V minulosti už útok na výsostné postavenie ikonického nemeckého hatchbacku oznámilo viacero automobiliek. Ich pokusy často ostali neúspešné. Hyundai v roku 2016 na parížskom autosalóne predstavil novú generáciu modelu i30. Do predaja sa hatchback dostal v roku 2017, pričom generačne sa dostáva do najlepšej fázy svojho života.
Na trhu medzičasom pribudla ostrá verzia s označením N. Z nej si štandardný model požičal dizajnové doplnky a vznikol N Line. Inšpirácia nemeckými automobilkami je celkom zrejmá. R-Line alebo S Line sú mnohým známe verzie nemeckých modelov.
Hyundai vyrába svoj model v českých Nošoviciach. Okrem toho automobil schádza z výrobných liniek aj v Južnej Kórei a v Alžírsku. Okrem hatchbacku je na trhu verzia kombi a rovnako aj ladne tvarovaný Fastback.
Model i30 sa „nahodil“
Emócia, to je to, čo takmer všetci chceme získať pri pohľade na auto. Zároveň je to presne to, čo sa nám automobilky snažia ponúknuť. Kým v minulosti bol Hyundai i30 nevýrazné auto, s najnovšou generáciou prichádza obrat. Niekoľkokrát počas testu som sa po zaparkovaní a vystúpení za autom otočil, pričom mi napadlo, že vyzerá skutočne dobre. Môže za to najmä verzia N Line.
Jej súčasťou je špeciálna mriežka chladiča spolu s nárazníkom. Auto stojí na 18-palcových zliatinových diskoch, za ktorými sú v prednej časti v porovnaní s bežnou i30 väčšie brzdové strmene. Vzadu je dvojitá koncovka výfukov, ktorá dopĺňa špeciálny nárazník.
Mne osobne na interiéri vadia len jednoduché LED pásiky denného svietenia. Kým iní výrobcovia ich integrujú do hlavných svetiel, Hyundai ich nechal s jednoduchým tvarom umiestnené priamo v nárazníku.
Sedadlá ako z „hot-hatchu“
Z celého interiéru najšportovejšie pôsobia sedadlá. Najmä posádka na predných miestach sa dostane do výrazného zovretia bočného vedenia ako na operadle, tak aj na sedáku. Pred vodičom je dobre tvarovaný volant so správne hrubým vencom.
Vypracovanie interiéru je na vysokej úrovni. Hyundai použil niekoľko druhov materiálov, ktoré spolu ladia ako farebne, tak aj vypracovaním. Kritika smeruje k ukazovateľom otáčok a rýchlosti. Ich dizajn je úplne jednoduchý a nudný. Akoby pochádzali z úžitkového modelu.
Podobné rozloženie tlačidiel okolo páky manuálnej prevodovky som už videl. Kde to len mohlo byť? Súčasťou N Line výbavy sú aj chrómové pedále a špeciálna hlavica páky prevodovky.
Zadné sedadlá nie sú tak dobre tvarované ako predné. Priestor pre posádku v druhom rade sedadiel je priemerný. Do batožinového priestoru sa zmestí 395 litrov. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastie na 1 301 litrov.
Výkon je dostatočný
Testovaný automobil je vybavený 1,4 litrovým preplňovaným štvorvalcom T-GDi s výkonom 140 koní. V konkurenčnom boji s nemeckým koncernom VW a jeho modelom Golf je tento motor slabinou. VW má novší a technologicky pokročilejší 1,5 litrový TSI motor s funkciou vypínania valcov. To pohonná jednotka značky Hyundai nemá.
Napriek tomu testovaný automobil s týmto agregátom nepatrí k brzdám premávky, ani k nadmerným „žrútom“ benzínu. Patrí skôr do priemeru. S manuálnou 6-stupňovou prevodovkou je veľmi dobre zladený.
Z 0 na 100 km/h sa i30 rozbehne za 8,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 210 km/h. Počas testu som jazdil s priemernou spotrebou 6,5 l/100 km. Pocitovo som bol spokojnejší zo spolupráce mňa, manuálnej prevodovky a motora ako zo spojenia tohto agregátu s automatom.
Priostrený
Hyundai tvrdí, že podvozok verzie N Line je iný, ako v prípade ostatných verzií. Nemôžem inak, iba súhlasiť. Automobil obutý na pneumatikách s rozmermi 225/40 R18 má rozhodne istejšie správanie ako zvyšok „štartového poľa“ modelu i30. Výnimkou je len plnokrvná verzia N, ktorá tvrdosť podvozku tlačí do extrému.
Naladenie podvozku je veľmi príjemným prekvapením a správnym kompromisom medzi bežnými verziami a športovým modelom i30 N. Podvozok je o čosi tuhší. Navyše týmto sa Hyundai odlišuje od konkurencie, ktorá v prípade rôznych „lajn“ výbav necháva jazdné vlastnosti na úrovni iných verzií.
Hyundai predáva model i30 s halogénovými a LED svetlami. Rozhodne neodporúčam si priplácať za LED svetlá. Niežeby boli zlé, ale halogénové svetlá, ktorými bol vybavený testovaný model, sú veľkým prekvapením. Ide o najlepšie halogénové svetlá na trhu.
Záver
Hyundai i30 N Line ponúka všetko, čo bežný motorista potrebuje. V porovnaní s Golfom mu chýba história siahajúca desiatky rokov do minulosti a gloriola zakladateľa segmentu. Navyše N Line nie je len o dizajne. Skutočne ide o odľahčenú verziu športového modelu N.
Hyundai i30 sa predáva od 13 190 eur. V porovnaní s VW Golf je lacnejší o 2-tisíc eur. N Line má základnú cenovku 18 590 eur. V ponuke je však len s jedným motorom, ktorým je testovaný štvorvalec 1,4 T-GDi. VW Golf R-Line je s porovnateľným motorom drahší o 450 eur. Má však omnoho širšiu ponuku pohonných jednotiek. Základom je litrový trojvalec TSI, ktorý je v lacnejší.
Kórejská automobilka neponúka širokú možnosť príplatkov. Zákazníci si môžu dokúpiť panoramatické strešné okno, LED svetlá, metalízu alebo špeciálny lak, sedadlá potiahnuté Alcantarou a Smart Pack s bezkľúčovým štartovaním a dažďovým senzorom.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 340 |
Šírka (mm) | 1 795 |
Výška (mm) | 1 455 |
Rázvor (mm) | 2 650 |
Objem batožinového priestoru (l) | 395/1 301 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 235 – 1 383 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ Motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 353 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 103/140 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 242 pri 1 500 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,9 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 6,0 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,5 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu i30 | 13 190 Eur |
Základná cena verzie i30 N Line | 18 590 Eur |
Záruka | 5 rokov bez obmedzenia kilometrov |