobilka sa nevydala cestou ovládania cez dotykovú obrazovku za každú cenu. Klasické tlačidlá ostali zachované v pomerne širokom počte.
Nám osobne vadili malé displeje ukazujúce nastavenie teploty v interiéri. Kým ich funkčnosť je bezproblémová, vzhľadom zaostávajú. Zaujímavým dizajnovým prvkom je kruhový ovládač automatickej prevodovky, ktorý je priestorovo úspornejší ako klasická páka. Problém môže nastať pri radení spiatočky, kedy vodič omylom pootočí ovládač až do parkovacej polohy, prípadne do neutrálu.
Vodič má v rukách príjemne hrubý veniec volantu z perforovanej kože, ktorý je súčasťou výbavy ST Line. Posádka má k dispozícii dostatočne pohodlné sedadlá. Druhý rad sedadiel má slabšie bočné vedenie, no pasažieri majú dostatok miesta nad hlavou. Do batožinového priestoru sa zmestí 608 litrov, čo je takmer rovnaký objem ako má Škoda Octavia. Pod podlahou batožinového priestoru sa nachádza dojazdové rezervné koleso.
Nezvyčajne veľký trojvalec
Zvykli sme si, že trojvalcové motory majú malý objem. Štandardom je 0,9 alebo 1 liter. Tie väčšie majú 1,2 litra. Ford Focus prišiel s trojvalcovým benzínovým motorom, ktorý má objem 1,5 litra. Jeho výkon je 150 koní spolu s krútiacim momentom 240 Nm. V spojení s 8-stupňovým automatom je maximálna rýchlosť testovaného auta 208 km/h, pričom na 100 km/h zrýchli za 8,9 sekundy.
Pohonná jednotka sa po naštartovaní ako trojvalec neprejavuje. Vodič, ktorý nevie, aký agregát je pod kapotou by po prvých metroch mohol tipovať dokonca kultivovaný naftový motor. Testovaný motor nemá typický zvuk trojvalca a na voľnobehu sa neprejavuje ani vibráciami.
Rozhodne môžeme povedať, že ide o jeden z najlepších trojvalcových motorov, s akými sme jazdili. Motor ochotne stúpa do otáčok a jeho zladenie s automatickou prevodovkou je bezproblémové. Čo sa však inžinierom z Fordu nepodarilo odstrániť, je kolísajúca spotreba, ktorá je výrazne závislá od štýlu jazdy.
Pomalé tempo si v kombinovanom režime vypýta približne 7,2 litra benzínu na 100 kilometrov. Na diaľnici automatická prevodovka vytáča pohonnú jednotku len na niečo viac ako 2-tisíc otáčok. Odber sa v takom prípade ustáľuje na hodnote približne 8,5 litrov, čo zodpovedá aj mestskej prevádzke. Ide o priemerné hodnoty, s ktorými sa stretávame aj v prípade iných trojvalcových motorov.
Pohonná jednotka dokáže pri nízkom zaťažení vypnúť jeden valec. Vodič túto zmenu nepostrehne. Auto o nej neinformuje ani na prístrojovom štíte.
Jazdné vlastnosti na vysokej úrovni
Focus vo verzii kombi sa na trh dodáva len s viacprvkovým zavesením zadnej nápravy, čo zlepšuje jeho jazdné vlastnosti. Na druhej strane, pre kombi verziu nie sú dostupné adaptívne tlmiče. Naopak hatchback má v ponuke ako adaptívne tlmiče, tak aj jednoduchú zadnú nápravu.
Verzia ST Line sa spája s tvrdším podvozkom. Fordu sa opäť podarilo namixovať veľmi dobré jazdné vlastnosti aj napriek tomu, že automobil stojí na 17 palcových diskoch. Posádka musí počítať s jeho tuhším naladením, teda nepatrí k najkomfortnejším na trhu. V zákrutách sa rozhodne nestratí.
Jazdné vlastnosti si vodič naplno užije až pri ostrejšej jazde. Využiť môže aj jazdné režimy, ktoré upravujú správanie automatickej prevodovky a posilňovača riadenia. Rovnako vyššia rýchlosť v zákrutách na povrch vynesie presné riadenie. Na rodinné kombi až nezvyklo.
Jazdu v noci v testovanom aute sprevádzali adaptívne LED svetlá. Technológia, ktorú pripravil Ford používa informácie aj z GPS a dopravných značiek tak, aby sa svetelný kužeľ čo najlepšie prispôsobil podmienkam pred autom. Na palube sa taktiež nachádza poloautonómny systém jazdy. Head-up displej je v ponuke len výsuvný, informácie sa teda nepremietajú priamo na sklo.
Záver
Nový Ford Focus sa podaril. Má emotívny dizajn, či sa už na niečo podobá, alebo nie. Oči nezatvárame ani pred 1,5 litrovým trojvalcom EcoBoost s výkonom 150 koní. Práve naopak. Sme z neho príjemne prekvapení. Automobilke sa podarilo aj jeho spojenie s automatickou prevodovkou.
Jeho cena začína na sume necelých 16-tisíc eur. Verzia ST-Line má základnú cenovku 22 190 eur. Špeciálne športové sedadlá sú aj v testovanej výbave za príplatok. Za adaptívne LED svetlá sa pripláca v tejto výbave 1 955 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 668 |
Šírka (mm) | 1 825 |
Výška (mm) | 1 469 |
Rázvor (mm) | 2 700 |
Svetlá výška (mm) | 134 |
Objem batožinového priestoru (l) | 608 |
Objem palivovej nádrže (l) | 52 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 370 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ Motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 497 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 110,6/150 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 240 pri 1 400 až 4 500 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 208 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,9 |
Spotreba (kombi) (l/100km) | 6,7 – 7,4 |
Spotreba (test) (l/100km) | 7,4 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena | 15 990 EUR |
Cena testovaného auta vo výbave ST Line | od 24 590 EUR |
Záruka | 5 rokov/120 000 km (prvé 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených km) |