Sériová podoba tretieho SUV značky Seat bola predstavená v druhej polovici minulého roka. Automobil sa svojimi rozmermi zaradil nad už existujúce modely Arona a Ateca. Ako jediný však dokáže do svojho vnútra pojať až sedem cestujúcich.
Tarraco je koncernovým súrodencom vozidiel Škoda Kodiaq a VW Tiguan. Z výrobných liniek schádza v nemeckom Wolfsburgu. Názov tohto modelu vznikol netradičnou cestou. Verejnosť mohla navrhnúť rôzne názvy, ktoré by boli spojené so španielskymi mestami.
Do finálneho výberu postúpili názvy Alboran, Aranda, Avila a Tarraco. Za víťaza hlasovalo 35 percent zo 150-tisíc hlasujúcich. Tarraco je latinským názvom prístavného mesta Tarragona ležiaceho na severovýchode Španielska.
Do výroby sa model dostal na konci minulého roka. V roku 2019 Tarraco absolvovalo nárazové testy EuroNCAP, z ktorých vyšlo s plným ziskom piatich hviezdičiek.
Funkčný dizajn
Seat Tarraco dostalo dizajn, ktorý sa zhoduje s dizajnovým jazykom značky. V minulosti sme boli zvyknutí na viac emócií v podaní modelov tejto značky. Seat je stále najšportovejšou značkou z trojice VW, Škoda, Seat, no taktiež sa vydal cestou priamych línií a vyhýba sa zbytočným dizajnovým extravaganciám.
Tarraco sa môže pochváliť dynamickým a robustným dizajnom. Asi najzaujímavejšou časťou je zadná strana auta. Zadné svetlá sú spojené dizajnovým prvkom naprieč celou šírkou vozidla. Automobil je dlhý o niečo viac ako 4,7 metra. Výška má hodnotu 1,84 metra, šírka 1,66 metra a rázvor dosahuje 2,79 metra. V interiéri pozitívne hodnotíme použitie digitálneho kokpitu, vďaka ktorému si vodič vie prispôsobiť zobrazenie tachometra a otáčkometra. Priamo pred sebou môže dokonca vidieť navigáciu, prípadne iné informácie o jazde a stave vozidla. Digitálny kokpit je súčasťou štandardnej výbavy a nepripláca sa za neho. Head-up displej v ponuke automobilky chýba.
Na náš vkus je interiér príliš sivý, no použité materiály sú kvalitné a dobre zmontované. Na palube sú tvrdšie aj mäkšie plasty spolu s kožou. Ergonómia interiéru je na dobrej úrovni. Vo vnútri stretávame prvky, ktoré už poznáme z iných automobilov naprieč celým koncernom VW.
Miesta v interiéri je dostatok vo všetkých smeroch. Ani cestujúci v druhom rade sedadiel sa nebudú sťažovať na priestor pred sebou, ani nad sebou. Obmedzené miesto je v treťom rade sedadiel, kde sa nachádza dvojica sedadiel vyklápajúcich sa z podlahy batožinového priestoru. Tretí rad veľa miesta neponúka. Tieto sedadlá si obľúbia najmä deti, alebo poslúžia ako núdzové miesto pre dospelých. V tejto kategórii automobilov ide o bežnú situáciu.
Aj v 7 miestnom usporiadaní ostáva ešte malý batožinový priestor, do ktorého sa zmestí cestovná taška alebo nákup. Po sklopení tretieho radu sedadiel sa do batožinového priestoru zmestí 700 litrov.
Najsilnejší motor valce nevypína
V testovanom aute pracoval dvojlitrový preplňovaný štvorvalec TSI s výkonom 190 koní. Ide o zhodný výkon aký dosahuje naftový motor s rovnakým objemom 2,0 TDI vo svojej výkonnejšej verzii. V ponuke je aj nový 1,5 litrový benzínový štvorvalec TSI, ktorý disponuje technológiou vypínania valcov. Väčší motor to nedokáže, no okrem priameho vstrekovania používa aj viacbodové vstrekovanie MPI.
Testovaný motor spolu s výkonom 190 koní dosahuje maximálny krútiaci moment 320 Nm. V spolupráci s pohonom oboch náprav a 7-stupňovou automatickou prevodovkou Tarraco zrýchľuje na 100 km/h za 8 sekúnd. Maximálna rýchlosť je 211 km/h. Pre porovnanie, s menším benzínovým motorom, manuálnou prevodovkou a pohonom prednej nápravy je Tarraco pomalšie len o 1,7 sekundy v zrýchlení na 100 km/h.
Spotreba dvojlitrového motora v meste osciluje okolo hranice 10 litrov na 100 kilometrov. Prekročiť túto hranicu smerom hore nie je problém. Mimo mesta spotreba klesá na hranicu 7 litrov. Nám sa po týždňovom používaní auta zastavila priemerná spotreba na hranici 9,0 l/100 km. Menší benzínový motor má spotrebu približne o 1,1 litra nižšiu.
Väčší motor má výhodu vo výbave
Dvojlitrový benzínový motor Seat ponúka s pohonom oboch náprav, čo z Tarraca robí auto použiteľné aj mimo spevnených ciest. 1,5 litrové TSI si musí vystačiť s pohonom prednej nápravy.
Vodič Tarraca s dvojlitrovým motorom si navyše kruhovým ovládačom môže zvoliť jazdný režim podľa aktuálnych podmienok na ceste alebo mimo nej. Elektronika prispôsobí správanie pohonu oboch náprav, motora a prevodovky.
Jazdnými vlastnosťami Tarraco nesklame ani v zákrutách. Seat nastavil podvozok tak, aby zvládol aj ostrejšie prejazdy zákrut bez toho, aby posádka dostala morskú chorobu. Náklony sú v norme a riadenie je dostatočne presné aj na veľké SUV. Pod dobré jazdné vlastnosti sa podpisuje aj viacprvková zadná náprava spolu s adaptívnym podvozkom, ktorý je za príplatok.
Z komfortu jazdy neuberajú ani 20 palcové zliatinové disky. Pri jazde po diaľnici nás vyrušoval systém udržania v jazdných pruhoch, ktorý si viackrát myslel, že nemáme ruky na volante a nabádal nás na prevzatie riadenia. To všetko aj napriek tomu, že ruky na volante boli prítomné. Taktiež Tarraco má ako ďalší zo Seatov ovládanie tempomatu pod volantom na samostatnom ovládači.
Vodič na neho počas jazdy nevidí a ak jeho ovládanie nepozná, bude musieť chvíľu hádať, alebo sa ho naučiť pred cestou. Myslíme si, že auto tejto kategórie si už zaslúži ovládanie tempomatu priamo na volante tak, ako ho majú niektorí koncernoví súrodenci.
Záver
V dobách ošiaľu po vozidlách kategórie SUV Seat triafa do čierneho. Konzervatívny, ale dynamický dizajn je presne to, čo na zákazníkov platí. Ponuka benzínových motorov už minimálne dorovnáva naftových náprotivkov.
Dvojlitrové TSI je najvýkonnejšou, no aj najsmädnejšou voľbou. Ak však nechcete naftový motor a potrebujete pohon všetkých kolies a automatickú prevodovku, ľutovať jeho kúpu nebudete. Ak vám stačí pohon prednej nápravy a nevadí vám, že si budete prevodovku obsluhovať sami, odporúčame menší motor.
Základná cena Tarraca je 27 560 eur. Dostupné sú len dva typy výbav: Style a Xcellence. Dvojlitrové TSI je dostupné len vo vyššej Xcellence za minimálne 35 530 eur. 7-miestny interiér sa dá objednať do všetkých verzií za príplatok 750 eur. Identickú cenovku má aj adaptívny podvozok. Seat aktuálne ponúka záruku v dĺžke trvania 6 rokov alebo 150-tisíc najazdených kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 735 |
Šírka (mm) | 1 839 |
Výška (mm) | 1 658 |
Rázvor (mm) | 2 790 |
Objem batožinového priestoru (po 2./3. rad sedadiel (l) | 700/230 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Pohotovostná hmotnosť s vodičom (kg) | 1 808 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ Motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 984 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 140/190 pri 4 200 – 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 320 pri 1 500 – 4 100 ot. |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 211 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,0 |
Spotreba (kombi podľa WLTP) (l/100km) | 8,7 – 9,5 |
Spotreba (test) (l/100km) | 9,0 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena | 27 560 EUR |
Cena testovaného auta vo výbave Xcellence | od 35 530 EUR |
Záruka | 6 rokov/150 000 km |