Mercedes-Benz je v segmente úžitkových vozidiel ako doma, no doteraz mu chýbal pikap. Pritom táto trieda naberá v posledných rokoch na popularite. V Stuttgarte to vyriešili spoluprácou s Nissanom, ku ktorému má nemecká značka blízko vďaka aliancii Renault-Nissan. Jednoducho, základ si novinka požičala z dnes už legendárnej Navary. Od začiatku však Mercedes-Benz upozorňoval, že triede X vštepí maximum stuttgartských génov. Rozhodne sa mu to podarilo, najmä v najvýkonnejšej verzii X 350d, ktorá využíva výlučne nemeckú techniku – plnokrvný vidlicový 6-valec, 7-stupňovú automatickú prevodovku aj permanentný pohon oboch náprav 4Matic, ktorú poznáme napríklad z predchádzajúcej generácie GLE alebo z éčka. Z triedy X robia prakticky luxusné SUV.
Totálny prerod
Rozsiahlu transformáciu vidieť na prvý pohľad. Vonkajšie diely karosérie sú prakticky úplne nové. Z Navary ostal iksku len skelet a okná. Blatníky, nárazníky, maska, LED svetlá, kapota, dokonca aj prelisy na dverách a vonkajšie panely korby pochádzajú zo stuttgartskej dielne. Verzia 350d Power navyše pridáva parádne 19-palcové disky obuté pneumatikami s profilom 255/55. A dopriať si môžete aj masívny ochranný oblúk za kabínou. Podobne rozsiahle zmeny sa odohrali v kabíne. Tí, ktorí sú majiteľmi Mercedesov, sa tu budú cítiť ako doma. Iksko dostalo úplne novú palubnú dosku s turbínovými prieduchmi ventilácie, nový prístrojový panel aj volant, takmer identický s predchádzajúcim Mercedesom-Benz GLE.
To isté platí o infotainmente, ktorý používa voľne stojacu obrazovku a „controlleru“ s touch-padom na stredovom tuneli. Ovláda sa rovnako ako v triede E či GLE. Mercedes išiel až tak ďaleko, že použil zopár typických ergonomických prvkov, ako ovládanie stieračov na ľavej páčke stĺpika riadenia, či na tom istom mieste umiestnenú páčku tempomatu. Chýba azda len ovládač automatickej prevodovky na volante a nožná parkovacia brzda. Tieto prvky si požičal z Navary, takže sú tam, kde vo väčšine áut – na stredovej konzole. Parkovacia brzda sa ovláda ručne. Všetko je spracované veľmi precízne, s dokonalým lícovaním jednotlivých dielcov. Oceňujeme dizajn kožou čalúnenej palubnej dosky s krásnou konvexnou dekoráciou evokujúcou brúsený hliník.
Potešia vás aj veľmi komfortné predné sedadlá s elektrickým nastavovaním a veľkorysými rozmermi. Samozrejme, nájdu sa aj chybičky alebo skôr chyby. Asi vás prekvapí, že v luxusnom pikape sa dá volant nastavovať len výškovo, ako na Dusteri. Pritiahnuť bližšie k sebe alebo ho vzdialiť stĺpik neumožňuje. To je škoda, pretože inak má perfektný tvar a dokonca perforovaný kožený povrch pri ramenách. Rovnako nevysvetliteľná je absencia poriadnej lakťovej opierky. Tvorí ju len kratučké veko odkladacieho boxu medzi sedadlami. Nedá sa dokonca ani len posunúť vpred, ako je to bežné. Pravdepodobne by si aj tak zavadzalo s otočným ovládačom infotainmentu. Zamrzí aj umiestnenie štartovacieho tlačidla a ovládača malého posuvného zadného okienka, ktorý našiel miesto pod volantom.
Komfort iba vpredu
Iksko ponúka dobrý výhľad. Stĺpiky nie sú príliš široké. A ani výhľad vzad cez zadné okno nie je najhorší. Čo nezvládne, zvládnu veľké spätné zrkadlá, parkovacia kamera a dokonca 360-stupňový systém zobrazenia okolia vozidla z vtáčej perspektívy. V noci prekvapia výkonné LED svetlá, i keď nie tie najnovšie s automatickým prepínaním diaľkového režimu. A keď sme pri asistentoch, spomeňme, že trieda X je v tomto smere medzi pikapmi síce lídrom, ale na nové SUV nemá. Nečakajte adaptívny tempomat ani aktívne udržiavanie v jazdnom prúde. Vystačiť si musíte s výstrahou pri nedobrovoľnom opustení vibráciou volantu a monitorovaním slepých uhlov zrkadiel.
Kým predná časť kabíny ohúri priestorom, vzadu sa dostávate z „business class“ do ekonomickej triedy. Sedadlá sú podstatne kratšie a umiestnené oveľa vyššie ako tie predné, takže už nastupovanie vám dá zabrať. Ich sklon neumožňuje poriadne podopretie stehien. Nad hlavou ostáva skromná priestorová rezerva a s miestom na nohy to tiež nie je tiež žiadna sláva. Lenže toto nie je SUV, ale pikap, takže nič iné sa očakávať ani nedalo. Kratšia zadná časť interiéru je daňou za maximalizáciu nákladného priestoru. Ložná plocha má 2,4 štvorcového metra a naložiť na ňu môžete tonu nákladu. To plne korešponduje s konkurenčnými pikapmi s karosériou Double Cab. Pre USA však Mercedes-Benz pripravuje predĺženú verziu s dlhšou korbou. Tamojším nárokom by totiž súčasné iksko nestačilo.
K nákladnej ploche sa dostanete po sklopení vskutku masívneho a ťažkého zadného veka. V našom prípade bola korba zakrytá aj praktickou „kapotážou“ s mimoriadne pevnou výstužou a plynovými vzperami, ktoré uľahčovali jej vyklápanie. Tá však nie je spriahnutá s centrálnym zamykaním, takže použiť musíte klasický kľúč. Tým všetkým dáva trieda X jasne najavo, že na rozdiel od svojich noblesnejších súrodencov je pripravená aj na ťažkú prácu, ktorú by nemali šancu zvládnuť. Napokon, za Mercedes-Benz X môžete zapriahnuť brzdený príves s hmotnosťou 3,5 tony. Celková hmotnosť súpravy tak môže dosiahnuť až 6 180 kg.
Silné srdce mení charakter
Až s dieselovým trojlitrovým 6-valcom 350d získala trieda X noblesný rozmer. Štvorvalec z Nissanu síce na bežné použitie stačí, ale s novým srdcom hrá „stuttgartská Navara“ celkom inú ligu. Pod kapotou máte totiž 190 kW a mohutných 550 Nm krútiaceho momentu. Čo na tom, že pochádzajú zo staršieho agregátu s vidlicovou konštrukciou. Nie je to tak dávno, čo ho mala trieda E či GLE. A za volantom to jednoducho cítiť. Iksko sa mení na výkonné SUV. Stačí poštekliť plynový pedál a 2,3 tony vážiaci pracant okamžite vystrelí vpred. Na stovku to zvláda za 7,9 sekundy. Výkonová rezerva príde vhod aj pri vyššom diaľničnom tempe a najmä pri predbiehacích manévroch, ktoré zvláda bez náznaku únavy.
Nový rozmer prináša motor aj svojím kultivovaným chodom a dobre tlmenou zvukovou kulisou. Tej sekunduje vynikajúca zvuková izolácia celej kabíny. Pri vyšších rýchlostiach počuť len svišťanie vetra, ale aj v oblasti aerodynamického hluku sa podaril automobilke priam husársky kúsok. Na predných sedadlách ani netušíte, že sedíte v pikape. Agregát si skvelo rozumie so 7-stupňovým automatom. Ten počíta s vyššou záťažou na kratších nižších prevodových stupňoch, no pri vysokých rýchlostiach vie skresať otáčky v prospech ekonomickej jazdy. Pri diaľničnej stotridsiatke ich točí na sedmičke približne len 2 350 za minútu. Ešte viac dynamiky z neho „vyžmýkate“ v režime Sport a Sport+, keď prevodovka radí podstatne skôr a sedmičky využíva len sporadicky.
Jazdný prejav je o to sebavedomejší, že X 350d dostalo do vienka permanentný pohon oboch náprav 4Matic. Čosi ako preklz tak iksko nepozná. A nejde len o špičkovú trakciu, ale o celkové správanie, neporovnateľne kultivovanejšie, než ak sú poháňané len zadné kolesá. Štvorkolka tlmí sklony k pretáčavosti v zákrutách. Jednoducho, v tomto smere nemá trieda X ďaleko od stuttgartských SUV. Priam zázrak sa podaril Mercedesu-Benz aj z pohľadu naladenia podvozku. Je mimoriadne komfortný, a to aj s prázdnou korbou. Síce cítiť rámovú konštrukciu, s typickým trasením pri prejazde nerovností, ale filtrácia je i tak na vysokej úrovni. A to má trieda X tuhú zadnú nápravu a listové perá, ďalší dôkaz, že iksko sa nebojí terénu ani ťažkej práce. Napokon, v zálohe má redukčný prevoda za príplatok až dve uzávierky.
Skvelý nielen v teréne
Nový pikap má nájazdové uhly 30,1 a vzadu 25,9 stupňa a svetlú výšku 202 mm, ktorú je možné na požiadanie zvýšiť o ďalších 20 mm. Zvláda tiež brody hlboké 600 mm. Zvyknúť si musíte len na určitú nemotornosť. Vychýlenie kolies je podstatne menšie ako pri iných Mercedesoch, takže rátať treba s veľkým polomerom zatáčania. A k tomu aj s pomerne tuhým riadením, s nižším účinkom posilňovača. Pritom potrebuje trieda X na vychýlenie kolies až tri a štvrť otáčky volantom. Takže parkovacie manévre nie sú práve tým, čo by vám v iksku robilo radosť. A čo spotreba? Dlhodobý priemer za viac ako 1 300 kilometrov vyhodnotil síce palubný počítač na 11,6 litra, ale počas nášho testu tento priemer klesal. Vedeli sme jazdiť aj tesne pod desať litrov, čo považujeme vzhľadom za dynamiku za dobrý výsledok.
Nemecký pikap s hviezdou však rozhodne nie je lacnou záležitosťou. Cena verzie X 350d štartuje na 47 040 eurách. Línia Pure zvýši cenu na 49 800 eur. V našom prípade bola však výsledná cena až 60 784 eur. Stáli za tým príplatky. Napríklad zadný kryt nákladného priestoru (1 980 €), infotainment Command Online (2 696 €) alebo balík Style (1 634 €), ktorý obsahoval parádne 19-palcové disky, nástupné prahy či zatmavené zadné okná. Paket Zima (414 €) pridal vyhrievané dýzy ostrekovačov či vyhrievané sedadlá. V extra výbave pribudol aj parkovací balík (1 112 €) s 360-stupňovou kamerou a uzávierka zadného (620 €) a centrálneho (601 €) diferenciálu.
Mercedes-Benz X 350d zanechal veľmi dobrý dojem. Je až neuveriteľné, ako dokázali v Stuttgarte spojiť pracovné gény tohto drsného pikapu s rámovým podvozkom a tuhou zadnou nápravou s komfortom, aký očakávate od značky s hviezdou v znaku. Napokon, automobilke ani nič iné nezostávalo. Na trhu je totiž tvrdý konkurent v podobe Volkswagenu Amarok, ktorý nasadil latku naozaj vysoko, najmä po vlaňajšej transplantácii motora, keď zamenil pôvodný 4-valec výlučne za výkonný 6-valec 3,0 TDI.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 5 340 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 920 |
Výška (mm) | 1 819 |
Rázvor náprav (mm) | 3 115 |
Svetlá výška (mm) | 202 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 1001 |
Objem nádrže (l) | 73 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 389 |
Technické údaje
Model | Mercedes-Benz X 350d Power |
---|---|
Počet valcov/ventilov | V6/24 |
Zdvihový objem (ccm) | 2 987 |
Max. výkon (kw/ot.) | 190/3 400 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 550/1 400 – 3 200 |
Prevodovka | 7A |
Pohon | 4×4 – permanentný |
0 – 100 km/h (s) | 7,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 176 |
Spotreba na 100 km (l) | 9,0 |
Spotreba počas testu (l) | 10,0 |
Dlhodobá spotreba (l) | 11,6 |
Cena | 49 800 € |
Cena testovaného modelu | 60 784 € |